Draadloze laadlift

Beste forum gebruikers,

Ik ben nieuw hier op het forum en eigenlijk maak ik ook weinig gebruik van forums. Maar ik heb een aantal reacties gelezen van een aantal mensen, die de nodige kennis in huis hebben, denk ik!

Het gaat om het volgende :
Ik zou graag een aparaatje willen op 868 mhz en die momentary schakelt.
Dus knopje indrukken is bekrachtigen en knopje los is stroom onderbreken.
Voedingsspanning is 24v en doe er relais achter dus schakelstroom mag laag zijn.
Ook moet hij 4 kanaals zijn. En 24v uiteraard schakelen.

Ik heb al diverse kastjes geprobeerd van 433 mhz. Maar deze storen als een gek. En nu heb ik gelezen dat dat met 868 mhz veel minder is. De setting van die 433 mhz kastje was wel super simpel want het was namelijk china spul.

Ik zou graag willen weten wat een goedkope oplossing is om mijn probleem op te lossen.

En ik heb me wel een beetje ingelezen mtb rf zender en ontvangers, maar zou echt niet weten wat voor filters en componenten ik nodig heb om een eigen zender/receiver te maken. Maar als het kan zou dan iemand mij kunnen helpen met het uitzoeken van onderdelen maar ook erbij willen vertellen wat ze doen.

Alvast super bedankt

Zelf maken moet je zeker niet doen, kijk om iets te kopen die storingsongevoelig is en bedrijfszeker.
Goedkoop is in dit geval meestal miskoop.

... en werken daar andere mensen mee, dan moet het nog gekeurd zijn ook.

[Bericht gewijzigd door MGP op maandag 13 maart 2017 13:32:12 (21%)

LDmicro user.

Eens met MGP. Voordat je zoiets in een fijne behuizing hebt, met goeie batterijhouder, waterdicht én veilig ben je meer kwijt dat het duurste dat je nu zo kan kopen. Echt een eigen zender maken is helemaal gekkenwerk want je koopt 868 modules voor enkele euro's per stuk.

Zoiets:

https://www.tyroremotes.nl/o/afstandsbedieningen/lyra-2-kanaals-afstan…

Super bedankt voor de snelle reactie's.

Goede link trouwens. Maar tyro heb ik al benaderd het is allemaal goed aan de prijs daar. Maar zal nog eens navraag doen voor de zekerheid!

Moet het gekeurd zijn of moet het gewoon aan een aantal eisen voldoen? Want ik ken niet zo een keuringsinstantie die draadloze apparatuur keurt!

Lambiek

Special Member

Op 13 maart 2017 19:25:58 schreef Bartttt:
Moet het gekeurd zijn of moet het gewoon aan een aantal eisen voldoen?

Als alleen jij er mee werkt niet denk, voor eigen gebruik dus. Maar als er bijv. personeel mee moet werken moet het zeker gekeurd zijn.

Want ik ken niet zo een keuringsinstantie die draadloze apparatuur keurt!

Ik vraag me sowieso af of je zoiets gekeurd krijgt, zal niet mee gaan vallen vrees ik. En als het lukt zal het wel wat gaan kosten ook denk. Maar kan het mis hebben hoor.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Als je gebruik maakt van goedgekeurde onderdelen zal het allemaal nog meevallen naar zender en ontvanger.

Een ander aspect is echter de machinerichtlijn dat je zoiets veilig dient te bouwen. Gevaren analyse, noodstop(?), beveiliging naar onbedoeld gebruik.

Binnen enkele jaren zit er evenveel op de 868MHz als op de 433. Je wil ook niet dat iemand met een gelijkaardige module jou lift plots gaat 'gebruiken'. De persoon is zich misschien zelfs van geen kwaad bewust en zijn eigen toestel aan het bedienen.

Begin er zelf niet aan. Koop een betrouwbaar en getest systeem.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Bedankt voor de reacties.

Voor de gevaren en richtlijnen heb ik nu genoeg info!

Ik zou alleen willen weten wat voor componenten ik nodig heb. Om een 866 mhz werkend en betrouwbaar zender ontvanger module te verkrijgen. Dus bespaar me of ik het wel of niet moet doen! Maar wel lief dat jullie zo meedenken.

En de machine rf sturing begint bij 300 euro. Dat moet makkelijk goedkoper kunnen!

mel

Golden Member

Waarom denk je dat dat zoveel kost?
RF , als je het gaat gebruiken, dient iig gekeurd te worden.
Ik zie wel eens auto's met hijskraantjes erop gemonteerd, waarom zou je zoiets niet gewoon gebruiken?
Ik kan best een zender -ontvanger in elkaar flansen, maar dan wil dat niet zeggen dat het betrouwbaar werkt.

[Bericht gewijzigd door mel op woensdag 15 maart 2017 13:39:13 (21%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..