hoi,
Op school ben ik bezig met een project waar ik een spanning van 12VDC.
Ik heb een trafo nodig omdat ik een PLC heb met een voeding van 5VDC.
Ik ben al een tijdje bezig op internet te zoeken naar een trafo die voldoet maar ben het tot op heden nog niet tegengekomen.
Iemand enig idee waar ik het kan vinden of opties heeft?
Mvg Damian
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Ik vind je vraag niet helemaal duidelijk, maar wil toch een poging doen om een antwoord te geven:
Een trafo levert geen DC, maar AC. Daar kan uiteraard een gelijkrichtschakeling achter, die maakt er DC van.
Begrijp ik het goed dat je van 12V DC naar 5V DC wilt gaan? Daar zijn spanningsregelaars voor, een 7805 is een oude bekende.
Het kan ook zijn dat je een stekervoeding zoekt die meteen al DC levert. In dat geval kan je, wegens minder verliezen, beter een 5V DC exemplaar gebruiken. Die zijn er in allerlei soorten en maten, o.a. als USB-voeding.
Bedankt,
kwam er zelf al achter dat het niet een hele slimme vraag was.
weet je toevallig wel waar ik een relais kan vinden dat werkt op 5VDC
en de contacten op 12VDC. Ik ga dit gebruiken om een 12VDC motor aan te sturen, om de spanning te laten draaien heb ik 2NO contacten nodig per relais.
Mvg Damian
Zo'n relais zijn erg courant. Kies er eentje
* met een spoel van 5V DC
* met twee contacten NO zoals je zelf al aangeeft
* met voldoende specificaties van de contacten. 12VDC geef je al aan, maar hoeveel stroom moeten ze aankunnen?
Op 6 oktober 2017 10:30:07 schreef Damian724:
Ik ga dit gebruiken om een 12VDC motor aan te sturen, om de spanning te laten draaien heb ik 2NO contacten nodig per relais.
Wil je de motor ook ompolen?
Ja dat is de bedoeling doormiddel van 2 relais die aangesloten zijn op een PLC met een uitgansspanning van 5VDC.
zoek eens achter relais voor arduino.
een arduino werkt op 5V en laat het relais schakelen. aan de contacten kan je dan groter schakelen
je kan dan 2 zulke relais gebruiken om je 2 NO contacten te creeren. je kan ze ook per 4 op 1 print kopen
[Bericht gewijzigd door fcapri op (35%)]
ik had deze ook al gevonden maar dit zou betekenen dat ik 4 uitgangen kwijt zou zijn voor een motor te bedienen 2 kanten op (want hij is soms ook niet actief). elke relais heeft bij dit voorbeeld maar 1No en 1NC contact.
Ik ben op zoek naar een relais met 2NO contacten.
die print heeft VCC en ground om de relais aan te sturen.
je hebt nog 4 inputs van de relais.
als je 1 en 3 gebruikt om de ene kant op te draaien, en 2 en 4 samen om de andere kant, kan je die gewoon ook samenknopen op 1 uitgang van je plc
dan heb je slechts 2 uitgangen nodig.
Op 6 oktober 2017 11:25:46 schreef Damian724:
er loopt max 300mA door het relais heen om te schakelen, en door de contacten 4A
Als je het relais nog niet hebt, hoe weet je dan dat er 300mA loopt? Bedoel je de relaisspoel?
Ik weet niet welke opleiding je volgt, maar iets mankeert er, ofwel je uitdrukkingsvaardigheid, of het gevoel voor electro of electronica.
Thevel
Golden Member
Op 6 oktober 2017 12:19:17 schreef Damian724:
Ik ben op zoek naar een relais met 2NO contacten.
Als je de motor van richting wil veranderen en laten stoppen kan dat met 2 relais met elk een wisselcontact.
Op 6 oktober 2017 13:29:52 schreef buzzy:
Ik weet niet welke opleiding je volgt, maar iets mankeert er, ofwel je uitdrukkingsvaardigheid, of het gevoel voor electro of electronica.
ik doe de opleiding Mechatronica wat zich meer richt op de kennis van het programmeren en de mechanische tekeningen. Ik ben het met je eens dat de kennis van mij (de opleiding) schaars is qua electronica.
En een beetje PLC werkt trouwens op 24 Volt DC.. 
En die hebben ook relaiskaarten...
[Bericht gewijzigd door mel op (25%)]
Op 9 oktober 2017 10:43:07 schreef mel:
En een beetje PLC werkt trouwens op 24 Volt DC..
En die hebben ook relaiskaarten...
De PLC die ze beschikbaar stellen is de PLC Velocio Ace 1800
Deze PLC werkt op 5VDC en ik heb uiteindelijk ook gekozen voor een relais uitbreidingsmodule dat ik makkelijk aan een uitgangen blok kan koppelen.
Op 9 oktober 2017 11:03:48 schreef Damian724:
[...]
De PLC die ze beschikbaar stellen is de PLC Velocio Ace 1800
Deze PLC werkt op 5VDC en ik heb uiteindelijk ook gekozen voor een relais uitbreidingsmodule dat ik makkelijk aan een uitgangen blok kan koppelen.
Als ze die beschikbaar stellen om te spelen, waarom zit er dan geen voeding bij?
Het lijkt me logisch, als ze iets willen dat je het probeert, er een Compleet ding geleverd is..
of ben ik nou gek?