Matthias Hogerheijde
If everything seems to be going wel, you obviously overlooked something...
Ha Allemaal,
Ik zit hier met een oude TV, waar een dvd-speler op aangesloten moet worden. De output van de dvd speler is puur en alleen maar een scart signaal.
Het probleem is dat de helderheid van het beeld heel veel te laag is. Bij een film waar het overdag is, lijkt het net zo donker als 's nachts. De helderheidsinstellingen van de dvd-speler staan uiteraar op maximaal. De instellingen op de TV ook, maar die lijken nouwelijks effect te hebben op het scart signaal. Als je terugschakeld naar gewoon 'kabel'is het veel te helder.
We hebben de dvd-speler uiteraard ook op andere tv geprobeerd en daar doet ie het goed. Het ligt dus aan de TV.
Ik ben al wezen rondzoeken naar chips die het videosignaal kunnen bewerken en bv op maxim-ic.com bij de video-IC's is een heel scala te vinden. Maar ik snap geen barst van alle termen die daar staan, of wat ze doen.
Kan iemand mij helpen aan een schema dat de helderheid van het scartsignaal vergroot? Misschien is contrast tegelijk ook mogelijk, maar dat moet dan wel instelbaarzijn met potmetertje ofzoiets.
Bij voorbaat dank,
Matthias
hmm, helderheid vergroten is lastiger als contrast verhogen. om de helderheid te vergroten moet je het zwartnivo optillen tov. de sync. da's lastig. Voor hoger contrast gewoon een beetje versterken. Dat kan al met een voldoend breedbandige opamp waarmee je 1..2x (of meer, maar regelbaar met potmetertje) versterkt. Vermoedelijk is gewoon het videosignaal uit de DVD-speler vn een te laag nivo voor de TV (norm:1Vtt, maar sommige oudere TV's hebben een beetje meer nodig voor een net beeld)
Matthias Hogerheijde
Op 21 september 2004 16:10:15 schreef DC2PCC:
[...] Vermoedelijk is gewoon het videosignaal uit de DVD-speler vn een te laag nivo voor de TV (norm:1Vtt, maar sommige oudere TV's hebben een beetje meer nodig voor een net beeld)
Oftewel, het signaal oprkikken naar bv 1,5Vtt (? vtt is dat volt, typfoutje of echt vtt??) zou kunnen helpen?
Jeroen Boere
IF you can't convince them, then confuse them!
Op 23 september 2004 11:51:40 schreef Matthias Hogerheijde:
[...]Oftewel, het signaal oprkikken naar bv 1,5Vtt
Beste is van niet, want dan word het signaal overstuurd: wit fikt uit (figuurlijk: er onstaat geen brand!
), detail gaat dus verloren.
Soms kun je niet meer uit een video apparaat halen dan mogelijk is. de TV zit dus duidelijk aan het maximum van wat hij aan kan.
Als de DVD-speler Y en C separaat uitgeeft kan het zijn dat het Y-signaal maar 0,7Vtt is en da's voor de oude TV te weinig. overigens, ik heb zelf al vaak genoeg gezien dat een TV met 1 Vtt niet genoeg heeft om een defige helderheid te maken, het signaal met een opampje even versterken naar 1,5Vtt hielp daar. en je hoeft echt niet bang te zijn dat het wit uitfikt ofzo, uit het videosignaal wordt gewoon R-G-B gehaald. het kan alleen zijn dat de beeldversterket vastloopt en dus niet 'witter dan wit' maakt. In dit geval wordt lichtgrijs ook als wit weergegeven. (dan is je videosignaal te groot. maak evt. op een PC een cd-tje met een grijstinten telstbeeld, daarmee kun je dan zien of alles goed gaat aan de TV-zijde)
Matthias Hogerheijde
De DVD speler instellingen staan op maximale helderheid, daar valt dus ook niets meer extra uit te halen (dat was natuurlijk een van de eerste dingen waar ik ook aan dacht)
Op 27 september 2004 11:51:04 schreef DC2PCC:
Als de DVD-speler Y en C separaat uitgeeft kan het zijn dat het Y-signaal maar 0,7Vtt is en da's voor de oude TV te weinig.
Y en C? Als dat om kleuren gaat, het is een scart aansluiting.
Volt top top? Kan iemand dat precies uitleggen? Ik snap dat het met sinussen enzo te maken heeft, maar het fijne wil ik ook graag weten 
tnx voor alle info tot nu toe
Y en C separaat is SVHS video, de kleuren zullen dan ook niet te best zijn, als je TV alleen maar het Y-signaal gebruikt.
Vtt staat voor Volt top-top. Als je op een oscilloscoop het videosignaal zichtbaar maakt is de afstand tussen de toppen en de 'dalen' 1 volt.
Matthias Hogerheijde
Ok,.. maar gebruikt scart een separate Y en C? en zo ja, moet ik dan bv alleen 1 van de signalen opkrikken? Of allebij? of allebij verstelbaar zodat ik zelf kan mengen?
En Volt top-top echt stom dat ik daar niet zelf aan dacht heb Nota Bene les gehad in de oscilloscoop :-s
niet erg...
Als de scart Y en C separaat uitgeeft, dan eerst maar eens controleren of de TV S-video signalen lust, indien niet, dan proberen de DVD-speler te overtuigen dat-ie gewoon CVBS of composiet moet uitgeven, ipv. S-video.
als je DVD S-video uitgeeft, en de TV dat niet kan (bij oude TV niet ondenkbaar) dan moet je een schakelingetje bouwen dat de Y en C componenten samenvoegt. Echt goede kwaliteit is het dan echter niet meer.
Andere mogelijkheid, je werkt via scart, heeft jouw TV-toestel dan geen R-G-B ingang via de scart ?? (dat was het extraatje van scart tov. losse A/V ingangen.) Als dat zo is, misschien een ideetje om de DVD-speler R-G-B signalen naar de TV te laten sturen, misschien lukt dat wel zonder extra elektronica.