Hey bram,

wat kan je zeggen over de snelheid van de kleine 3 segmenten/draads metertjes, zijn die snel in het weergeven van veranderende spanningen?

Hi Peter R.

De drie digits metertjes duurt een stabiele conversie 2 seconde.
De 4 digits paneelmeter die ook drie draads zijn doet er ongeveer 1 seconde over voor een stabiele weergave.

De Agilent U1272A is het best wat snel en stabiel meten betreft, ook beter dan de Fluke 287 en de Bryman BM869S, deze meters zijn ongeveer in 0,8 seconde stabiel en de U1272A in 0,5 seconde.

De kleine China metertjes kruipen naar de waarde toe en ter vergelijking de Agilent U1272 staat snel bijna in 1x op de aanwezige waarde die je wilt meten.
Mijn metingen zijn uitgevoerd bij 10V DC en de range vastgezet voor de hand multimeters.

De 4 digit China paneelmeter is het best, maar dat zit toch nog rond de één seconde en dan heeft hij twee conversies gedaan.
Ik bedoel hiermee dat je een tussenwaarde ziet en dan de goede eindwaarde, de ADconverter in dat ding kan best duizenden conversies gedaan hebben :-)

Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kan.

Groet,
Bram

duidelijk, waar het mij om gaat is dit keer niet de precisie maar of ik snelle spannings fluctuaties kan zien van enkele 100'en ms.

Hi Peter R,

Ik geef je precies wat je vraagt, dit samen met wat vergelijkings materiaal van andere meetsystemen.

Groet,
Bram

Hangt er vanaf hoe precies het moet zijn, dan kan je ook met een Arduino een snel reagerende DVM bouwen.

[Bericht gewijzigd door blackdog op (29%)]

Snelle spanningsfluctuaties kan je toch beste op een analoge meter zien. Of inderdaad zelf iets met een arduino bouwen. Dan kan die ook gelijk de waarde onthouden en het verschil voor je uitrekenen.

Ha Peter R.,

Hoe snel denk je zelf de variatie te kunnen volgen :+

Groet Henk.

Op 2 februari 2018 21:44:19 schreef benleentje:
Snelle spanningsfluctuaties kan je toch beste op een analoge meter zien. Of inderdaad zelf iets met een arduino bouwen. Dan kan die ook gelijk de waarde onthouden en het verschil voor je uitrekenen.

Of een meter met een extra analoge bar onder het LCD display. Oa Fluke 87 heeft dat. Reageert razendsnel. Ow, dit ging over China metertjes, dan heb ik nix gezegd...

echt te volgen hoef ik ze niet.
Ik zou al tevreden zijn als ik weet dat ze er zijn of juist niet,
het zou namelijk vervelend zijn als er veranderende spanningen zijn terwijl die meters zoiets hebben van: ik zie het over 2 sec wel weer.

Op 19 oktober 2017 20:32:09 schreef blackdog:
Verbruik bij +5V = 55mW (~10mA)
Verbruik bij +30V = 330mW

Ik heb hier een weerstand. Die is 5mA bij 5V en 30mA bij 30V.

Ik heb hier een accu en die houdt het 10 uur uit bij 1A en 5 uur bij 2A.

In dit soort situaties is het gebruikelijk/verstandig/handig om datgene te specificeren wat constant blijft. Dat display gebruikt 11mA bij 5-30V. Die weerstand is 1k en de accu is 10Ah.

Een apparaat wat NIET een lineaire regelaar heeft, maar een schakelende kan je misschien wel het beste het opgenomen vermogen van opgeven: 55mW bij 5-30V. Of, als die dcdc converter steeds iets meer verlies gaat krijgen: 55mW bij 5V oplopend naar 85mW bij 30V.

Je kan beter even je eigen topic starten. En dan beginnen met uitleggen wat je nu precies echt wil. Als je echte veranderingen heel snel wilt zien dan zijn er grofweg 2 mogelijkheden
De spanningen loggen. Dat is ze met een ADC converter en geheugen opnemen en vastleggen en ze later bekijken.
Een oscilloscoop. Daarmee kan je de veranderingen direct zien als ze er zijn.

Nu heb ik lang niet zoveel kennis als menigeen hier, dus hou ik van de simpelere oplossingen.

Voor een wijziging die enkele 100'en milliseconden in beslag neemt, zou ik dan ook snel naar een analog metertje grijpen.

Paar jaar geleden een storing in een vaccuum circuit opgemerkt waar de naald van een analoge meter (<5euro) lekker stond te vibreren en een digitale meter (25000euro) een redelijk stabiel signaal gaf...

(Nu sluit ik niet uit dat ik de sampletijd van de 25k meter aan had kunnen passen en deze meter kan nog een heleboel meer dan vaccuum meten, maar dan is het verhaal niet meer zo sprekend...;))

Digitale meters zijn gemaakt om de spanning zo nauwkeurig mogelijk en als gewenst weer te geven. Deze nauwkeurige metingen nemen gewoon wat tijd in beslag. Hou nauwkeuriger de meter hoe trager over het algemeen. Het gemeten signaal moet ook nog verwerkt worden en geschaald naar het display. Het display zelf is ook traag en snelle veranderingen geven cijfers die niet te lezen zijn.

Een meter met een naald is bijna altijd sneller. Hoewel ik denk dat je daar ook nog wel verschillen in hebt. Want een meter mag ook weer niet te snel zijn want dan stuitert de naald heen en weer en schiet dan te ver over de werkelijke waarde.

Dank aan blackdog dat je deze tests doet, ik heb niet al te beste ervaringen met een aantal van de kleine metertjes, dus ik volg dit topic met plezier. Ik ontdekte recent ook dat één van die dubbele metertjes (met rood en blauw) opeens besloten had om ~0,7V meer weer te geven dan de dag ervoor (toen hij nog redelijk nauwkeurig was). Geen idee wat daar aan de hand is, maar nu vertrouw ik er niet meer op. Verder zijn ze bij mij niet heel lineair in de lagere bereiken (eerst 5 'counts').

Ik ben het niet helemaal met je eens benleentje, analoge meters zijn soms ook gemaakt om nauwkeurig te zijn (maar niet bij veranderende signalen), en digitale meters kunnen makkelijk sneller updaten zonder nauwkeurigheid te verliezen. Alleen op één of andere manier is het de norm geworden om 2 updates per seconde te doen en vals te spelen met gemiddelden nemen (om de ruis te drukken van een matige omzetter denk ik), wat volgens mij eigenlijk nergens op slaat. Tja, je gaat tegen grenzen aan lopen als het systeem er niet op ontworpen is, maar het is niet echt cutting edge technologie om 10 updates per seconde te doen, wat volgens mij veel geschikter is.

Met de ICL7106/7 is het mogelijk de verversing op te voeren, als er gelet wordt op een aantal zaken (de Intersil datasheet noemt ze ook). Ik heb wel een hekel aan die nabewerkingen zoals gemiddelden nemen. Ik heb zo een EEVBlog BM235 meter gekocht, en als die geen grote veranderingen detecteert doet hij een soort van 'sliding window' gemiddelde van 3,2 seconden (hier uitgelegd), wat verschikkelijk irritant is als je bijvoorbeeld een trimpot af wil regelen. Mike Harrison voert in dit youtube filmpje (vanaf 20:54) ook een voltmeter op, best grappig om te zien en een serieuze verbetering. Nadeel van een lange verversingstijd is ook dat je pas aan het einde van de meting de verandering ziet.

Op 17 oktober 2017 15:39:33 schreef blackdog:
[....]
Deze paneelmeter is nauwkeuring maar kan alleen worden toegepast in situaties waarbij de broninpedantie laag is.
Mijn advies is in ieder geval een film condensator van 1uF direct over de ingangen van het meetinstrument aan te brengen.
Misschien zelfs nog met een kleine serie weerstand zoals 1K, dit verlangt dan wel meestal een adjustering van de ingangen met de instelpotmeters.
Voor het meten aan voedingen is dit metertje goed geschikt daar je dan lage aanstuur impedanties hebt.
Kan je de meter niet met een lage impedantie aansturen, dan is het beter een andere meter te kiezen.

Groet,
Blackdog

Ik denk dat dit soort metertjes ook voornamelijk is ontworpen om achter een accu te hangen. Helaas is het dan weer niet geschikt om eventueel tijdens het laden te gebruiken, tenzij je het metertje dan "omgekeerd" achter de lader te hangen. Het meet immers geen negatieve stroom. Dat kan waarschinlijk alleen als het metertje een eigen -geïsoleerde- voeding heeft.

Ik ben daar ooit ook ingetrapt, omdat ik eigenlijk verachtte dat het ontworpen zou zijn als accu "bewaking". Ik ben daar dus ook ingetrapt.