Beste,
Voor een theater voorstelling ben ik bezig met een zestal speelgoed robotjes om te bouwen zodat deze van op van op afstand aan en uit kunnen gezet worden. Dit doe ik met behulp van "xbee S1" modules en atmega238's.
Momenteel heb ik één xbee ingesteld als coördinator en drie xbee's als end device. Alle end devices hebben het zelfde adres. Via de coördinator stuur ik telkens één byte waarvan drie bits als adres voor de robots dienen en een andere bit als aan-uit signaal. vervolgens wacht ik 30ms zodat "het ontvangertje" op de robot een byte kan terugsturen waarin opnieuw drie bits als adres en twee bits als batterijspanningsindicator dienen. Dit herhaal ik met alle mogelijke adressen.
is dit de juiste manier van werken of zijn er betere oplossingen?
Af en toe komt de data verkeerd aan. Ik heb de indruk dat de communicatie steeds slechter wordt als ik een xbee module meer inschakel.
Kan je op de xbee modules de fout detectie verhogen of moet ik dit in mij software op de atmega's doen?
Maarten
Kijk eens op blz. 109 tot blz. 123, daar staat het één en ander beschreven.
https://www.circuitsonline.net/downloads/werken_met_profilab_expert_4.…
Ik weet niet of je deze al hebt.
Lambiek, bedankt voor de datasheet, ik had er al één maar ik denk dat deze van jou nog uitgebreider is.
Mijn problemen zijn intussen opgelost. Alles werkt nu min of meer perfect. Dat de data verkeerd aankwam, kwam niet door fouten in de xbee's maar werd veroorzaakt door de DMX ontvanger die de xbee moet sturen.
bedankt voor de hulp!
+/- 30,- Euro valt toch wel mee, met de internationale versie haal je buiten al snel rond de 4Km. Vindt de prijs wel mee vallen, en je kan dit niet vergelijken met die 433MHz modules natuurlijk. De Xbee heeft zijn eigen expliciete adres voor iedere module, dus het signaal zal niet snel beïnvloed worden door iets van buiten af. En dat is ook wat waard.