GSM ontvangst slecht in nieuwbouwhuizen

rob040

Golden Member

Ik hoor net op de radio dat bewoners van nieuwbouwhuizen massaal klagen over slechte ontvangst op hun GSM binnenshuis.
Als reden wordt opgegeven dat de moderne huizen erg goed geïsoleerd zijn.

Ik kan dat even niet begrijpen, isolatie tegen geluid en natuurlijk warmte wordt steeds beter, maar hoe beïnvloed dat HF staling?

mel

Golden Member

Veel betonijzer , veel aluminium in het dakbeschot, noem maar op.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

En niet te vergeten de glaswolplaten waarmee de muren geïsoleerd worden. Daar zit dikwijls een aluminiumfolie op.

Gr.
PaulAGM

mvdk

Golden Member

Hoezo klagen? Hebben ze een huis waar het GSM signaal blijkbaar niet volledig binnendringt, dus volgens een deel van de mensheid "gezonder", en is het weer niet goed.
Sorry hoor, ik denk dat ik last van de warmte heb.

Aangezien je gsm slechtere ontvangst heeft zal hij harder gaan uitzenden om verbinding te houden/maken met de zendmast.
Zit je dus in je goed afgeschermde ruimte met een gsm die met vol vermogen staat te zenden.
Je kunt dus niet zeggen dat het "gezonder" is. ;-)

Ik woon in een huis van rond 1950 en ook ik heb last van slechte ontvangst. Soms pak ik m'n GSM op en blijkt dat hij totaal geen netwerkverbinding heeft. Even wat in de lucht houden en er komt uiteindelijk weer één streepje. Maar tijdens het bellen kan het dus voorkomen dat de spraak wel eens wegvalt. Maar dan alleen van mijn kant uit.
Ik had het er net met mijn buurman over en die had het zelfde probleem, ook dat probleem tijdens het bellen. Hij heeft de zelfde provider.
Mijn huis heeft achteraf ingespoten glaswol spouwmuurisolatie en dakisolatie nog van de renovatie in 1991.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
evdweele

Overleden

Staat er in de contracten die worden afgesloten met de providers iets over de gegarandeerde dekking?
Ik betwijfel het.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
PE9SMS

Special Member

Dekking zoals bedoelt door de telco's gaat dacht ik altijd over buitenshuis. Idem voor de dekkingskaarten enzo. Dus voor binnen heb je "geen poot om op te staan". Alhoewel de telco's er wel een belang bij hebben dat het ook binnenshuis min of meer werkt natuurlijk. En wat dat betreft zijn de "laagfrequente" gsm frequenties (800-900 MHz vs 1800/1900/2500 MHz) ook gunstiger voor het doordringen in gebouwen. Daar zou je dus ook naar kunnen kijken bij de selectie van een provider.

This signature is intentionally left blank.
joopv

Golden Member

Op 19 juni 2017 14:31:53 schreef PaulAGM:
En niet te vergeten de glaswolplaten waarmee de muren geïsoleerd worden. Daar zit dikwijls een aluminiumfolie op.

Toen ik vorig jaar laminaat ging leggen op de 2 bovenvloeren van mijn huis adviseerde iedereen om ondervloer platen van kunststofschuim met een aluminiumlaag te gebruiken, maar ik zag de bui al hangen met de wifi dekking in het huis en heb het lekker bij die groene vezelplaten gehouden.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 19 juni 2017 15:57:53 schreef PE9SMS:
Dekking zoals bedoelt door de telco's gaat dacht ik altijd over buitenshuis. Idem voor de dekkingskaarten enzo. Dus voor binnen heb je "geen poot om op te staan".

Wat je vaak ziet is kaartjes met een aparte kleur voor alleen buitenshuis en een andere voor binnen en buiten, zo bijvoorbeeld:

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
evdweele

Overleden

Maar onder welke omstandigheden is die binnenshuisdekking gemeten?
Een huis dat van baksteen is opgetrokken en zonder HR++ glas zal heel andere resultaten opleveren dan een betonnen blok met heel veel isolatie.

Edit: en de providers doen het natuurlijk zo gunstig mogelijk voorkomen om de klanten niet af te schrikken maar juist te paaien.

Ik ga er vanuit dat mobiele telefonie leuk is als het werkt, maar dat je er niet van mag uitgaan dat het onder alle omstandigheden werkt.
Als je zeker wilt zijn probeer je het eerst uit en als het nodig is neem je een vaste telefoon.
Niet voor niets worden tunnels en andere moeilijke objecten als special coverage locations aangemerkt en met speciale voorzieningen uitgerust.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Shiptronic

Overleden

Die elende 1x mee gemaakt. Een goed vriendin ging tijdelijk op een stacaravan park wonen. Ze mocht de Wifi van de buurvrouw lenen.

Thuis nog een Goede Linksys WRT54G router liggen met degelijk bereik.
De boel instaleren, niet of nauwelijks ontvangst?? de boel verzet, router op uiterste plekje van de caravan, en de ontvanger idem dito in de andere. Waar de router normaal niet maalt om een meter of 30, kreeg ik hier 4 a 5M niet fatsoenlijk voor elkaar. Buiten werkte het wel :) toen kwam ik er ook achter dat beide caravans geïsoleerd waren met aluminium folie laag :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
pa3gws

Golden Member

Net terug van twee weken vakantie in een Chalet.
Prima weer maar binnen totaal geen berijk.
Het ding was van aluminium. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Een huis dat van baksteen is opgetrokken en zonder HR++ glas zal heel andere resultaten opleveren dan een betonnen blok met heel veel isolatie.

Edit: en de providers doen het natuurlijk zo gunstig mogelijk voorkomen om de klanten niet af te schrikken maar juist te paaien.

Ik bedoel alleen te zeggen dat het binnenshuisverhaal lang niet bij iedere provider 'verzwegen' wordt.
Ik geloof zelfs dat de kaart niet ál te gunstig getekend wordt, omdat je dan teveel ontevreden klanten zou krijgen. Je zou dat dan weer een 'zich indekken' kunnen noemen.

Maar zeker, er zal wel een soort van gemiddelde genomen zijn (misschien is zelfs dat wel ergens te vinden), en als je extra veel metaal in de wanden hebt zal het wel tegenvallen.

Wat zou zo'n femtocel tegenwoordig nog kosten? Op zolder ophangen achter het dakvenster waar de mast te zien is, en dan in huis overal volle streepjes. :)
e: * Frederick E. Terman googelt..

Ik loop twee stappen achter. 1) dat bestond al, 2) ze ondersteunen geen 4G. :( Nu, wachten op de nieuwe versie dan maar.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
guidob

Overleden

Denk dat je die niet meer gaat kunnen krijgen. Wordt Voice over Wifi.

muren zijn nog 1 ding, ramen met die hr coating zijn ook erg ontvangst remmend. radio kan ik hier niet goed ontvangen, ook wifi in de tuin met een zichtverbinding van 6 meter vanuit de router is brak, gsm ontvangst is geen probleem, is een zichtverbinding wat scheelt.

is ook provider afhankelijk, de providers die juist claimen dat ze een dekkend netwerk hebben, hebben eerder het tegenovergestelde. kpn netwerk geeft het beste bereik, t-mobile liegt teveel over hun "dekkende" netwerk im mijn ervaring.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 20 juni 2017 00:14:15 schreef guidob:
Denk dat je die niet meer gaat kunnen krijgen. Wordt Voice over Wifi.

Gezien de investeringen die in 4G worden gedaan, verwacht ik dat die technologie nog jaren levensvatbaar zal blijven. Waarom zouden fabrikanten dan niet met periferie op de markt komen? Overpakken van 2G/3G/4G naar Wifi moet je telefoon en je provider maar net ondersteunen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 20 juni 2017 02:59:55 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

denk niet dat het wifi zal worden, dekking is veel te klein van 1 wifi zender, tevens is dat 1 netwerk, bij 4G zie je de andere gebruikers niet, beter tegen hacken.

dat de aparte GSM verbinding eruit gaat geloof ik wel, alleen nog 4G en 5G netwerken voor data EN bellen.

er zijn al grote organisaties die geen vaste internet aansluiting meer hebben, maar op hun kleinere kantoor locaties een 4G modem hebben hangen voor data en voip telefonie.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
guidob

Overleden

4G blijft inderdaad, maar Wifi ernaast. En dan ook op jouw eigen Wifi netwerk welteverstaan. Is geen toekomst, maar wordt al volop gebruikt. En mobieltjes worden al snel overal op Wifi gezet (voor data). En hiermee krijg je dan versleuteling tot aan het netwerk van de mobiele operator (voor spraak).

Bij een 2G/3G femto stopt de versleuteling in de femto en krijg je aparte versleuteling van femto naar het netwerk van de mobiele operator. En die femto's worden dan gevoelig voor hacks.

Overpakken kan overigens van Wifi naar 4G en van 4G naar 2G/3G. Voice over Wifi is min of meer een bijproduct van VoLTE (Voice over LTE; voice over 4G). Daarvoor is een geheel nieuw core netwerk nodig en de paar extra nodes die voor Voice over Wifi nodig zijn, zijn dan niet het struikelblok.

2G of 3G zal nog lang moeten blijven draaien vanwege bestaande machine to machine toepassingen.

maartenbakker

Golden Member

Wat ik tot nu toe meestal hoorde is dat de kans groter is dat 2G nog jaren in de lucht blijft en dat 3G-frequenties opnieuw worden geallocceerd voor 4G en hoger.

Ik had me niet gerealiseerd dat VoLTE meer gemeen heeft met VoIP en dus makkelijker over te pakken is, maar dat zou wel verklaren dat er minder behoefte zou zijn aan femtocellen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 20 juni 2017 18:36:10 (36%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
benleentje

Golden Member

Even wat in de lucht houden en er komt uiteindelijk weer één streepje.

Dan zit je sowieso in een gebied waar bijna geen dekking is en dan is het logisch dat e binnenhuis helemaal niets hebt.

Maar nu is het zo dat als je de telefoon buiten het raam hang je maximaal bereik hebt en binnen huis nog net 1 streepje. Dat was van de week een stukje op TV.

Ik vind dat niet zo erg ik hou wel van mijn privacy dat is lekker rustig.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

2G blijft idd langer, dat heeft met mobiele pintoestellen en dergelijk spul te maken, die kunnen niet op 3G of hoger werken. pas als die ouwe zooi eruit is dan vervalt 2G en komt die band ook weer vrij.

je hebt gewoon repeaters voor 3 en 4G overigens, mensen die hun salaris verdienen met bellen, dan is een thuis repeater er wel aan verdiend :P

voip is ook niet alles overigens, je dient er wel een deel van de internet bandbreedtte voor telefonie te reserveren, anders valt een gesprek gewoon weg, in bedrijven tikt het aantal parallele voip gesprekken snel aan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer