Misschien wil TS een en ander zoveel mogelijk in originele toestand houden?
Een antieke klok met een kwartsuurwerk is immers ook een blasfemie :(

Hij zou hier eens kunnen informeren:

http://www.stichtinggispencollectie.nl/

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (84%)]

vanwaar ben je ergens? ik kan misschien aan echte oude windvaantjes geraken (als ze nog niet zijn weggegooid). die werken met een schijf met gaten in en een aantal ledjes/optische sensors.
de data zelf ging digitaal over 2draden. je kan ofwel zelf een print maken, of een arduino achtig ding er tussen zetten.

anders ga je gewoon goedkoop zo een windvaan setje halen, en gebruik je de sensor van buiten om de uwe aan te sturen. kost tegenwoordig ook allemaal niks meer.

de oude meuk die weg gaat, ziet er zo uit. werd allemaal vervangen door ultrasoon sensoren
http://www.esis.com.au/products/measuring-instruments/vaisala/WA15.jpg

Mannen, mocht er iemand zijn die voor ca. 150 euro een windvaan met aansturing kan leveren ben ik daar zeker voor in. Het enige wat ik vroeger bij elektrotechniek op school goed kon was het geluid van een klappende zekering na doen :-) Het enige dat ik origineel wil houden is de windwijzer zelf die binnen moet komen te hangen. De aansturing mag anno 2017. Wel gaaf dat er goede reactie zijn. Thanks.
Ik kon uit HARDERWIJK. Maar kan me prima verplaatsen.

Gewoon bij een oud weerstation afslopen..(wel even vragen natuurlijk ) >:)

Op 7 september 2017 11:54:11 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

In het elektuur ontwerp zitten geen reed contacten (wel in de windrichtingsmeter uit het oktober nummer van hetzelfde jaar). Er wordt gewerkt met een gray code en leds met photodiode of reflectiesensoren. Coderen gebeurd met een 4526 en een 4093. Het decoderen door een 4029, 4042, 4093 en een 4067. Niks spannend aan.

Daar heb ik het ook niet over, het ging over het aantal draden wat je zo nodig hebt, zijn er 2 voor de voeding van de leds + 3 voor de gray code. Totaal 5 (ipv de originele 9).

Verder refereerde ik aan de originele windvaan, daar zitten wel reedcontacten in met magneet overlap voor 16 windrichtingen.

Dan kun je ook de magneet en de reedcontacten houden, die schakelen ieder een andere weerstand in een spanningsdeler. Die analoge spanning kan naar beneden waar een micro er de juiste lampjes van laat branden. 3 draden is dan voldoende. Ook geen gedoe met vuile optische verbindingen of andere elektronika die kan falen waarvoor je het dak op zou moeten.
8 niveau's moet te doen zijn, 16 misschien niet. Dan toch maar een draad erbij zodat je de boel in 2 helften naar beneden kunt doen.

Ik zou het zelf simpel houden en het met een 9-draads kabel doen. Die hoeft behalve 9 draden te hebben waar 100 mA(?) doorheen mag, alleen maar(!) weerbestendig te zijn.
Als je het e.e.a. ingiet, dan mag het gerust vuil worden, het blijft gewoon werken. Als je de draadjes beneden goed aansluit, dan heb je geen decoder-ic's of processor nodig waarvoor je software moet schrijven of in ieder geval een print moet maken. Het juiste draadje onder het juiste schroefje volstaat.

https://www.circuitsonline.net/forum/file/25746
(Met dank aan Arco)

Op 7 september 2017 14:54:26 schreef henri62:
[...] Daar heb ik het ook niet over, het ging over het aantal draden wat je zo nodig hebt, zijn er 2 voor de voeding van de leds + 3 voor de gray code. Totaal 5 (ipv de originele 9).

Verder refereerde ik aan de originele windvaan, daar zitten wel reedcontacten in met magneet overlap voor 16 windrichtingen.

Ik zie in het schema van 01/84 maar 2 draden. Geen 5.

Ingang van het binnendeel.

Uitgang van het buitendeel.

Wanneer is iets origineel?

Op 7 september 2017 16:50:44 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Ik zie in het schema van 01/84 maar 2 draden. Geen 5.

Ik heb het schema niet opgezocht, ik dacht eerst dat er 3 opto's in zaten, vandaar dat je dan 5 draden nodig hebt. Maar waar is de rest van de schakeling? Dat is die context helemaal niet triviaal. Ik zal eens kijken of ik die elektuur heb liggen.
Theoretisch kun je het zelf met twee draden ook maken, 1-wire oid maar dan komt er een stuk meer aan electronica bij kijken. Dat moet liefts ook nog bij lager dan -10 graden buiten op het dak blijven werken. Misschien voor de TS iets te hoog gegrepen?

Wanneer is iets origineel?

Zoals die windvaan vroeger werkte niks moeilijke electronica, gewoon simpel, precies zoals "Hensz" het hierbover beschrijft: Keep It Stupid and Simpel.

-edit-
Net de elektuur opgegraven: Is inderdaad een hele ingenieuze schakeling waarbij de voeding en het data signaal over een 2-aderige kabel wordt verstuurd. Het principe berust op de 50Hz AC spanning die op een lijn gezet wordt, waarvan het negative deel van de sinus als informatie "drager" wordt gebruikt en de positieve helft de voeding verzorgt.
De schakeling is wel behoorlijk groot in de zender zitten 2 printjes, en de ontvanger ook.
Plus moet je zelf achter de 16 voudige decoding een power driver toevoegen (huidige chip is CMOS kan de lampjes niet "driven") en extra diodes om de tussenliggende windrichtingen weer te geven.

Sinds de jaren 60 heb ik een windvaan op het dak staan. Die werkt met 8 sectorvormige koperen plaatjes, waarover een contactvinger beweegt. Kost wel een snoertje met 9 adertjes, maar verder bestaat de installatie alleen uit een beltransformator en 8 lampjes. Veel eenvoudiger kon ik het destijds niet maken.

Als je naar SMD gaat en dubbel layer kan het heel klein gemaakt.

In het verleden had je mierij meteo, maar die zijn op de fles, die hadden kleine graycode richtingsmeters. Kon je de schakeling perfect gebruiken zonder de reflectiesensoren.

Een bruikbare opnemer 4.3128.00.120. Kan zowel in 2, 3 of 4 bits.

Wat die kost zal je moeten navragen. Is met verwarming. Is ook een type zonder verwarming.

Maar TS zegt dat hij alleen zekeringen kan laten knallen. Dat is dus zeker géén SMD-werk....

Hoi "Gispenwindwijzer issue,

Ik zag deze post uit 2017. Ik ben op zoek naar precies zo'n Gispen windwijzer. Mijn grootouders hadden er eentje in de gang hangen en ik zou er graag zelf ook een willen.

Is het gelukt om hem aan de praat te krijgen? Zo niet. Dan zou ik graag een poging wagen en hem van je over nemen.

Groet
Frank

Het kan ook met twee draden, zet verschillende weerstanden in serie met de relais,bv 1k , 2k ,3k etc.
Zet beneden een mA meter en een stekkervoeding van een mobieltje o.i.d.

Dat is niet zo eenvoudig als je het beschrijft.
Als de '1' NNNO is en ´8'NNNW is en de wind komt uit het noorden, dan zwiepert de mA-meter van ´1' naar '8' en vice versa. Dat geeft een onrustig beeld.

Wat ik mij kan herinneren, is dat doe Gispen display's resp N-NO-O-ZO-Z-ZW-W-NW aangeven, maar dat tijdens windrichtingen daar tussenin de naast liggende lampjes gelijk branden Dus N-N+NO-NO-O+NO-O-....enz weergeven. Dat kan dus met magneet en reedrelais als die zo gepositioneerd zijn, dat op tussen liggende windrichtinen twee naast elkaar liggende reeds tegelijk worden geactiveerd door de juistesterkte van de magneet. Zo simpel is dat.

TS is al sinds 2017 niet meer aktief. Als ie dit toch nog leest kan hij contact opnemen, maar deze discussie gaat hier niet verder.