Ik heb opnieuw geprobeerd de tempco van mijn Fluke 8846A meter te bepalen op de weerstand bereiken
De vorige keer had ik de tempco gerelateerd aan de kamertemperatuur. Maar dat bleek in de praktijk niet zo handig. De temperatuur van de meter varieert afhankelijk van hoe vrij hij staat opgesteld etc. Ook klopte m'n gemeten tempco voor het 10kΩ bereik duidelijk niet voor het 100kΩ bereik. Dus daar moest ik sowieso naar kijken...
Nu heb ik een LM35 temperatuursensor midden op de metalen bovenplaat geplakt. Die bovenplaat is redelijk maatgevend voor de gehele interne temperatuur, en de gaffertape isoleert de LM35 voor de luchttemperatuur.
Ik heb de meter weer op mijn zoldertje gezet. Ik plotte naast de weerstand dus ook de temperatuur van de kast, en de temperatuur van de weerstand (met z'n eigen sensor). Die weerstandstemperatuur gebruik ik ook voor kamer temperatuur. Niet ideaal, maar ik heb niet meer meters waar ik mee kan loggen . En met de zeer langzaam verlopende temperaturen gaat het prima.
Dit is het resultaat van het loggen op het 10kΩ bereik. Hier gebruikte ik m'n Vishay Z201 als weerstand, omdat die de laagste tempco heeft:
klik op grafiek voor grotere versie
De lichtblauwe lijn is de kamer temperatuur, de donkerblauwe lijn de temperatuur van de kast van de meter.
De rode curve is de gemeten waarde van de weerstand. Als alle tempco's nul zouden zijn, dan zou dit dus een mooie horizontale lijn moeten zijn.....
De stapjes die je ziet is domweg de resolutie van de meter. Die bedraagt 1ppm (= de laatste digit), en de verticale schaal is ook 1ppm/div.
De groene curve is de weerstandswaarde waar de tempco van de weerstand uitgerekend is. Dat scheelt dus maar een beetje, de meeste tempco zit dus in de meter, en niet in de weerstand .
Bij de paarse curve heb ik ook de tempco van de meter er uit gerekend. Die lijn loopt aardig horizontaal bij een meter tempco waarde van -1,7ppm/°C.
Die tempco curve van de 8846A op het 10k bereik nog eens apart:
Groen is de tempco cuve van de meter, en in paars is de meter tempco van -1,7ppm/°C er uitgerekend.
Bij het bepalen van die waarde heb ik niet domweg geprobeerd om de lijn zo recht mogelijk te maken, maar de tempco curve van de weerstand erbij gehouden om daar zo goed mogelijk rekening mee te houden. Zo neem ik niet alleen het getalletje van de weerstand tempco mee, maar ook de afwijkingen door de kromming van de weerstand tempco curve.
Overigens is die gemeten tempco van -1,7ppm/°C veel beter als de spec van Fluke. (7ppm/°C).
Dat is 1 van de sterke punten van deze meter: hij blijkt eigenlijk altijd (veel) beter dan z'n specs te zijn .
En dan de meting van het 100kΩ bereik. Apart gemeten omdat de 10k tempco hier niet bleek te kloppen:
De curven geven hetzelfde aan als in het 10k plaatje.
Wat opvalt is dat de rode curve, van de kale, ongecorrigeerde weerstandswaarde al bijna horizontaal loopt!
Dat komt omdat de tempco van de 100k CAL-R weerstand bijna gelijk en tegengesteld is aan die van de meter. Ze heffen elkaar dus op. Vandaar dat de groene curve waar de weerstand tempco uitgerekend is veel schuiner loopt dan de rode.
Er is nog iets leuks te zien rond 7:40uur. Daar scheen de zon door het kleine dakraampje rechtstreeks op de meter. De kamer temperatuur veranderd niet. Maar in de meter temperatuur curve (donker blauw) zit een piekje.
Dat piekje vind je ook terug in de rode curve van de weerstandswaarde. Het effect van de meter tempco gedemonstreerd . En in de paarse curve, waar de meter tempco uitgerekend is, is dat piekje verdwenen. Het eruit rekenen van de metertempco werkt dus .
De tempco curve van de Fluke 8846A op het 100kΩ bereik:
Ook hier weer rekening gehouden met de kromming van de tempco curve van de CAL-R 100k weerstand. Maar de verschillen zijn klein. 1 verticale divisie is slechts 1ppm....
Hier kom ik nog een stuk lager uit: een meter tempco van slechts -0,8ppm/°C!
Over de dagen werd het steeds warmer... Probleem was om voldoende temperatuur verschil te krijgen. Ik kan mijn zoldertje wel bijstoken, maar meer afkoelen dan de nachttemperatuur gaat niet lukken..... Dus na een paar metingen ben ik opgehouden omdat het weer te warm werd, en het s'nachts te weinig afkoelde (de warmte gaat in de stenen zitten)
Het 1MΩ bereik heb ik nog wel gedaan, maar eigenlijk is het temperatuurverschil te klein, en het belangrijke deel rond 20°C kon ik niet meer bereiken:
In elk geval heb ik een indicatie van de tempco op het 1M bereik: -0,7ppm/°C. Ongeveer hetzelfde als het 100k bereik dus.
Voordeel van de warme dagen was dan wel weer dat ik m'n weerstanden gemeten heb bij een kamertemperatuur van ruim 26°C. En met deze manier van meter tempco bepalen, en de hierboven gevonden tempco's bleken m'n meetwaarden weer uitstekend te kloppen .
Verdere tempco metingen aan m'n 8846A zullen moeten wachten tot de herfst, als er weer lage nachttemperaturen op het zoldertje zijn...
groet, Gertjan.