Ik snap niet echt waarom een verouderd OS niet snel zou kunnen zijn. Mijn win98 PC is compleet verouderd, zeker. Maar tegenwoordig zit er aardig wat geheugen in, grote HD en dan wil het wel. Zeker als er niet al te veel geïnstalleerd is. Werkt snel en zonder crashes. Alleen opstarten duurt wat langer als een moderne laptop met SSD en win10.

Dit is overigens de 1e post die ik via Linux schrijf. Nieuwe laptop met win10 gekocht. Meteen laatste win10 geïnstalleerd, maar daarvoor nog linux (dual boot).

Daarna begonnen met win10 te gebruiken, beetje geïnstalleerd. B.v. firefox. Recent verzon win10 dat zijn default apps niet meer wilden werken (b.v. calculator). Herstellen vereist dan weer een M$ account. Defender en Windows update hebben ook al problemen gehad (updater kaput).

Ben het nu beu.

Ga eens verder met het inrichten van Linux. Win10 dan voor het hoog nodige wat alleen daar draait. Het overzetten van de firefox instellingen was maar een copy/paste actie van de goede directory. Begin is goed.

Nu weer enigszins on topic: de rest van de programma's draait nog op een Vista laptop. Gaat ook nog steeds als de brandweer (wel met SSD).

Op 25 september 2017 22:21:32 schreef Proxxima:...met Windows en specifieke Siemens PLC's...

Zo is het net of die PLC's op windows draaiden, dat is uiteraard niet zo. Een deel van de WinCC draaide natuurlijk wel op windows PC's.

Overigens maakt het voor aanvallen als stuxnet helemaal niks uit op welk platform de toepassingen draaien. Het is absoluut onmogelijk om je tegen iets geavanceerds stuxnet te wapenen. Je kunt hoogstens je best doen om de risico's zo klein mogelijk te houden.

Op 26 september 2017 08:16:48 schreef Jinny:
Goh, mijn laatste M$ pc draaide onder 98SE. Daarna voor dagelijks gebruik
over op Linux. Wat heb ik een hoop gemist zeg... (NOT)

De eerste Linux versies beginnen ook aardig oud te worden.
Ik ben destijds begonnen met Redhat 5.2 in 1998/1999. Way back
maar of dat nu al vintage is? In die tijd was het zeker niet voor
iedereen een goed bruikbaar MS-Dos of Windows alternatief.

Gister met diezelfde Windows 98 PC de koeler even van de processor afgehaald.
Om de optimale koeling zo ver mogelijk om zeep te helpen heeft men een
paar stickers op de CPU geplakt. Daar overheen de koeler zonder koelpasta
op de processor geklikt. Ja, zo krijg je ook wel rare fouten :-)

Ik kan me nog herinneren dat men, tijdens mijn stage, daar de eerste
Pentium computer binnen kreeg als kloon bouwpakket. En telkens na
10 a 15 minuten liep de handel vast. Men was nog niet gewent aan
het idee dat er op een processor een koeler geplaatst moest worden :-)
Dat koelertje is tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld...

ik heb altijd met clonen gewerkt, en altijd extreem overclocked en zoveel miserie heb ik er toch niet mee gehad.

mijn P75 moest op 99MHz draaien om CD's te branden aan 2x. op 75MHz had ik 50% kans op een slechte cd.
win95 was best een aardig stabiel systeem, als je wist hoe je ermee moest omgaan. de Cversie van win95 ondersteunde ook fat32 en was volgens mij toch één van de stabielste windows die ik had.
win98 liep ok. win98SE had ook weer wat bugs. ik kreeg de stabielste versie, door een basic win98 te installeren, dan het hele netwerk gedoe te verwijderen. netwerk opnieuw installeren, maar als windows de CD vroeg, om dan een 98SE erin te duwen.
nooit problemen mee gehad en mijn pc liep 24/24 (cd's branden en gamen over het netwerk).
een cyrix 233 processor heb ik met grotere koeling perfect op 333MHz laten lopen.
mijn amd duron 800 draaide met gemak 1260MHz. mijn amd athlon 1200 is uitgefikt op 1533MHz,....

daarna windows 2000 jarenlang gebruikt. iets moeilijker om games werkende op te krijgen, maar het ging toch. voor mij is dat nog altijd de ideale omgeving.
mijn eerste XP heb ik visueel terug gebracht naar win2000 stijl. hoop gevaarlijke software gevonden in dat XP ding. zoals oa remote shutdown van netwerk pc's enzo, het kunnen killen van kernel services (waardoor een crash zowieso komt).
onder XP heb ik ook best stabiele systemen kunnen bouwen, en volgens mij hoef je je niet te schamen als je zoiets in je hardware inbouwt. ik heb de 'stripped-to-the-bone' versie van XP jarenlang als server gebruik (tot die vervangen werd door een raspberry)

Op 26 september 2017 09:28:02 schreef testman:
een 486sx 25MHz kon nog zonder koeler draaien. sinds de 486dx 66Mhz is dat al nodig.

Ik had een 486DX van 50MHz (geen DX2) en die kon ook nog net zonder koeling, hij had ook geen koellichaam. Je kon je vinger er niet op leggen zonder je te branden, maar die heeft nooit betrouwbaarheidsissues met de processor gehad (sterker nog, die staat hier nog immer in de hoek te wachten op een nut dat niet gaat komen).

Echte zeikdingen die koelers toen. Van die superkleine, totaal ongebalanceerde, ongeregelde dingen op 6000rpm die na een jaar stuk waren. Je kunt nog steeds vergelijkbare koelertjes krijgen voor zo weinig als $0,50 (eBay link), ik kan ze echter niet aanraden.

Ik gebruik het toetsenbord van de genoemde computer nog steeds. Lekker kliketieklak typen. :D

https://farm5.staticflickr.com/4269/34540438303_3fa70100c8_z.jpg

Op 26 september 2017 14:57:04 schreef Kruimel: Ik gebruik het toetsenbord van de genoemde computer nog steeds. Lekker kliketieklak typen. :D

De IBM model M toetsenborden zijn nog zeer gelieft
juist om die 'clicky' toetsen. http://clickykeyboards.com/

Op 26 september 2017 09:00:35 schreef Proxxima:
[...]
Gister met diezelfde Windows 98 PC de koeler even van de processor afgehaald.
Om de optimale koeling zo ver mogelijk om zeep te helpen heeft men een
paar stickers op de CPU geplakt. Daar overheen de koeler zonder koelpasta
op de processor geklikt. Ja, zo krijg je ook wel rare fouten :-)

Zo werden ze niet door Intel aangeleverd (zit geen enkele sticker op), dat heeft een of andere OEM prutser gedaan die het niet snapte.

Ook ooit eens een besturings machine opgelapt waar windows 98 door een andere prutspartij op gezet was terwijl de besturing gewoon een DOS applicatie was (met een autoexec.bat startup in een dosbox die maximized was).
Ze begrepen blijkbaar niet dat altijd de power er natuurlijk gewoon 's avonds af gegooit wordt. Daardoor 's morgens altijd een asociaal lange start tijd omdat er weer eens een scandisk moest lopen.
Alles eraf gekieperd en er DOS 5.22 op gezet + de applicatie, startte op als een speer, binnen 20 seconde gestart.
Het MOBO was natuurlijk puur overkill voor DOS maar dat gaf niks.

Ik heb hier nog een 386 machine draaien,met een Dos applicatie.
Zit alleen maar een floppydrive in.
Draait als een tierelier..

Op 26 september 2017 19:35:42 schreef Proxxima:
[...]

De IBM model M toetsenborden zijn nog zeer gelieft
juist om die 'clicky' toetsen. http://clickykeyboards.com/

Ik begrijp dat dus echt niet. Ik vind zelfs die "SilentKey" toetsenborden van Dell nog te veel herrie maken. Ze typen erg prettig, dat wel. Ik heb echt een hekel aan zinloos geluid!

Op 26 september 2017 20:47:08 schreef henri62:
[...]Alles eraf gekieperd en er DOS 5.22 op gezet + de applicatie, startte op als een speer, binnen 20 seconde gestart.
Het MOBO was natuurlijk puur overkill voor DOS maar dat gaf niks.

Als je DOS op een moderne pc zet, staat de CPU dan niet 100% van de tijd op 100% load? Dat vreet een berg energie, om nog maar niet te spreken over de CPU fan die voluit gaat blazen.

Op 27 september 2017 11:57:35 schreef joopv:
[...]
Als je DOS op een moderne pc zet, staat de CPU dan niet 100% van de tijd op 100% load? Dat vreet een berg energie, om nog maar niet te spreken over de CPU fan die voluit gaat blazen.

Nee, is gewoon rustig. Onder DOS draait alles ook gewoon onder interrupts met nette afhandeling, mits de applicatie niet idiote dingen doet.
Daarmee bedoel ik dus dat als een applicatie stilstaat voor een toetsaanslag deze gewoon een INT21 call aanroept (of andere soortgelijke calls)

Inmiddels is er een hoop meer bekent geworden over dit systeempje...
Proton was een Nederlandse firma welke uiteindelijk ook Ulticap
en Ultiboard heeft ontwikkeld en op de markt heeft gebracht.

Dat vond ik leuk om te horen want ik heb in de MS-Dos tijd
bijzonder veel getekend in Ulticap en Ultiboard. Wat ik mij
nu afvraag is of dit systeempje ook daarmee getekend is :)

De verkleuring van het toetsenbord zit echt in het kunststof zelf.
Het is geen rookaanslag... De systeemkast zelf heeft niet deze
verkleuring. Deze is dan ook van staal welke in kleur gespoten is.

Dat retrobright schijnt de kleur wel op te halen. Toch hoor ik
wat verschillende verhalen over de houdbaarheid. Het kunststof
gaat weer verkleuren en het materiaal wordt uitgebeten.

Eigenlijk leent het kastje zich er meer voor om hem over te spuiten.
Maar goed, eerst maar eens de software voor het ding zien te krijgen...
Je kunt je auto wel poetsen, maar zonder brandstof kom je nergens :)

Op 26 september 2017 09:22:47 schreef fcapri:
[.....]... zoals oa remote shutdown van netwerk pc's enzo, het kunnen killen van kernel services (waardoor een crash zowieso komt).
[....]

Die mogelijkheid zat ook al in Win2k !

Op 21 oktober 2017 10:16:26 schreef Proxxima:
Dat vond ik leuk om te horen want ik heb in de MS-Dos tijd
bijzonder veel getekend in Ulticap en Ultiboard. Wat ik mij
nu afvraag is of dit systeempje ook daarmee getekend is :)

Het lijkt dat het bordje gewoon in de autorouter gegooid is, als ik de traces zo zie. Volgens mij zat er ook een autorouter in Ultiboard toch?

Verder nogal wat rework op de print, zeer waarschijnlijk een van de eerste prototypen.

Voor verkleurd (dus niet gewoon smerig) plastic werkt retrobright echt heel goed. Zelden is het nodig om het een tweede keer te doen, het ligt aan de hoeveelheid brandvertrager die in het plastic gebruikt is.

Op 21 oktober 2017 12:34:43 schreef Proxxima:
[...]

Heel eerlijk gezegd denk ik dat er ook niet heel veel van zijn gemaakt.
Want wie kocht in 1984/1985 nu in vredesnaam nog een Z80 computer?

Iemand die een spelconsole kocht, bijvoorbeeld https://en.wikipedia.org/wiki/SG-1000 :P

Maar inderdaad wel erg weinig rekenkracht, zelfs voor een dedicated system.

https://youtu.be/5qgxsJp8MZk 8:45 minuten, gaat over artikel van Sperry/univac over de Flodac a pure fluid digital computer. Blijkbaar een ontwikkeling uit de jaren 60.

Ik had er nog nooit van gehoord

The use of fluids (both liquids and gases) for the transmission and amplification of power has been common for over a century. This power has been controlled by valves, pistons, and other mechanical parts. Within the past decade considerable attention has been given, both in this country and in Russia, to the use of fluids for control and logic functions, and until recently these systems also employed mechanical moving parts. In 1960 the Diamond Ordnance Fuze Laboratory (now the Harry Diamond Laboratories) of the U. S. Army announced a fluid amplifier with no moving parts---a discovery which seems likely to revolutionize the whole field of fluid logic and control.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fluidics

Het kan met: perslucht, hydrauliek, mechanisch (wij hebben nog een mechanische rekenmachine gehad!) en zelfs met, jawel, elektronica.

In automatische versnellingsbakken zit vaak een hybride regelsysteem, hydraulisch maar met solenoidklepjes. Ook in de Fuji CVT (DAF licentie).

@Proxxima: Een van de eerste of zelfs de eerste micro van proton, hij heet tenminste pc-1 uit 1982 met 6502 processor.
Mijn eerste kennismaking met microprocessoren
In hexcode te programmeren via ingebouwd display.
AD = LDA = LoaD Accu, daar begon het meestal mee.

Proxxima: Als het goed is heb ik dit ding nog ergens staan. Een datascope uit de 70's Zover ik begreep iets om de communicatie tussen een computer en een terminal of printer te bekijken. Geen idee of het nog helemaal werkt. Zie http://www.pa4tim.nl/?p=3572 voor meer foto's. Als het iets is wat in jou collectie past mag je hem hebben.

Op 22 oktober 2017 14:58:15 schreef fred101:
Proxxima: Als het goed is heb ik dit ding nog ergens staan. Een datascope uit de 70's Zover ik begreep iets om de communicatie tussen een computer en een terminal of printer te bekijken. Geen idee of het nog helemaal werkt. Zie http://www.pa4tim.nl/?p=3572 voor meer foto's. Als het iets is wat in jou collectie past mag je hem hebben.

Ik heb een HP serieele protocol analyzer staan uit 1988 of daaromtrend.
(max 19k2), daar moet ook het e.e.a. aan gereviseerd worden. Ik denk niet dat ik er ooit wat mee ga doen, dus als er geinteresseerden zijn....

hp 4952a met 18179a pod. start niet op!

[Bericht gewijzigd door joopv op (46%)]

Mocht proxxima geen interesse hebben dan heb ik interesse joop. Heb er zelf een die jammerlijk gestuiterd is bij het verhuizen en een kapotte behuizing en diskdrive heeft. :)

Op 22 oktober 2017 10:45:26 schreef rwk:
@Proxxima: Een van de eerste of zelfs de eerste micro van proton, hij heet tenminste pc-1 uit 1982 met 6502 processor.
Mijn eerste kennismaking met microprocessoren
In hexcode te programmeren via ingebouwd display.
AD = LDA = LoaD Accu, daar begon het meestal mee.
[bijlage]

Daar heb ik er ook nog een van liggen. Helaas zonder documentatie enz. Ooit eens op een rommelmarkt opgedoken.

Sinds gister ook een derde Signetics Instructor 50 erbij.
(plaatje even van internet gejat) Enige documentatie van de instructor is zeer welkom!

http://www.old-computers.com/museum/photos/Signetics_Instr50_System_s1.jpg

Volgende week komt er vanuit Luxemburg een tape en cpu unit van een Data General Nova-3 deze kant op. Door een kennis gered bij een bedrijf dat gesloopt wordt. Zit in dozen en toestand is onbekend, zodra hij hier binnenkomt plaats is even wat foto's.

[Bericht gewijzigd door Dominic op (74%)]

Leuk apparaat, is dit wat je zoekt

manual

Folder

In Deurne de laatste keer nog een pijpje IC's gescoord wat achteraf de 2650 processor (b)lijkt te zijn.