Heb een oude versterker staan van Magnavox (Philips), de MX 931 Pro

De speakers geven geen zuiver geluid, met name in de middentonen. Zowel A als B uitgang. Diverse speakers getest, geen verschil. Speakers op andere versterker gaan gewoon prima.

Ligt dus niet aan de speakers..
Iemand bekend met dit euvel en de mogelijke oplossing?

is dus een versterker uit de 900 serie van philips begin 90's. die hadden veelal last van gare solderingen zover ik weet. ik neem aan dat je ook iets anders als bron hebt getest behalve de tuner?

een defect bronkeuze ic kan ook nog, maar dan heb je vaker meerdere klachten, spetters in het geluid als een tlbak die aanspringt, bronkeuze maakt niet uit, je hoort de tuner op elke ingang.

doen de toon regel knoppen nog wel iets? anders zijn deze vuil van jaren op dezelfde stand staan.

[Bericht gewijzigd door testman op (43%)]

Ik heb helemaal niet met een tuner getest, maar met een 96khz audiokaart vanuit m'n computer. Dus hoge digitale kwaliteit. Met als bron Ableton met hoge kwaliteit samples.

Het is inderdaad een versterker uit begin jaren 90. Toon regelaars prima. Ik heb geen vuile pots.

Ik zal de solderingen eens nakijken.

Dacht zelf wellicht "droge" elco's in de eindtrap.. maar weet niet hoe ik dat kan testen.

@testman: in de Philips 900-serie zaten geen homotheaters. Dit is waarschijnlijk een of andere inkoop, ook geen Marantz zoals veel Philips-componenten uit die tijd.

Dit is wel een surround set.. met 5 speakers erbij. Dus een center en 2 achterspeakers.
Er staat wel Home Theater System op..

Dat bedoelde ik, geen reguliere Philips 900-serie maar een Maggotbox die er wat op lijkt. Ik denk eerder midden tot tweede helft jaren '90. Schema heb ik helaas nog niet gevonden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (16%)]

de 900 serie had wel AV receivers, de FR931 en FR951 waren dat. heb je al eens gekeken hoe zeer de magnavox mx931 pro daarop lijkt maarten?

het schema zal hetzelfde zijn als dat van de philips fr931.

De receiver lijkt precies op die van Philips destijds.
Zal inderdaad midden jaren '90 zijn. Ik werkte destijds bij Philips en ik kon deze set kopen in een speciaal personeelswinkeltje. Dit was Amerikaans (110V) systeem, waarvan de dozen tijdens transport beschadigd is geraakt. Er zijn nieuwe trafo's ingekomen voor 220V (die uit de Europese serie).

Scherp gezien testman. Ik denk bij de 900-serie aan stereocomponenten maar er waren inderdaad AV-receivers. FR931 en MX931 bovendien allebei "Made in Malaysia" zo te zien. Beste kans dat ze bij dezelfde fabriek vandaan komen met overeenkomstig schema.

Edit: ik sluit niet 100% uit dat Daewoo er iets mee te maken heeft, maar met iets meer zekerheid durf ik te zeggen dat de NAD705 en sommige modellen van Thomson uit dezelfde fabriek kwamen. Het schema van de Philips FR931 is vrijwel zeker bruikbaar.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (34%)]

De klachtomschrijving is krakend geluid en slechte weergave van de middentonen. Treedt dit fenomeen in alle kanalen op?

de front speakers hebben stevige sanken eindtorren, maar de surround speakers hebben een kleinere eindtrap. een zwak punt van deze versterkers was het display, de frequentie geeft jank op de eindtrappen, meen dat de equalizer print tegen dat display hangt en de frequentie oppikt op de frontspeakers. als het front voorover ligt is dat bijgeluid weg..

@RAAF12, ja zowel op de A als de B uitgangen. Ik heb alleen de hoofdspeakers aangesloten, niet de achter en center.
Het maakt niets uit of ik Stereo of Surround instel.. onder beide opties is het geluid niet zuiver.

De versterker is aangesloten op een computer met externe geluidskaart, een Focusrite Scarlett 2i2 die uitstuurt op 24bit/96kHz.

probeer eens een lagere sample frequentie. 96kHz kan op t randje zijn voor zo'n oude versterker.

ook heb ik vaker gehad dat een toslink kabel gammele connectoren had waardoor geluid ging verstoren. als je coax ingangen gebruikt, let dan op dat de versterker niet aan de cai hangt via de tuner, dat kan ook aardlussen opleveren via de pc.

probeer ook eens de analoge tulp ingangen, dan kun je iig de digitale omzetting uitsluiten.

Ik gebruikte inderdaad wel de tulp al om digitale problemen uit te sluiten.
Ik heb geen CAI aangesloten.

Ik denk dat ik het toch in de electronica moet zoeken..

sommige programma's sturen meer als 100% volume uit, dan krijg je ook kraak en oversturing. bijv vlc player heeft dat.

je kunt een draad in de tuner steken en zien of die goed klinkt, dan heb je de geluidsbron ook gehad..

Op 2 oktober 2017 00:54:28 schreef maartenbakker:
@testman: in de Philips 900-serie zaten geen homotheaters. [...]

Homotheaters zijn nooit echt doorgebroken in de audiowereld geloof ik. X-D

Op 1 oktober 2017 23:44:33 schreef MM71:
[...]
Dacht zelf wellicht "droge" elco's in de eindtrap.. maar weet niet hoe ik dat kan testen.

Elco's in de eindtrap? Is het een DC gekoppelde versterker? Bufferelco's zijn naar mijn weten meestal niet de elco's die het begeven. Ik heb bij mijn Denon wel last gehad van elco's in het signaalpad die werden gebruikt voor het loudnessfilter. Het probleem verdween even als ik de monoknop of de loudnessknop even schakelde.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (51%)]

tja, die antwoorden kun je verwachten als maarten na middernacht nog post :P

heb 1 set hometheater ooit nieuw gekocht, dure bak van sony. toch na enige jaren weer teruggegaan naar stereo. evengoed gebruikte ik die hometheater alleen voor tv en films kijken, maar toch was dat niks. zelfs met 10x mfb speakers op een dergelijke versterker was ik niet tevreden over wanneer de achterhoede ineens actief werd in een film..

rotte elco's in de signaalweg kunnen wel degelijk kraak en andere problemen veroorzaken. en er zitten nogal wat elco's in de signaalweg. elke versterkertrap of bronkeuze zit er weer een elco in serie met het uitgaande signaal. ook de mutetrap welke vaak vergeten wordt..

de grote voedings elco's zijn idd zelden zover heen dat ze niks meer doen. in al die jaren nog maar 2x gehad denk ik.

[Bericht gewijzigd door testman op (32%)]

't Was wel een beetje een hype inderdaad, het effect was ook alleen handig als je precies in het midden zat. Mijn versterkers zijn allemaal van de jaren '80 of ouder (dus "slechts" stereo), en ik mis weinig.

In die Denon zaten (bij ingeschakelde loudness) maar 3 elco's in de signaalweg (normaal maar 1), dus het viel hier nogal mee. Gek was ook dat het vrij kleine waarden waren (2x1µF en 0,22µF) waar je ook nog wel een filmcondensator zou kunnen plaatsen.

Ik heb een andere versterker gekocht. Kon een leuke retrobak kopen voor weinig.

Een Eagle A2006

Ik weet alleen de specs niet, maar wat ik er interessant aan vind is de filtering en de eq's.

Kent iemand het merk?

Egel, was dat niet ook een bakkiesfabrikant? Ik wist niet dat ze Engels waren. Eventueel kun je eens informeren op www.vintage-radio.net . Een foto van het binnenwerk zal ook snel uitwijzen of het om import uit het Verre Oosten gaat.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (26%)]

het is zeker import uit het verre oosten, check de tekst rechts onderin de hoek maar :)

Scherp gezien. Dan loont een blik aan de binnenkant mogelijk om de oorspronkelijke fabrikant te vinden.

Ik zal zsm enkele foto's van de binnenzijde sturen.

Op 31 oktober 2017 20:04:33 schreef MM71:
Een Eagle A2006

Ik weet alleen de specs niet, maar wat ik er interessant aan vind is de filtering en de eq's.

Niet zoveel te vinden behalve deze Russische site oa. dat de amp 2 keer 20Watt in 8Ω levert, zie https://999.md/ru/24431682

Mmm.. dat is niet veel inderdaad.. Ik heb toegezegd, maar kan me nog bedenken.. wat zouden jullie doen?
Prijs is €25,-
De translate van die russische site is wel positief:

"Audiophile, transistor versterker met een prachtig zacht en rijk geluid (vergelijkbaar met een lamp) in een houten hoesje. Een mooie combinatie van koud aluminium en een warm, natuurlijk hout gelakt. Circuitry en design werden ontwikkeld door het professionele Engelse bedrijf Eagle International voor de Engelse markt. De assemblage werd in de vroege jaren 70 in Japan gemaakt. Dit bedrijf produceerde zeer weinig geluidsapparatuur (versterkers en ontvangers) voor huishoudelijk gebruik, maar het klinkt allemaal in de klasse HI-END. Zeer zeldzaam ding, waard aandacht van fans van vintage techniek! Cosmetische conditie - uitstekend! Krasjes, wrijven, verkleuring en corrosie - nr. Zeer zorgvuldig gebruikt door één eigenaar. De technische conditie is uitstekend! Professionele preventie is gedaan. Vervang twee grote elektrolyten in de voeding (bijgevoegd). Alle andere details en onderdelen zijn "native". Buitengewoon geluid, piept, rustles en achtergronden - nr. TECHNISCHE KENMERKEN. Vermogen: 2 x 20 watt / 8 ohm, 2 x 25 watt / 4 ohm (sinus). Frequentiebereik: 10 - 40000 Hz. Het is mogelijk om 3 paren akoestiek van 4 tot 16 ohm te verbinden. HULP - ingang voor aansluiting van diverse audioapparaten. De achtergrond corrector (2 ingangen) op het achterpaneel. AMBIENCE - het volume effect van aanwezigheid in een grote hal (op extra akoestiek). SEC System - een vijfband equalizer met een diepe frequentie controle. Hoogfrequentfilter (2 modi 7K en 10K). Functie LOUDNESS - versterking van lage en hoge frequenties. Ingang voor het aansluiten van koptelefoons. Voltage: 220-240 volt. Afmetingen (BxHxD) mm.: 387 x 105 x 285 Gewicht (zonder verpakking) - 5,8 kg."