bekabelen plc

Ik ben momenteel bezig iets te bouwen met een plc. Wat ik mij afvroeg is wat de beste manier is om hem te bekabelen. Bijvoorbeeld voor de ingangen. Kan ik beter gewoon de fase van de ene sensor naar de andere trekken. Of is het beter om de fase van iedere sensor naar mijn kast te brengen en mijn kabel van 4 draden te behouden en in mijn kast alle fases samen te brengen? Wat is het meest overzichtelijk?

Ik ben benieuwd hoe je die eerste praktisch gaat uitvoeren?
Een 24v ringleiding door de fabriek, en dan met losse aders naar de kast toe?
2 kabels door 1 wartel bij de sensor?

Normaal doe je dit inderdaad op klemmenstroken in een (onderverdeel)kast kun je met kammen/doorverbindstrips gewoon alle voedingen en nullen aan elkaar prikken

Overigens is 3 aderige kabel meestal voldoende, hebt eigenlijk bij een sensor nooit het maak en het verbreekcontact nodig, dus 1 schakeldraad is voldoende

High met Henk

Special Member

bij korte afstanden gebruik je gewoon de aansluit klemmen en trekt naar elk component / component groep een losse kabel.

Andere (ouderwetse) manier is om met een kabel naar een verdeel station te gaan waar je bijv een 36 aderige kabel opdeelt in kleinere kabels (klemmenkastje/lasdoosje)

De modernere variant heet: leg een bus verbinding aan en gebruik remote I/O..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

het gaat hier over korte afstanden (+-5m). Mijn eerste gedacht was om inderdaad met een losse ader te werken voor een kring te vormen maar toen realiseerde ik me dat dat onoverzichtelijk ging worden dus vroeg ik me af hoe dit in praktijk meestal word uitgevoerd. Dus gewoon van iedere sensor een kabel naar mijn kast trekken en daar oververdeelstrip leggen is de beste optie?

High met Henk

Special Member

jeps, je ehbt dus net zoveel wartels als kabels dan in je kast en dat zal redelijk* overeenkomen met je aantal sensoren + actuatoren + voedingen

* (soms zitten actuatoren sensoren of voedingen bij elkaar in 1 doosje, dan kun je met 1 kabel voor meerder toe)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op donderdag 30 maart 2017 14:10:52 (29%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???