Dag allemaal
Hoe kan ik achterhalen wat de IR frequentie is van de afstandsbediening van een Technics tuner? Type ST-X933L.
Met vriendelijke groeten
Louis
Blackfin
This is the world we know best, the world of madness
Dit is het scoopbeeld als ik zend met de afstandsbediening.
Time/div .5 ms
Volts/div .2V
[Bericht gewijzigd door Louis123 op (22%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kan dit zo een hoge frequentie zijn?
Op Farnell bestaan er zelfs zo geen ontvangers
http://be.farnell.com/infrared-receivers?searchRef=SearchLookAhead
[Bericht gewijzigd door Louis123 op (62%)]
Meestal is dat 36 of 38KHz, zo'n hoge frequentie heb ik nog nooit van gehoord bij een afstand bediening.
Maar als je de Time/div aanpast kun je de frequentie toch aflezen?
Hij zal het best ontvangen, maar dan doet hij er iets anders mee. Zal waarschijnlijk niet goed werken, komt nogal precies met de timing bij die dingen.
Het probleem is als volgt:
We hebben in onze living een stereo- installatie staan in de living. Er zijn 3 paar luidsprekers aangesloten. Living, veranda, keuken.
Er waren 2 extra IR ontvangers die aangesloten zijn parallel op het bestaande oog in de tuner. één in de keuken en één in de veranda.
Dit waren IR ontvangers die kwamen uit andere defecte apparaten.
Dit systeem werkte perfect gedurende ongeveer 6 jaar. Nu werkt enkel de ontvanger nog in de keuken en de ontvanger op de tuner zelf.
Bij het aansluiten van de 3de ontvanger flipt de hele boel.
Ik weet niet wat het probleem is hiermee en zou 2 nieuwe ontvangers willen bestellen om te proberen maar moet zeker weten welke de frequentie is.
Sluit je het wel goed aan?
Maak eens een foto van zo'n ontvanger, en plaats die hier.
MGP
LDmicro user.
Dat scoopbeeld is de code, want je moet dat blikje opendoen om de IR frequentie te meten.
Blijkbaar is die ontvanger goed en moet je elders zoeken.
Op 17 april 2017 17:46:53 schreef MGP:
Blijkbaar is die ontvanger goed en moet je elders zoeken.
Dan zou dit toch niet gebeuren.
Het heeft zes jaar goed gewerkt volgens de TS, met drie ontvangers.
Kan deze zeer slecht openmaken. De printplaat zit vast gesoldeerd aan het omhulsel.
De andere heb ik opengekregen, maar er staat niets op de IR ontvanger geschreven.
MGP
LDmicro user.
Zijn verhaal is op dat gebied niet erg duidelijk, is er een defect gegaan of heeft hij een derde bijgeschakeld?
Om de frequentie te meten moet je een IR diode/transistor + weerstand en aan de scoop leggen, met de zender op de diode richten en meten.
Toch juist..
Edit: op die IR ontvanger kun je de zendfrequentie niet meten enkel de code, alles wordt intern verwerkt.
[Bericht gewijzigd door MGP op (17%)]
Op 17 april 2017 17:57:46 schreef Louis123:
De andere heb ik opengekregen, maar er staat niets op de IR ontvanger geschreven.
Ziet eruit als een Tsopxxx.
Op 17 april 2017 17:58:17 schreef MGP:
Zijn verhaal is op dat gebied niet erg duidelijk, is er een defect gegaan of heeft hij een derde bijgeschakeld?
Er is er één defect gegaan, het heeft 6 jaar met drie gewerkt.
Om de frequentie te meten moet je een IR diode + weerstand en aan de scoop leggen, met de zender op de diode richten en meten.
Toch juist..
Ja, dat heb ik ook gezegd. Het signaal wordt waarschijnlijk naar beneden getrokken door de IR-sensor, vaak zit er een pull up weerstand aan de uitgang van de sensor. De frequentie moet dus gewoon te meten zijn.
Voor alle duidelijkheid, nog net eens een test gedaan.
Bij het aansluiten van de 1 sensor apart met de sensor in de tuner. Alles werkt (gelijk welke van de 2)
Bij het aansluiten van alle 3 de sensoren in parallel. Enkel de sensor op de 2 de foto en de sensor in de tuner werkt.