AEG Lavamat 76800
Eerste klacht: de wasmachine geeft een pieptoon met storingscode E20.
Afgezet. Bij het aanzetten is de pieptoon met code E20 verdwenen en treedt de pomp in werking. De machine gaat niet over naar het wasprogramma, alleen de pomp blijft draaien (maakt niet uit welk wasprogramma).
Aan de slag:
Het enige dat me bekend is: Het wasprogramma heeft het wasgedeelte gedraaid (vermoedelijk is het probleem dus ontstaan tussen het afpompen na het wassen en het water nemen voor het spoelen).
- Reset door spanning er af te halen, brengt niets,
- Waterafvoer gecontroleerd en pompfilter: is schoon, brengt niets,
- 4 liter water in de zeepbakje gegoten en slang in het toilet gehangen om te kunnen zien: het water wordt vlot weggepompt met een flinke straal, brengt niets,
Internet op en ingeschreven bij Circuitsonline.net.
- Op het forum van Circuits online bij AEG type 76850 heb ik wat klachten en tips gevonden, passend bij eendere klachten van mijn AEG type 76800:
- Men spreekt over een pressostaat, iets van een onderdeel met een slangetje en 3 stekkers: de wasmachine moet open.
EVEN EEN TIP: VERGEET NIET DE STROOM VAN DE WASMACHINE TE HALEN, HET HEEFT MIJ ENKELE OPDOFFERS OPGELEVERD!
- Er zit een rond bruin onderdeel bovenin de wasmachine. Met een punttang schuift het klemmetje van de slang en het slangetje schuift van het pijpje. Ik blaas in het slangetje en zuig er aan: het is goed doorgankelijk en monteer het slangetje weer, brengt niets,
- Bij controle is de bodemplaat is droog, brengt niets,
- Vlotter op de bodemplaat van de machine met hand bediend en werkt goed??……..Hee, hij doet het! Wasprogramma aangezet,
- O nee, toch niet. Na het wasgedeelte van het wasprogramma stopt de machine, weer met code E20 en een pieptoon.
- Dit keer (slimmerik) het slangetje gedemonteerd en blaas en zuig in en aan het pijpje van de pressostaat. Je merkt de klikjes van de drie schakelingen in de pressostaat op als je dit een paar keer doet: het wasprogramma start weer. Wasprogramma gestopt en het spoelprogramma aangezet (er zit nog was in). Het spoelprogramma wordt geheel uitgevoerd inclusief centrifugeren. Ook een volgende machine was wordt weer gewoon gedraaid.
Hopelijk blijft het werken, dat scheelt toch €99 voorrijkosten, los van onderdelen van AEG.