Autoradio met laptopadapter ?

Ik heb al enkele jaren een Kenwood autoradio aangesloten op een laptop adapter en dit werkt perfect.
Nu is vorige week deze radio stuk gegaan en heb ik een andere tweedehands van 1 jaar oud gekocht.(JVC KD-R474)
Echter wanneer ik deze JVC aansluit via de 16 polige pin doet de radio helemaal niets.
De laptopadapter geeft nog steeds 19V, en 5,62A.
Nu heb ik in de handleiding gekeken van de JVC en daar staat :
Bedrijfsvoltage 14,V volt
(10,5V tot 16V toelaatbaar)
Maxiaal stroomverbruik 10 A.

Is nu mijn JVC stuk of zou het kunnen dat deze niets doet omdat de adapter niet goed is ?

Ik had deze vraag al eens aan een collega gesteld en deze zei wanneer zo een radio lange tijd zonder spanning staat de interne voeding kan stuk gaan en dan is het weggooien.

Uh... toelaatbaar: Maximaal 16V

jij zet er 19V op.

Wat zou er kunnen gebeuren......

waarom haal je niet een 12V adapter? Als je geluk hebt doet je radio het nog, maar het zou me niets verbazen als je 'm gefrituurd hebt.

Een elektronica man heeft deze adapter eens omgebouwd voor een autoradio en dat heeft jaren lang gewerkt vandaar. Dat was een Kenwood en die had net hetzelfe : Bedrijfsvoltage 14,V volt
(10,5V tot 16V toelaatbaar)

Was het teveel geweest dan was de zekering toch stuk gegaan ?

maartenbakker

Golden Member

Het verhaal van je collega is onzin. Ik geef je 34% kans dat hij door de te hoge spanning is stukgegaan, 33% kans dat hij al stuk was en 33% kans dat je hem verkeerd aangesloten hebt.

Dat de Kenwood het een paar jaar heeft uitgehouden zegt wat over de degelijkheid, maar daar mag je niet op rekenen. Gangbare voedingen voor dit soort opstellingen geven 13,8V (werden vroeger vaak voor 27MC bakkies gebruikt) maar een 12V voeding is ook goed bruikbaar (iets minder uitgangsvermogen van je radio). Ik zou zelf nooit hoger gaan dan 14V maar als JVC dat toestaat mag je dus nog tot 16V. In geen geval hoger.

EDIT: onze berichten kruisten elkaar. Jouw laptopadapter is dus kennelijk omgebouwd voor een lagere spanning en levert minder dan 19V. Dan veranderen de kansen. 50% kans dat hij al stuk was en 50% kans dat je hem verkeerd aangesloten hebt (en hij misschien nog werkt als je hem goed aansluit).

Meet voor de zekerheid even de spanning die uit je adapter komt, dan weten we meer.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 24 maart 2017 22:11:10 (24%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Verkeer aangesloten is zeker niet het geval.
Overspanning zou ik denken dat eerst de 10A zekering erdoor gaat.
Ik heb hier nog een voeding van een pc liggen misschien dat eens proberen ?

maartenbakker

Golden Member

PC-voeding is geschikt, mits hij stabiel blijft als je alleen de 12V belast (dus een modernere en niet de allergoedkoopste voeding).

De zekering klapt er niet vanzelf uit bij overspanning. Klapt er hooguit uit als er een andere overspanningsbeveiliging (transzorb of zenerdiode) verderop in de radio zit.

P.S. Je reageert lekker snel, complimenten, maar zie de aanvulling onder mijn vorige bericht dat jouw tweede bericht kruiste. Er is dus ook een aardige kans dat je gewoon een stukke radio gekocht hebt. En om zeker te weten of die laptopadapter nou wel of niet teveel spanning geeft is het denk ik een goed idee om de spanning even te meten. Als hij ooit omgebouwd is, kan het zijn dat er gewoon 14V uit komt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een zekering heeft niks met overspanning te maken, Zo zekering zorgt ervoor dat je auto normaal gesproken niet uitbrand als er wat fout gaat.

heb je wel 2 plusdraden aangesloten? een autoradio heeft een ACC en vaste 12V nodig, dat mag ook 1 vaste 12V zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die laptopadapter heb ik al uitgemeten en die geeft 19V.
Ik heb nog een andere heel oude autoradio liggen en wanneer ik daar de laptopadapter op aansluit werkt deze perfect.

Eigenlijk heb ik niets aangesloten.
Ik heb gewoon de 16 pin aansluiting gebruikt die aan de laptopadapter is aangesloten.Dus uittrekken uit de oude radio en inpluggen in de nieuwe.
En het zijn inderdaad twee draden(rode en gele samen) en dan de zwarte apart.

Doe jezelf (en de radio) een lol en regel een 12V adapter. Kost je <5 eur bij de kringloop en is een stuk voordeliger dan autoradio's wisselen.

Wat is overigens het nut van een autoradio op een voeding? Kun je niet beter een simpele versterker/receiver/whatever direct op 230V halen?

Nut van de autoradio is, omdat ik een mobiele bak heb met twee grote luidsprekers in die ik in de zomer overal kan neerplaatsen en zo een autoradio een superontvangst heeft.

ik zou zeggen, haal een juiste 12V voeding, dat je oude radio er lang op heeft gewerkt wil niet zeggen dat een andere dat ook doet.

niet elke radio gebruikt dezefde pennen in de iso stekkers voor de voeding overigens, de pen langs de min is wel standaard, maar de andere pen wil weleens verschuiven bij bepaalde typen radio's..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

A4,A7 is plus A8 is de massa. Kan dat er door overspanning een printzekering uit ligt. In moderne radio's zitten soms ook TVS diodes.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Daarnet nog even in de kelder aan het rommelen geweest en het volgende gevonden van adapters :
12V--4,16A max (50W max)

12V--1000mA

12V--300mA3,6VA(max)

Zit daar nog iets bruikbaars tussen ?

die bovenste klinkt goed, of is dat een AC voeding voor halogeenlampen?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Is nog van een Telenet digicorder.

Intussen bedtijd geworden maar het goede nieuws is dat ik de radio werkend heb door de adapter eraan te hangen die testman zei.

Ik veronderstel dat deze er gewoon mag blijven aanhangen dan ?

maartenbakker

Golden Member

Lijkt me een goede oplossing.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heeft er nog iemand een idee waarom het met die adapter van 19v niet lukte en bij de vorige radio jaren heeft gewerkt?

Vermoedelijk intelligente eindtrappen die de radio afsluit bij overspanning of ook overbelasting of kortsluiting van de luidsprekers.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

in moderne radio's zit een converter welke de spanning verhoogt voor de versterker, die kan ook al in protect vallen door die 19V.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 25 maart 2017 08:06:29 schreef benny1:
Heeft er nog iemand een idee waarom het met die adapter van 19v niet lukte en bij de vorige radio jaren heeft gewerkt?

Je hebt gewoon geluk gehad, laat het los ;-)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Een zekering heeft niks met overspanning te maken, Zo zekering zorgt ervoor dat je auto normaal gesproken niet uitbrand als er wat fout gaat.

Inderdaad. Een zekering beschermt tegen kortsluiting, je kabels gaan dan niet in de fik. Maar bij overspanning is het aangesloten apparaat lang overleden vooraleer de zekering eruit gaat.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 24 maart 2017 22:09:30 schreef benny1:
Overspanning zou ik denken dat eerst de 10A zekering erdoor gaat.

Een zekering beschermt tegen ongecontroleerd hoge stromen niet tegen overspanning.
Een zekering beschermt vooral de bedrading tegen oververhitting bij een ongecontroleerd hoge stroom.

In een apparaat zoals een radio zitten talloze componenten direct of indirect op de voeding aangesloten. Als zo'n componentje zeg 16V aankan, dan gaat dat normaliter goed. Zet je er echter 19V op dan kan er ondanks de zekering nog prima 9A door dat ding gaan lopen. Met 170W door je componentje zal ie het een paar tienden van seconden volhouden alvorens dat ie de geest geeft.

In de "standaard" van: "wat kan je verwachten als je elektronica maakt voor in een auto" daar staat dat amerikanen nog wel eens de gewoonte hebben om met een 24V vrachtwagen een gewone 12V auto te helpen met starten. Er staat dus dat je 1 minuut lang 24V moet tolereren op de voeding.

Tja. Dan heb je als ontwerper twee keuzes: Ofwel je denkt: "De ballen, da's veel te duur", of je denkt: "goed, dan moeten we daar maar rekening mee houden". kenwood heeft mogelijk dat tweede besloten, jvc het eerste. Dat zou overeenkomen met de kwaliteits-indruk die deze namen bij mij hebben.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Jongens, in ieder geval wil ik jullie allen enorm bedanken om mij hierover te informeren en ben ik HEEL blij dat ik nog een werkende autoradio heb.
Maar het resultaat mag er ook wel wezen.
Nogmaals bedankt en vooral voor de snelle reacties.:-)