100 Volt luidspreker volumeregeling Bosch

Geachte,

ik heb in een bedrijfspand een 100Volt geluidssyteem van TOA.
Receiver VM-1120A met 12 luidsprekers, allen parallel.
1 luidspreker, in een aparte ruimte, is aangesloten via een Bosch volumeregelaar LBC14.
Nu kan ik die luidspreker "uit" zetten, gelijk volume als alle andere of 9 stappen luider!
Dus luider dan de bron.
Volumeregelaar heeft 0 - 100V IN en 0 - 100V OUT dus daar zou je niet veel fout aan kunnen doen.

Enige oplossing die ik nu zie is de 11 luidsprekers via de regelaar laten lopen en die dus luider zetten dan die ene aparte.

Zowel je vraag als oplossing zijn een beetje lastig te volgen.
Je hebt 12 speakers waarvan 1 zowel uit, harder, als harder dan de rest gezet kan worden. Waarbij de oplossing is om deze ene speaker apart aan te sturen. Als deze ene speaker dit kan zie ik het probleem niet.

In het geval dat jij deze ene speaker apart wil kunnen sturen, in welk opzicht dan ook, dan lijkt mij een aparte leiding en volumeregelaar vanaf de versterker sowieso altijd de meest voor de hand liggende oplossing.

Controleer van alle luidsprekers op welke trafo-tap ze staan, het vermogen dus. Grote kans dat de speaker die op de volumeregelaar is aangesloten op maximale stand staat en de rest op de laagste stand.

Luider dan de bron kan feitelijk niet. De regeltrafo is een autotransformator met een wikkeling, waarop aftakkingen van 3 dB.
Als hij goed is aangesloten, kun je in principe niet hoger komen dan 100 Volt uitgangsspanning. Evenwel, als de trafo verkeerd om is aangesloten, dan zal hij werken als step-up transformator. Bij elke stap in de richting minder volume (meestal linksom) zal de luidspreker dan harder gaan spelen. In de laatste stand gaat het dan helemaal fout, omdat dan de binnenkomende 100 Volt lijn kortgesloten is.
Dat een luidsprekerlijn met een sterktereglaar rechtstreeks van de versterker moet komen, is een uitspraak van iemand die geen weet heeft van het 100 Volt systeem. Een luidspreker met of zonder regelaar, kan op elk punt van de 100 Volt lijn aangesloten worden. Het enige wat belangrijk is bij een 100 Volt lijn, dat het totaal aangesloten vermogen van de luidsprekers, het vermogen van de versterker niet te boven gaat.
10 luidsprekers 12 Watt/100 volt bijvoorbeeld past precies op een versterker van 120 Watt. Zet je de luidsprekers via de in de luidspreker ingebouwde trafo op bijv 3 Watt, dan kun je er zonder meer 40 tegelijk aansluiten.
Als het allemaal toch correct is aangesloten, dan kan de ruimte nog meebepalend zijn voor het waargenomen volume.
Een zelfde luidspreker zal in een rumoerige werkplaats wellicht slecht hoorbaar zijn, terwijl dezelfde luidspreker in een stil kantoor als het ware de spijkers uit de muur trilt. Het fijne van een 100 Volt systeem is, dat je elke luidspreker individueel kunt doseren, iets wat met een laagohmig systeem vrijwel onmogelijk is.
Ik heb de wijsheid niet in pacht, maar installeer al gedurende ca 50 jaar met succes 100Volt installaties van een paar Watt, tot meerdere Kilowatts.
Dus vraagt u maar.
Bosch (Philips) en TOA zijn merken, die hun sporen in de 100 Volt techniek hebben verdiend. In principe is daar met de kwaliteit weinig mis mee.

@Buzzy;

Bedankt voor je reactie.
Zojuist + - even omgedraaid maar geen verschil.
Het is inderdaad zo dat de 11 speakers in een rumoerige werkplaats hangen en 1 speaker via regelaar in aan andere (stillere) ruimte.

Ik ga even kijken of er in de luidsprekers iets omgezet kan worden.

Op 27 maart 2017 09:54:15 schreef 100voltprobleem:
@Buzzy;

Bedankt voor je reactie.
Zojuist + - even omgedraaid maar geen verschil.
Het is inderdaad zo dat de 11 speakers in een rumoerige werkplaats hangen en 1 speaker via regelaar in aan andere (stillere) ruimte.

Ik ga even kijken of er in de luidsprekers iets omgezet kan worden.

Sinds luidsprekers op wisselstroom werken, hebben ze in die vorm geen plus en min.
Wel hebben alle luidsprekers een zgn fasemerk. De fasemerkjes moeten allemaal aan dezelfde ader van de lijn aangesloten worden.
Daardoor staan alle luidsprekers in fase, m.a.w. als een luidsprekerconus een beweging naar voor maakt, horen dat alle luidsprekers in dezelfde richting te doen. Het doel van luidsprekers in fase is, dat ze elkaar niet tegenwerken. Het beste merk je dat als twee luidsprekers dicht bij elkaar hangen. In geval van tegenfase zullen luidsprekers elkaar tegenwerken en treden dode luisterplaatsen op. Staan de luidsprekers erg dicht bijeen, dan zal ook de lage tonen weergave in het gedrang komen. Buiten deze effecten gaat er niets stuk o.i.d.
Waar ik in mijn vorige bijdrage op duidde, is dat van de regelaar de in en uitgang mogelijk verwisseld zijn door een aansluitfout door de installateur, of , maar die mogelijkheid is een stuk kleiner, dat de regelaar in de fabriek fout gemonteerd is. (etiketjes verwisseld bijv.)
Iemand die in de 100Volt techniek is ingevoerd, kan dat eenvoudig voor je testen.

100V speakers zijn doorgaans niet super van kwaliteit, de oude 70's en 80's speakers hebben vaak een veel beter rendement, waardoor er meer geluid uitkomt als bij moderne speakers.

je kunt de speaker die te hard gaat op 50V of 70V instellen. soms zit de regelaar verkeerd om aangesloten, dat merk je wel als je de regelaar bedient en de andere speakers in het gebouw ineens zachter gaan. dan zit de in en uitgang van de regelaar verkeerd om aangesloten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
blackdog

Golden Member

Hi,

Het uitgangspunt is natuurlijk dat in de fabriekshaal het geluid goed is en blijft.

Als de andere luidspreker via een regelaar zit in b.v. een stille kleine ruimte en het is ook een luidspreker met een hoog rendament,
dan kan de laagste stand van de regelaar nog steeds te luid zijn.
Kijk bij die luidspreker, of je hem op een lager vermogen kan zetten, vaak is het 1 0,5 of 0,25 mogelijk.
De volume regelaar is meestal goed aangesloten als hij rechtsom draaiend luider word.

Wat ik ook heb meegemaakt is dit, in lange gangen zoals het oude Unilever gebouw in Rotterdam, daar heb ik flink moeten sleutelen aan de installatie omdat de gang een stenen vloer had en harde wanden, dat galmt lekker.
Er is dan maar een oplossing, volume flink omlaag brengen in die gangen.

Wat een hel, om op een tablet dit te typen :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

ben er een tijd terug ook mee bezig geweest, elke groep 100V speakers had eerst de regelaars bij de versterker zitten. de 4 ohm groep direct van de versterker naar achter op een 4 ohm regelaar gezet met bolspeaker, op de 4 ohm lijn een 30W 100V trafo gezet zodat 1 kantoor een eigen 100V regelaar kon krijgen. de versterker een stuk harder gezet en de andere regelaars bij de versterker de helft zachter gezet. dat had een dubbele reden, de versterker volumeknop is slecht op 1 stuk van de koolbaan, nu wordt dat deel niet meer gebruikt :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 27 maart 2017 18:09:02 schreef testman:
je kunt de speaker die te hard gaat op 50V of 70V instellen.

Natuurlijk niet!!!!!. Meestal hebbem de luidsprekers niet eens een tap voor 70 of 50 volt, maar als je een luidspreker met zijn 70 volt of 50 volt tap op een 100 volt systeem aan sluit, dan krijgt die luidspreker veel te veel vermogen toegevoerd. Een 10 wat luidspreker die met een 50 volt tap wordt aangesloten op een 100 volt lijn, krijgt zomaar 40 watt voor zijn kiezen.
Meestal zijn er taps aanwezig primair, voor vol, half of kwart vermogen, maar de lijnspanning blijft (max) 100 volt.

[Bericht gewijzigd door buzzy op maandag 27 maart 2017 19:42:44 (11%)

Op 27 maart 2017 19:26:35 schreef testman:
ben er een tijd terug ook mee bezig geweest, elke groep 100V speakers had eerst de regelaars bij de versterker zitten. de 4 ohm groep direct van de versterker naar achter op een 4 ohm regelaar gezet met bolspeaker, op de 4 ohm lijn een 30W 100V trafo gezet zodat 1 kantoor een eigen 100V regelaar kon krijgen. de versterker een stuk harder gezet en de andere regelaars bij de versterker de helft zachter gezet. dat had een dubbele reden, de versterker volumeknop is slecht op 1 stuk van de koolbaan, nu wordt dat deel niet meer gebruikt :)

Dat is dan wel een toppunt van hobbyisme. Het doet de eenvoud van een 100 volt systeem helemaal teniet!
Bovendien werken de meeste laagohmige luidsprekerregelaars absoluut niet verliesvrij, wat wel zo is bij een 100 volt regeltransformatortje.

deze 4ohm regelaar wel, die had ook een stappentrafo aan boord. geen grote potmeter, want daar doel je op vermoed ik..

de 4 ohmse lijn heb ik ooit apart van de rest aangelegd, want de speaker in de loods is 4 ohm en die draaide al jaren met de rest op de 100V lijn mee, toen ik daar begon. vandaar dat die de boel nogal belaste, en de rest niet heel hard ging tov van die ene speaker :) de versterker heeft zowel 50, 70, 100V als 4 ohm uitgangen.

ik bedoel met de speakertaps de lagere vermogens taps in de speakertrafo.

de losse trafo die ik heb toegepast om een aparte 100V lijn te maken uit de 4ohm lijn kwam uit een oude 100V versterker en had dus wel die 50, 70, 100V aansluitingen. de volume verhouding tussen de 4ohm speaker en de andere 100V speakers is echter vrij groot, dus moest het signaal nog voor de aparte regelaar geknepen worden, vandaar die extra trafo..

met een dergelijke 4ohm naar 100V trafo kun je zelfs een autoradio gebruiken als lijnversterker, het laag in de toonregeling terug zetten en dat klinkt lang niet verkeerd. ben eerlijk, 100V systemen zijn niet bepaald super in het geluidsbeeld.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

In 100V-systemen worden trafo's gebruikt, denk maar aan de uitgangstrafo in de centrale versterker, de volumeregeltrafo in de werkplaats en de aanpastrafo's in de luidsprekers zelf. Geven deze trafo's nare bijgeluiden die luistermoeheid kunnen veroorzaken, bijgeluiden die door ringing in de trafo's worden veroorzaakt?

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

een dergelijk systeem klinkt vaak al een stuk minder aanwezig ( zeker als er reclame op is ) als je op de versterker de midden en hoge tonen wat lager zet. die speakers geven alleen midden en hoge tonen, zit je direct langs of onder zo'n speaker dan stoort dat enorm..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zulke 100V-systemen op je werk klinken echt niet lekker, nogal schel door een gebrek aan lage tonen. Staat die net iets te hard op de werkplek, is het al ronduit hinderlijk. Wat ook meespeelt, is dat de muziek op commerciële radiostations gecomprimeerd wordt, waardoor die zo nadrukkelijk aanwezig klinkt op de werkplek.

Bij een voormalige werkgever had ik het op een afdeling meegemaakt dat de centrale radio al te hard stond wanneer je de volumeregelaar op de laagste stand zette. De oorzaak was dat bij de receptie waar de ontvanger stond, een distributieversterker een te hoog uitgangsvolume had.

[Bericht gewijzigd door dawmast op maandag 27 maart 2017 20:33:46 (14%)

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
blackdog

Golden Member

Hi,

Ik heb het al eerder op dit forum uitgelegd, maar ik zal nog eens in herhaling vallen, misschien is het nuttig voor jullie :-)

Als er muziek moet worden weergegeven zit je bij de meeste 100V versterkers met een groot probleem.

Dit probleem ontstaat op twee plekken, ten eerste is er te veel bezuinigd op de uitgangs transformator, deze raakt te snel in verzadiging in de lage frequenties.
Een veel voortkomend geval waren fabriekshallen waar ze populaire muziek wilde hebben gespeeld.
De meeste radio stations krikken het "laag" op tussen 80 en 250 Hz om het voller te laten klinken.
Dat is de hel voor omroep versterkers die flink uitgestuurd moeten worden, omdat men deze versterkers altijd te klein koopt.

Nog een probleem van verzadiging, de meeste mensen die in een microfoon spreken weten niet hoe dit moet, in de media zien ze heel veel "blowjobs" op de microfoon.
Het liefst achter in hun strot en lekker scheeuwen...
Als ik b.v. de receptioniste of een bedrijfsleider uitlegde dat ik de microfoon zo had ingesteld op 10cm afstand praten op het zelfde volume zoals ik met hun praten,
was de reactie alsof ze water zagen branden.
Dan had ik 4 a 5 microfoons afgesteld op de goede manier en twee weken later was alles op die versterker weer ontregeld, ja het stond veel te hard!!!
Nee lul, afstand houden tot de microfoon en normaal praten dacht ik dan, zodat je dan een uitstekende verstaanbaarheid hebt.
Die blowjob op de microfoon geeft heel veel lage tonen door het nabijheids effect, met als gevolg een slecht verstaanbaar geluid.

En nu het tweede of mischien wel het derde probleem, met grotere luidsprekernetten waarbij de meeste ludsprekers op maximaal volume staan,
kan je het vermogen van de luidsprekers niet meer zomaar optellen.
Dus 20 luidsprekers van 6-Watt zou je volgens de berekening zo op de 100V van de versterker kunen aansluiten, nou niet dus!
Kan wel, maar met slechtere geluidskwaliteit. (meestal werd datdan de 70V of soms de 50V aansluiting)
Die 20 luidsprekers hebben ieder een aanpassingstrafo die bijna altijd een te lage inductie heeft, want ook dit moet weer zo goedkoop mogelijk.
Als je dan een impedantie meting doet aan dat luidsprekernet, dan ga je schrikken, bij 80Hz tot 50HZ zit je vaak aan een 4x hogere belasting dan dat de versterker op de 100V aansluiting mag hebben!

Dan heb je dus een uitgangstrafo die niet het volle vermogen bij zeg 50Hz kan leveren en dan ook nog eens een heel kromme belasting door het LS net.

Een oplossing die ik veel heb gedaan is een stijl High Pass filter van rond de 90Hz voor de eindversterker zetten, uit mijn hoofd dacht ik dat dit 24dB/Oct was.
Dan komen de diepere bas frequenties niet meer in de versterker terrecht en gaat het geluid er stukken op vooruit,
omdat de kern niet meer verzadigt en de versterker ook een minder moeilijke belasting ziet.

Verder heb ik de volumeregelaars met een trafo van Philips/Bosch vaak vervangen in installaties die muziek weergaven.
Het gebruikte auto trafotje was eigen altijd te klein...

Dit is allemaal vergane glorie voor mij... ;-)

Dan heb ik het nog niet gehad over de vele keren dat zo'n aap in het magazijn zelf wel even een luidspreker aansloot, natuurlijk iets van 8Ω op het 100v net, ging ie lekker hard!
Enz enz.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Een collega die zomaar een luidspreker met een impedantie van 8 Ohm op een 100V-systeem aansluit. Grote kans dat die luidspreker niet lang meeging en de versterker zwaar overbelast werd.

Hoe dan ook is het niet eenvoudig om in fabrieken en werkplaatsen een goed klinkende 100V-centrale radio systeem te installeren.

[Bericht gewijzigd door dawmast op maandag 27 maart 2017 20:59:24 (10%)

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

toen op t werk intern werd geschoven, vond men ineens het volume van de speakers in dat kantoor te hoog. ik had de diverse kantoren centraal al van regelaars voorzien jaren eerder, maar de regelaar van dat kantoor stond op 1, terwijl bij de rest op stand 5 er nog minder geluid uitkwam. men had zelf de boel aangesloten indertijd, en de speakers met de standenknop dus op 8ohm laten staan :P nadat ik alle 4 de speakers op 100V had gezet was het volume een heel stuk beter daar.

er zitten wel veel speakers op die versterker, maar de groep regelaars staan nog niet op de helft.

ik heb van een kennis gehoord dat men in een fabriek goed geluid wilde, hij had ze in de 70's een 20 speakers tellend mfb 541 systeem verkocht. dat klonk natuurlijk wel beter..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 28 maart 2017 00:27:14 (12%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als ik zo de laatste bijdragen eens lees, heerst er nog een hoop onkunde op het gebied van 100 volt geluidsdistributie. Het kan niet anders dan dat deze lieden met een elcheapo versterker en dito luidsprekers op de eerste rang willen zitten. Met 100 volt systemen, moet je geen concerten willen doen, maar een fatsoenlijke geluidsdistributie is zondermeer mogelijk.
Zo hoort een omroepmicrofoon voor algemene doeleinden voorzien te zijn van een fatsoenlijke signaalprocessing, zodat de werking niet afhankelijk is van de spreker cq spreekster die dat ding toevallig moet gebruiken. Basweergave is iets waarin een 100 voltsysteem niet kan concurreren met een full range hi-performance audiosysteem. Realiseer je wel dat een geluidssysteem wat de hele dag boven je hoofd bonkende bassen staat te spuien uiteindelijk alleen maar frustratie oplevert.
100 volt systemen die op de juiste manier zijn geïnstalleerd en goed zijn ingeregeld, hebben gewoon een goede geluidsweergave. Dagelijks ben ik er mee bezig en dat varieert van een membraanluidspreker voor spraak, tot een full range driewegs luidsprekersysteem, die gewoon het hele gamma tussen 50 en 18KHz kan weergeven. Tja zulke spullen koop je natuurlijk niet voor 99 euro bij conrad.
Overigens ben je met een low-z systeem na een paar speakers aansluiten al uitgepraat en zijn de kabels meer dan vijf meter lang, dan zijn de problemen ook al bijna onoplosbaar.
Je mag een modern 100 volt systeem niet meer vergelijken met het knetterende geluidswagentje, dat op de vrije zaterdag het ophalen van oud papier begeleidt.

ik ken de betere systemen zeker wel, er wordt op t werk ook 100V spul van bosch en dergelijke bekende merken weggezet. bij een groot pand heb ik de nieuwe bosch installatie nog ingeregeld.

echter dat is bij klanten, op de zaak zelf mag t niks kosten zoals dat bij meer bedrijven het geval is. dat systeem draait dan ook op 2e of 3e hands speakers, regelaars en versterkers welke toen goed spul waren en ik liever hoor als de nieuwe chinese speakers van 16 euro welke nergens naar klinken, nee dan beter die ouwe dingen..

je kunt wel zeggen dat het niks is, maar zet je een 4 ohm bolspeaker tussen de breedband speakers, dan komt er wel laag in het geluidsbeeld. ik heb die speaker ook geprobeerd om te bouwen naar 100V, maar het geluidsbeeld was meteen nergens meer naar. de versterker is er 1 van philips uit de goede tijd nog.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bij de voormalige werkgever waar ik het hier al over had, werden o.a. deze luidsprekers van https://be.boschsecurity.com/nl/producten/publicaddressandvoicealar_3/… op de afdelingen gebruikt. Deze luidsprekers klinken behoorlijk iel en neuzelig. Datasheet van deze luidspreker staat op op http://resource.boschsecurity.com/documents/Data_sheet_nlNL_1928034571….

http://resource.boschsecurity.com/images/large/ProductPhoto_Web_nlNL_1928021899.jpg

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Op 28 maart 2017 09:35:31 schreef dawmast:
Bij de voormalige werkgever waar ik het hier al over had, werden o.a. deze luidsprekers van https://be.boschsecurity.com/nl/producten/publicaddressandvoicealar_3/… op de afdelingen gebruikt. Deze luidsprekers klinken behoorlijk iel en neuzelig. Datasheet van deze luidspreker staat op op http://resource.boschsecurity.com/documents/Data_sheet_nlNL_1928034571….

[afbeelding]

Daar gaan we weer. Een simpel luidsprekertje voor binnen en buiten, dat bedoeld is voor spraak en achtergrondmuziek. Bosch heeft ook echte basrefex systeemkasten voor weergave van muziek. Die zijn dan wel 45 watt en hebben een freq bereik van ca 100 tot 19000Hz. Echt diepe bassen krijg je daar niet mee, maar het is de vraag of dat de bedoeling is. Je mag 100V pa niet vergelijken met een concertinstallatie. Zelf heb ik nog 3-weg kasten in gebruik, met 2x 12 inch en een HT driver er in. De kwaliteit van die 100 volt kasten is dan ook zo goed, dat ze alle jaren met feesten als Carnaval, paardensport evenementen in grote maneges etc. allemaal verhuurd zijn. Er zit dan ook geen lullig lijntrafootje in, maar een trafoblok dat geschikt is voor ruim 100 watt en toch wel enkele kilo's weegt. Daar gaat echt nog wel 50 a 60Hz door heen. Helaas zijn die kasten dan weer ongeschikt in grote distributiesystemen. Alleen al vanwege de omvang, het gewicht en het opgenomen vermogen.
Dat 100V techniek ook door andere serieuze merken voor vol wordt aangezien is ook een teken aan de Wand. Ik noem er een paar
Electrovoice
Bose
Dynacord
RCF en nog wel een paar
Ondanks dat het voor geen meter klinkt, zijn er talloze mensen die met veel plezier op het werk luisteren naar dergelijke systemen, maar ook gewoon kleine radio's etc, die echt niet beneden 150Hz presteren en maar heel kleine vermogens hebben. Een zeer luid spelende muziekinstallatie met veel lage en hoge tonen wordt vaak als hinderlijk ervaren tijdens het werk. In winkelcentra wordt er extra geprocessed, zodanig dat het geluid pas opvalt als het er niet meer is........

[Bericht gewijzigd door buzzy op dinsdag 28 maart 2017 10:19:48 (12%)

Op 28 maart 2017 09:35:31 schreef dawmast:
Bij de voormalige werkgever waar ik het hier al over had, werden o.a. deze luidsprekers van https://be.boschsecurity.com/nl/producten/publicaddressandvoicealar_3/… op de afdelingen gebruikt. Deze luidsprekers klinken behoorlijk iel en neuzelig. Datasheet van deze luidspreker staat op op http://resource.boschsecurity.com/documents/Data_sheet_nlNL_1928034571….

[afbeelding]

deze speakers geven idd geen super geluid, ik heb het niet eens over bass, want dat zit sowiso niet in dergelijke speakers, maar de straalhoek is vrij klein, als ze hoog hangen houd je niet heel veel over.

de bosch speakers 45W voor muziek zitten ook op t werk, die waren 100V, maar zijn 4 ohm geworden omdat men er een test apparaat op wilde zetten met 4 ohm uitgang, inbouw modellen met eigen klankkast. moet zeggen dat ze zonder die trafo nog best klinken op een ding met 2x 5W vermogen. die klankkast helpt wel, de meeste inbouw 100V speakers hebben geen klankkast, maar dat zijn dan ook speakers voor spraak.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik denk dat het wel mogelijk moet zijn om een 100V-uitgang te maken aan een gewone HiFi-versterker. Je sluit dan de secundaire zijde van een forse nettrafo aan op de uitgang van de versterker, de primaire zijde is dan de 100V-uitgang.

Hebben 100V-versterkers vaak een balanstrafo aan de uitgang, zoals dat bij vroegere buizen- en transistorversterkers het geval was?

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
maartenbakker

Golden Member

Dat hangt van de versterker af, net als bij gewone verstrkers. Bij enkele voedingsspanning krijg je doorgaans een balans-uitgang, bij symmetrische voedingsspanning doorgaans een enkele wikkeling.

Een gewone trafo aan de uitgang van een gewone versterker kan werken, als je hem zo berekent dat de nu-secundaire precies 100V levert bij maximale uitsturing.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."