Beste,
ik heb een oudere black & decker accu boormachine, deze laad moeilijk op.
De oplader heeft namelijk een metalen plaatje(verend opgesteld) en ik denk dat dit het probleem is.
Als ik de accu in de lader steek licht het rode ledje even op maar gaat daarna direct over naar het groene ledje.
Maar als ik de accu zelf goed in positie houd dan blijft het rood en blijft hij dus opladen;
Nu komt dit volgens mij door dit metalen plaatje.
Ik heb de oplader opengeschroefd en heb per ongelijk 1 van de 2 draadjes afgebroken van dit plaatje.
Nu ben ik op zoek naar wat dit juist is van sensor aangezien meten niet echt meer lukt.
ik denk dat een temperatuursensor/switch is maar welk type?
deze zit op de print aangesloten op de T+ en T- .
Ik denk dat het een ntc weerstand is
kun je nog zien wat erop staat?
meestal bij dit soort laders is het 10k
Zo te zien word q6 hier mee geschakeld
Ergens op een ander forum heeft iemand gepost dat hij aangesloten of niet 8.8k ohm gemeten heeft.
Ik heb eens geprobeerd om te meten, maar of deze meting correct is valt te betwijfelen.Het pinnetje is namelijk afgebroken en ik moet het pinnetje in het gaatje steken in de juiste richting (prutsen) om een goede meting te krijgen
Gemeten bij kamertemperatuur +- 26 °c
slechte meting = 150 - 300k ohm
Laagste meting = 44k Ohm
Als ik met een aansteker de sensor opwarm dan is deze vrijwel direct gezakt naar 2k Ohm
als ik stop dan stijgt de weerstand vrij snel naar +40k Ohm
ik heb online op conrad een sensor gevonden die er exact hetzelfde uitziet maar een waarde van 10kOhm heeft?
denk dat het eerder 47kOhm zal zijn? an de meting te zien dan? maar deze vind ik bijna niet terug online?
Maar of dit de juiste is?
http://www.conrad.be/ce/nl/product/500682/Epcos-B57861S103F40-NTC-ther…
[Bericht gewijzigd door denhondt op (15%)]
Je zou er ook een 47k instelpot (tijdelijk) voor in de plaats kunnen nemen.
Als je die dan terug draait naar bepaalde waarde kun dat vergelijken met de gegevens van de te kiezen ntc .idee?