Oké , dit is mijn eerste post hier dus is het wel netjes om me voor te stellen .
Ik heet Auke, ik ben 14 en zit op dit moment bezig met het ontwerp van een 30w bluetooth boxje.

Voor dit boxje gebruik ik 2*15 watt speakers, een bluetooth USB stick , een DC to DC step up voltage booster en een amp van 2*15 watt( werkt op 14v )

Het probleem waar ik tegenaan loop , wat ga ik doen met de batterij?
Ik denk dat het handig is als ik een powerbank gebruik , ( omdat de bluetokth USB 5 volt gebruikt )
Maar hoeveel ampère is dan handig om te nemen als ik echt de box een tijdje aan wil hebben ?
Is het dan minimaal: 30 watts : 5 volt = 6 ampère , of moet ik nog rekening houden met het energieverlies van de booster ,USB en amp?

Sorry trouwens als ik dit in de verkeerde rubriek heb gezet!

Hoop dat jullie me verder kunnen helpen, mvg a.

tja, de meeste powerbanks zijn 3,6v en gaan intern al naar 5v.

daar nog een keer 30W uit halen is niet te doen.

je zal 12 of 24V moeten hebben, dan blijft de stroom laag.

voorbeeld, 'powerbank 2000mAh' die je regelmatig ziet is op 3,6v 2000mAh (2Ah)

dus 30W op 3,6v is 8,3A. met een rendement van 70% eerder 12A.

dan is dus je 2Ah in 10 minuten leeg (en waarschijnlijk dood als hij het al trekt)

dan is dus je 2Ah in 10 minuten leeg

De tijd zal veel langer zijn, de versterker trekt immers niet continu 30W.

Bedenk eens hoeveel je hier aan uit gaat geven, of al gegeven hebt, en kijk dan eens wat er voor kant-en-klare bluetooth speakers te koop zijn.

Voor 100 euro koop je tegenwoordig dit:

http://d287ku8w5owj51.cloudfront.net/images/products/large/pdt_22389.png.ashx?width=450&height=350

https://www.amazon.de/dp/B00XXL8U82/ref=asc_df_B00XXL8U8239655888

2 fullrange speakers, 1 woofer, 2 passieve membranen. Totaal vermogen 33 Watt, 6000 mAh accu, SD-slot voor MP3s, powerbank functie, NFC, line-in, bluetooth, handfree bellen, alles. Weegt 1 kg. 20 x 10 x 5 cm

Ik ben best kieskeurig, maar dit ding klinkt zwaar indrukwekkend. Hij gaat echt gruwelijk hard, en er komt flink wat bas uit.

Voordat je het zelfde bedrag uitgeeft aan iets dat 10 keer zo groot en 3 keer zo zwaar is, en er weken werk in steekt, en nog niet half de mogelijkheden heeft, doe jezelf een lol en ga eens luisteren naar de wat duurdere bluetooth speakers die nu te koop zijn.

@Fuzzbass

Iets kant en klaar in de winkel kopen zal ongetwijfeld beter werken, waarschijnlijk goedkoper zijn en er mooier uitzien.
Maar... je mist wel het plezier van het zelf maken, de teleurstellingen die je moet overwinnen, de successen die je wil vieren, het trotse gevoel dat je het toch voor elkaar hebt weten te krijgen.
En niet te vergeten de ervaring die je hebt opgedaan en wat je ervan hebt geleerd.

<Opa vertelt modus> :-)
Toen ik 14 jaar oud was bouwde ik mijn eigen buizenradio's. Niet altijd met evenveel succes, maar elke keer als ik het geluid van Radio Luxemburg uit de luidspreker hoorde was ik trots dat het me was gelukt om die onzichtbare ethergolven hoorbaar te maken.

Het kostte me mijn hele zakgeld van 1 gulden in de week (nu: € 2,89) om de dure onderdelen als radiobuizen en spoelen aan te schaffen, maar het gaf voldoening. En ik heb er veel van geleerd.
</Opa vertelt>

Tja, ik begrijp je volledig, maar ik leg me liever toe op iets dat gewoon niet te koop is, of als ik weet dat ik voor heel weinig geld iets kan bouwen dat functioneel gelijk is aan iets dat heel duur is. En in de consumenten elektronica is niet zo veel eer meer te behalen wat dat betreft. Het wordt alleen maar beter en goedkoper.

Op 3 mei 2017 00:42:40 schreef Fuzzbass:
Bedenk eens hoeveel je hier aan uit gaat geven, of al gegeven hebt, en kijk dan eens wat er voor kant-en-klare bluetooth speakers te koop zijn.

Voor 100 euro koop je tegenwoordig dit:

[afbeelding]

https://www.amazon.de/dp/B00XXL8U82/ref=asc_df_B00XXL8U8239655888

2 fullrange speakers, 1 woofer, 2 passieve membranen. Totaal vermogen 33 Watt, 6000 mAh accu, SD-slot voor MP3s, powerbank functie, NFC, line-in, bluetooth, handfree bellen, alles. Weegt 1 kg. 20 x 10 x 5 cm

Ik ben best kieskeurig, maar dit ding klinkt zwaar indrukwekkend. Hij gaat echt gruwelijk hard, en er komt flink wat bas uit.

Voordat je het zelfde bedrag uitgeeft aan iets dat 10 keer zo groot en 3 keer zo zwaar is, en er weken werk in steekt, en nog niet half de mogelijkheden heeft, doe jezelf een lol en ga eens luisteren naar de wat duurdere bluetooth speakers die nu te koop zijn.

Als eerste bedankt voor je reactie.

Ik heb al een paar onderdelen thuis ( mooi hout om te bewerken, voltage booster , en de Bluetooth USB die lagen hier van een vorig project: een 100w zaklamp . )

Maar een power bank gaat hem dus niet worden , ik heb thuis nog 2 oude laptop batterijen daar zitten 18650 lipo batterijen in ( ik heb er dacht ik 9/10 ) .
Is het een goed idee als ik die aan elkaar soldeer, een Overcharge protection eropmaak een een laadingang ?

Mvg a.

Wees voorzichtig met LIPO cellen, ze moeten gebalanceerd worden en zeker niet oververhit raken. Uit twee laptops aan elkaar solderen lijkt me geen goed idee.

hoeveel vermogen kan die voltage booster verwerken?
ik zou eerder een accu maken die dicht bij de grootverbruikers aan zit (14V dus) en daarachter een DC converter hangen om de 5V spanning te maken
van 14V naar 5V vind je haast overal. elke gsm lader /usb poort voor in de auto is zoiets.

4S laptop batterijen (14.4V) zijn ook wel te vinden. koop je in china ergens een 4S protectie circuit en hang er dan die laptop cellen aan. meet die cellen allereerst eens uit, oude laptop accu's hebben vaak een paar rotte cellen

Op 3 mei 2017 12:16:40 schreef fcapri:
hoeveel vermogen kan die voltage booster verwerken?
ik zou eerder een accu maken die dicht bij de grootverbruikers aan zit (14V dus) en daarachter een DC converter hangen om de 5V spanning te maken
van 14V naar 5V vind je haast overal. elke gsm lader /usb poort voor in de auto is zoiets.

4S laptop batterijen (14.4V) zijn ook wel te vinden. koop je in china ergens een 4S protectie circuit en hang er dan die laptop cellen aan. meet die cellen allereerst eens uit, oude laptop accu's hebben vaak een paar rotte cellen

De voltage booster kan 10A verwerken.
De amp gaat op 8-24 volt dus daar zit best veel speling in.
Denk inderdaad dat het handiger is om dan een DC converter step down te gebruiken voor de USB ( die heb ik nog liggen ook )
Als ik: Deze batterij gebruik zou ik dan genoeg hebben, of ook niet? ( 12,6 volt , 4800 mAh )

mvg a

chinezen overdrijven graag met getallen, houd dat al in het achterhoofd.
voor de rest kan je best met watts rekenen.
een 12V 4.8Ah = 57.6Wh (wattuur).

jouw amp doet 30W (max), en neem nog een watt of 5 voor externe apparaten. dan zou die accu het een goeie 40min kunnen volhouden, als de specs kloppen.

jouw booster kan misschien wel 10A aan, maar die heeft verliezen. als die 30watt moet transformeren, en die doet dat aan 80%, dan heb je 6Watt aan weggegooide energie.
als je een buck converter gebruikt voor je bluetooth module. die moet 5W converteren en heeft een rendement van 80%, dan heb je daar 1W aan rendementsverliezen. oftewel 5x beter

Op 3 mei 2017 13:23:37 schreef fcapri:
chinezen overdrijven graag met getallen, houd dat al in het achterhoofd.
voor de rest kan je best met watts rekenen.
een 12V 4.8Ah = 57.6Wh (wattuur).

jouw amp doet 30W (max), en neem nog een watt of 5 voor externe apparaten. dan zou die accu het een goeie 40min kunnen volhouden, als de specs kloppen.

jouw booster kan misschien wel 10A aan, maar die heeft verliezen. als die 30watt moet transformeren, en die doet dat aan 80%, dan heb je 6Watt aan weggegooide energie.
als je een buck converter gebruikt voor je bluetooth module. die moet 5W converteren en heeft een rendement van 80%, dan heb je daar 1W aan rendementsverliezen. oftewel 5x beter

Als ik het dus goed begrijp ,is die 40 min met maximaal volume?

Mvg a.

Ik schat minder dan 30 minuten.

Het is heel afhankelijk van versterker, speakers, kast en type muziek.

Op 4 mei 2017 00:56:03 schreef K7Jz:
Ik schat minder dan 30 minuten.

Het is heel afhankelijk van versterker, speakers, kast en type muziek.

Zou kunnen , maar ik heb uiteindelijk bijna nooit de muziek vol aan staan.

Mvg a

Die Soundblaster speaker heeft een 22,3 Wh accu aan boord, en op een middelmatig volume speelt die zo'n 8 uur non-stop. Voluit is dat een uur of 5.