hobby luke
Honourable Member
Ik heb dit apparaat gekocht als defect.
De voeding had volgende defecte onderdelen in de voeding:
*Fet: BUZ80A was gebarsten[vervangen door IRFBE30].
*IC: UC3842 [vervangen)].
*Zekering: 2,5A Traag [vervangen].
*NTC voor de netschakelaar: 10 ohm [klein stukje afgebroken bovenaan, was nog 10 ohm maar toch vervangen].
*In de source leiding van de BUZ80A waren 3 smd weerstanden van 1 ohm (1%) verbrand, daar ik deze niet in voorraad heb, deze vervangen door gewone smd weerstanden 1 ohm.
*Diode :LL4151(smd) op de uitgang (pin 6) van regel ic[vervangen door BAS32(smd)].
*Alle weerstanden nagemeten en waar twijfel: vervangen.
De voeding start echter niet op.
Ik heb volgend topic bekeken: http://www.circuitsonline.net/forum/view/46320/1
De elco tussen pin 7 en 5 is bij mij een tantaal.
Deze meet 10 µF en 0,68 ohm esr.
Ik heb 12 volt op pin 7 van het ic(met lichte schommeling).
Wanneer ik de weerstand van de 3 parallelweerstanden van 1 ohm meet, kom ik aan 0,56 ohm (Fluke 289).
Dit zou normaal 0,33 ohm moeten zijn.
Is dat de oorzaak?
Ik heb het schema van de voeding (met dank aan "chau-arn"),maar ik weet niet of ik dit hier mag posten.
Bij voorbaat dank,
Luc.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je kunt bij fluke de rel knop gebruiken om de weerstand van de meetsnoeren eraf te halen, staat in de manual.
De UC3842 heeft minstens 15Volt nodig om te staren.
12V tussen pen 5 en 7 is dus niet genoeg.
Wat heel vaak voorkomt is dat de elco over pen 5 en 7 lek is, en/of dat de startweerstand hoogohmiger is dan bedoeld. In dat geval stijgt de spanning niet hoog genoeg om de UC3842 te doen starten, en werkt de voeding niet.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Je kan die 3 weerstanden met je ESR meter meten. Dit soort lage waarden meet je het best met AC of met DC in een 4 draads meting.
Als de voeding deze gebruikt om stroom te meten kan een waarde van meer dan 0,33 Ohm best problemen geven. De voeding denkt dan dat er veel meer stroom loopt.
12V wat 15V moet zijn en een onstabiel beeld op een DMM geeft vraagt om een kijkje met een scoop. Mogelijk is die waarde heel anders omdat de meter "in de war" raakt. Als daar een forse rimpel op staat moet je naar rotte condensators in die rail zoeken.
Hou er rekening mee dat de meeste multimeters DC gebruiken om capaciteit te meten. Een hogere ESR verhoogt dan de schijnbare capaciteit. De elco lijkt dus goed maar is het niet.
Meet ESR liever niet in situ. Als snelle check wel handig maar vaak klopt er weinig van. Als je uit het circuit meet laat de condensator dan wel eerst even afkoelen.
Laat je niet teveel door ESR leiden, het is een niet echt gedefinieerde parameter. Pak de datasheet, meet D op 1 kHz en reken dat om naar ESR. In de datasheet wordt de impedantie op 100 kHz gegeven, de reactantie is op die frequentie erg laag zodat de ESR het grootste deel van de impedantie bepaald. De meeste ESR meters meten gelukkig geen ESR maar impedantie 
Condensators kunnen , zoals DC2PCC schrijft, lek zijn. Dat kun je meten door de lekstroom te meten met behulp van een DC voeding. Dit doe ik meestal (als tijd geen rol speelt) omdat ik wil weten of iets echt defect was, maar je kan hem ook gewoon gelijk vervangen. Dat kost minder tijd.
Probeer te achterhalen waardoor het apparaat is gesneuveld. Als ik zo lees wat er defect is dan is er iets serieus fout gegaan. Dat is niet zo maar een verlopen onderdeeltje. Klinkt eerder als bv een bliksem inslag, 230V in de 110V stand of een fout bij meten aan iets als netspanning. Dat soort reparaties kan erg meevallen maar met wat pech zwaar tegenvallen. Ik heb ooit een SNA geprobeerd te repareren. Daar lagen bijna alle voedingsrails plat. Als ik er een weer werkend had ging er daarna elders weer wat fout of gingen andere rails plat. Uiteindelijk bleek de hoogspanning wikkeling op de trafo gaar te zijn waardoor er bij bepaalde omstandigheden/situaties 500VAC op de andere rails kwam te staan.
Dat ding bleek praktisch total loss te zijn (ivm beroerde Russische schema's, Russische onderdelen en pcb's gedoopt in een keiharde lak)
hobby luke
Honourable Member
Ik heb nog het volgende gedaan:
*De REL knop gebruikt en de weerstanden meten nu 0,33 ohm.
*Een elco van 10 µF geplaatst in plaats van de tantaal condensator tussen pen 7 en 5 van het IC.
*De piekwaarde bij inschakelen op pen 7 is 29 volt (Fluke 289).
*Met een andere scoop het signaal op pen 7 gemeten, dit is 12 volt met een AC signaal van 2,5Vpp(50 Hz).Deze spanning komt van de wisselspanningskant van de diodebrug, via vijf weerstanden van 5,1K.
Weet iemand of het toegelaten is om het schema van de voeding hier weer te geven (copyright)?
Edit, hier het schema:
http://www.uploadarchief.net/files/download/metrix%20ox%208627.pdf
MVG,
Luc.
Op 31 juli 2014 12:29:24 schreef hobby luke:
..
Weet iemand of het toegelaten is om het schema van de voeding hier weer te geven (copyright)?MVG,
Luc.
Dat mag.
hobby luke
Honourable Member
Ondertussen een defecte diode in de secundaire kring gevonden:D109 (MBR745). Vervangen door PBYR10100(had ik liggen),geen kortsluiting in dat circuit gemeten (5V voeding).
Start nog niet op, zal er nog verder op zoeken maar zal niet voor direct zijn.
MVG,
Luc.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 31 juli 2014 09:16:57 schreef DC2PCC:
De UC3842 heeft minstens 15Volt nodig om te staren.
12V tussen pen 5 en 7 is dus niet genoeg.
Wat heel vaak voorkomt is dat de elco over pen 5 en 7 lek is, en/of dat de startweerstand hoogohmiger is dan bedoeld. In dat geval stijgt de spanning niet hoog genoeg om de UC3842 te doen starten, en werkt de voeding niet.
Als test kun je de voeding aan je labvoeding hangen, ipv aan het net. Op 30VDC primair willen ze soms ook starten en dat meet makkelijker.
Wel is de startweerstand dan véél te hoog, dus voor de test even een lagere overheen zetten, zeg 470 Ohm, en niet vergeten weg te halen voor je 'm weer aan het net hangt.
Je kunt dan meten of de Vref (5V op pin8) van de uc3842 wel aanwezig is, of de oscilator loopt (meten op pin 4), e en of Vfb, Isense en Vcomp binnen de in de datasheet gestelde grenzen vallen. Een van die laatste waarschijnlijk niet, en dan kun je gaan zoeken in het circuit dat daar aan hangt. (Sorry, ik weet de benodigde spanningen niet uit m'n hoofd)
hobby luke
Honourable Member
Even een update:
Ik heb nog de TL431 vervangen in de voeding en nu start die wel op.
Ik had eerst geprobeerd met een gloeilamp in serie, maar toen wou de voeding niet opstarten.
Na nog een keer alles gecontroleerd te hebben, de gloeilamp weggelaten en toen startte de voeding wel op.
Volgens de vorige eigenaar is het toestel werkend weggezet in een droge en stofvrije ruimte.
Toen die na zes maanden het toestel terug inschakelde, ging de zekering van het toestel met een knal eruit.
Ik zie nu de "read out" gegevens op het scherm, maar om een lijn te zien moet ik de pos. knop bijna volledig naar een kant draaien.
Dit voor beide kanalen.
Ik zal er nog een beetje tijd moeten aan besteden
.
MVG,
Luc.
RAAF12
Golden Member
De Y en X platen worden door een paartje transistors in balans gestuurd. Even spanning meten? Als de stip (X-Y mode) maar een kant op wil kan er een transistor defect zijn. Ik kan je helaas niet aan een schema helpen.
hobby luke
Honourable Member
Ondertussen gemerkt dat er nog van alles mis is met het toestel:
Ik kan een signaal zichtbaar maken.
De T/DIV knop werkt.
De Volt/DIV knoppen werken niet, het signaal heeft telkens dezelfde amplitude. Dit zowel op CH1 als CH2.
Auto trigger schijnt ook niet echt te werken.
De cursor functie werkt op het eerste zicht wel.
Voor zover ik begrijp uit de manual, kan een software update gedaan worden.
Misschien is daar iets mis mee door de onderdelen die gesneuveld zijn in de voeding?
MVG,
Luc
EricP
mét CE
Als ik je zo hoor, dan zou ik eerst eens zorgen dat *alle* voedingen op orde zijn. Dus spanningen meten, rimpel meten en dan verder.
rbeckers
Overleden
Als de read-out werkt dan is er een hoop in orde.
Ik denk dat de voorversterker of verzwakker print niet in orde zijn. Post indien mogelijk het schema van de ingang.
Ook foto's van de read-out, signaal en de knoppen helpen.
hobby luke
Honourable Member
Hier de schema's van Ch 1:
http://www.uploadarchief.net/files/download/metrix%20blokschema.pdf
http://www.uploadarchief.net/files/download/metrix%20ingang%20ch1.pdf
http://www.uploadarchief.net/files/download/metrix%20mux%20ch1.pdf
http://www.uploadarchief.net/files/download/metrix%20intermediate%20y.…
http://www.uploadarchief.net/files/download/metrix%20final%20y.pdf
En hier enkele foto's:
Beide probes: X1
Ingangssignaal op beide kanalen: 1 Vpp/1KHz.
Op beide kanalen heeft het veranderen van de V/DIV knop geen effect.
De T/DIV knop werkt wel.
MVG,
Luc.
rbeckers
Overleden
Duidelijk. HV, eindtrap en read-out zijn ok.
Hoor je wel relais klikken bij draaien aan verzwakker 1?
Idem 2 en DC-AC-GND keuze.
Misschien is een 2e scoop beschikbaar?
Op de intermediate-print, bij de + en - ingangen van CH1 en 2, verandert er iets (bijv. DC) bij loskoppelen van de BNC kabels?
hobby luke
Honourable Member
Ik ben deze namiddag nog eens bezig geweest met dit toestel.
In eerste instantie kreeg ik weer geen signaal te zien, enkel de readout was zichtbaar.
Draaien aan de knoppen gaf geen enkel resultaat.
Ik hoorde ook geen relais klikken, al is dit moeilijk te horen met de draaischakelaars die zelf nogal veel lawaai maken.
Het toestel dan maar uitgeschakeld en ondertussen iets anders gedaan.
Een uur later schakel ik het toestel terug in en tot mijn verbazing heb ik nu wel een signaal zichtbaar en werken alle functies nog ook!
De V/DIV knoppen werken en de lijnen staan mooi midden het scherm als de "pos" potmeters in de midden stand staan (ingang select: GND).
Wat ik nog vergat te melden: de readout uitlezing veranderde altijd met het verdraaien van de knoppen, ook als het signaal in beeld niet veranderde.
Ik heb het toestel nu terug uitgeschakeld en zal straks nog eens proberen.
MVG,
Luc.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
lijkt een gevalletje zelfreparatie door het veel draaien van de knoppen, bekend probleem bij toestellen die lang hebben stlgestaan. heb het ook eens gehad bij een pm6612 welke tijdens het repareren ineens weer werkte en nu nog doet..
edit: heb ik ook gehad bij een philips lcd tv, deze werkte ook niet meteen onder de 20 graden. dan moest hij een keer of 2 aangezet worden..
[Bericht gewijzigd door testman op (24%)]
RAAF12
Golden Member
Dat kan een temperatuurkwestie zijn. Ooit had ik een PC die nooit wilde opstarten onder de 20.5 graden <G>
Een kwestie van fohn en kaltespray gebruiken, meestal zijn er dan een of meerdere electrolyten aan het desintegreren.
Mocht ie in een koude kamer weer in de fout gaan dan weet je oplossing, de verwarming hoger zetten! <G>
hobby luke
Honourable Member
Zojuist het toestel nog eens ingeschakeld en weer werken de knoppen zoals het hoort.
Ik bedoel hier enkel het analoog gedeelte, voor de digitale werking moet ik de handleiding nog eens doornemen.
Ik zal hem morgen nog eens inschakelen en zien wat er gebeurt.
MVG,
Luc.
rbeckers
Overleden
Het kan zijn dat er een relais is blijven hangen.
De encoders zijn (waar de knoppen op zitten), omdat de read-out mee veranderde, ook goed.
hobby luke
Honourable Member
Nieuwe update:
Het toestel start telkens normaal op en de functies werken zoals het moet.
Alle functies gecontroleerd met de handleiding erbij en het ziet er naar uit dat alles werkt zoals het hoort.
Het was misschien dus toch een relais dat bleef hangen.
Aan iedereen: bedankt voor het meedenken!
MVG,
Luc.