pascalbythree
Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De SI4735 van Silabs. Stereo FM met RDS processing, digitale outputs, en als extra MW/LW/SW... 
Wat voor deksel zet je op je AMPIII versterker?
De versterker moet wel zijn warmte kwijt.
Met een houten deksel lukt dat niet.
Progger
GMT+1
Tussentijdse beginnersvraag: kan je elke ADC port op je MCU instellen als IN/OUT ? Netzoals led pin's ?
nee, ADC (analoog naar digitaal converter) is altijd een ingang.
als je een output wil, heb je een DAC nodig. die zit lang niet op iedere MCU.
overigens kun je tegenwoordig radio IC's krijgen met I2C of SPI, zoals arco laat zien. dat werkt vele malen makkelijker als analoog.
pascalbythree
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Zoek maar wat uit: http://www.ti.com/lsds/ti/data-converters/dacs/precision-dacs-products…
Je kunt natuurlijk ook PWM gebruiken met een goed filter...
pascalbythree
Progger
GMT+1
arco, dat is flauw, die zijn niet echt gangbaar of voor hobby (wouter doet niet aan SMD)
https://www.eoo-bv.nl/zoeken?controller=search&orderby=position&am…
waarom wil je een analoge aansturing?? je kan toch een radio IC zoeken dat modern is?
pascalbythree
Hopelijk ben ik niet betrapt. Maar de MCU aan mijn LCD hangen kan ik uit mijn hoofd. Dit radio schema gaat het vast wel doen.
Maar hoe hang ik in praktijk nu een MCU aan de 100K 3pins potmeter aansluiting van mijn FM Radio?
Iemand een circuit hoe ik dat ertussen parse ?
http://electronics-diy.com/TDA7000_FM_Receiver.php
LETOP: Bruine bijlage Image: Zo ongeveer iets als dit.
Progger
GMT+1
Frequency is tuned by varying the input voltage to the oscillator.
dus die 100K potmeter zou vervangen kunnen worden door een DAC. geen flauw idee of het werkt, dus ik zou beginnen op een breadboard.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Die potmeter levert de DC spanning waarmee je de frequentie van de VCO afstemt (voltage controlled oscillator) Je kan de DC output van de DAC dus ipv de potmeter-loper aansluiten. De potmeter kan dan weg.
Ipv een DAC kan je ook zoals Lambiek schrijft, pwm en een filter gebruiken. Heb hier nu een calibrator staan waar ze dat doen. Als het daar goed genoeg voor is moet het in die radio ook werken.
Bij dit soort dingen is de spanningsreferentie het belangrijkste voor de stabiliteit. Ik gebruik een LT1027 als referentie om de tune spanning voor de VCO's in mijn meetzender te maken. Elke variatie in spanning zorgt ervoor de de frequentie verloopt en dus je afstemming.
pascalbythree
Lambiek, klopt je typeNR van de DIP8 IC ?
Verder ipv breadboardje. Denken jullie dat dit zo werken gaat?
Kan ik zo de 2 polen van mijn MCU board aan mijn TUNER hangen?
Ik pas hierna mijn schema wel aan, aan de hand van jullie praktische responds.
Met vriendelijke Groet, Wouter van Wegen
Denken jullie dat dit zo werken gaat?
In de Philips datasheet staat een voorbeeld PCB voor de TDA7000. Ik zou die zonder veel wijzigingen overnemen in je ontwerp. Het is een HF schakeling.
pascalbythree
Aha, ik zat even bij de verkeerde IC te kijken. Ik denk toch dat ik deze in DIP8 wel kan bestellen. Verkeerde afbeelding
Verder: is het met jullie hulp op CO zekergenoeg te stellen dat hij het doen gaat? Of kan ik beter er 3 printen van maken. 1 met de TDA7000 en 1 met de TLV271 (wellicht vervangen met ander IC na advies) en 1 met de MCU erop. Met wat female pin rail zodat ik kan prikken als een Arduino boardje?
[Bericht gewijzigd door pascalbythree op (62%)]
pascalbythree
http://buildaudioamps.com/project-3/
Gaan we weer!, door alles over te nemen van de PCB layout op de website, past deze op een 16x10CM single layer.
Nu is de vraag, na tegenstrijdig advies, of ik de GND, gearceerd door blauwe lijn zo moet laten of juist weg moet halen?
Onder de power inductor.
Groet, Wouter van Wegen
Een stuk GND onder de spoel voegt niets toe.
Let op, er zijn nu twee GND aansluitingen voor de voeding. Dat lijkt verwarrend als er een symmetrische voeding toegepast zou worden. Bij twee losse voedingen geen probleem, maar gebruik anders enkel de aansluiting naast de luidsprekeraansluiting.
Het is geen gunstige routing, met name de opzet van de luidspreker aansluiting en de terugkoppeling zal extra vervorming geven, maar als er geen echte fouten in zitten denk ik dat het wel werkt. Het is ook wel weer interessant, mocht u er aan kunnen meten.
[Bericht gewijzigd door Aart op (17%)]
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Ha die Wouter, 
Die spoel mag er geen kern hebben!
Ook moet er een weerstand aan parallel staan van zeg 10Ω
Het koper onder de spoel is verder niet van belang, de 10Ω weerstand haald de Q al uit de spoel, dat beetje koper dat er onder ligt doet weinig.
Groet,
Bram
pascalbythree
OK Dan haal ik de extra GND line weg. Opzoek naar andere inductor zonder kern. En sluit maar 1 GND draad aan. Want ik kreeg de kern er niet eruit in de bankschroef.
[Bericht gewijzigd door pascalbythree op (20%)]
pascalbythree
Bram ? Hoe komt het dat ze in de winkel zijden dat de kern er in moet blijven zitten? Anders word hij te lang?
Nu kan ik niet kiezen. 
PS: Zo te zien moet ik hem wel goed vertinnen, toch?
[Bericht gewijzigd door pascalbythree op (17%)]
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Wouter,
Dit is voor Audio en niet voor b.v. een schakelende voeding.
Alle spoelen aan de uitgang van een versterker zijn altijd "luchtspoelen".
En dan heb ik het over spoelen gebruikt in lineaire versterkers, digitale versterkers hebben wat andere eisen.
De spoel aan de uitgang van je versterker, is om hem stabiel te houden bij capacitieve belastingen.
Ik zij 10Ω als weerstand parallel aan deze spoel, maar maak daar maar 4.7 of 5.6Ω van.
Ik heb geen idee wat de inductie is van het spoeltje met de kern, als je de kern er uit haalt gaat de inductie flink omlaag en is dan waarschijnlijk niet meer optimaal voor jouw versterker.
Zou deze versterker een enkele luidspreker aansturen, zoasl een versterker ingebouwd in een luidspreker box,
dan kan de spoel zelfs vervallen.
Zo gouw er scheidings filters worden aangebracht, dan is het wijs om de spoel met zijn parallel weerstand te gebruiken.
De spoel dient er dus voor om de versterker te beschermen tegen te zware belasting, dit is meestal het gevolg vna scheiding filter en ook lange bekabeling die dan voor een capacitieve belasting zorgt.
Een leuk weetje, vele mensen denken bij capacitieve belastingen aan waarden boven de 0.1µF maar een eindversterker afhankelijk van zijn opbouw genereerd vaak bij capacitieve belastingen tussen 2 en 10nF!
Groet,
Bram