De trafo wilde ik doormeten maar in Ohm stand. De resultaten die ik heb gemeten heb ik in de foto geplaatst.
De meting is gedaan met afgekoppelde draden, niet zoals op de foto. echt een losse trafo gemeten.

[Bericht gewijzigd door Dan675 op (29%)]

Lijkt mij niet te kloppen, dit is een 110-220V nettrafo, dan zit de 110V tap in het midden. Verwachte uitkomst is dan dat beide 110V helften ongeveer gelijk Ohms doormeten.

Dus gebakken exemplaar? Enig idee waar een nieuwe te bemachtigen is?

Die zijn overal te koop. Maar de afmetingen even naar zoeken.

Op 12 juli 2017 21:41:32 schreef Dan675:
De meting is gedaan met afgekoppelde draden, niet zoals op de foto. echt een losse trafo gemeten.

Dan zijn er meetfouten gemaakt.
Relen maar na:
Tussen A en B = 28,5 ohm
Tussen B en C = 102,9 ohm
Tussen A en C = 79,2 ohm

Hoe je het ook wendt of keert, (A-B) + (B-C) moet gelijk zijn aan A-C, of (A-B) + (A-C) = (B-C).
Geen van de rekensommetjes gaat op.

Edit: Ik zie nu pas dat er cijfers bij de aansluitingen staan.
1-2 = 79,2 en 2-3 = 28,5. Dan moet 1-3 = 79,2 + 28,5 = 107,7 zijn. Niet 102,9

[Bericht gewijzigd door evdweele op (14%)]

Ik zat ook al 3x te kijken maar de volgorde van de pinnen zijn niet de volgorde van de wikkeling.
De meting klopt dus wel.

De makkelijkste en zekerste manier om trafosluiting te bevestigen (vastgesteld is hij eigenlijk wel, maar als een soort dubbelcheck)... Ook als je niet aan een live apparaat wilt meten: minstens 1 grijze draad losnemen van de secundaire. Zekering erin. Aanzetten.

Ik gok dat de meting iets is als 79 + 29 is niet gelijk aan 103, klopt wel bijna en lijkt me inderdaad op een kortsluiting in de trafo te wijzen.

Puike werkwijze. Een zeldzaam gave Rifa condensator vervangen, en dan na twee weken aan komen zetten met een foto van een half gecaramelliseerde transformator. Dat is net zo handig als het vervangen van een luchtfilter bij een motorblok met een lekke koppakking.

Met meer informatie in je openingspost was het voor velen eerder duidelijker geworden.

Rifa papiercondensatoren zijn nooit zeldzaam gaaf. Van de wat modernere onderdelen een van de weinigen die je zelfs in een volkomen total loss apparaat nog ongezien vervangt of op zijn minst wegknipt (als je van plan bent om het apparaat later nog werkend te maken).

Gezien we op pagina 1 van het topic al zo goed als een diagnose hebben, zou ik zelf niet mopperen over efficiëntie, zelfs al had ik de RIFA waarschijnlijk eerst gewoon losgekoppeld en pas na de diagnose besteld en vervangen samen met wat er verder eventueel defect was - ik heb wel meteen gesuggereerd dat hij uiteindelijk moest verdwijnen. Maakt op het geheel vrij weinig uit als je toch al van plan was om het ding werkend te maken.

Over werkend maken gesproken, een precies passende trafo vinden zal nu het meeste werk gaan kosten. Spanning en stroom vaststellen en eentje met redelijk gelijke afmetingen vinden.

@Hunter hieronder: ik zat terwijl ik dit typte en hertypte ook te denken... Ik krijg soms de kriebels als een diagnose niet de structuur volgt die ik in m'n hoofd heb, zat hierboven ook al met: waarom dan niet even secundair afkoppelen en spanning meten... Maar zo'n ohmse meting zegt eigenlijk hetzelfde, is ook een teken dat de TS zelf in de goede richting nadenkt. Misschien beetje hetzelfde als een RIFA rookbom en een dubieuze elco vervangen zonder de diagnose eerst af te ronden: onder de streep maakt het eigenlijk weinig verschil als je op dat moment al vastbesloten bent om het apparaat linksom of rechtsom weer werkend te maken.

@maartenbakker Ja je hebt volkome gelijk. We zijn pas op de eerste pagina, sommige topics meanderen weken door voordat de rook is opgetrokken.

Bij het ontwaren van een Rifa gaat bij mij ook automatisch een rookmelder af, maar dat valt dan onder preventief onderhoud :-)

Edit: Wat betreft hierboven hertypten we wat door elkaar heen :-)

[Bericht gewijzigd door Hunter op (11%)]

Spanning van de secundaire wikkeling is 20V, wordt via een BD138 gestabiliseerd op 15VDC.

Ohja, ik noemde zelf al 20V. Als ik zo eens kijk dan zou 500mA ruim voldoende moeten zijn.

De reden dat ik het in Ohm gemeten heb is voor mij simpel, ik heb slechts 2 zekeringen liggen, de rest is niet te krijgen hier in mijn regio en waar ik ze gekocht had was de voorraad op, ik had de laatste mee. Betekent dat wanneer het fout gaat, ik nog 1 over heb en dan gaat het wel snel.
Naar die zaak kan ik op zijn vroegst weer volgende week toe. Ligt alles weer stil voorlopig.

Je kan ook een ouderwetse gloeilamp van 40w in serie zetten met de transformator als de lamp
meteen fel brand de secundaire afkoppelen en dan nog eens testen. Als de lamp fel blijft branden is de trafo stuk hoewel volgens mij het verschil in weerstand wat je meet wel meevalt.

Dan moet de draadlengte wel heel veel schelen tussen die 2 wikkelingen. Maar inderdaad toch iets van een dubbelcheck nodig, de gloeilamp (waarom kwam ik daar niet op, ik doe het zelf toch ook regelmatig) is daar prima voor.

Secundair los solderen en daar 6VAC op zetten, en dan primair meten. Tot ons aller verbazing zal dan blijken dat er een gedeeltelijke sluiting zit in één van de primaire wikkelingen.

Zou het kunnen dat iemand het apparaat ooit in de 110V stand heeft gezet?

Edit: Nee, die 110V mogelijkheid is niet aangesloten.

Eindelijk een vervsngende trafo gevonden, een uit een andere Dual speler met dezelfde specs ogenschijnlijk. Echter lijkt het dat de middelste aansluiting geen meting door geeft.
De rechts en links wel.

Da's toch een gewone trafo? Daar past zoiets ook in: https://www.ebay.ie/itm/Transformer-power-mains-220V-230V-240V-12VA-2-…
(even de maat opnemen, ze zijn er ook groter en kleiner, maar 12VA lijkt me wel voldoende)

Kan ook nog zijn dat de trafo niet defect is maar de wikkeling voor 110V met dikker draad is uitgevoerd, moet immers de dubbele stroom voeren, even testen met een gloeilamrp lijkt het beste.

Even mijn CSI bril opgezet, zo te zien twee gelijke draden gesoldeerd op de aftakking...

0-230-115 lijkt onlogisch maar wikkeltechnisch is het handiger dan hoeft de aftakking niet kruislings over de eerst gewikkelde helft van de primaire.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (42%)]

Mijn CSI-bril zegt dat de middelste emaille draad net geen contact maakt met de soldeerlip.

Zit vaak een aantal malen om de pin gedraaid en dan gesoldeerd. Hoeft geen defect te zijn.
Ik denk eerder dat de thermische zekering defect is. (deze trafo's zie je vaak dat ze verbrand zijn, schijnbaar wat te licht)

Ook dat is een mogelijkheid.
Als de draad los zit, dan merk je dat onmiddellijk als je hem aanraakt met een dunne schroevendraaier oid. Vergeleken met de twee anderen zit de middelste soldeerlip nogal dun in de tin.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (23%)]