Beste,

Mijn versterker werkt niet meers
Allez niet meer er komt geluid uit maar helemaal niet zoals vroeger.
ik heb nu een versterkermodule van aliexpress erop gestoken met bluetooth functie en het werkt terug.
Maar zou liever hebben dat het originele moederbordje er terug in gaat.
Hij werkte ook al niet meer op batterij terwijl de batterij wel nog 5V naar het moederbord brengt
Is de aangekoekte vuiligheid onderaan een oorzaak/gevolg van iets?

of kunnen de knoppen bovenaan de oorzaak zijn?
Hoe begin ik aan zo een foutzoeking?

Merci'kes

zo te zien een paar defecte condensators. naast de grote bij de rode draden.
kan ook vertekening zijn.

[Bericht gewijzigd door Win2k op (43%)]

Op 23 augustus 2017 16:32:21 schreef CedricELEK:
Allez niet meer er komt geluid uit maar helemaal niet zoals vroeger.
Hoe begin ik aan zo een foutzoeking?

Dat is een vage fout, voor troubleshooten is het van belang zoveel mogelijk informatie in te kloppen. Te denken valt aan: 'vervorming, bij lage/en of hoge output, duidelijk onbalans in de stereokanalen, brommen, genereren, ploppen, bonken, piepen', you name it.

De muziek kwam er nog uit maar veel stiller dan normaal en op de voorgrond was er veel geruis en ook krakende geluiden.

Als een en ander onafhankelijk van de stand van de volumeregelaar zou ik denken aan een slecht contact of een rotte soldeerverbinding. Nog maar eens vragen, heb je het euvel op beide kanalen?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (19%)]

Op 23 augustus 2017 16:44:45 schreef Win2k:
zo te zien een paar defecte condensators.

Welke zie jij als kapot?

Ik zie zowiezo al heel slecht en smerig soldeerwerk en een sluiting door een tindruppel..

heb een tijdje terug zo'n ding open gehad met die klacht, spray de potmeters met contactspray in en het ding werkt weer. de loodgel accu kan ook gaar zijn, dat type kan niet tegen leeg staan..

Kan je niet met een pieper kijken of alle componenten wel signaal door geeft ,ik zou zeggen dat het in de voor trap zit of de voeding laat het anders toch afweten.
Meten is weten probeer op de eindtrap poten de spanningen te meten en via een data sheet kijken of dit nog in de buurt komt.
Anders moet je alle componenten die makkelijk los te solderen apart met een met ( diode ,transistor ,condensator ,weerstand meter (tester ) controleren.
En anders zou ik het niet weten hoe je er achter kan komen .We zien wel wat je bevindingen zijn,succes

groeten Eagle One

Als beide kanalen er last van hebben zit het in een gezamelijk component (bijv. de voeding of het Multiwatt ic...)

ruis en kraak en te laag volume is echt alleen de potmeters die vuil zijn. die solderingen zijn niet slecht, het is dual layer print dus de onderdelen zitten beter vast als single layer..