nonkel_dw
nonkel dw
Beste Forumleden
Sinds kort doet mijn Fender versterker vreemd.
Als ik een kabel (loshangend of verbonden met instrument) in de input van versterker steekt geeft deze soms(??) een knal bij het inschakelen van de versterker.
Sluit ik niets aan op ingang, dan heeft de versterker er geen last van!
Verder werkt de versterker op en top.
Iemand een idee wat de oorzaak hiervan kan zijn?
Schema:
Bedankt.
Controleer de solderingen van de connector van de input op de print. Mijn versterker deed hetzelfde. Er bleken scheurtjes in de solderingen te zitten. Doorsolderen met wat verse tin en het was weg.
nonkel_dw
nonkel dw
nonkel_dw
nonkel dw
Dag MJN
Ik heb de condensator net vervangen, dit geeft geen verandering.
De versterker blijft ploffen.
Bedankt voor de suggestie.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Als ik het schema goed begrijp is de MUTE schakeling juist van toepassing als er GEEN snoer/instrument is aangesloten. Is dat dan wel een logische plek om te starten met fout zoeken?
Het probleem lijkt mij eerder in het 'normale' (er is wel iets aangesloten) signaalpad te zitten.
Mijn gedachte was, dat als er geen plug in de versterker zit, is de versterker in mute. Op het moment dat er een plug wordt ingeduwd en de versterker is eerder "uit mute" dan dat de plug op zijn plek zit is de "plop" te horen.
Zou het kunnen dat C41 de vertragende "uit mute" is?
In het schema worden ook testpunten getoond, mogelijk daar eens meten, te beginnen bij de voeding?
TS zet de versterker juist aan met het snoer er al in, de MUTE doet dan niets lijkt me.
Versterkers hebben bij het opkomen van de voedingslijnen altijd wel een plop. Misschien komen de voedingslijnen ongelijk op door verouderde elco's. Voeding meten lijkt mij ook een goed idee.
Je kan natuurlijk ook gewoon pas wat inpluggen na het aanzetten 
Op 3 juni 2017 11:04:06 schreef MJN:
Op het moment dat er een plug wordt ingeduwd [...]
Volgens de startpost staat de versterker dan nog uit.
- met geen plug ingestoken schakelt de versterker altijd zonder knal in
- met wél een plug ingestoken schakelt de versterker soms zonder knal, soms met knal in.
- alleen het ingestoken zijn van de plug is belangrijk; niet wat eraan hangt.
nonkel_dw
nonkel dw
Op 3 juni 2017 11:04:06 schreef MJN:
Mijn gedachte was, dat als er geen plug in de versterker zit, is de versterker in mute. Op het moment dat er een plug wordt ingeduwd en de versterker is eerder "uit mute" dan dat de plug op zijn plek zit is de "plop" te horen.
Zou het kunnen dat C41 de vertragende "uit mute" is?In het schema worden ook testpunten getoond, mogelijk daar eens meten, te beginnen bij de voeding?
De versterker geeft enkel een plof als de plug in de versterker zit bij het inschakelen, het lijkt dus op een inschakelverschijnsel.
Is er geen plug aangesloten, hoor je niets bij het inschakelen, dan kunnen we er denk ik wel vanuit gaan dat het mute circuit nog altijd mooi werkt.
@FET
alleen het ingestoken zijn van de plug is belangrijk; niet wat eraan hangt.
Losse kabel, of met instrument geeft geen verschil.
Laat ons zeggen, als er "iets" is ingestoken.
Bedankt voor het meedenken!
[Bericht gewijzigd door nonkel_dw op (10%)]
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
De versterker geeft enkel een plof als de plug in de versterker zit bij het inschakelen, het lijkt dus op een inschakelverschijnsel.
Is er geen plug aangesloten, hoor je niets bij het inschakelen, dan kunnen we er denk ik wel vanuit gaan dat het mute circuit nog altijd mooi werkt.
...
Dat is een voor de hand liggende conclusie, maar niet noodzakelijkerwijs de juiste: het bedrieglijk eenvoudige mute-circuit heeft namelijk óók tot doel de inschakelplop te onderdrukken bij een reeds ingeplugde kabel...
Dat gebeurt door het (relatief) langzaam laden van C41 door R65; zolang die condensator (nagenoeg) leeg is (de serieschakeling van R1 en R65 als er niets is ingeplugd houdt het signaal 'mute' dan op ongeveer 0V) is de versterker gemute. CR10 heeft tot doel de condensator snel leeg te trekken als de versterker wordt afgezet.
Het is het laden van C41 tot een voldoend negatieve spanning (het schema noemt -15V) wat de versterker vrijgeeft; dat kan alleen als er iets is ingeplugd.
Als dat laden te snel gebeurt (door een verlopen weerstand of een lekkende diode, beiden geven dan de schakeling een voorspanning en bekorten de tijd) is het niet effectief: de versterker wordt vrijgegeven terwijl de plop nog bezig is.
Eenzelfde effect kan veroorzaakt worden door een nog-net-niet-defecte Q9: als de gate treshold veranderd is zal de benodigde spanning (en daarmee de tijd) voor een effectieve mute ook veranderen.
nonkel_dw
nonkel dw
Hallo
De 1M ohm weerstand is vervangen samen met de 1uf condensator. Voorlopig blijft het probleem zich voordoen.
Ik neem aan dat de 1N4448 ook mogen vervangen worden door een 1N4148 diode?
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Het hang er blijkbaar ook van af welke site je leest.
Dat van die lekstroom had ik ook gelezen, maar volgens deze Fairchild datasheet is het dan weer niet de lekstroom, maar de capaciteit die verschilt (4 tegen 2 pF).
Als je als test een handmatige mute zou willen , dan zou ik Q9 overbruggen met een schakelaar , .
De plop zou dan weg moeten zijn.
nonkel_dw
nonkel dw
Dag Hobbyman,
De aan/uit is al vervangen.
Ik ga morgen het reset circuit opnieuw bestellen en vervangen.
nonkel_dw
nonkel dw
Is het een idee om pinnetje 8 van J5 door te verbinden met pinnetje 4 van J1, mute is dan altijd aan, en dan de versterker te proberen met een plug erin? Als deze dan nog plopt zit het niet in je mute circuit?