hallo,

ik ben bezig met een project maar loop vast, misschien dat jullie mij kunnen helpen of mij inspiratie kunnen geven.

het verhaal is:

heb een logo 8 in bezit met een rtd voor 2 pt100 sensoren.
1 pt100 meet de buiten tempratuur
1 pt100 zit in de water
het idee is dat dat hij moet waken over de temperatuur van het water.
hij moet bijvoorbeeld als het buiten tempratuur min 2 word dan de logo de verwarming in moet gaan schakelen dat hij word verwarmt tot 2 graden.

dit verhaal is nog goed te doen en uitvoerbaar. maar ik wil dat die ook als het buiten kouder word dat hij het water ook warmer moet maken zoals bijvoorbeeld:
buiten / water
-2 / 2
-5 / 3
-7 / 5
-10 / 6
-14 / 7

dit krijg ik echter niet helemaal zuiver voor elkaar.

de verwarming word aangestuurd door een externe relais waardoor waarschijnlijk de pid functie niet mogelijk is omdat het alleen aan of uit is.

hoop dat jullie mij kunnen helpen.

alvast bedankt

Ik heb welleens een PID controller gemaakt (Siemens Step 7) die een solid state relais aanstuurt waarbij een verwarmingselement geregeld werd door het een bepaalde tijd aan en uit te schakelen.

Dus als de PID controller een output van 75% geeft dan werd het element elke minuut 45 seconden lang ingesteld (bijvoorbeeld). Een soort van hele langzame pwm zeg maar. Er werd ook alleen met hele sinussen geschakeld, minder netvervuiling.

Als je overigens met een 'gewoon mechanisch' relais schakelt dan is dat waarschijnlijk ook nog te vaak.

In een rekenblock (mathematical function) kun je berekeningen uitvoeren.
Dat kan ook met verwijzingen, dus waarden van een ananloge ingang.

Wil je een aan/ uit schakeling hebben voor bv een cv ketel? dan kun je het beste een analoge vegelijker gebruiken. op de ene ingang de gewenste waarde, de andere de gemeten waarden.
De LOGO heeft geen PID, maar een PI regelaar. Het I deel kun je uitzetten zodat er een P regelaar overblijft. Daar kan het ook mee, maar lijkt me minder handig.

Kom je hier verder mee?

het maakt mij niet echt uit als hij steeds aan en uit gaat. maar het maakt mij wel uit dat hij bij de juiste tempratuur wat doet. het is namelijk een vorst beveiliging systeem

nee kom er nog niet echt uit

mathematical function ben hier nog niet zo bekent mee maar volgens mij kan ik met een analoge ingang van 2 verschillende niet veel mee hier. of zie ik dat verkeerd

het is belangerijk dat hij bij alle bijde sensoren ingeschakeld moet kunnen worden. en maar bij 1 sensor uit geschakeld kan worden.

dus als buiten -2 is dat moet hij bij de andere sensor verwarmen en pas uit gaan als die sensor bijvoorbeeld +2 is
hoe kouder hoe warmer de andere moet zijn.

bedankt voor jullie reacties

Ik heb geen logosoft

Maar buitentemperatuur inverteren,
Watertemp < temp-0,5°c set element
Watertemp > temp+0,5°c reset element

Zo precies zal een vorstbeveiliging toch niet zijn? Pid's? Simpel hysteresebandje, betrouwbaarder, minder code, minder instelwerk en je relais schakelt nog minder ook

Zie alleen nog niet in waarom je bij een koudere buitenlucht een hogere wattertemperatuur nodig zou hebben, je hebt feedback van je watertemp, dus als je die vast naar 4 graden laat stoken, wordt er automatisch meer hitte ingeduwt als het buiten kouder wordt

Ik snap ook niet waarom je het zo moeilijk wilt maken. Dus bij -14 moet het water 7 graden worden? In de winter vinden vissen of planten of wat dan ook een dergelijke temperatuur helemaal niet lekker. En grote variaties in temperatuur vinden ze ook niet lekker De ene nacht 7 graden en de volgende nacht ineens 1 graden warm. Niet leuk voor de natuur waarbij 's winters doorgaans de onderwater temperatuur is ingesteld op een vrij constante temperatuur van 4 graden ofzo. Dan gaat veel leven ook in een soort van winterslaap. Het zou dus logischer zijn om een constante temperatuur aan te houden van 4 graden. Heb je geen levende zooi in dat water dan is de boel alleen vorstvrij houden ook zat.
Het energieverbruik van een regelsysteem met zulke temp variatie's is ook flink. Bij een beetje grote waterpartij en een koude winter ga je dat wel op stroom rekening zien. Om een kilo water heet te stoken is best veel energie nodig.

Maar echt moeilijk terealiseren is het niet. Het idee van DK is bruikbaar. Uitbreiden met een tabel of als je het rekenkundig wil een formule is niet heel lastig.

Bij de dierenhandel een glazen mechanische verwarming element met thermostaat halen doet het werk ook. Is zeer betrouwbaar en een kind kan de was doen.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (19%)]

Waarom de TS dit zo wil blijft gissen.
Een moglijkheid is dat hij met een soort van CV systeem de vijver vorstvrij wil houden.
Dan is een regeling op. basis van de watertemperatuur in de CV een mogelijkheid.

Misschien horen we nog wat van de TS

ik snap het ook niet echt.
om bij -2°C buitentemperatuur het water naar 2°C te brengen kost wat energie
maar om bij -14°C het water naar 7°C te brengen gaat VEEEL energie kosten.

of bedoelt TS dat het vermogen omhoog moet.
zogezegd:
als het -2°C is, moet er een bepaald vermogen in zodat het water naar 2°C zou gaan
als het -14°C is moet er veeeel meer vermogen om

zodat uiteindelijk de watertemperatuur constant blijft. (het water naar +7 proberen brengen terwijl het buiten -14°C vriest, zou het water dan ergens op +2 houden)???

Het zou ook om een zonne collector kunnen gaan.
My 2 cents.

Gr.
Roel.

bedankt hier kan ik zeker wat mee en ga ermee verder programeren.
maar ik snap de funtie van de mathematical function niet echt. kan dat niet gewoon een analog threshold trigger zijn dan.

het is trouwens niet voor een vijver voor degene die dat denken