De Denon dubbele cd-speler, als 90's DJ destijds een droom.
Ik zag hem op 2dehands staan als defect en wou er wel eens mee aan de slag. De linkse speler wil niet afspelen.
Uiteraard heb ik eerst de lens gereinigd. Geen oplossing.
Bij het uit elkaar halen zag ik meteen dat er 2 verschillende stuurborden op zaten. Wellicht van een vorige herstelbeurt ?
De linkse (defecte) speler hapt de cd, doet een korte focus maar wil niet spinnen. Een beetje het schijfje manipuleren om de focus te pakken wil ook niet helpen.
Wat leuk is aan een dubbele cd-speler is dat ik die onderling kan uittesten. Maar omdat het verschillende borden zijn denk ik dat dit niet zal lukken deze keer.
Stuurborden en cd-units onderling wisselen :
Links = bord 1 + CD 1 = defect.
Rechts = bord 2 + CD 2 = werkend.
bord 1 + CD 1 = niet draaien
bord 2 + CD 2 = werkend
bord 1 + CD 2 = niet draaien
bord 2 + CD 1 = niet draaien + sissend geluid vanaf de laser
Heeft iemand ervaring met de DN2100F ?
Schema misschien ?
Groeten,
Frederic.
Servicemanual van de 2000:
https://www.manualslib.com/manual/958270/Denon-Dn-2000f.html#manual
Groet,
Gijs
Dank je Gijs voor je reactie. Maar het is de 2100F. Ander model.
Ik heb de servicemanual van de 2600F wel en die lijkt er heel goed op.
[Bericht gewijzigd door FredericVB op (31%)]
Met behulp van de manual van de 2600F ben ik op onderzoek geweest in het service programma. Daar lijkt alles OK, behalve diverse errorcodes. Unable to detect disk, unable to adjust tracking offset.... unable zo een beetje alles.
Nu zou ik kunnen een nieuwe laser kopen aan ruim 50 euro of een volledige cd unit (130 euro), maar aangezien de linkerkant niet werkt met de (goed werkende) rechter cd-unit, heb ik het vermoeden dat er ook iets niet klopt met het mainboard en zit er niets anders op dan hem als budgettair onherstelbaar te verklaren.
Welk type laserunit is verbouwd?
Kan je een stukje van het schema hier posten, hoe de tracking en de offset is geregeld op het MB?
Dank u Semtexx voor uw reactie. Wat wil u precies zien uit het schema ?
Let wel het is niet het schema van dit model. Voor een 2100F heb ik het niet gevonden. 2600F lijkt er op maar is niet identiek. Laser Unit is CD93F8 volgens deze manual.
Op het mainbord zitten geen potmeters alles gebeurd via het service menu. Mijn scoop is blijkbaar niet geschikt om het signaal van de testpunten te meten.
Ik heb de vorige eigenaar eens gecontacteerd en die zegt dat hij ooit eens het mainboard heeft laten vervangen zonder resultaat.
De vraag is of dit uit een zelfde speler kwam of uit een ander model.
Eigenlijk te veel vraagtekens om er nog hoopvol aan te werken.
Op 5 oktober 2017 11:32:13 schreef FredericVB:
Dank u Semtexx voor uw reactie. Wat wil u precies zien uit het schema ?
Let wel het is niet het schema van dit model. Voor een 2100F heb ik het niet gevonden. 2600F lijkt er op maar is niet identiek. Laser Unit is CD93F8 volgens deze manual.Op het mainbord zitten geen potmeters alles gebeurd via het service menu. Mijn scoop is blijkbaar niet geschikt om het signaal van de testpunten te meten.
Ik heb de vorige eigenaar eens gecontacteerd en die zegt dat hij ooit eens het mainboard heeft laten vervangen zonder resultaat.
De vraag is of dit uit een zelfde speler kwam of uit een ander model.Eigenlijk te veel vraagtekens om er nog hoopvol aan te werken.
Ik denk dat de laatste zin al genoeg zegt. Maar proberen kan geen kwaad, bij een hobby reken je je eigen tijd niet.
Hoezo is de scoop niet geschikt om te meten? Ik gebruik mijn probe meestal op de x10 modus, omdat sommige cd spelers de extra belasting van de probe op de 1x "zien" en dan raar gaan doen.
Maar als hij niets doet, valt er ook weinig te meten.
Uiteraard is het een hobby, maar als je er al een paar uren hebt aan zitten zoeken, dan zakt de moed heel diep en kan ik niet anders dan concluderen dat ik het niet vind en niet verder mijn energie er in moet steken. Heb nog een paar projecten waaronder een jukebox waar ook veel tijd in kruipt.
Ik heb op de testpunten -aangegeven op de manual- de probe gezet maar hier lees ik enkel een zeer klein gescrambled signaal die ik amper zie op de scoop. Niks stabiels of waar ik iets uit kan leren.
Mijn kennis van cd-spelers is dan ook zeer klein. Als ik voor mij onbekende signalen moet beginnen interpreteren en onderzoeken, dan is dat boven mijn kunnen.
Ik weet trouwens niet waar de waarden voor staan in de tabel.
Hoewel die zouden helpen want er staat als die buiten proportie zijn moet de unit vervangen worden. Stel dat de waarden goed zijn, mag dat al uitgesloten worden...
De waarden in de tabel staan voor de range die je via het servicemenu in kunt geven om een optimaal signaal te bereiken.
In figuur 1 meet je zo te zien de TE (Tracking Error) en in figuur 2 het HF/RF signaal (ook wel het eye pattern genoemd). Zie onder.

Om beide zaken te meten, moet de cd wel gelezen kunnen worden en een poging doen tot afspelen. De tracking error is minder belangrijk om mee te beginnen, die is eventueel op gehoor vrij goed te krijgen.
Als je alle waarden in het service menu op de middelwaarde instelt, probeert hij dan wel de cd te lezen? (oude waarden noteren)
Dank u Semtexx.
In het menu zitten enkele opties bvb open tray (opent de lade) en lens cleaning (zet de lens naar de buitenkant) maar ook: 'tracking error signal, then performs the automatic adjustments' Dat was eigenlijk mijn enige hoop om het op een redelijk eenvoudige wijze te regelen. Maar helpt niet.
In het menu kan ik enkel de focus gain en tracking gain aanpassen van -8 tot 8.
Eerst heb ik de waardes gecontroleerd van de werkende unit en die was dezelfde als de niet werkende. Ik heb daarna alle waardes ingesteld. -8 tot 8 voor focus gain en Tracking gain. Ja, alle ! Dus afwisselend. Tijdrovend werkje. Elke keer kan ik dan op de check knop drukken maar nooit wordt de CD gelezen. Bij de goed werkende unit bvb hoor je dan direct dat na de focus er iets op gang komt waarna die begint de spinnen.
Unit 1 doet dit nooit.
Ik herken het 'patroon' die u toont. Die heb ik al veelvuldig gezien op websites en youtubefilmpjes waar CD-spelers uit de doeken worden gedaan. Maar ik kan blijkbaar met mijn oude scoop dit niet uitlezen. Maar dat kan te verklaren zijn uit het feit dat de speler niet opstart. Ik zou dit wel eens kunnen testen op de werkende unit, of ik dit of soortgelijk signaal kan uitlezen.
EditUpdate : Ik heb net de meetpunten op de werkende unit op de scoop gezet en daar zie ik inderdaad een soortgelijke wave. Niet stabiel maar het lijkt er op. Enkel als de disk aan het spinnen is. Je hoort ook een soort van swiepend geluid de hele tijd ! Maar helaas niets op de defecte unit.
In de laser zelf kijken zoekend naar een rood puntje durf ik niet. Zijn er daar tips voor ? Opnemen met de camera of zo ? Kan je dit uberhaupt zien ?
Je kan rustig zoeken naar een rood puntje met je blote ogen. Het focuspunt van de laser van een cd speler is maximaal 5 mm van de lens af. Vanaf een afstand van 20 cm loop je geen enkel risico op oogletsel (evt bril voor de zekerheid afzetten, alhoewel dat volgens mij geen biet uitmaakt)
Dat de disc spint is vaak al een goed teken. Voordat de disc gaat spinnen moet hij een reflecterend oppervlak detecteren. Dat gebeurt blijkbaar. Ik denk dat je daarom niet hoeft te kijken naar het rode puntje, dat zal er wel zijn.
Aansluitend gaat de disc spinnen en moet hij proberen te focussen en de TOC te lezen. Dat lukt blijkbaar niet.
Probeer eens aan de kabels te wiebelen die het moederbord met de pickup verbindt. het gebeurt wel eens dat die slecht zijn.
Sorry Semtexx, ik was blijkbaar niet duidelijk. Het is een dubbele cd speler waaarvan de rechtse unit (2) perfect werkt. Unit 1, links, is de defecte unit. De disk wil niet spinnen. Nooit. Het enige wat de unit doet is op en neer wippen met de laser net na het sluiten van de tray. Een seconde en dan stop ook dit. Nooit maakt de disk aanstalte om te draaien. Ik gooi hem morgen weer eens open en bekijk of er een laserlicht te zien is.
Visuele test met lazer geeft deze resultaten :
Werkende unit : Laser brand even als de lade toe gaat.
Defect unit : Geen rood puntje te zien.
Dan nog eens het volgende geprobeerd :
Defecte cd-unit aan het stuurbord van de werkende unit gehangen : nog steeds geen rood lichtje.
Werkende cd-unit aan het stuurbord van het defecte deel gehangen : rood puntje te zien, maar wil geen cd's lezen.
Mag ik tot de conclusie komen dat van de linker speler EN de laser defect is EN het stuurbord ook zo zijn mankementen heeft ?
Het lijkt er wel op, als ik het zo hoor. Misschien wordt er eens een andere defecte unit aangeboden waar een goede stuurprint en pickup uit te halen is.