Zoals het onderwerp al doet vermoeden, heb ik problemen met het tweede kanaal van mijn scoop. Kanaal A werkt perfect, echter kanaal B krijg ik met geen mogelijkheid op mijn scherm en getriggert. Zowel in auto als in hand modus. Met kanaal A is dit geen probleem. Krijg overigens wel de horizontale lijn van kanaal B te zien. Maar daar blijft het bij. Is iemand hier bekend mee? Het gaat om onderstaande scoop.
Check even of de scope het XY mode wel goed doet. Hoe dat moet staat hier: https://www.circuitsonline.net/forum/view/55526
Als dit ook niet werkt dan in waarschijnlijk de ingang versterker van het B kanaal defect.
Schema van de scope is hier: http://www.eserviceinfo.com/download.php?fileid=35440
Kan ook dat gewoon de "trigger"schakelaar van B defect is.dan lockt hij niet.
Wat gebeurd er als je m op zn eigen calibratiestand zet? (de probe aan kanaal B, en op de referentie aansluiting,,)
[Bericht gewijzigd door mel op (45%)]
Op 19 augustus 2017 12:17:20 schreef flash2b:
Check even of de scope het XY mode wel goed doet. Hoe dat moet staat hier: https://www.circuitsonline.net/forum/view/55526Als dit ook niet werkt dan in waarschijnlijk de ingang versterker van het B kanaal defect.
Schema van de scope is hier: http://www.eserviceinfo.com/download.php?fileid=35440
Heb even een video geüpload wat de scoop doet met de beschrijving die je in je link hebt staan. Weet niet precies wat de scoop moet weergeven in deze modus, maar heb zo het idee dat kanaal B niets toevoegd?!
Op 19 augustus 2017 12:27:44 schreef mel:
Kan ook dat gewoon de "trigger"schakelaar van B defect is.dan lockt hij niet.
Wat gebeurd er als je m op zn eigen calibratiestand zet? (de probe aan kanaal B, en op de referentie aansluiting,,)
Je bedoeld hiermee eigenlijk dat ik een blokspanning zou moeten meten? Ook hier triggert hij niet op
Op 19 augustus 2017 13:21:53 schreef flash2b:
Aan jouw video te zien in de XY modus, is kanaal B echt 'doof'.
Ai,.. daar was ik al bang voor 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
check die kanalenkiezer knoppen maar eens goed, die werden vaker vuil bij deze scopes. het zijn maak en verbreek contacten, soms ben je aan het foutzoeken en ineens werkt die functie weer, door het spelen met knoppen is die toch in leven gekomen dan..
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha Ricotjuh,
Dat is pech twee scopes defect
maar goed zolang je aan de onderdelen kan komen geen paniek.
Heb je de scope al open gemaakt want dat moet wel gebeuren.
Groet Henk.
Heb de scoop wel open gehad om de primaire condensator tussen fase en nul te vervangen. Vervolgens weer in elkaar gezet om te testen. Heb de scoop in niet werkende staat gekregen (door de defecte condensator). Maar zal hem vanavond is op de operatietafel leggen.
electron920
Ha Ricotjuh,
Even schakelen dit is de scope waar kanaal B het niet doet maar waarom zou dit aan de triggering liggen?
Als je op beide kanalen het zelfde signaal zet dus twee probes aan je calibrator uitgang en je triggert op kanaal A zie je dan iets op B ik denk het niet.
Ik zie een heel klein beetje het dakje van de blok kan je de verzwakker iets terug nemen gevoeliger zetten.
Groet Henk.
Beste Ricotjuh,
Op die laatste foto lijkt het toch dat je een heel klein beetje het signaal terug ziet op de het crt. Kijkend in de service manual blijkt dit wel heel anders dan de 3260. Ik wilde namelijk als suggestie geven om de verzwakker van kanaal A met die van Kanaal B om te wisselen. Ik kan uit de service manual niet destileren of dat makkelijk is voor dit model.
Ik heb 2 filmpjes gemaakt met beide kanalen op de calibrator uitgang. Bij het eerste filmpje kun je goed zien dat kanaal B toch iets meepakt maar niet goed weergeeft/triggert. In het tweede filmpje bekijk ik alleen kanaal B en zet ik de V/div naar 2V. Daar triggert hij wel op. Dus als ik de V/div verander ben ik mijn trigger kwijt.
electron920
TonHek
The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Ik ga mee met de opmerking van testman. Als ik je aan de V/div knop zie draaien zie ik af en toe dat ie "iets doet".
Op 19 augustus 2017 22:07:03 schreef testman:
check die kanalenkiezer knoppen maar eens goed, die werden vaker vuil bij deze scopes. het zijn maak en verbreek contacten, soms ben je aan het foutzoeken en ineens werkt die functie weer, door het spelen met knoppen is die toch in leven gekomen dan..
Haal die selector maar uit eens elkaar, goed reinigen, evt. wat smeren enz. enz.
Zou zo maar kunnen dat er meer knoppen zijn die aandacht nodig hebben.
Succes!
TonHek
electron920
Ha TonHek,
Ik deel je mening maar omdat deze schakelaar nogal fors schakelt denk ik toch dat even achter de schakelaar meten een iets fraaiere methode is.
Zo'n ding uit elkaar halen valt niet mee en voor hetzelfde geld rammelt er iets anders tijdens het schakelen.
Groet Henk.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik doelde ook meer op de drukknoppen, de draaiknoppen zijn niet zo snel vuil. door het draaien worden ze ook sneller schoon, contacten schuiven langs elkaar ipv alleen drukken tegen elkaar net als in de drukknoppen.
TonHek
The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Wat ik "ook" bedoel te zeggen is iets als... door een mechanische handeling (knop bedienen), zag ik een elektrische verandering op het scoopscherm.
Misschien een simpele droge soldering, schakelaar die wat TLC nodig heeft...
Dus open die bak 
TonHek
Ben alweer een stuk verder. Ik kan op kanaal B triggeren, behalve als de V/DIV op stand 0,2V, 0,5V en 1V staat. Als ik dan het schema erbij pak, dan zou het kunnen zijn dat componenten K706 en K707 niet functioneren. Als ik het schema bekijk zou ik zeggen het zijn relais, maar in werkelijkheid zien ze er wel iets anders uit. In de 2de afbeelding die gele dingetjes. Iemand hier bekend mee? En kan ik dit makkelijk doormeten? En klopt mijn beredenering!?