Modificatie Peiker Microfoon

rob007

Yarr, Matey!

http://members.home.nl/apm.de.haas/CondorMobilofoon/PeikerMic/Mods.htm
Kan iemand vertellen of dit inderdaad een verbetering zou zijn?
Of moet ik dit gewoon maar proberen?

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
evdweele

Overleden

In een ver verleden heb ik honderden van die microfoons onderhanden gehad. Bijna altijd voor de reparatie van het gebroken snoer.
Over de geluidskwaliteit heb ik nooit iemand horen klagen.

De microfoon is ontworpen om de spraak zo duidelijk mogelijk weer te geven. Het frequentiebereik is daarom van 300Hz tot 3000Hz.
Een muziek- of zangmicrofoon kan je er nooit van maken, daar is het microfoonkapsel niet voor ontworpen.

Edit:
Ik las nog eens even wat nauwkeuriger de beschrijving van die ombouw "ter verbetering".
Volgens mij volstrekte onzin wat daar wordt uitgekraamd.
De kap van het kapsel (met het kleine gaatje in het midden) wordt er afgezaagd en de ontstane ruimte opgevuld met een ring.
Die kap met het gaatje zit er juist op om de microfoon een richteffect te geven en omgevingslawaai dat niet uit de richting van de spreker komt te verminderen.
Als je een microfoon wil verpesten moet je dat zó doen >:)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Een verbetering? Hangt van je doel af. Voor communicatie is een schelle microfoon met weinig laag een voordeel.

Voor een zangopname of een DJ stem neem je beter een andere microfoon.

Edit: wat Ed zegt dus.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
blackdog

Golden Member

Hi rob007,

Ik zie geen rede veel tijd in dit type microfoon te steken, een electret microfoon is al snel veel beter dan deze Peikers.
Ze waren 20 a 40 jaar geleden goed omdat ze vrij degelijk waren, geschikt voor "omroep" PA werk dus.

Wil je toch een dynamische microfoon hebben die oud en goed is, score dan een MD21, mooi geluid en degelijk.
Is door journalisten heel lang gebruikt, zijn grotere broer is de MD21,
maar meestal tweedehands nog steeds duur als hij in goede staat.

Een moderne microfoon die betaalbaar en erg goed is, is de Rode NT3. Hou hierbij 30cm spraak afstand aan.
Wat goedkoper is de Rode M3, met deze heb ik zelf niet mee gewerkt.

Maar als eerste zal de gebruiker moeten weten hoe je in een microfoon praat..., dat bepaald voor een groot deel de "sound"
Bassig is niet mooi, het tast namelijk de verstaanbaarheid aan en is verder dom effecten bejag.
Omdat je met een Peiker komt, ga ik er even van uit dat het om spraak gaat.

Vergeet alles wat je op TV en Films ziet en hoort, de "blowjobs" op de microfoons is Bullshit!
Verder zijn de reportages en voice overs vaak ongelovelijk slecht van balans, 90 procent van de gene die iets inspreken weten niet hoe het hoort,
met als gevolg dat b.v. bij het Journal de klankbalans voortdurend heen en weer spring.
Vrouwen met veel bass in hun stem, betekend verkeerde microfoon techtniek.
Waar dan wel microfoons willen hebben in hun "studio" die een vermogen kosten en dan zo'n slecht geluid produceren...

Wat close miking betreft, er zijn wat uitzonderingen zoals de Shure SM58 series, die zijn gemaakt om met de lippen aan te raken tijdens het gebruik.

Bijna alle echt goede microfoons bespreek je meestal op 20cm tot 30cm afstand.
Heb je een minibrein die toch de microfoon wilt pijpen, dan sla je hem of haar met een knuppel in de nek *grin*
Ik heb zoveel uitleg gegeven hoe bepaalde microfoons gebruikt moeten worden voor optimaal geluid, maar het hielp bijna nooit,
de TV en films zijn sterker, wie ben ik nou eigenlijk die het beter weet...

Alleen de gene die zelf een mooi geluid wilde, hield zich aan de microfoon techniek.
De rest zij domme apen die net als de vele die b.v. tegenwoordig filmen met hun telefoon,
daar hebben we tegenwoordig "hoogbeeld TV" voor nodig, hoe kan je zo dom zijn denk ik dan..., moeilijk he, die telefoon horizontaal te houden!
Er zitten geen hersens in maar een ert :-)

Sorry dat ik even doordraaf, maar de laatste paar dagen weer te veel bagger gezien en gehoord :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allen,

Het is duidelijk, dankjewel voor de uitleg!
Ik heb dus inderdaad zo'n microfoon ergens vandaan gehaald evdweele
En inderdaad de draad is ook verteerd!
Het is inderdaad voor alleen de spraak natuurlijk,
Maar juist ook omdat natuurlijk de voorversterker direct achter het element zit.
Ik heb wel eens ergens horen roepen dat die microfoons zo goed zouden zijn dus dacht wie niet waagt….
En ja ik heb zelf ook nog een stel microfoons staan maar dacht zal eens vragen, en dus……
Nogmaals dank jullie wel allemaal voor de antwoorden en moeite!

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Hubie

Special Member

Op 12 september 2017 22:45:39 schreef evdweele:
In een ver verleden heb ik honderden van die microfoons onderhanden gehad. Bijna altijd voor de reparatie van het gebroken snoer.
Over de geluidskwaliteit heb ik nooit iemand horen klagen.

De microfoon is ontworpen om de spraak zo duidelijk mogelijk weer te geven. Het frequentiebereik is daarom van 300Hz tot 3000Hz.
Een muziek- of zangmicrofoon kan je er nooit van maken, daar is het microfoonkapsel niet voor ontworpen.

Edit:
Ik las nog eens even wat nauwkeuriger de beschrijving van die ombouw "ter verbetering".
Volgens mij volstrekte onzin wat daar wordt uitgekraamd.
De kap van het kapsel (met het kleine gaatje in het midden) wordt er afgezaagd en de ontstane ruimte opgevuld met een ring.
Die kap met het gaatje zit er juist op om de microfoon een richteffect te geven en omgevingslawaai dat niet uit de richting van de spreker komt te verminderen.
Als je een microfoon wil verpesten moet je dat zó doen >:)

Precies!
Ik heb tig loketten\balies voor tram,trein en metro geserviced met zo'n Peiker op een zwanenhals.
Daarbij ging het om de "Vocombox" (dus waar we de Peiker inprikten )Een loket achter glas had weer een heel andere instelling nodig dan 2 of 3 loketten achter glas.
Het kon overal aan liggen maar nooit aan de Peiker.Die dingen zijn perfect.
Luister maar eens naar stationsmededelingen dat is loepzuiver.
(Die mensen werden wel geselecteerd natuurlijk,prettige stem en goed A R T I C U L E R E N ;-)

Dat die (krul)snoeren van microfoons bij mobiel gebruik zo gauw kapot gaan is niet zo verwonderlijk.
Ik zie regelmatig een trucker met zo'n bungelende knijpmike voor zijn neus (bakkie) of een schipper waar zo'n mike voor zijn neus hangt te bengelen(Marifoon) en bij gebruik er een flinke ruk aan geeft.

mel

Golden Member

Er zijn ook microfoons zonder voorversterker.
Maar ik heb hier diverse Peikers in gebruik, en wat ik heb ervaren, verstaat iedereen me goed..(mijn vrouw uitgezonderd ) :+
Het enige wat je moet doen aan zo'n ding is de kabel vervangen.

[Bericht gewijzigd door mel op woensdag 13 september 2017 05:04:00 (15%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Dat van je vrouw heet Oost-Indisch doof,daar kan die Peiker ook niets aan doen. ;-)

evdweele

Overleden

Op 13 september 2017 04:52:34 schreef Hubie:
(Die mensen werden wel geselecteerd natuurlijk,prettige stem en goed A R T I C U L E R E N ;-)

Brandweerbevelvoerders, ambulancemedewerkers, politieagenten en taxichauffeurs worden op andere kwaliteiten geselecteerd dan een goede microfoonstem. Daar heeft Peiker nu juist goed naar geluisterd en een microfoon ontwikkeld die een goed verstaanbaar geluid produceert in moeilijke omstandigheden.

De schrijver van het artikel heeft geen benul van de eisen waaraan zo'n microfoon moet voldoen.

Dat die (krul)snoeren van microfoons bij mobiel gebruik zo gauw kapot gaan is niet zo verwonderlijk.

Tussen 1967 en 1990 heb ik een forse hoeveelheid van die microfoonsnoeren hersteld. Vrijwel dagelijks kwamen er 2 tot 5 van die microfoons met gebroken snoeren op mijn werkbank.
In een auto hangt zo'n snoer de hele tijd heen en weer te slingeren, er wordt aan het snoer getrokken, het buigt alle kanten op. Daar is geen enkel materiaal op de lange duur tegen bestand.
Er zijn door diverse fabrikanten experimenten met verschillende soorten snoeren uitgevoerd. Met dunne staaldraad, met koperdraad, met koper/zijde-litzedraad... Niets houdt het lang vol onder zulke voortdurende bewegingen.

Op 13 september 2017 05:02:36 schreef mel:
Er zijn ook microfoons zonder voorversterker.

Dat is afhankelijk van de opbouw van de zender.
De ene heeft een hoger niveau nodig dan de andere, en de impedantie is ook verschillend.
Afhankelijk daarvan wordt gekozen voor wel of geen voorversterker.

Met de geluidskwaliteit heeft het niets te maken. Voor een mobilofoon is die altijd tussen 300Hz en 3000Hz omdat daar de belangrijkste spraakfrequenties in zitten.

Een studiomicrofoon die van 20Hz tot 20.000Hz weergeeft zal bij een mobilofoon een slechtere verstaanbaarheid geven dan de genoemde Peiker omdat er veel te veel omgevingslawaai wordt doorgegeven.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Special Member

@rob007
Het mooiste is natuurlijk als je een console voor je Condor kan bemachtigen.
De microfoon op een zwanenhals en een goede communicatiespeaker recht naar je toe gericht en ingebouwde voeding.
Ik heb ook zo'n Condor 16 gehad voor 2 meter maar die console was moeilijk aan te komen.Logisch natuurlijk want die werden alleen in de meldkamer\centrale gebruikt.

Hugo Welther

Moderator

Die console heb ik wel te koop. Stuur maar een pm als er interesse is.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op woensdag 13 september 2017 07:53:08 (17%)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.