Nadat mijn Philips pm3260 het had begeven, bleek dat ik geen vervangend onderdeel kon vinden wat minder koste dan wat ik oorspronkelijk voor de oscilloscoop betaald heb.
Daarom ging ik op jacht. Op jacht naar een nieuw reparatie project (Je moet toch wat te doen hebben in de vakantie).
Toen is mijn oog gevallen op een defect Metrix OX8620. De omschrijving was dat hij niet meer aan ging.
Gelukkig kon ik via https://www.circuitsonline.net/forum/view/121153 aan het schema komen van de voeding. Want helaas wilde Chauvin Arnoux mij niet het schema toesturen.
Toen ik de scoop voor het eerst uit probeerde deed deze inderdaad niks. Tussen toen en nu heb ik het volgende vervangen:
- De UC3842 (was kapot)
- De BUZ80A (idem)
- De weerstanden rond de mosfet (zagen er verdacht uit, waren het achteraf ook)
- De opto couplers (er was geen feedback signaal)
- De TL431 (Na vervanging opto coupler nog steeds geen feedback)
- Diode 109
Na dit alles probeert de voeding wel op te starten. Dat probeert de voeding een paar keer en blijft daarna uit. De voeding blijft na een paar keer uit doordat in de tussentijd condensator C138 opgeladen is. Ik denk dat normaal via Q103 C138 ontladen wordt.
Dit verklaart ook dat de voeding opnieuw probeert de starten wanneer via een weerstand c138 ontladen wordt.
Bij het starten ontstaat het volgende signaal op de +5 volt.
Als ik het circuit met de TL431 goed begrepen heb is de ingestelde waarde (via de weerstanden) rond de 0.9 * VCC5. Ik meet echter alleen maar een paar mV spanning bij de kathode van TL431, hoe kan dit? Ik meet een paar mV aan spanning bij weerstand R110. De wikkeling voor de uc3842 werkt, tijdens het opstarten stijgt hier de spanning naar rond de 18 volt.
Ik kon secundair geen sluiting vinden. Helaas zitten er geen stekkers, waardoor je niet een voor een kan controlleren of een van de voedingslijnen het probleem veroorzaakt.
Hebben jullie een idee war het probleem veroorzaakt kan worden?
Ik heb niet gecontroleerd hoeveel modulatie de UC3842 nu gebruikt tijdens het starten
(Als dat nu tegen de 100% aan zit en nog steeds de voeding onder de 5 volt blijft moet er ergens een sluiting zitten)
(Excuses voor de markering in het schema, ik krijg het niet weg op deze computer)
KGE
Golden Member
Het lijkt er op dat je voeding staat te hikken, dus een 'overload' conditie detecteert.
Zijn de source weerstanden van Q101: R131-134 allemaal nog goed ?
Wanneer Q101 sluiting heeft gehad dan zijn ze niet meer te vertrouwen. Meet ook de andere weerstanden in dat deel na.
Controleer alle diodes aan de secundaire kant van de trafo op sluiting. Je kunt ze evt. ook aan een kant los laten op die van de VCC5 uitgang na (dat is diegene waar de regeling op werkt!).
Sluit een 60 of 100 Watt gloeilamp in serie aan met het lichtnet dan blijft de boel heel tijdens het testen.
Wanneer zelfs onderdelen aan de geisoleerde kant van de optocoupler stuk zijn gegaan vraag ik mij altijd af wat er met zo'n apparaat gebeurd is... Overspanning, onweer of gebruikt zonder scheidingstrafo om iets aan het lichtnet te meten? Grote kans dat er veel meer stuk is dan alleen de voeding..
Is er niet een diode secundair stuk? Dan gaat hij ook in overload.(zei KGE ook al) 
[Bericht gewijzigd door mel op (13%)]
De feedback wordt geleverd door Vcc5. Als D109 kapot was dan liep er dus een hele hoge stoom naar het circuit achter Vcc5.
Heb je Vcc5 los genomen tijdens je test ? Als daarachter een kortsluiting zit, start deze voeding niet op.
Sorry voor de late reactie, (ik had geen notificatie gehad + een paar dagen op vakantie).
Wat ik in de tussen tijd gedaan heb:
- Transformator gecontroleerd op open windingen ( wat een genot is een desoldeer station
), bleek in orde te zijn. - Diodes gecontrolleerd, kon geen short vinden.
- De regulators van +12 V,-3 V,-5 V en -12 V los genomen en gecontrolleerd. Voeding start zonder ook niet op, dezelfde symptomen blijven bestaan
- Van de +/-6.3 V heb ik de koppeling condensator gecontroleerd (c118). Wat me op viel is het volgende: In de regio van de +/- 6.3
volt waren veel componenten beetje zwart/ zat roetachtig vuil op. Beetje hetzelfde als het zwarte wat je aan de buitenkant van de crt tegen komt wanneer die jaren gebruikt is. Ook klinkt het opstarten meer knetterig ( overslag) dan me lief is.
Voor de rest nog met een andere oscilloscoop gecontrolleerd: Het feedback systeem functioneert. Echter komt de +5 V nooit in de buurt van de 5 volt.
Helaas zit de voeding op hetzelfde PCB als het analoge gedeelte van de oscilloscoop. De Voeding los koppelen van de rest is dus niet zo eenvoudig. Helaas heb ik geen tijd meer om de oscilloscoop op korte termijn te repareren (wegens stage).
Ten eerste moet ik Hobby luke bedanken voor het sturen van de service manual, board layout en handleiding van de scoop. Die had ik eerder geprobeerd te verkrijgen via metrix. Echter kreeg ik daar te horen dat ze mij alleen konden helpen met het reparen van de scoop (voor een deftige prijs uiteraard).
Eerst begonnen met het meten van de weerstanden in de secundaire kring. Om er zeker van te zijn dat er geen sluiting zat.
Vcc 110 8.3k
Vcc 58 7.7k
Vcc12NR 2.9M
Vcc10 2.9M
Vcc12 451
Vcc5 700
Vee 12,3,5 1.27M
Lijkt prima. Dus verder gegaan met de primaire kant. Er moet daar iets zitten waardoor de smps niet doorzet (lees na 400 ms weer uitgaat). Eerst de tl431 in een test circuit getest. Werkte goed genoeg. Iets voor 2.5 volt begon die al een beetje te lekken. Verder zit er in het feedback loopje een 4m25 optocoupler. Deze buiten het circuit getest en leek ook te werken. Ook nog gewisseld met de andere optocoupler die zorgt voor de 50 hz line trigger. Nog steeds nada.
De datasheet van de uc3842 er maar eens bij gepakt omdat er toch iets moet zijn waardoor de chip uitgeschakeld wordt.
Daar in staat het volgende:
Breng Isense boven de 1v of comp onder twee maal een diode drop.
Ik hoopte dus dat een van de twee de doorbraak zouden geven.
Tijdens de 400 ms en erna kwam het voltage op Isense niet in de buurt van de 1v.
De comp pin zakte wel iets maar niet ontzettend, echter wel wat pulserend gedrag.
Ten einde raad toch maar eens gekeken of ze iets over de voeding vermelden.
Blijkbaar hebben ze via 2 transitoren (q103&q104) een overbelasting beveiliging ingebouwd door een combinatie van de voedingslijn en het feedback signaal van de opto coupler. Bij het meten van de base van q104 begon de voeding te hikken. De impedantie van de de Multimeter (impedantie van de Philips pm2518 is 10 M). Ook met mijn bench Multimeter (data precision 3500) hikte de voeding.
Na een paar seconde kwam er opeens rook uit een sectie. Wat bleek nou: de stroom limiterende weerstand in de vcc 110v tak was in rook opgegaan. De oorzaak heb ik niet kunnen vinden. Na het schoon maken en controleren van de bijbehorende elco was de weerstand van de 110 lijn meer dan een factor 10 hoger en starte de scoop op.
Na het reparen van de anode spanning (kapotte transistor) kwam er ook beeld op de buis.
Tijd voor (telefoon) plaatjes
Resulterende werkplek na dag stoeien (wat een zooi...)
Nu nog een nieuwe set optocouplers erin en een nieuwe tl431. Beide waren beetje geschonden uit het apparaat gekomen bij een eerdere poging.
Een raar ding is dat de tekst van de buis valt en dat de elco voor de negatieve rails warm wordt (15 volt op 16 volt cap, output na inductor is netjes). 5 volt is nu ook 5.13 v. Zou dat wellicht veroorzaakt worden door de beschadigde referentie?
Edit: schema vergeten