Ik vroeg me af hoe een room divider werkt. Ik heb hier een artsound SVC6S liggen die ik wilde gebruiken om buiten de muziek te kunnen aanpassen naar het gebruik.
Situatie is dat er 3 paar speakers buiten staan en 2 paar binnen. Dit zijn niet allemaal dezelfde (wel 8ohm) en ik wil het volume wat meer of minder volgens de ruimte.
Nu, om dit aan te sturen zou ik een ruime versterker gebruiken, heb nog een 400W liggen uit mijn jongere jaren als DJ. Deze levert effectief 2x200W maximaal. De speakers zijn allen JB systems, tussen de 30 en 100W.

Hoe werkt deze room divider, intern dan? Want de versterker 'ziet' een last van 8ohm en stuurt toch diverse speakers aan. Het volume van elke speaker kan je apart bijstellen. Je kan ze ook aan en uit zetten. Het moet een passief systeem zijn omdat er geen stroomkabel aan het apparaat zit.

Ik kon nergens informatie op het apparaat vinden van hoeveel watt die kan verwerken. Het moet niet zo luid spelen omdat het meer als sfeer zal gebruikt worden maar ik vraag me toch af of die 2x200W van de versterkers verwerkt kan worden zonder problemen te krijgen, just in case er ooit een feestje zou worden gegeven door de kids...

Wie weet hier meer over?

Heb je een linkje naar zo een "room divider" ? Ik ken het niet en uit Google komt niet veel.

Aart:
http://artsound.be/nl/multiroom/volumeregelaars
Nieuwere types, de mijne is de vorige serie. Maar dacht ongeveer hetzelfde inwendig.
Ik zou niet weten hoe ze het doen, passief...

Draadgewonden vermogens potmeters die parallel staan en de loper is de uitgang.
Vroeger had je dit als apart te monteren regelaar voor in de auto om de voor/achter speakers te regelen toen de auto radio's nog geen 4x versterkers aan boord hadden.

Maak de jouwe eens open zou ik zeggen.

Hugo, hoe kunnen ze er dan voor zorgen dat de versteker 8ohm blijft zien? En wat doe de 'protection on-off' switch?

Denk dat het idd de enige mogelijkheid zal zijn, even open maken. Is zo weinig informatie te vinden, zelfs op het toestel niks van type of maximaal vermogen ofzo.

Of het met weerstanden is weet ik niet, de regelaars gaan in duidelijk voelbare stapjes.

Ik tracht die vandaag even open te maken en foto's te maken.
Alvast bedankt!

Ik kon me niet bedwingen. Foto's:

Het is dus ietsje meer dan enkel een draadgewonden weerstand! Met de knop kan je de verhouding van de trafo aanpassen blijkbaar. Maar nu weet ik nog steeds niet welk vermogen dit ding kan verwerken!

Denk niet dat ik met mijn versterkertje daarmee problemen ga veroorzaken maar wil toch effe op zeker spelen.

Zo kan het ook. Trafo verhouding/impedantie verhouding schakelen.
200W zal dit niet halen hooguit een 20W per kanaal. Dus de versterker niet te hard zetten.

Volgens opgave fabrikant 2x80W, maar dat zou ik niet doen.

Op de foto niet te zien is, bij de protection switch zitten twee 50W, 3ohm weerstanden op een klein koelprofieltje.
Heeft dus iets met een beveiliging te maken. Maar voor de versterker of voor de volumeregelaar??

Een andere optie zou zijn om 6 Velleman kitjes op te bouwen zodat ik hiermee een 3-voudige stereo versterker kan opbouwen. Of 3 versterkers op de kringloop op de kop tikken... Toch voor de buiten luidsprekers mag er iets of wat power gaan lopen. Er hangen daar 4 (kan tot 6 uitbreiden) K50 JBsystems van 40W rms (volgens dat erop staat...) Lijkt me voldoende om deftig te spelen. In open lucht is het altijd een uitdaging om een warm en vol geluid te krijgen.

Een versterker per luidspreker zal altijd een beter resultaat geven. Met zo'n multiroom oplossing introduceer je altijd een flinke impedantie tussen versterker en luidspreker, dat kleurt de klank.

Zelfbouw is altijd leuk, in plaats van Velleman kitjes zou je bv. ook Hypex UCD modules kunnen nemen, die zijn klasse D en worden nauwelijks warm. Kan je lekker compact mee bouwen dus.

Leuk, nooit eerder gezien :)

Zouden het autotrafo'tjes zijn ? En met alles op 100% staat het alsnog parralel, allicht kun je dan de protectie weerstanden in serie zetten.

Het zijn kleine trafo'tjes, maar op 100% doen ze niets en een paar W is in de woonkamer al veel.
Ik zou niet proberen er tientallen W doorheen te jagen, zeker niet bij muziek met veel laag en een lage crestfactor.

Voor een meer PA achtige opstelling zou men ook kunnen denken aan een 100V systeem, maar meerdere versterkers zijn hier waarschijnlijk goedkoper en gepaster.

Heb er een 'datasheet' van gevonden:

Met de SVC6.2 kan je tot zes paar luidsprekers aansluiten op één
versterkeruitgang. Het apparaat zorgt ervoor dat je versterker
daarbij niet te zwaar belast wordt. De praktische draaiknoppen
op het voorpaneel laten je toe om het volume van elk paar
luidsprekers apart in te stellen. Op die manier kan je maximaal zes
verschillende volumezones creëren. De stijl en afwerking van de
SVC6.2 zorgt voor een perfecte harmonie met uw hifi-installatie.
omschrijving volume re geling voor 6 paar luidsprekers

max. vermogen 2 x 180 W (ingangsniveau)
luidspreker uit impedantie 8 Ω
versterker in impedantie 4 Ω
afmetingen (h x b x d) 52 x 425 x 260 mm
gewicht 4,51 kg
kleur zwart / zilvergrijs

Dus zou dat toch redelijk wat vermogen moeten kunnen verwerken blijkbaar. Meer dan ik had geschat. Ik probeer het voorzichtig en hou de temperatuur in de gaten.

Deze ligt hier, als ook een Limit LM400 versterker. Ik dacht dat deze 400Watt zou persen, blijkt 100W op 8 ohm. Is lekker compact en doet z'n ding. Omdat de spullen er liggen, samen met luidsprekers, ga ik dat samen zetten en er iets leuks van maken.

EDIT:
dingetje ertussen gezet, kort voor het clippen van de versterker (indicatie lampje) begon er bij de lage tonen gekraak op te treden. Wellicht verzadiging van de trafo'tjes. De switch van de protection achteraan omgezet en waarempel, gekraak verdween en de klank was beter en luider.
Omdat ie toch nog open was, het vermogen nog wat opgedreven tot ik medelijden kreeg met de buren (60m verderop) en zo een half uurtje laten spelen. Trafo's krijgen nog niet voelbaar warm, print ook nergens. Conclusie, het voldoet prima! Speakers in de sauna kunnen zacht staan en buiten toch flink hard, ideaal dus! Voor mij voldoet dit prima om meerdere zone's af te regelen en meer dan 2 setjes luidsprekers aan te sturen. Het in of uitschakelen van een set geeft ook geen wijziging in weergave van de anderen. Ik had nochtans verwacht van wel, maar ergens wordt dit opgevangen.
Zodoende kunnen we eenvoudig kiezen waar we geluid willen en hoe luid zonder telkens iets te moeten wijzigen aan de versterker.
Ik vraag me nu wel af, stel dat je de versterker flink open zet en met dit toestel het volume verminderd, wat voor effect gaat dat op de versterker hebben inzake belasting? Of, anders gesteld, is het beter om de versterker wat lager in te stellen en de room divider verder open te zetten? Ik vermoed van wel maar ben niet zeker.

Dank voor de hulp.

[Bericht gewijzigd door Appel op (37%)]

Het beste is om het kanaal waar je het meeste vermogen nodig hebt, gewoon helemaal open te draaien op de room divider. Het heeft geen zin om de versterker volle bak te laten blazen en dan af te knijpen op de room divider (hoewel het waarschijnlijk probleemloos kan).

Je hebt overigens wel de meest nette room divider die ik ooit gezien heb. (Aart merkte het ook al op) :-) Klopt het dat het volume in een stuk of 8 stappen instelbaar is?

Niet geteld, dacht dat het 12 was maar kan ook 10 zijn. 8 lijkt me wat weinig als ik de knop zo voelde...

Werkt wel netjes ja. En geen hoorbare vervorming van het geluid.