uit onze tvtje type akai ct1417p (is een klein model)komt nog beeld nog klank.De rode led vooraan licht op en ik hoor de relais klikken.Op de hs transfo komt geen spanning toe.Is er iemand die ervaring geeft met degelijk toestel.En welke punten dien ik na te meten
waarschijnlijk staat de voeding in de protectie, het tikken wat je hoort is het steeds weer opniew proberen te starten van de voeding.
neen de voeding staat niet in protectie het is een eenmalige tik bij het opstarten van de tv.ik denk indien de voeding in protectiegaat dat de rode led op het frontpaneel ook niet zal oplichten.
jawel hoor, die rode led licht op als de voeding in de 'standby' stand staat, dir kan zijn omdat jij hem in standby zet, of omdat de elektronica vaststelt, er is iets mis.
begin maar eens met het controleren van de lijntransistor en lijntrafo. Meeste kans dat een van deze kapot is.
ik heb de voeding naar de hoogspanningstransfo losgesoldeerd en de lijntransistor nagezien deze id ok
maar krijg nog steeds geen spanning op de diode vlak na de transfo de diode is wel ok.Jammer genoeg heb ik geen schema van het toestel
haal de lijntransistor eruit en sluit een gloeilampje van 220V 40/60 watt aan. Als je nu het toestel inschakelt en je lampje gaat branden, dan is de voeding in orde en start deze. indien niet, verder zoeken (audio eindtrap loshalen en verticaal eindtrap loshalen) als de voeding nog niet komt, probleem in de voeding, nu heb je een oscilloscoop nodig om e.e.a. te gaan nameten.
Proef met lamp is zonder succes uitgevoerd.De voeding start niet op.Dien ik nu de lijntransfo eerst opnieuw in te solderen voor ik de andere trappen lossoldeer?Ik denk dat de voeding onbelast ook niet opstart.Bestaat de mogelijkheid om na de voeding een belasting aan te sluiten en zo deze te testen?(mischien 2lampen in serie)
daarvoor heb je die lamp, die zet je op de 140V voeding.
dan is de voeding belast en kan ze zonder bezwaar starten. Zolang je niet weet WAT je voeding in de beveiliging zet moet je stuk voor stuk alles nalopen, lijntrafo, verticaalafbuiging, auwdio etc.
als de BU niet kort zit en de trafo niet het probleem is, dan moet je verder zoeken.
De lamp onmiddelijk na de gelijkrichtdiode van de voeding geplaatst en de voeding start op spanning 116V bij verder nazicht gemerkt dat het relaiskontakt onderbroken is.
Het kontakt gebrugd en ja 116V op de voeding van de lijntransf.Maar nog steeds geen beeld of klank.
Op alle andere ls punten van de transfo is niets van spanning te meten.
Op de lijntransistor collector=116V
emiter=massa
basis=0v kan dit?