Met 1 Juli werken de praatpalen niet meer.
Wat gaan ze ermee doen?
Is het misschien een hobbyobject?(al is het alleen maar om in de tuin te zetten ) :)
Wie weet het?

Jij bedoeld ter ondersteuning van het forum.
Iedere COer een praatpaal in de tuin.:-p
http://www.hetverhaalvandepraatpaal.nl/

[Bericht gewijzigd door pa3gws op (19%)]

Speciaal die palen met een radioverbinding,met die antenne ernaast :)

Het was best wel een dingetje, het initiatief van de anwb om van die dingen langs de weg te gaan zetten. In die tijd was er nogal wat uitval bij motorvoertuigen, de technische staat was niet altijd zo geweldig. De eerste weg waar ze die dingen gingen zetten, was langs de A13. Dat had ook te maken met het grote werk aan die weg, die verbreed werd van 2 naar 3 rijstroken per richting.
De anwb heeft een pagina op hun site over de praatpaal:
https://www.anwb.nl/verkeer/nieuws/nederland/2017/januari/de-praatpaal…
Vanaf 1970 startte het grote werk, met de A28 als eerste. De aannemerij heeft er leuk werk aan gehad, hebben eerst een kopernetwerk aangelegd, naarmate er rijstrooksignalering geïnstalleerd ging worden, kwam daar ook nog een glasvezelnetwerk bij.
Wat ik wel interessant vind, is de vormgeving van die dingen, resulterend in de hazenoren zoals iedereen ze kent. Het oorspronkelijke ontwerp bleef nog lang in duitsland in gebruik, die dingen met die refector aan de rijrichtingkant.
Als je met zo'n ding praatte, dat waren toch luidsprekertjes in die oren? Dan moet er behalve het signaal toch ook nog een voedingspanning voor een versterkertje naar elke paal hebben gelopen?

Er zijn meer proeven genomen met praatpalen dan alleen door de ANWB.
Geen exact jaartal bekend, maar in elk geval rond 1966 zijn tussen de rotonde(!) verkeersplein Oudenrijn en Woerden langs de A12 en tussen Arnhem en Apeldoorn langs de N50 (de A50 bestond nog niet) door de politie praatpalen neergezet.

Met een radioverbinding werd contact gemaakt met respectievelijk de meldkamer van de Algemene Verkeersdienst in Driebergen en de meldkamer van de politie Apeldoorn.

In de praatpaal zat een omgebouwde portofoon zodat de verbinding full-duplex was (leken snappen niet dat je een knop moet indrukken om te praten en de knop loslaten om te ontvangen). Via een duplexfilter ging het signaal naar de Kathrein richtantenne.
De radio werkte op 160MHz.
De voeding was een NiCad accu die om de paar weken werd verwisseld voor een vers opgeladen exemplaar.

In 1970 kreeg de ANWB gaf Rijkswaterstaat de opdracht om langs alle autosnelwegen praatpalen te planten en in 1972 werden de politiepraatpalen ontmanteld.

Weet iemand wie die laatste generatie praatpalen produceerde?
De vorige kwam van PTI (Philips' Telecommunicatie Industrie, Hilversum).

Ontwerp laatste generatie(met de grote oren) komt van KPN vandaan en de meeste zijn ook hun eigendom,
De kop zelf was overigens qua inhoud nog gelijk aan het model hiervoor.
Het netwerk zelf, het Wegen telecommunicatie netwerk was eigendom van Rijkswaterstaat, de ANWB deed een deel van het beheer.
Ik was een van de beheerders, heb zo'n lelijke moderne paal bij mijn afscheid meegekregen, staat bij mijn ouders in de tuin, mocht het er ooit van komen dat deze eruit moet zal ik hier iig een berichtje plaatsen(al is mijn kop al eens gecannibaliseerd bij een noodherstel).

Op 28 juni 2017 10:29:37 schreef evdweele:
Geen exact jaartal bekend, maar in elk geval rond 1966 zijn tussen de rotonde(!) verkeersplein Oudenrijn en Woerden langs de A12 en tussen Arnhem en Apeldoorn langs de N50 (de A50 bestond nog niet) door de politie praatpalen neergezet.

Nog meer foto's.

Man op de ladder heb ik heel goed gekend.

Op de vreemdste lokaties.....

Op 28 juni 2017 16:25:39 schreef Thevel:
[bijlage]Op de vreemdste lokaties.....

De onderste foto is van een praatpaal die langs de rotonde Oudenrijn stond.
Bij de aanleg van het, inmiddels alweer verdwenen, klaverblad werden vele tonnen zand gestort en verplaatst. De wegenbouwers lieten de praatpaal daar netjes tussen staan.

ik meen dat men die praatpalen eens had aangepast, ze waren veel te laag, toen zijn de oren schuin omhoog komen staan. niet dat het uitmaakt, je staat er nog steeds haaks in met een gezonde nederlandse lengte, wat de langste mensen ter wereld zijn..

Er komt een klein aantal te koop. Even in de gaten houden of ze in de veiling komen, als dat zo is dan bij BVA.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op (56%)]

Op 28 juni 2017 18:10:22 schreef Hoeben:
Er komt een klein aantal op veilingen. Expres een klein aantal zodat die heel hoge prijzen opbrengen. Zal wel bij BVA zijn. De rest wordt 100% volledig verschrot.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/28497810/__Praatpalen_te_koop_voor_…

er is veel interesse in die dingen, de 500 stuks waren in 30min uitverkocht voor 300€ p/s http://www.nu.nl/binnenland/4810167/man-demonteert-zelf-anwb-praatpaal…

Klopt,en een half uur later stonden ze op MP voor 500 euro.

heb er vandaag wat voorbij zien komen, maar blijkbaar heeft rijkswaterstaat iemand op pad gestuurd om alle 1700 stuks praatpalen van een hoes te voorzien waar op staat geprint, buiten gebruik :P

in 3 maanden zijn ze opgeruimd, beetje dubbel dit. ze hadden ze ook gewoon uit kunnen zetten of een bandje op de lijn met buiten gebruik ingesproken eraan hangen..

Is het wel verstandig om de praatpalen maar af te schaffen en te vertrouwen op de mobiele telefoon, zoals dat op https://www.anwb.nl/wegenwacht/informatie/praatpaal/1-juli-2017 "Wat te doen bij pech na 1 juli?" vermeld staat? Stel dat er ergens op een snelweg een pechgeval of een ernstig verkeersongeluk plaatsvindt en tegelijkertijd is het mobiele telefoonnetwerk uitgevallen of overbelast geraakt, dan heb je een heel groot probleem. Omdat er nu geen backup voorziening als de praatpaal meer aanwezig is.

Of je hebt dubbel pech, en bent net op die dag je telefoon thuis laten liggen, of bent hem vergeten op te laden.

Was het netwerk van praatpalen eigenlijk uniek voor Nederland, of zijn er meer landen met iets dergelijks langs de snelweg?

Vandaag heb ik er eens extra op gelet; sommige palen staan krap een kilometer uit elkaar, terwijl je vervolgens 10km lang geen enkel exemplaar tegen komt. Zat hier enige regelmaat in?

In DL zag (of zie?) je ze ook veel staan. Daar zijn ze oranje (nota bene!).

Volgens mij was dat vroeger sowieso elke 2 kilometer: op hectometerpaaltjes zaten kleine pijlvormige bordjes die in de richting van de dichtstbijzijnde wezen.
Duitsland had er ook heel veel voor zover ik me dat herinner van Duitsland-vakanties: De oranje-zwarte kastjes staan me nog helder voor de geest.

@ testman: jep, die hoezen... en die zaten er verrekte snel op. Ik had er ergens nog wat filmbeelden van willen maken en had op google streetview een exemplaar gevonden langs een snelweg bij mij in de buurt. Eerst op de fiets (fietspad naast de snelweg) wezen kijken: ding nergens meer te bekennen.

Op de terugweg vanuit Amsterdam zag ik 'm op 30 juni rond 10 uur 's avonds bij een tankstation staan, ongeveer een kilometer naar 'voren' verplaatst dus. Toen ik een dag later (het was toen al 1 juli) tegen 11 uur 's ochtends of zo op weg was om nog wat beelden te maken, zat er al keurig een hoes om ;) Tuurlijk, het is een werkje van niks, maar desondanks had ik niet verwacht dat dat zó snel zou gaan.

viel me ook op, in regio Amsterdam staan ze om de 1 km, maar hier in brabant zijn er stukken waar idd kilometers niks meer staat. meen dat er wegdelen zijn waar ze na wegwerken en uitbreiding van de rijbanen niet meer teruggezet zijn, kabels kapot getrokken en dergelijke.

In België zijn ze ook buiten dienst, maar niemand die eraan dacht ze te koop te stellen :-)
Eerder krantenartikel:
Het Agentschap Wegen en Verkeer start morgen met het buitendienst stellen en afplakken van de praatpalen. Zo'n 130 zonnepanelen en omvormers, die de praatpalen van stroom voorzien, worden verzameld en verdeeld onder technische scholen. Een tiental praatpalen krijgen een mooi plaatsje in een museum. De rest van de praatpalen worden gerecycleerd volgens de wettelijke normen.

Vanaf 2018 zal de Vlaamse regering, door het buitendienst stellen van de praatpalen, ongeveer 1 miljoen euro op jaarbasis besparen. De praatpalen in de tunnels blijven nog actief tot eind mei 2017. Deze worden omgevormd naar een ander noodoproepsysteem. Deze omvorming neemt meer tijd in beslag.

Op 4 juli 2017 21:59:49 schreef dawmast:
Is het wel verstandig om de praatpalen maar af te schaffen en te vertrouwen op de mobiele telefoon, zoals dat op https://www.anwb.nl/wegenwacht/informatie/praatpaal/1-juli-2017 "Wat te doen bij pech na 1 juli?" vermeld staat? Stel dat er ergens op een snelweg een pechgeval of een ernstig verkeersongeluk plaatsvindt en tegelijkertijd is het mobiele telefoonnetwerk uitgevallen of overbelast geraakt, dan heb je een heel groot probleem. Omdat er nu geen backup voorziening als de praatpaal meer aanwezig is.

Ach in de oude situatie had je ook pech als de stroom in de regio eruit lag. Dan doet de paal niks en de telefoonmasten zijn na een tijdje ook plat.

Hoewel het natuurlijk allemaal zou kunnen proberen, moet je je afvragen wat je allemaal wil afvangen. Zo'n praatpaal netwerk kost een hoop geld en wordt praktisch niet meer gebruikt.

En op medische noodgevallen na is het niet zo kritisch over het algemeen. Dan heb je een keer dubbel pech en zul je naar een huis of tankstation moeten lopen. Of een andere automobilist aanhouden.