blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Voor diverse projectjes heb ik net als jullie paneelmetertjes nodig en ik bestel regelmatig wat in China.
Dit is zeer goedkoop en ik wou graag weten hoe goed de meters zijn en het symultaan 10 metertjes getest.
Ik laat eerst een hele baal foto's zijn en daarna geef ik de typenummers als ik deze kan achterhalen en de specifike eigenschappen zoals resolutie
bereiken, ingangsweerstadn enz.
Mijn excuus voor de slechte foto's van de Referentie weergave, dit gaat dan om de foto van iedere spanning die ik heb gemeten weergegeven op de TEK DMM4050.
Door de grote verschillen in helderheid van de Tek en de paneelmeters (de groene is zeer fel!) heb ik een stand van mijn camera gekozen die niet zo gunstig is voor het meten aan de TEK.
Maar de waarde die deze meter aangeeft is goed te herkennen en het zou door de vele metingen die ik moest doen zeer veel extra tijd gaan kosten de camera steeds om te schakelen.
Het doel van deze testen is ondermeer de niet lineairetijd van deze metertjes te laten zien.
De eerste metingen zijn de warde door de meters aangegeven zonderdat ik deze heb afgeregeld op +99V waar mogelijk, dus zo uit het zakje waarin het geleverd wordt.
DE eerst twee meters op de bovenste rij zijn normaal niet af te regelen, deze zijn aan de achterzijde vol gestort met Hot Glue.
Het leukste metertje vind ik de gene rechts onder, niet zo helder maar d.m.v. de twee knopjes en twee LED's kan je twee levels instellen waarbij de LED aan of uit gaan.
B.v. boven de 40V aam aan te geven dat de spanning gevaarlijk kan worden enz.
Maar let ook goed op het meetgedrag/resolutie van deze meter!
OK, de eerste foto's en het worden er zeer veel let dus op voor een overdosis *grin*
2V Referentie spanning aangeboden aan alle paneelmeters.
Dit is de waarde die de meters aangeven zonder te zijn ge-adjusteerd (zo goed SparkyGSX
)
3V Referentie spanning aangeboden aan alle paneelmeters.
3V door de meters weergegeven.
4V Referentie spanning aangeboden aan alle paneelmeters.
4V door de meters weergegeven.
5V Referentie spanning aangeboden aan alle paneelmeters.
5V door de meters weergegeven.
7.5V Referentie spanning aangeboden aan alle paneelmeters.
7.5V door de meters weergegeven.
10V Referentie spanning aangeboden aan alle paneelmeters.
10V door de meters weergegeven.
20V Referentie spanning aangeboden aan alle paneelmeters.
20V door de meters weergegeven.
30V Referentie spanning aangeboden aan alle paneelmeters.
30V door de meters weergegeven.
40V Referentie spanning aangeboden aan alle paneelmeters.
40V door de meters weergegeven.
50V Referentie spanning aangeboden aan alle paneelmeters.
50V door de meters weergegeven.
60V Referentie spanning aangeboden aan alle paneelmeters.
60V door de meters weergegeven.
70V Referentie spanning aangeboden aan alle paneelmeters.
70V door de meters weergegeven.
80V Referentie spanning aangeboden aan alle paneelmeters.
80V door de meters weergegeven.
90V Referentie spanning aangeboden aan alle paneelmeters.
90V door de meters weergegeven.
99V Referentie spanning aangeboden aan alle paneelmeters.
99V door de meters weergegeven.
110V Referentie spanning aangeboden aan alle paneelmeters.
110v door de meters weergegeven waar mogelijk, rechtsboven kan dit niet net als alle meters op de onderste rij,
rechtonder blijft de maximale waarde aangeven en dus geen streepjes zoals zijn linker broetjes wat een stuk duidelijker is voor overrange.
Ge-adjusteerde metingen
En dan nu een aantal metingen nadat de meters als de mogelijkheid er is geadjusteerd bij +90.0022V aangeboden spanning.
Waarom niet precies +90V? dat komt door de resolutie van de 10 slagen potmeter in de Agilent E3612A voeding die ik hiervoor gebruikt heb.
90V Referentie spanning aangeboden aan alle paneelmeters.
Ge-adjusteerde meting
90V door de meters weergegeven.
70V Referentie spanning aangeboden aan alle paneelmeters.
Ge-adjusteerde meting
70V door de meters weergegeven.
50V Referentie spanning aangeboden aan alle paneelmeters.
Ge-adjusteerde meting
50v door de meters weergegeven.
30V Referentie spanning aangeboden aan alle paneelmeters.
Ge-adjusteerde meting
30V door de meters weergegeven.
20V Referentie spanning aangeboden aan alle paneelmeters.
Ge-adjusteerde meting
20V door de meters weergegeven.
10V Referentie spanning aangeboden aan alle paneelmeters.
Ge-adjusteerde meting
10V door de meters weergegeven.
5V Referentie spanning aangeboden aan alle paneelmeters.
Ge-adjusteerde meting
5v door de meters weergegeven.
3V Referentie spanning aangeboden aan alle paneelmeters.
Ge-adjusteerde meting
3V door de meters weergegeven.
2V Referentie spanning aangeboden aan alle paneelmeters.
Ge-adjusteerde meting
2V door de meters weergegeven.
1V Referentie spanning aangeboden aan alle paneelmeters.
Ge-adjusteerde meting
1V door de meters weergegeven.
0.5V Referentie spanning aangeboden aan alle paneelmeters.
Ge-adjusteerde meting
0.5V door de meters weergegeven.
0.2V Referentie spanning aangeboden aan alle paneelmeters.
Ge-adjusteerde meting
0.2V door de meters weergegeven.
0.1V Referentie spanning aangeboden aan alle paneelmeters.
Ge-adjusteerde meting
0.1V door de meters weergegeven.
Later dus meer gegevens, ben nu gaar van dit allemaal op CO te typen en de Zon roept! 
Groet,
Blackdog
Kan een van de Forum Goden het topic even aanpassen i.v.m. de typefout? Dank
Thevel
Golden Member
Het leukste metertje vind ik de gene links onder
Rechts onder bedoel je neem ik aan...
Edit/
Is inmiddels aangepast.
Links onder moet rechts zijn? Leuke test , alleen is de middelste bovenste rij al stuk ? Spanning te hoog ?
Rechts boven lijkt mij het meest accuraat over de hele meet range.
Midden boven met zoveel decimalen lijkt me wat 'overkill' voor een paneelmeter ter aanduiding. In een 'echt' meetinstrument heb je dat dan weer nodig. Op voorwaarde dat het hele meetbereik accuraat word weergegeven.
Groetjes,
eSe
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha Shiptronic,
Ik denk dat deze los gekoppeld is bij de 40V geeft deze 35V aan kan niet hoger als 30V.
Dit is overigens wel de beste ADS1114 16bit ADC en een microprocessor I2C met correctie tabel en temperatuur compensatie.
Ik lees de I2C uit om bijvoorbeeld een voeding te sturen.
Groet Henk.
die dubbele rechts bovenin lijkt over de gehele lini wel redelijk betrouwbaar. Kijk dit soort metertjes zijn indicatie. Het zijn geen echte meet instrumenten...
rechtbovenin zal dan ook wel de duurste zijn..
eerst maar eens de prijzen/specs van de fabrikant zien voordat je iets kunt zeggen over welke het goed doet.
vindt het ook raar dat sommige "adjusted" een slechtere waarde geven dan uit de doos? adjusted bij 99V? je adjust meters helemaal op de grens van hun meetbereik? lijkt me ook niet logisch
electron920
Ha High met Henk,
Die 5 digit is een echt meetinstrument en is nauwkeuriger als de instelling van menig voeding of uitlezing van dien aard.
Door aan de ingang nog een kleine correctie toe te voegen is de lineariteit uitermate goed ook in het lage bereik hier wordt een versterker bij geschakeld.
Het enige is de temperatuur daarom pak ik deze meters altijd in het is in Taiwan veel warmer door de bank genomen.
Groet Henk.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Na zo'n meetsessie heb je een Brein-Reboot nodig, dat hebben we vanmiddag in Spaarnwoude gedaan met de fiets en dan een wandeling. 
En dan maar richting het "licht" lopen...
Thevel
Klopt, ik heb het aangepast.
Shiptronic
De meter die op veel metingen uit is, kan niet boven de 33V gebruikt worden, boven de 35V gaat de beveiliging in werking, ik denk een zener daar de begrensing soft begint.
DK
Ik heb een waarde gekozen voor adjustering zodat je verschillen in de lineariteit kan zien, niet een optimaal punt voor iedere meter.
Nu kan je ook aardig inschatten hoe het zit met de metertjes.
Hou er ook rekening mee dat ik hier behalve de onderste vier maar een paar instrumentjes meet, je krijgt daardoor nooit een hele goede indicatie van de echte productspreiding.
Dat is mij bekend, maar het is altijd nog beter dan geen vergelijkende meting. 
De meter die uit is krijgt later nog iets meer aandacht hier op co.
Tijd voor de warme hap!
Groet,
Blackdog
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op 15 oktober 2017 15:44:12 schreef blackdog: Dit is de waarde die de meters aangeven zonder te zijn ge-adjusteerd (zo goed SparkyGSX
)
Veel beter!
Die midden boven is natuurlijk belachelijk met 5 digits, maar het ziet er wel fancy uit, en hij lijkt het ook nog best aardig te doen, als je de laatste 2 digits negeert en het beperkte bereik geen probleem is.
@electron920: bedoel je dat die dat metertje via I2C zelf ook nog uit kan lezen?
@Blackdog: mooie vergelijking! De korte conclusie lijkt me dat de meeste toch wel fors afwijken bij lagere spanningen, maar dat ze bij hogere spanningen (zeg 15V en hoger) best bruikbaar zijn als indicatie, toch? Voor de meeste van mijn toepassingen is 200mV meer of minder echt niet boeiend, dat is wel ongeveer wat je mag verwachten van een dergelijk instrument.
Misschien handig om de aangegeven waarden (na justering) te plotten, om de verschillen duidelijker te maken? Eigenlijk zou je van elk type meerdere exemplaren moeten testen, maar dat wordt toch wel wat kostbaar.
Ga je nog een lijstje posten van de verschillende typenummers en zo? Dan kunnen mensen aan de hand van jouw testen ook beslissen welke ze willen bestellen. Wellicht kunnen de prijzen er ook bij, als er grote verschillen zijn is dat nog wel interessant.
Zolang er niet echt gecalibreerd is, is alles een indicatie.
Je kunt van alles rechttrekken, maar mijn fluke 678 en 1587 zijn ook indicatoren. Heel vaak is dat genoeg.
Moet mijn keithley eigenlijk wel echt kalibreren...die flukes zijn niet nodig voor mij...
Verder wat sparky zegt. 0.2v afwijking in lage bereik vindt ik voor mij te grof...
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (14%)]
electron920
@SparkyGSX,
Al deze metertjes zijn het zelfde de resolutie en software daar gelaten.
Het verschil zit hem in de print opbouw en daar is juist laag veel te winnen.
De ads1114 heeft een precisie referentie en temperatuur compensatie is I2C en @blackdog deze kan je inderdaad uitlezen.
Die 5digit is met enige aandacht 1mV resolutie en 10mV nauwkeurigheid zeker niet slecht en is voor de meeste toepassing gelijk inzetbaar.
Overigens is deze er ook in 100V uitvoering.
Misschien ken je de ICL7606/07 wel deze vervangt die chip en is nog nauwkeuriger is goed voor een 4.5digit meetsysteem.
Groet Henk.
blackdog
Golden Member
Hi,
SparkyGSX, er komt nog een lijstje met wat eigenschappen van de meters.
Als het goed is, heb ik van bijna alle metertjes nog de ebay links.
Het metertje rechtsonder lijkt leuk met de digits achter de komma.
Maaar de resolutie is 0.09 Digits, zeg maar gewoon 0,1V.
Dus in de software word volgens mij de gevoeligheid 10x opgekrikt.
Ik moet nog wat metingen doen aan dit metertje omdat ik hem wil gebruiken voor de Zenertester/Stroombon.
Deze meter heeft de hoogste ingangs impedantie en dat is handig voor de Zenertester, en de nauwkeurigheid wordt toch door de zener en de stroom bepaald.
Wanneer iemand een bepaalde resolutie wel of niet te grof vind hangt natuurlijk ook van de toepassing af en de wensen.
Er valt niet veel recht te trekken als je maar op 1 punt kan adjusteren.
Je zal meerdere metingen moeten doen bij een meetinstrument, om het beste afregelpunt te vinden.
Mijn ervaring zegt dat die ongeveer bij 80 a 90% van het meetbereik ligt voor dit soort metertjes.
Groet,
Bram
blackdog
Golden Member
Hi,
Wat info over het eerste metertje wat ik bespreek.
Het is de gene linkonder het drie digit groene display.
Volgens het zakje is het een V20D in de groene uitvoering
Deze kan je in verschillende typen kopen ik heb de rode en de groene gekocht met het +100V DC ingangsspanning bereik.
De voeding mag binnen +3V en +30V liggen volgens de sticker, dit is mijns inziens niet correct.
4,5v a 5V is wat mij betreft de minimale voedingspanning voor deze metertjes.
+30V vind ik ook weer overdreven, bij +30V is het opgenomen vermogen 360mW en bij +5V is dit 60mW.
De print zal bij de hoge voedingspanning warmer worden dan bij +5V en dit zal zeker de nauwkerigheid aantasten.
In de metingen was al te zien dat bij de hogere spanningen de aangegeven waarde meestal binnen 1 digit is, wat ik knap vind.
De grotere onnauwleurigheid zit beneden de +10V hierbij kan de afwijking 2 digits worden.
Het eerste digit ging aan bij +130mV en uit bij +115mV.
Het tweede digit (0,2V) doet wat raar(kinppert een beetje), ik vermoed dat ze in de software wat correctie op de gemeten waarden doen tot 0,3V.
Ik denk dat dit voor bijna nieumand een probleem zal zijn, want dit metertje is nu eenmaal niet bedoeld voor het meten van spanningen van 1 tot 3 digits 
De ingangsweerstand is 375K
De prosessor is niet te herkennen, deze is kaal geslepen.
Opdruk op het display van de metertjes, links is de groene versie.
De achterzijde, niets te zien op de processorchip.
Zo ziet het metertje er uit.
Ebay link, 1,09$ geen verzendkosten, het moet niet gekker worden, ja het kan nu nog goedkoper zag ik...
http://www.ebay.com/itm/Mini-DC-0-100V-LED-3-Digital-Diaplay-Voltage-V…
Type = 3-Digit +100V
Auto range = geen
Kleur display = FEL! groen
Voeding +4V tot +30V (+5V is een zinnige voedingspanning)
Ingangsspanning max +99,9V
Verbruik bij +5V = 60mW
Verbruik bij +30V = 360mW
Ingangsweerstand (belasting te meten spanning) = 375K
Voorlopige mening
Goed bruikbaar zeer goedkoop metertje die alleen beneden de +10V wat afwijkt.
Ik doe de metertjes per stuk, dus later de volgende in een nieuwe post.
Groet,
Blackdog
blackdog
Golden Member
Hi,
En dan nu de rode V20D in de +100V uitvoering.
Deze rode uitvoering is van de twee metertjes die ik hier heb voor allebij 1 digit beter, de groene versie is vooral in de lage spanningen wat minder.
http://www.ebay.com/itm/Mini-DC-0-100V-LED-3-Digital-Diaplay...1639537…
Type = 3-Digit +100V
Auto range = geen
Kleur display = goed helder rood
Ingangsspanning max +99,9V
Verbruik bij +5V = 60mW
Verbruik bij +30V = 360mW
Ingangsweerstand (belasting te meten spanning) = 375K
Voorlopige mening.
Goed bruikbaar zeer goedkoop metertje en de twee rode die ik heb, zijn ook bij lage spanningen grotendeels binnen 1 digit goed.
Groet,
Blackdog
Ik herken een microcontroller en een spanningsregelaar, laatstgenoemde is ook gelijk de referentie. Grofweg in het midden van de print zie ik nog een derde driepoot zitten, geen idee wat dat voor ding is.
Sowieso leuke dingen. Je bent al duurder uit als je hier los de segment displays en het bijbehorende venster moet kopen.
blackdog
Golden Member
Hi necessaryevil,
De extra driepoot is volgens mij een enkele diode waarschijnlijk ter bescherming van de ingang.
Groet,
Blackdog
blackdog
Golden Member
Thevel
Golden Member
Ik heb hier nog twee of drie "dubbele" paneelmeters liggen die één digit meer hebben dan die van jou. Ze zitten zo te zien wel in dezelfde behuizing, de ruimte voor het extra digit hebben ze gecreeërd door de opdruk (V en A) weg te laten.
Er zit een vierkant ding van ST Micro in als microcontroller.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik kom vaak STM8xxx de achtbit familie van ST tegen. ZEER goedkope processortjes. Rond een kwartje bij de dure gratisbezorgen westerse leveranciers. Als je een paar reels tegelijk besteld zullen ze wel nog goedkoper zijn.
blackdog
Golden Member
Hi!
Deze keer ga ik het over het metertje hebben die rechts boven op de foto's staat.
Dit is een dual meter 0 tot +100V en 0 tot +20 Ampere.
Let ook op dat ik bijna altijd de + voor de waarde/eenheid zet, bijna al deze metertjes zijn Unipolaire.
Dus meten alleen een positieve waarde, dit in tegenstelling tot de duurdere professionele meters,
die net als DMM's, zowel de positieve als de negatieve waarde aangeven.
Uit de vele metingen die ik heb gedaan kwam deze er goed uit wat de afwijkingen betreft, meestal "Spot On" of maar 1 digit afwijking.
Maar niet alles is zo mooi als het lijkt, zo zo maar de foto's hieronder van de metingen, maar eerst de foto's hoe het meetinstrument er uit ziet.
In uitgeschakelde toestand bij daglicht.
In de aan toestand bij daglicht, dit is lastig goed te fotograferen zonder er veel tijd aan te besteden, dus hiermee zullen jullie het moeten doen.
Het typeplaatje van de meter.
Achterzijde met het type nummer op de print en de versie, bij dit metertje is het versie: 1.5.
De twee pin connector is voor de voeding en de vier pin connector is de spannings en de stroom ingang.
Hou er rekening mee, dat dit meetinstrument voor het meten van de stroom een shunt nodig heeft van 3,75mΩ, dat is 75mV bij +20-Ampere.
Rechtsonder is de stroom adjusteer potmeter en de gene die bijna in het midden zit is voor het adjusteren van de spannings waarde.
Rechts van de vier pins connector zit een vier poots IC, daar staat op S26DJ, waarschijnlijk een opamp die het kleine signaal van de shunt versterkt.
Ik kon zo gauw geen gegevns vinden.
En dan gaan we nu verder met de "Horror" van dit metertje *grin*.
De foto hieronder is de 1:10 probe van de Hameg scoop gekoppeld aan de +100V meetingang van dit metertje, ja jullie zien het goed,
een pulstrein van 3VTT die op de ingang staat!!!
Denk niet dat dit alleen bij dit metertje zo is, bijna iedere meter, dus DMM en paneelmeters injecteren energie in de D.U.T.
Dit is zowel een bias stroom, als een AC component en voor iedere meter en range is dit weer anders, maar deze paneelmeter maakt het wel erg gortig...
Nu hangt er over de ingang een 1uF film condensator, let op de schaal deze is nu 200mV/Div en dat resulteerd in 960mVTT over de ingang van deze meter.
De stroom ingang (impedantie 10K) en dit is de ongefilterde meting, ruim 57mVPP aan stoorpulten is hier aanwezig en +75mV geeft een waarde van 20-Ampere aan op deze meter.
Nu weer de 1uF condensator over de ingang veel minder piekjes en de PP waarde is nu 26mV.
Ik kan geen goede weblink meer vinden, deze meter ligt denk ik al een jaar of twee in mijn voorraad bakje.
Er zijn nu onder het zelfde typenummer meters te koop met ingebouwde shunt en ze lijken ook een autorange te hebben op het stroom bereik.
Type = YB27VA Dual (U+I) 3-Digit +100V +20-Ampere
Auto range = geen
Kleur display = beide rood
Ingangsspanning U = max +99,9V Overange geeft alleen op het eerste digit een 1, is OK, autorange sachakeld over bij +10V op de ingang
Ingangsspanning I = 20-Ampere 75mV
Verbruik bij +5V = ~75mW
Verbruik bij +30V = ~450mW
Ingangsweerstand "U" ingang (belasting te meten spanning) = 180K, dit is moeilijk te meten door het grote stoorsignaal op de ingang
Ingangsweerstand "I" ingang 10K
Shuntweerstand die nodig is = 3,75mΩ voor het 20-Ampere bereik waarvoor de meter bedoeld is.
Bij +20-Ampere staat er dan 75mV over de shuntweerstand, het metertje gaat pas een vreemd gedrag vertonen bij waarde van boven de +90-Ampere, er is dus en ruime marge aanwezig voor het stroom bereik.
Voorlopige mening.
Mijn uitvoering van het YB27VA metertje is waarschijnlijk niet meer te koop, maar ik laat toch al mijn metingen hier zien.
Dit om jullie er bewust van te maken waar je allemaal tegenaan kan lopen, snel even een metertje kopen en in je project hangen kan alerlij vreemde gevolgen opleveren.
Ik kwam achter het storende gedrag van deze meter bij het meten van de lagespanningen toen deze met zijn allen tegelijk aan mijn spanningsbron hingen via een 1:10 deler.
Nu was de uitgangs impedantie niet meer ruim beneden de 1Ω van de Delta voeding die ik als spanningsbron gebruikte maar ongeveer 1K.
Deze paneelmeter is nauwkeuring maar kan alleen worden toegepast in situaties waarbij de broninpedantie laag is.
Mijn advies is in ieder geval een film condensator van 1uF direct over de ingangen van het meetinstrument aan te brengen.
Misschien zelfs nog met een kleine serie weerstand zoals 1K, dit verlangt dan wel meestal een adjustering van de ingangen met de instelpotmeters.
Voor het meten aan voedingen is dit metertje goed geschikt daar je dan lage aanstuur impedanties hebt.
Kan je de meter niet met een lage impedantie aansturen, dan is het beter een andere meter te kiezen.
Groet,
Blackdog
benleentje
Golden Member
Komt het injecteren van de energie in je meting door de sample and hold van de ADC of zijn er nog andere zaken?