Buizenradio Philips B6X63A touwtje geknapt, vervanger?

Hallo allemaal,

Mijn ouders hebben een oude Philips B6X63A buizenradio (schema: http://www.philipsradios.nl/Schemas/B6X63A.pdf) en nu is het touwtje van de FM regelaar geknapt (fig. 5, letter H).

Wie o wie kan mij helpen aan een vervangend touwtje? Zou visdraad ook goed werken of is dit niet slijtvast genoeg en zou het misschien ook kunnen gaan slippen?

Ik zal later nog een paar mooie foto's maken van het inmiddels uitgebouwde binnenwerk :) edit: Hierbij enkele foto's: https://www.dropbox.com/sh/b07u76oxjxj0imv/AAAcip_R2SQfkfQTiKuwM1raa?d…

Alvast heel hartelijk bedankt voor jullie tijd en reacties.

Gr,

Wout

Arco

Special Member

Radio Service Twenthe verkoopt rolletjes van ik dacht 5mtr schaalkoord voor 2 a 3 euro. Je kunt vragen of ze die ook opsturen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
TinusTech

Golden Member

Veel tips op het forum voor oude radio's. Het vervangen van het schaalkoord is soms een hele klus met uit- en inbouwen van het chassis en het gedoe met op spanning brengen en de juiste plaats bepalen van afstemunit en schaalwijzer. Ik zou niet experimenteren met alternatieve draadjes als vissnoer en dan na korte tijd merken dat het toch te veel rekt of te glad is. Dan moet het werk weer over....

Allen, weer hartelijk bedankt voor de hulp. Ik heb wel de technische documentatie en hoe het moet lopen, maar het zal idd niet erg eenvoudig worden (gelukkig heb ik wel dunne vingers hihi).

Anyway, ik zal eens in de buurt kijken wie schaalkoord verkoopt en anders haal ik het bij Twenthe weg.

Wout

evdweele

Overleden

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Hallo,

Het touw komt morgen binnen. Zal t.z.t. ook nog enkele foto's toevoegen aan het album(link) in mijn startpost.

Nogmaals bedankt voor de adresjes :-)

Zo, het touwtje is weer opgespannen (zal nog even wat foto's toevoegen, want de tekening is nogal onduidelijk over de positie op de afstemcondensator).

Nu heeft de radio op alle 'inputs' (KG/MG/LG/FM/PU) een vaste lage brom. Ik vermoed dat het een brom is vanuit het net. De gelijkrichtbuis is zwart/blauw aan de bovenzijde (is waarschijnlijk een keer flink heet geweest) en misschien dat deze niet meer helemaal goed 'gelijk richt'. Alle condensatoren ZIEN er nog goed uit, maar dat wordt nog wel sowieso even de voeding elco's doormeten (al weet ik nog niet precies hoe, want ik heb alleen maar een ALDI multimeter :-( ).

aan de buitenkant van de buis kan je vaak niet zien of ie slecht of goed is

bij buizen toestellen is er trouwens altijd een zachte brom
en waarschijnlijk is de bron van je brom (dat klonk leuk) de elco's
ze zien er nog goed uit maar ze zijn al wel 50-60 jaar oud

heb je de teerknollen die over de hoogvoltage zitten al wel vervangen?

Dat wist ik niet, dat je de 'gezondheid' van de buis niet aan de buitenkant kon zien. Weer wat geleerd!

Er zitten nog wel teerknollen in (hij is in het verleden weleens weggebracht voor reparatie, maar ik zie alleen wat weerstanden die toen vervangen zijn). Buizen kun je zeker niet eenvoudig doormeten en elco's ook niet (tenminste, nog geen simpele manier gevonden om dat met een multimeter te kunnen doen, denk ook niet dat dat dan mogelijk is).

Er is hier volgens mij ook een soortgelijk topic over teerknollen, dus ik zal die er weer eens bij zoeken om te kijken welk type condensatoren hier het beste voor gebruikt kunnen worden. Er zit ook een grote 350V DC elco (ijzeren cilinder). Is deze open te maken (m.a.w. zitten hier afzonderlijke elco's in)? Of hoe zit dat van binnen, enig idee?

Radio was nadat het touwtje geknapt was enkele jaren weggezet (en heeft nu dus de brom en zoals mijn ouders het zich kunnen herinneren is die brom wat harder dan vroeger). Heb hem wel eerst rustig opgestart met een gloeilamp in serie om de stroom enigszins te beperken, maar dat is allemaal wel goed gegaan :-)

Ik zal eens verder (beperkt, binnen mijn vermogen liggend) onderzoek doen. Alvast weer bedankt!

edit: Topic gevonden! https://www.circuitsonline.net/forum/view/129817.
Het worden dus PolyPropyleen c'tjes. Kan ik gewoon de spanning aanhouden die op de teerknol staat of zal ik wat hoger nemen?

edit2: Moet ik er wel even bij vermelden dat de brom op alles aanwezig is (onafhankelijk van volume), maar dat sowieso de FM ook 'distortion' geeft.

maartenbakker

Golden Member

Die aluminium bus / bekerelco gaat zo gauw niet stuk, en buizen ook niet. Als je de elco openmaakt zit er een zeer strak opgewonden rol met afwisselend papier en aluminium in. Je kunt het er uithalen en dan lange dunne vervangende elco's in kwijt, maar dat is niet een klus die je doet als het niet nodig is.. Wat een rotklus (zeg ik uit ervaring) :P Je kunt zien (horen) of de bromfout in de bekerelco zit door de bedrading los te nemen en tijdelijk een andere elco aan te sluiten (losnemen voor de eerste sectie direct achter de gelijkrichter, de andere sectie mag je ook overbruggen terwijl hij nog in circuit hangt).

Teerknollen preventief vervangen loont al meer. Wel zorgen dat je geen fouten maakt als je er meer dan 1 tegelijk vervangt. De spanning aanhouden die op de teerknol staat is prima. Spanningen zijn meestal tussen 125V en 1300V. Meestal gebruik je standaard 400V of 630V vervangers omdat dat qua voorraad makkelijker is en de 1300V vervang je afhankelijk van de plaats in de schakeling door een 1250V, 1600V, X2 of Y2 type (met 1000V kom je vaak ook nog wel weg in radiotoepassingen, die 1600V is een veiliger keus in het hoogspanningsdeel van televisies).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoi Maarten,

Het is mijn eerste buizenradio om te repareren, dus ik zal zeker maar één knol (klinkt zo leuk) tegelijk doen :P

Zal eens kijken wat ik heb liggen voor waarden/voltages en anders wat bestellen en aan de slag natuurlijk! :-)

Wordt vervolgd!

RAAF12

Golden Member

Op 3 februari 2017 22:00:54 schreef Wcool18:
de FM ook 'distortion' geeft.

Het kan zijn dat de kleine 10µF elco bij de ratiodetector kapot is, die zit vlakbij de buis EABC80.
edit hieronder
Als de distortion dan weg is weet wie de schuldige was. 10µF 30V is voldoende.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 3 februari 2017 22:48:50 (18%)

@RAAF12: Bedankt voor de tip, denk dat ik die dan ook maar preventief meeneem ;)

evdweele

Overleden

Let bij het vervangen van dat elcootje in de FM erop dat de plus daarvan aan het chassis ligt.
Daar worden nog wel eens fouten mee gemaakt omdat men gewend is dat elco's altijd met de min met het chassis zijn verbonden.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

Op 3 februari 2017 22:31:35 schreef Wcool18:
Hoi Maarten,

Het is mijn eerste buizenradio om te repareren, dus ik zal zeker maar één knol (klinkt zo leuk) tegelijk doen :P

Zal eens kijken wat ik heb liggen voor waarden/voltages en anders wat bestellen en aan de slag natuurlijk! :-)

Wordt vervolgd!

Ik ben lui geweest en nog niet in het schema gekeken voor de positienummers... Maar als je in eerste instantie alleen de kritieke posities vervangt (koppelcondensator, ratel- of ontstoringscondensator), dan kun je veel makkelijker testen wat het toestel doet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb nog wat opnames gemaakt:
- Een drietal met Primo EM173 stereo electreet capsules.
- Een opname met een 'pickup' apparaat (neemt de magnetische golven over) van de midden/hoge tonen luidspreker.
- Een opname met de 'pickup' van de lage tonen luidspreker.

Deze staan in de Philips reparatie map als je de Dropbox link volgt uit mijn startpost. Dan weten jullie precies wat ik ook hoor. Vindt het namelijk altijd wel moeilijk te omschrijven. Als jullie nog iets kunnen ontdekken of een vermoeden hebben wat soort brom het is, hoor ik dat heel graag :-) Ik ga sowieso nu wel beginnen met het vervangen van de teer condensatoren.

Uiteraard zijn deze opnames gemaakt voordat ik ook nog maar iets met de radio heb gedaan.

Tip: Als je de pickup opnames beluistert (deze zijn het duidelijkst), begin dan met de mid/high opname zodat je niet voor verrassingen qua volume komt te staan als je ze andersom beluisterd :-)

edit: Ed, bedankt voor de tip, zal dit extra in de gaten houden. Maarten, ik heb maar weinig een idee over welke je precies praat, maar ik zal zelf het schema er ook eens bij pakken en dan hier terugkomen met nummers om te kijken of ik het goed heb (anders leer ik er ook niks van en dat vind ik jammer).

Hugo Welther

Moderator

Valt op zich wel mee die brom.
Lijkt op lichte voedingsbrom door de afvlak elco's of het is een niet goed aangesloten afgeschermde PU kabel als je bedoeld dat de opnames vanaf een draaitafel zijn gemaakt.
Je kunt de tape uitgang gebruiken om direct opnames te maken. Hoef je niet zo ingewikkeld te doen.

[Edit]Zit de afschermbus nog over de EABC?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ah, dan is het wellicht toch een voedingsprobleempje :-D

De opname die jullie horen klopt en zitten geen rare verstoringen in. Ben beetje huiverig voor de tape uitgang om die op mijn PC aan te sluiten, dus maar via de elektromagnetische pickup gemaakt (is een dingetje dat je ook voor bedrade telefoons kan gebruiken).

De pickup opnames zijn (voor de geïnteresseerden) met dit dingetje gemaakt (destijds nog maar 2GBP): http://www.maplin.co.uk/p/telephone-pick-up-coil-lb92a. Het is i.i.g. geen gewone microfoon.

edit: RAAF12, ik denk dat je C56 bedoeld (klopt dit?). C1, C1a? en C2 zijn toch de primaire voedingscondensatoren bij buis 7 (EZ81 gelijkrichter) in het schema Gevonden, da's die grote metalen elco. Zie ook nog wel wat condensatoren aan de anode (bijv. bij buis 6, EL84). Zijn deze ook voedingscondensatoren? Mijn 'instinct' zegt ja, maar wil het toch even zeker weten. Heb de bodem nog niet open namelijk (komt zometeen).

edit2: Yes, de afschermhuls zit er nog mooi overheen :-)

edit3: offtopic, maar ik vind dit wel een mooi filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=wxL4ElboiuA. Gisteren tegen gekomen. Is iemand die nixie buizen nieuw leven in blaast :-) Erg mooi om te zien hoe het hele proces uitgevoerd wordt (ong. 40min. lengte).

evdweele

Overleden

De pickup opnames zijn (voor de geïnteresseerden) met dit dingetje gemaakt (destijds nog maar 2GBP): http://www.maplin.co.uk/p/telephone-pick-up-coil-lb92a. Het is i.i.g. geen gewone microfoon.

Het is een spoel gemaakt om het elektromagnetisch veld van een telefoon van 50 jaar geleden op te pikken. Als het elektromagnetische veld van de telefoonhoorn sterk genoeg is overstemt het gesproken woord eventuele brom uit de omgeving. Bij een luidsprekerspoel is dat niet het geval.
Volkomen ongeschikt om er een "meting" mee te doen.
Als je wil laten horen wat er uit een luidspreker komt gebruik je een gewone microfoon.

Of het de voedingsspanning is die de brom veroorzaakt kan je eenvoudig vaststellen. Met de volumeregelaar (R24) helemaal dichtgedraaid moet de brom (100Hz) zodanig zacht zijn dat je die pas hoort als je met je oor op 10 à 20cm afstand van de luidspreker bent.

C1, C1a, C2 zijn de afvlak-elco's van de voedingsspanning. Die zijn meestal nog in goede conditie.

In de bijlage heb ik met rood aangegeven welke elco's en condensatoren naar mijn mening voor preventieve vervanging in aanmerking komen.
Let bij C56 (10µF 25V) op dat de PLUS van de elco met het chassis is verbonden.
C59, C63 en C71 alleen als dit teercondensatoren zijn. Als deze condensatoren mosterdkleurig zijn zullen ze weinig problemen opleveren.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ed, mijn bedoeling was ook niet om er een echte meting mee te doen, maar het laat het wel 't beste horen hoe ik het ook hoor zeg maar ;) De EM173 opnamen zijn gewoon met een microfoon gemaakt op ong. 1m afstand van de radio :)

Ik zal nog een keer mijn oren als meetinstrument gebruiken voor de zekerheid, maar ik dacht dat de brom wel harder was en al op 1m afstand te horen was.

Die C1 t/m C2, dat zei Maarten inderdaad ook al dat die het waarschijnlijk niet zou zijn.

O.a. C63 en 59 zijn zgn. koppelcondensatoren toch (aan de positie ervan te zien?)? Ben nog steeds elke keer wat aan het bijleren over condensatoren :) Er zitten nog wel een stuk of 6/7 teercondensatoren in. Ik zal dan sowieso degene die jij aangaf het eerst vervangen en dan even testen om te kijken of het probleem dan opgelost is, want dan weten we sowieso waar het dan aan lag :)

Ik wil je heel hartelijk bedanken voor de markeringen op het schema! Waarschijnlijk zou ik er zelf ook wel opgekomen zijn, maar zou dat nog wel een week geduurd hebben :P Je hebt me er i.i.g. erg mee op weg geholpen :)

Arco

Special Member

De gelijkrichtbuis is zwart/blauw aan de bovenzijde (is waarschijnlijk een keer flink heet geweest)

Dat heeft niets met de toestand te maken. Philips buizen e.d. waren zilverkleurig aan de bovenzijde, oosteuropese/russische meestal zwart/blauw. (ook als ze nieuw waren).
Bromt de radio ook op PU stand met de PU ingang kortgesloten?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

Pas als de buizen wit van binnen zijn moet je je zorgen gaan maken. Dan is het vacuüm eruit ontsnapt ;-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Het valt me op dat er een flink aandeel 50 Hz in de opnamen zit: in het plaatje de rode balk net onder '70 Hz'.
Als de gelijkrichterbuis prima is, zie je eigenlijk alleen 100 Hz, zelfs als de condensatoren minder worden.
Het lijkt daarom alsof een helft van de buis minder goed werkt (of misschien een helft van de secundaire transformatorwikkeling of een van de verbindingen onderweg).

Online spectrum analyzer

Je zou de EZ81 eens uit zijn voetje kunnen halen en tijdelijk vervangen door twee stuks 1N4007, ieder met een flinke 220 ohm weerstand in serie.
(Je kunt die onder het chassis solderen, maar je zou zelfs de dioden en weerstanden aan elkaar kunnen solderen en in plaats van de EZ81 in de buisvoet prikken op de plaatsen van a1, a2 en k. Doe voorzichtig, en de weerstanden zullen warm worden.)

Als de brom dan een stuk minder is, kun je overwegen de buis permanent door de 1N4007's te vervangen, of op jacht te gaan naar een nieuwe buis.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 5 februari 2017 12:12:27 schreef Arco:
...oosteuropese/russische meestal zwart/blauw. (ook als ze nieuw waren).
Bromt de radio ook op PU stand met de PU ingang kortgesloten?

Dit zijn originele Philips Miniwatt buizen en die van de gelijkrichter is zwart/blauw bovenaan (de rest is idd zilver). Maar goed, dit zou dus niks uit mogen maken :) Heb ik tenminste wel geleerd dat er wel verschillen zijn qua fabrikant met de kleur.

Heb nog even nagekeken en met kortgesloten PU kan ik de brom al horen op min. 50cm afstand. Ook lijkt de FM nu bijna helemaal niks meer te ontvangen. Ik ga vandaag alle condensatoren bestellen die Ed in het schema heeft aangegeven en andere die nu uit teer bestaan. :)

Als buizen wit van binnen zijn, is het vacuüm er idd uit, dat had ik al ergens gelezen. Toch bedankt voor de tip ;)

edit: Frederick. Ik ga denk ik voor de zekerheid maar de buis gewoon vervangen. Heb al wel een nieuwe lekker in de buurt gevonden. Niet dat ik de onderdelen niet heb (wel 10W weerstanden en die dioden), maar gewoon de buis gelijk maar vervangen (twijfel zelf er beetje over nog steeds i.v.m. dat blauwige hitte aanslag). Ga sowieso wel de c'tjes bestellen als preventieve maatregel (ook al lost de nieuwe buis het op). Mooi plaatje trouwens. Zal dit linkje ook even in mijn favorieten zetten. Zal in de toekomst misschien nog van pas komen :)