Dual 701 defect

Je kan ook een ouderwetse gloeilamp van 40w in serie zetten met de transformator als de lamp
meteen fel brand de secundaire afkoppelen en dan nog eens testen. Als de lamp fel blijft branden is de trafo stuk hoewel volgens mij het verschil in weerstand wat je meet wel meevalt.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
maartenbakker

Golden Member

Dan moet de draadlengte wel heel veel schelen tussen die 2 wikkelingen. Maar inderdaad toch iets van een dubbelcheck nodig, de gloeilamp (waarom kwam ik daar niet op, ik doe het zelf toch ook regelmatig) is daar prima voor.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Secundair los solderen en daar 6VAC op zetten, en dan primair meten. Tot ons aller verbazing zal dan blijken dat er een gedeeltelijke sluiting zit in één van de primaire wikkelingen.

Zou het kunnen dat iemand het apparaat ooit in de 110V stand heeft gezet?

Edit: Nee, die 110V mogelijkheid is niet aangesloten.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Eindelijk een vervsngende trafo gevonden, een uit een andere Dual speler met dezelfde specs ogenschijnlijk. Echter lijkt het dat de middelste aansluiting geen meting door geeft.
De rechts en links wel.

Arco

Special Member

Da's toch een gewone trafo? Daar past zoiets ook in: https://www.ebay.ie/itm/Transformer-power-mains-220V-230V-240V-12VA-2-…
(even de maat opnemen, ze zijn er ook groter en kleiner, maar 12VA lijkt me wel voldoende)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Kan ook nog zijn dat de trafo niet defect is maar de wikkeling voor 110V met dikker draad is uitgevoerd, moet immers de dubbele stroom voeren, even testen met een gloeilamrp lijkt het beste.

RAAF12

Golden Member

Even mijn CSI bril opgezet, zo te zien twee gelijke draden gesoldeerd op de aftakking...

0-230-115 lijkt onlogisch maar wikkeltechnisch is het handiger dan hoeft de aftakking niet kruislings over de eerst gewikkelde helft van de primaire.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 7 december 2017 22:13:33 (42%)

Mijn CSI-bril zegt dat de middelste emaille draad net geen contact maakt met de soldeerlip.

Arco

Special Member

Zit vaak een aantal malen om de pin gedraaid en dan gesoldeerd. Hoeft geen defect te zijn.
Ik denk eerder dat de thermische zekering defect is. (deze trafo's zie je vaak dat ze verbrand zijn, schijnbaar wat te licht)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ook dat is een mogelijkheid.
Als de draad los zit, dan merk je dat onmiddellijk als je hem aanraakt met een dunne schroevendraaier oid. Vergeleken met de twee anderen zit de middelste soldeerlip nogal dun in de tin.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op vrijdag 8 december 2017 18:44:32 (23%)