Is er bij jullie bekend of deze type reed relais stuk gaan? Of kan ik beter ergens anders gaan zoeken? Klopt mijn bovenstaande beredenering een beetje?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een kapot reed relais kan iig goed zijn, er staat nog een scoop uit deze reeks op marktplaats met een gare voeding, handig voor onderdelen..
https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/meetapparatuur/m1…
[Bericht gewijzigd door testman op (38%)]
Op 9 september 2017 22:32:24 schreef testman:
een kapot reed relais kan iig goed zijn, er staat nog een scoop uit deze reeks op marktplaats met een gare voeding, handig voor onderdelen..
Heb je eventueel een link? Krijg 'm niet gevonden op marktplaats
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha Ricotjuh,
Ik heb het linkje van @testman geprobeerd maar die is er niet meer.
Heb je de bijbehorende spoelen gemeten voor je een en ander gaat slopen 
Groet,
Henk.
Nee heb verder nog niets gedaan. Maar kwam per toeval de reed relais tegen. Dus ik dacht hé, dit zouden die wel eens in die scoop kunnen zitten.
Maar heb nog niets opgeschroefd of gemeten
Op 21 augustus 2017 22:52:03 schreef electron920:
Ha Ricotjuh,Duidelijk scope open en je signaal pad volgen heb je het schema?
Groet Henk.
ho ho, eerst stekker eruit (dus geen schakelaar, met moet zichtbaar ontkoppelt zijn van het lichtnet) en daarna eventuele condensators en beeldbuis voorzichtig (met een gepaste weerstand) ontladen voordat je ergens aan gaat sleutelen, en zeker iets met een CRT.
Vaak in ouderwetse oscilloscopen, tv's en monitors zijn de potmeters vervuild of is het koolstofspoor versleten als deze vaak gebruikt worden.
En als je metingen moet verrichten dan gebruik je een scheidingstrafo.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha HVinduction,
Voorop gesteld dat dit zeer wijze en terechte opmerkingen zijn
maar deze scope serie heeft een net transformator en is dus gescheiden van het lichtnet.
En om het signaal te volgen moet de scope wel aanstaan anders zie je niet veel op je instrumenten het ontladen van een condensator heeft in deze situatie niet zo veel zin 
Groet,
Henk.
Vandaag dit oude beestje weer eens voor de dag getoverd. Probleem was dus dat kanaal B op de standen 0.2V/div, 0,5V/div en 1V/div geen signaal laat zien. Op de overige standen wel. Kanaal A functioneert wel goed.
Als ik het schema bekijk, dan moet er op de genoemde schakelstanden relais K706 en K707 hoog worden.
Vervolgens de spanningen gemeten op connector X502. Hier krijg ik wel de juiste 5V op de klemmen wanneer ik aan de selector draai. Dus hier zit het probleem niet.
Vervolgens signaal aangeboden. Deze meet ik tot punt A (met probe op kanaal A). Daarna, dus op punt B, meet ik niets meer in deze stand. Wanneer vervolgens dit ik signaal aanbied op punt B, dan krijg ik dit wel te zien op de scoop (kanaal B). Dus hieruit kan ik concluderen dat K707 wel functioneert.
Het probleem zit dus in K706. Maar is dit een defect contact of een defect spoeltje?!
Voordat ik de hele print eruit moet schroeven, ben ik heel benieuwd groot de kans jullie zien dat het spoeltje defect is.. of dat de kans groter is op een defect contactje?!
het spoeltje kan je toch ohms meten, of zie ik dat verkeerd?
het gebeurd wel eens dat zo een reed contactje gaat haperen. zelden, maar ook al voorgehad.
Ja stom, zat ff te denken dat ik niet de spoel kon meten omdat de soldeeraansluitingen onder de behuizing zat, en dus enkel toegankelijk is wanneer de complete PCB is gedemonteerd. Maar ik kan natuurlijk ook meten op klemmen strook X502.
Hier meet ik overal 240 ohm over de spoelen. Dus dan is de kans aanemelijk dat het contactje de boosdoener is..
Toevallig hier nog een site gevonden (dank aan Google translate) en deze had exact hetzelfde probleem. Ook op kanaal B en op dezelfde V/div instelling..zo te lezen dan toch het contact.
https://www.mikrocontroller.net/topic/329679
Probleem opgelost.
Door het vervangen van het reedrelais contact, functioneert kanaal B weer volledig.