EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Er zijn zeer veel elco's. Als je 1 overslaat kan die het net zijn. Uitsolderen en meten is prima qua betrouwbaarheid maar het werk kan voor soldeerschade of elco vervorming (aansluitterminal uitgerokken) zorgen. Even opwarmen met haardroger is risicoloos en super eenvoudig. Warm dan in de verluchtingsgaten of de bodem op. De elco's zullen wel mee warm worden.
capaciteitsstand op multimeter is indicatief maar zegt niets over de ESR weerstand wat het belangrijkste is..
Beste is meten aangesloten met de scoop op rimpel testen, maar niet iedereen heeft deze dus zou je ook met een beetje multimeter op AC kunnen meten.
Anoniem
Dat een elco testen met een multimeter niet de beste manier is, had ik min of meer al wel door. In mijn kookplaat zitten 9 elco's en ik heb nieuwe elco's besteld. Het solderen zal wel lukken, de print ziet er degelijk uit en is ruim opgezet. Ik hou jullie op de hoogte.
Anoniem
De elco's vervangen en dat is perfect gelukt. Uitsolderen ging zonder veel moeite, daarna de gaatjes weer heet gemaakt en met perslucht door geblazen. De kooplaat zit weer inelkaar en vanavond weer eten proberen te maken. Hopen dat we weer lekker kunnen eten. Mocht het weer fout gaan weet ik het ook even niet meer. De kookplaat is nauwelijks een jaar oud en is vervangen voor een andere wegens deze storing.
Nauwelijks een jaar oud? garantie dan toch?? Wel grappig om de gaatjes leeg te krijgen, met perslucht!
[Bericht gewijzigd door smd op (40%)]
Anoniem
Op donderdag 17 april 2025 22:55:12 schreef smd:
Nauwelijks een jaar oud? garantie dan toch?? Wel grappig om de gaatjes leeg te krijgen, met perslucht!
Gaatjes leeg krijgen is altijd gepruts, zoals je wel zal weten, met een straaltje lucht gaat het altijd fantastisch. De kookplaat heb ik gekregen van kennissen die een nieuwe gekocht hebben omdat ze niet wekenlang wilde wachten op een monteur. Inmiddels heeft de kookplaat weer een paar keer eten gemaakt. Ik ben benieuwd of het echt over is.
Anoniem
De kookplaat heeft weer de storing F6 gegeven. Volgens de documentatie van Pelgrim heeft het iets met de aansluiting te maken. Het is allemaal erg summier. Zijn er schema's te vinden ergens op internet?
Zitten de draden goed onder de klemmenstrook?
Heb het bij de inductieplaat van mijn zusje destijds ook gehad die vertoonde ook kuren bleek dat van de 1e helft de draad niet goed geklemd zat.
EricN
Bij inductie platen is netsynchronisatie belangrijk om restieve van inductieve belasting te onderscheiden. Is die meting mank dan krijg je een foutcode. Ik vermoed dat dat de F6 is. Dit kan zijn dat de aansluiting verkeerd is of, dat er iets met de meting is. Met het eerste kunnen we je zeker helpen. Wat is je netvoorziening (3 fasen, monofase, dubbele groep, 3x230,...) en hoe zit het aangekoppeld? Bij whirlpool is er een model kookplaat die hier gevoelig aan is. Intern een kabel verwisselen is daar de oplossing.
Het 2de is moeilijker uiteraard. Ik zou daar kijken of temperatuur of tijdsmoment daar een rol speelt. Bv: 's mogens meer of minder errors dan 's avonds... De spanning kan dan hoger zijn of de temperatuur lager...
Experimenteren met haardroger bv. Of een meter op het net aansluiten... Dat soort experimenten. Gaan uitzoeken welke optocoupler of drg feedback geeft is al zeer diep in de elektronica graven.
Schema's zijn er niet. Ter lering kun je dit bekijken maar de opbouw is gans anders
https://www.nxp.com/docs/en/application-note/AN5030.pdf
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op vrijdag 18 april 2025 22:07:12 schreef Angela:
[...]Gaatjes leeg krijgen is altijd gepruts, zoals je wel zal weten, met een straaltje lucht gaat het altijd fantastisch.
Ja wel open maar het teveel aan weggeblazen tin (aan de blaaskant) kan overal heen spatten, let daar goed op en soms elders sluiting maken.
Anoniem
Dank voor de tips. De link van EricN geeft best wat inzicht en dat ga ik zeker eens goed bestuderen. Die optocouplers heb ik op de print zien zitten en het is me nu duidelijker wat de functies daarvan zijn. Ik zoek verder in de hoop er een keer uit te komen. Komt tijd komt raad. Ik hou jullie op de hoogte.
Anoniem
Weer een klein stapje verder en het lijkt erop dat de F6 storing via het net binnenkomt. Ik heb de kookplaat aangesloten op 1 fase, waarbij N1/2 en L1/2 doorverbonden zijn. De stekker in een stekkerdoos gedaan en de kookplaat gaat aan, niks bijzonders. Nu heb ik ooit een Chinees lijmpistool gekocht, wat overigens perfect werkt, maar wat wel veel netvervuiling maakt. Ik heb het in dezelfde stekkerdoos gestoken en het veroorzaakt regelmatig een F6 fout op de kookplaat. Het lijkt er dan ook op dat netvervuiling de oorzaak is. De pdf file met de sinus grafieken bracht me op het idee om dit te proberen. Leuk, nu kijken of ik een fiks kan verzinnen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Net als "verwarmen met een feun" een hint is dat een elco stuk is, lijkt me dat dit het ook is. En niet netvervuiling.
Je hebt toevallig een iets hogere spanning, dus in deze situatie duurt het nog een paar weken voordat je elco zodanig verder stuk is dat ie het ook niet meer red.
Als de elcos gaar zijn. krijg je korte dipjes in de voedingsspanning waar dat niet hoort. Dat blijft goed gaan tot die dipjes NET te diep worden. Iedere halve scheet is dan genoeg om de boel weer net boven de "het werkt nog steeds (maar net)" grens te trekken.
Dus als je IETS verandert en het werkt ineens weer... Je kan gokken dat het dit of dat is, maar het blijft een gok. Ik las in het begin dat je de elcos ging vervangen, dus je zult zeggen: Maar er zitten net nieuwe in!
Ofwel je hebt juist degene die belangrijk was gemist, of een niet-low-esr gekocht waar dat wel nodig was. Eigenlijk dat eerste vind ik het meest waarschijnlijk.
Maar goed. Ik gok ook maar wat, en kan dingen niet met m'n eigen ogen waarnemen. Misschien gok ik goed, misschien niet. Sorry. 
EricN
Dan zou ik eerder kijken naar netfilter. Dat zit vol mkt's. Als daar 1 gaar is mss? Gezien de leeftijd vh toestel zou dat wel raar zijn maar je vorige had ook dat probleem dus mss zit er een slechte reeks in. Nu kan het ook zijn dat dit model gevoelig is aan netvervuiling en dat je er wat produceert met zonnepaneel omvormers of ander aangesloten ongein. Zelfs iets bij de buren kan netvervuiling geven.
Anoniem
De twee fasen die de kookplaat ingaan zijn gescheiden van elkaar, op een paar ondedelen na die voor de processors en het bedienpaneel zorgen. Beide delen geven regelmatig code F6, apart of gelijktijdig, bij schakelen of spontaan. De ingangsfilters zijn een blokje en een spoel en verder geen losse onderdelen. Er is weinig aan te prullen. Ik heb nog wat getest met een los extern filter maar zonder resultaat. Aan de hand van de pdf en wat info op internet kan ik alle blokken die de functies vormen wel vinden, maar echt inzoomen op de details lukt niet. Persoonlijk denk ik dat de HF en HV noise detection wat te kritisch staan, maar waar dat op de print in details te vinden is weet ik (nog) niet. Overigens zijn er op de print geen aanwijzingen te vinden wat het ook weer lastiger maakt. Al met al, leuk om er mee bezig te zijn, maar nu nog resultaat zien te scoren. Wie heeft er nog een tip?
Tussen de twee spoelen zitten 2 stekker aansluitingen deze maken soms geen goed contact en dan komt F6.
Heb je wel eens aan gedacht dat netspanning te hoog word?? Ik zie bij sommige kookplaat series dat ze >250V niet zo heel aardig vinden.. Dan zou je de bewaking van de netspanning ( opto circuit) moeten veranderen.
EricN
Tip: leen de kookplaat uit en kijk of ze het op andere locaties ook heeft. Maw dat het aan je stroomnet ligt of iets intern.
Dat uitlenen hoeft niet letterlijk genomen te worden. Het kan een wetenschappelijke quest bij bevriende techneut zijn ook. Of de eenzame grootmoeder een extended bezoek brengen met didactisch materiaal... Zelf verder aan te vullen.
Ik heb toch 2x meegemaakt dat er een ader op de perilex wcd los/vast zat. Die wcd's vind ik nogal ondingen om fatsoenlijk aan te sluiten.
Anoniem
De laatste dagen even iets anders gedaan. Alle aansluitingen voor de zoveelste keer gecontroleerd, ik geloof niet dat het daar nog aan ligt. De kookplaat heeft nog een dag op de werkbank gelegen en was niet meer fout te krijgen. Daarbij is de netspanning niet boven de 240 volt gekomen. Later heb ik de kookplaat op een andere lokatie geprobeerd en daar weer gelijk tegen een F6 storing aangelopen. De netspanning was daar 242 volt. De opmerking van @smd klopt dan ook wel een beetje, al is het zeker niet boven de 250 volt uitgekomen. Overigens lijken er ook 2 of meer soorten F6 storingen te zijn. Ik krijg F6 storingen die zichzelf weer resetten en er komen F6 storingen die alleen te resetten zijn door de kookplaat spanningsloos te maken.
EricN
Als ik het goed lees kunnen we besluiten dat externe (spannings)factoren weinig invloed hebben. Moest spanning toch van invloed zijn dan zal dat door een intern defect zijn. Je spanning is perfect en divers en toch geeft het een error.
Een volgende correlatietest zou temperatuur kunnen zijn. Heb je dat al ingekeken?
Nog een test kan mechanische manipulatie zijn. Print buigen (lichtjes uiteraard). Trillingen aanbrengen... . Mogelijke slechte verbindingen of solderingen testen.
Is het een huis met zonnepanelen? probleem dat onze netspanning te instabiel is en zou het toch daarin zoeken en AC detectie circuit eens onder de loep halen. Test tijdje op jou werkbank, blijft het OK is het echt een onzuivere netspanning (bedorven stroom
)
Hier hetzelfde probleem f6 in de 2 flexzones, @Angela inmiddels een oplossing gevonden?
[Bericht gewijzigd door Pelgrimtje op (14%)]