Mijn Philips KTV type 21 PT5302 stopte tijdens het spelen plotseling met een knal, alsof er sprake was van een blikseminslag, maar dat was niet zo, daarna rook het ook allemaal een beetje verschroeid. Omdat ik me afvroeg of laten repareren nog zin heeft, beestje is 10 jaar oud, ben ik op onderzoek uitgegaan, eerst in het apparaat, achterkant eraf geschroefd en toen toch maar op internet gezocht. Dank voor deze site! de enige met tenminste informatie over de binnenkant van het toestel.
Enfin: ik hoor geen demagnisatie bij het aanzetten, ook gaat het lichtje niet branden (stekker wel in stopcontact), dus het zou de zekering kunnen zijn, maar; de achterkant van de beeldbuis is helemaal beroet net als het glazen buisje (sorry voor de niet technische benamingen) in de beeldbuishals, dus ik denk eigenlijk dat het daar (ook) fout is gegaan, of is dat normaal???
Heeft het dan nog zin nieuwe onderdelen te (laten) plaatsen? en zoja, welke?
Dank voor jullie kunde!
Annie uit Amsterdam
dat klinkt ernstig..
als het echt een *knal* was moet ik meteen denken aan een ontplofte condensator, maar dat zou je meteen zien aan de grote zooi dat zoiets geeft..
Zie je geen kapotte / uit elkaar gescheurde componenten?
Dat er iets aan de binnenkant van de beeldbuis is ontploft lijkt me sterk, nog nooit van zoiets gehoord.. (maar het zou kunnen.. mensen?? )
dat beroete kan ook gewoon komen door de warmte die ontwikkeld wordt, waardoor stof etc. inbrand.
Als het lampje niet brand, kijk dan ook zeker even naar de zekering en de voeding. Kan bst zijn dat daar een onderdeel ermee op is gehouden (met een knal).
Kijk nog eens goed, of je kapotte onderdelen kan vinden, kijk ook goed naar de onderkant van de verschillende printplaten of je donkere (brand-) vlekken ziet..
kijk trouwens wel uit als je bezig bent.. werk altijd met 1 hand in de tv, en stop je andere hand in je broekzak, raak bijvoorbeeld niet tegelijk emt je andee hand de centrale verwarming ofzo aan. Vaak wordt aangeraden om de beeldbuis te onladen (daar blijft nog enige tijd een hoge spanning op staan), andere raden dit juist weer af..
Succes,
PaWoN
Op 16 september 2004 23:48:14 schreef PaWoN:
dat klinkt ernstig..als het echt een *knal* was moet ik meteen denken aan een ontplofte condensator, maar dat zou je meteen zien aan de grote zooi dat zoiets geeft..
Zie je geen kapotte / uit elkaar gescheurde componenten?
Dat er iets aan de binnenkant van de beeldbuis is ontploft lijkt me sterk, nog nooit van zoiets gehoord.. (maar het zou kunnen.. mensen?? )
dat beroete kan ook gewoon komen door de warmte die ontwikkeld wordt, waardoor stof etc. inbrand.
Als het lampje niet brand, kijk dan ook zeker even naar de zekering en de voeding. Kan bst zijn dat daar een onderdeel ermee op is gehouden (met een knal).
Kijk nog eens goed, of je kapotte onderdelen kan vinden, kijk ook goed naar de onderkant van de verschillende printplaten of je donkere (brand-) vlekken ziet..
kijk trouwens wel uit als je bezig bent.. werk altijd met 1 hand in de tv, en stop je andere hand in je broekzak, raak bijvoorbeeld niet tegelijk emt je andee hand de centrale verwarming ofzo aan. Vaak wordt aangeraden om de beeldbuis te onladen (daar blijft nog enige tijd een hoge spanning op staan), andere raden dit juist weer af..
Succes,
PaWoN
Hoi Pawon,
Snelle reactie!
Ik zie niets dat ontploft is, alleen roet, beeldbuis ziet er nog wel heel uit, maar ik vraag me af of datgene van in glazen buisje zit nog werkt. dat glazen buisje is helemaal beroet. Trafo ziet er nog onbeschadigd uit.
Hoe kan ik trouwens die zekering vervangen, is daar een handige truck voor, want ik heb he idee dat ik de hele TV eerst helemaal uit elkaar moet halen voor ik daarbij kan (zit toch aan de voorkant in de buurt van de aan/uit schakelaar?) en dat lijkt me niet logisch
ben benieuwd!
Annie
Als een TV met een knal uit gaat... Mag je toch wel verwachten dat er wat uitgefikt is. Je opmerking over 'verschroeide lucht' bevestigt dat.
Er zal wel een zekering door zijn, maar dat is meer een gevolg. Ik verwacht toch ergens een elco of evt. een diodebrug die ter ziele is; meestal kun je dat wel zien als je goed kijkt.
Tenslotte: niet denigrerend bedoeld, maar gezien het niveau van je vraag en de spanningen die in een TV voorkomen... Zou je dit in je eigen belang niet aan iemand overlaten die er iets meer kaas van gegeten heeft?
zie ook dit topic
ik vermoed overigens dat je PTC wel eens stuk zou kunnen zijn, dat gebeurt vaker bij philips, het feit dat nl. geen demagnetisatie komt duidt op een doorgebrande netzekering, dit kan een sluiting aan de primaire zijde van de voeding zijn, maar ook eventueel het kapotgaan van de PTC.
Ik zou dit niet effe zelf gaan doen, je bent hier naartoe gegoogled, tenzij je echt weet wat je doet, niet aan beginnen. je bent hier in het netspanningsdeel bezig, dat betekent dat je met een scheidingstrafo MOET werken, om niet gevaarlijke dingen te doen.
OK, ik zal er zelf niet veel aan doen, maar denken jullie dat het zin heeft om iemand hier nog te laten repareren/ kan dat nog (gezien benodigde nieuwe onderdelen, of kan ik beter meteen een nieuwe kopen?
gr.,
Annie
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ga naar een paar tv zaken met reparatiedienst en vraag hoeveel een prijsopgaaf voor de reparatie kost, alleen onderzoek dus.
ledfreak
Moderator green laser forum http://www.greenlasers.co.uk/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi
Op 17 september 2004 16:22:44 schreef ledfreak:
nieuwe tv is net zo duur leuke breedbeeld heb je tegenwoordig ook voor 250-350 euro
Alleen die gaan geen 10 jaar meer mee.....
. Tip, als je een nieuwe TV koopt, soldeer (of beter laat het doen) dan ff de soldeer verbindingen na rond hoogspanning en voeding. Dan gaat ie misschien WEL 10 jaar mee 
Ives
www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.
Haha, ik ken heel wat mensen die dan hard in de lach gaan schieten: ze komen binnen en vragen, "is de TV kapot?" "nee, net gekocht.
"
Op 17 september 2004 21:15:19 schreef Ives:
Haha, ik ken heel wat mensen die dan hard in de lach gaan schieten: ze komen binnen en vragen, "is de TV kapot?" "nee, net gekocht."
Kan best, maar het is wel zo 
Hebben het ook gehad met een sharp
die was amper gesoldeerd rond de lijntrafo
was na een maand als los nou heb ik sowieso niet goede ervaringen met Sharp maar daar gaaat het even niet om