Mds je500 minidisc

Beste mensen,

Hier staat een minidisc deck wat de schijfjes niet meer herkent.

Dit deck heb ik tweedehands gekocht, en de eerste paar keer werkte hij goed.

Nu niet meer dus.

Zodra ik er een disc in doe laad hij hem netjes in. Hij probeert te lezen, je hoort de lens bewegen.
De minidisc begint echter niet te draaien. Hij gooit de disc er weer uit met de melding disc error.

Wat ik al gedaan heb: alle positie schakelaartjes doorgemeten, goed.
De lens schoongemaakt met alcohol, geen effect.

Iemand nog een idee?

Fordman

Heb je ook dat lezertje (ik weet niet of het ook daadwerkelijk een laser is) aan de bovenkant gereinigd?

maartenbakker

Golden Member

Aan de bovenkant zit alleen een verwarmingselementje magneetkopje dat bij schrijven en wissen gebruikt wordt.

Daar zal het hem dus niet inzitten, maar waar wel?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 20 maart 2017 21:35:03 schreef maartenbakker:
Aan de bovenkant zit alleen een verwarmingselementje dat bij schrijven en wissen gebruikt wordt.

Daar zal het hem dus niet inzitten, maar waar wel?

Dat wist ik niet, weer wat geleerd.
Toch heb ik een keer een MD deck kunnen repareren door niet alleen de laser, maar ook - naar nu blijkt - dat verwarmingselementje schoon te maken.

Is dat niet een spoel (wiskop) ?
MO Magnetic/Optical

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
maartenbakker

Golden Member

Je hebt gelijk, de hitte komt van de laser, het magneetveld van het kopje boven de schijf!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Klopt idd. Dat is de opname kop.

Fordman

zoek naar een potmeter op de laser of het MB met de tekst Gain, G of FG er bij.
draai die +/- 5 graden met de klok mee en jouw disk zal wel weer gelezen worden.

oorzaak; laser is defect (brand niet fel genoeg meer) en moet eigenlijk vervangen worden.

ps. een foto helpt ook..

RTFM, dan pas vragen...

google doet het ook weer, draai aan de potmeter met de pijl:

wel voorzichtig, te ver draaien laat de laser opbranden.

RTFM, dan pas vragen...

Bedankt? Die kan optie kan ik nog proberen

Fordman