Differentiaal voorversterker met transformator

Hallo Leden,

Voor een preamp heb ik een differentiaal schakeling bedacht, alleen is het niet zeker of dit gaat werken.
De gitaar wordt aangesloten op V1, de output komt uit de transformator.

Differential amp.bmp

Mijn twijfels liggen bij de transformator, bij een eindversterker van gitaarversterkers zie je dat de spoel vanuit het midden worden gevoed.

Hebben jullie misschien enig idee of dit zal werken?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Huh, ook hier ligt toch de voedingsspanning (+177V) aan de centertap van de uitgangstrafo?

Ik zie overigens niet goed welk voordeel een verschilversterker hier kan bieden, tenzij misschien het elimineren van brom. Je hebt nu toch wel een twee-aderige kabel nodig van gitaar naar (pre)amp en nmbm zal hij toch nog altijd afgeschermd moeten zijn.

Maar okee, als je er eens wilt mee experimenteren: veel pret gewenst.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
miedema

Golden Member

Ha Jokkervok,

Je hebt gewoon een standaard long tailed pair getekend. Dus dat zal wel werken. Ik heb met plezier deze topologie voor audio gebruikt. Naast de voordelen van de symmetrie is hij ook vervormingsarm. De vervorming in beide helften valt immers ook tegen elkaar weg.
Voordeel van de anode met een trafo belasten i.p.v. met anode weerstanden is dat je bijna de dubbele uitsturing kunt halen.

De schakeling is nog te verbeteren door de weerstand van 620Ω (de long tail) te vervangen door een stroombron. (mijn favorieten: BSP129, DN2540)

Wil je a-symmetrisch in, dan leg je gewoon 1 ingang aan massa.

Is er een reden voor die aparte schermrooster spanning?
Ik heb de dimensionering niet nagerekend, dat mag je zelf doen :-)

groet, Gertjan.

Hallo miedema

Bedankt voor je reply!
Ik weet niet zeker of nu over de juiste afbeelding praten :)
De schakeling die ik bedoelde is als volgt

Differential amp-1.bmp

Gr,
Jasper

miedema

Golden Member

Ha Jokkervok,

OK, je wilt dus geen verschilversterker met buizen, maar met FETjes bouwen?
Goed voorbeeld van een onduidelijke vraag.....

Gelukkig zijn mijn tips hetzelfde :-)
FET en buis zijn functioneel uitwisselbaar.
Wat betreft de voeding: Als je trafo een midden aftakking heeft, dan heeft voeden via de trafo de voorkeur. De trafo moet dan ook wel geschikt zijn om ook DC door de primaire wikkeling te laten lopen...
Is die midden aftakking er niet, dan kan het ook zoals in je FET schema. Maar dan raak je dus de voordelen van hogere uitsturing, en minder vervorming door (voor audio) hoog Ohmiger anode/drain weerstanden kwijt.

Een stroom bronnetje in de staart kan dan natuurlijk met een gewone j-FET, je hebt de door mij genoemde hoogspanningstypen niet nodig.

groet, Gertjan.

Dan denk ik dat een transformator met midden aftakking een betere keuze is dan mijn idee.
Welk type zou geschikt zijn voor deze toepassing met 9 volt voeding?

Ik heb wel iets gevonden, maar ik weet niet zeker of deze ook met DC stroom functioneert:
https://images6.static-thomann.de/pics/atg/atgdata/document/manual/233…

Er staat aangegeven dat de max. input voltage 5 volt mag zijn?

miedema

Golden Member

Ha Jokkervok,

Die 5V in het door jou gelinkte datasheet is de max. audio ingangsspanning. Er staat ook bij: 1% vervorming bij 40Hz....

Geen idee of dit trafootje geschikt zou zijn, want ik heb ook geen idee hoeveel stroom je door je FETjes wilt sturen etc.
Ook niet met welke impedantie je je FETjes wilt belasten, en wat de ingangsimpedantie is van wat je op die trafo wilt aansluiten....

Dus, als je je eigen trapje ontwerpt zul je ook je eigen huiswerk moeten doen :-)
Zoek, lees en leer.....
Dan maar je volgens beste inzicht een prototype, en daarvan leer je nog veel meer....

groet, Gertjan.

blackdog

Golden Member

Hi Jokkervok,

Dit soort trafo's werken het best als deze met een lage impedantie wordt aangstuurd.
Jouw toepassing om dit vanuit een drain van een Fet te doen geeft meestal een kromme frequentie karakteristiek en veel meer vervorming in de lage tonen.

Het frequentie gebied dat je kan zien in de datasheet van de Monacor trafo is vrijwel zeker gemeten met een lage aanstuur impedantie.
Dus voor het beste resultaat, de trafo laag Ohmig aansturen, b.v. vanuit een opamp.

In de datasheet laten ze je dus zien, hoe de frequentie afwijking er uit ziet, als de trafo wordt aangestuurd door een 50Ω bron, of met 600Ω bron.
Bij de 600Ω bron zie je al dat er meer afval optreed, zowel in het laag als in het hoog.

Bij professionele toepassingen hangt de trafo in de tegenkoppeling en dan bedoel ik dat hij wordt aangestuurd door een negatieve impedantie (positieve feedback)
Dit gebeurt bijna altijd met een opamp, het voordeel is een meestal plankrechte frequentie karakteristiek en veel minder vervorming in de lage tonen.

Kijk maar eens hoe mijn uitgangs trafo wordt aangestuurd door een NE5532A, ik gebruik hier een lijntrafo van Studer in dit topic.
Let op de blok en driehoek weergave bij 10Hz, dit is extreem goed!
https://www.circuitsonline.net/forum/view/122428/1/audio

Ik hoop dat je hier iets aan hebt :-)

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.