Beste.
Ik moet een scorebord maken als eindwerk maar ik heb een probleem.
Ik gebruik 2 7-sement displays voor thuisploeg en 2 7-sement displays voor bezoekers

Elke 7-sement wordt gestuurd met een 4029 en een 4543. Wanneer ik op mijn drukknop duw gaat en 1 cijfer omhoog ( goed ) maar wanneer ik mijn drukknop los, gaat hij 3 of 4 cijfers omhoog ( slecht ).
Weet soms iemand hoe dit komt?
Mvg.

Gokje: contactdender.
RC-filtertje ertussen.

Op 21 februari 2017 09:46:08 schreef Tom023:
,...maar wanneer ik mijn drukknop los, gaat hij 3 of 4 cijfers omhoog ( slecht ).

Je scoort wel op die manier. :)

Ik vermoed ook iets van contact dender, maar plaats het schema eens.

Ik zie geen enkele ontkoppeling bij je IC's staan. Heb je het volgens schema opgebouwd?

En hoe lang is de bedrading tussen je drukknop en CLK ingang?

Als je de drukknop loslaat, krijg je kontaktdender.
Je moet zelf maar uitvinden waarom :)

Dat moet in principe mee vallen, er staat 100nF over de drukknop.

Wat is precies contactdender? En hoe kan ik het oplossen?

Op 21 februari 2017 13:40:41 schreef Tom023:
Wat is precies contactdender? En hoe kan ik het oplossen?

eindwerk, digitale electronica en dan zulke vragen stellen....
dan scheelt er iets. was één van de eerste dingen die ik in mijn opleiding kreeg.
lambiek gaf al de beste tip, lezen, veel lezen. dat staat allemaal mooi uitgelegd op het internet.

ohja, gebruik dit ook in uw handleiding/verdediging van het eindwerk. wat had je als problemen, wat was de oorzaak, en hoe heb je het aangepakt.
dit is net de bedoeling van een eindwerk, dat je er zelf uit leert ;-)

[Bericht gewijzigd door fcapri op (21%)]

Ik heb alles wat er op het schema staat dus ik zou echt niet weten wat er mis is.

Ik zit in het laatste jaar secundair onderwijs en we hebben dit jaar normaal gezien 13uur elektronica per week maar de leerkracht is al van september ziek en blijft ziek tot het einde van het schooljaar dus hebben we 13uur studie per week. Het spijt me als ik de basisleerstof niet ken, kan er ook niet aan doen. Probeer zoveel mogelijk informatie op te zoeken op internet over mijn gip maar blijft zitten met dit probleem.

Er zijn toch al verschillende hints gegeven en vragen gesteld. Maar als je het niet leest en er niet op antwoord dan houd het op.

Is dat misschien de hele leerweg al een probleem geweest?, dit zou je toch moeten weten.

EDIT:

Ik zit in het laatste jaar secundair onderwijs en we hebben dit jaar normaal gezien 13uur elektronica per week maar de leerkracht is al van september ziek.....

Dat is jammer, maar een stukje interesse en zelfstudie moet toch mogelijk zijn lijkt mij.

Ik had graag gewild dat er in onze studie tijd internet had bestaan.

Nog een zoekterm om op google in te tikken: Schmitt trigger.

internet was er in mijn schooltijd 'net niet', een klein 56k inbelmodempje op het school die we af en toe met de hele klas mochten gebruiken. thuis had ik geen internet.

ik zat compleet vast bij de werking van mijn eindwerk en ging bij de leraar uitleg vragen. ik kreeg dit als antwoord: 'dat is een intressante vraag, ik raad je aan het uit te zoeken want dit ga je mogen uitleggen op je verdediging'.
en daar sta je dan. de leraar wist het ook niet, en dan gingen ze aan mij vragen om de werking uit te leggen.
wij hadden toen ook iets handigs, zo een gebouw met veel boeken, en je mocht die boeken gratis meenemen naar huis voor een week.

een eindwerk is veelal zelfstudie, daarom geven ze ook een eindwerk zodat je zelf in de praktijk je kennis kan toepassen, en problemen leert oplossen die je in theorie niet had gezien (of waart vergeten).

je hebt 2 termen gekregen om achter te zoeken (tip: in het engels vind je vaak meer nuttige info dan vertaalde paginas). controlleer dan of je dat ook hebt zitten in je schakeling en of ze voldoende werken (aansluitingsfout, kapotte component, verkeerde waarde....)

[Bericht gewijzigd door fcapri op (14%)]

Mooi,

Nu de topicstarter op de hoogte is hoe hij gericht kan zoeken heb ik een zinnige oplossing voor heb.

Maar eerst nog dit, het is al aangetipt, maar zorg voor goede ontkoppeling!

OK, volgende probleem, een condensator over een schakelaar helpt niet altijd.
Dit kan komen door de slechte "ontdender" eigenschappen maar ook dat de ingang van het IC mooie snelle flanken wil zien!

Wat is nu de oplossing, ik zou zeggen kijk in dit topic hieronder op 15-8-2016 om 12:24.
Hier zie je een plaatje met twee ontdender schakelingen, deze zijn opgebouwd met logische IC's die een Schmidtrigger ingang hebben.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/133261/1/dender

Je kan als je een geinverteerde puls nodig hebt R1 en SW1 van plaats verwisselen of er nog een IC deel achter plaatsen om te inverteren.
Deze manier van ontdenderen is "idiot proof" veel gebruikt in idustrieele omgeving en veel beter dan "software ontdendering :-)"

Maak niet de beginnersfout door ongebruikte ingangen van het IC te laten zweven, deze knoop je aan de ground of aan de voeding.
Niet gebruikte uitgangen mag je open laten.

Groet,
Blackdog

Tja, bij schoolvragen is het de bedoeling geen kant-en-klare oplossingen aan te dragen.

Op welke basis heb je het schema gekozen? Google en eerste hit, gekregen, opgelegd, zelf ontworpen?

Als ik even google kom ik eenvoudigere schema's tegen. Waarom niet wat verschillende schema's testen en dan de beste weerhouden.

Je gebruikt 2 teller ic's die BCD code maken. Daarna een BCD naar 7 segment decoder. Kan dat niet met 1 IC? Is er geen teller ic met 7 segment uitgang?

Hi Jochem,

Ik denk dat hij die informatie niet snel gaat vinden, vooral ook niet het gene wat ik uitleg over de flanksnelheid van de clockpuls.

Ik ga er vanuit dat hij door mijn uitleg hier wat van leert, vele doen het wat ontdenderen betreft nog steeds fout ;-)
Mijn nieuwste meetinstrument is hier jammer genoeg ook weer een mooi voorbeeld van...

Hopelijk steekt hij wat tijd in het begrijpen van de opzich simpele oplossing en doet hij het later nooit meer fout.

Groet,
Blackdog

Tjee is dit het niveau tegenwoordig? Je was bij mij bij voorbaat al gezakt, iets na bouwen van een YouTube filmpje van 2 jaar geleden. Als het dan ook nog iets spectaculairs voorstelde? Als je het dan niet werkt een Forum het werk laten doen.

Alvast 10 punten in de categorie aankomend manager.

En nu duurt het natuurlijk weer een week voordat de TS reageert, of zou hij twee keer per week les krijgen. :)