Serie / parallel schakelen van gloeilampen

KORTSLUITOFKORTSLUITIENIET.PDF

De schakelingen zou moeten kunnen werken met slechts 2 Verbruikers ?

En daar de draadweerstand slechts 0.0175 bedraagt vrees ik dat het niet gaat werken en dus bij schakelen S2 een kortsluiting gaat geven ...

Kan ik hier toch iets tussenschakelen ??

Dank bij Voorbaat HVLP

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
maartenbakker

Golden Member

Schoolvraag en inderdaad m'n oren tuiten.

Toch is de vraag zelf wel interessant, want met 2 lampen zou toch simpeler moeten zijn dan met 3? Althans dat zou je kunnen denken. Volgens Mahler had je geloof ik een kruisschakelaar nodig. Dubbelpolig wissel moet dus ook kunnen. Tip voor de TS: Licht en Krachtschakelingen van Mahler opzoeken in de bieb. Heeft niet met boeddhisme te maken ofzo, wat je met wat fantasie wel in de titel zou kunnen zien. Ook niet met klassieke muziek trouwens.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 19 oktober 2017 03:08:30 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

PANIEK !! EXAMEN OF ZO??

Geintje hoor! :-)

Welkom op CO.

[Bericht gewijzigd door Hubie op donderdag 19 oktober 2017 03:46:59 (16%)

mel

Golden Member

Volgens mij heb je volle sluiting,de lampen staan kortgesloten.Maar ik zie het zo even niet,beetje vreemd schema,vind ik.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

DENK JE ECHT DAT JE SNELLER ANTWOORD KRIJGT MET DERGELIJK MISBRUIK VAN HOOFDLETTERS?!? JE BENT DE OVERMATIGE UITROEPTEKENS VERGETEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Zoiets kan alleen met een oneven aantal lampen, of je moet accepteren dat er één uit blijft in de parallel schakeling.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Je hoeft niet zo te schreeuwen, ik ben niet blind! (vrij naar Herman Finkers)

pamwikkeling

Special Member

Ik denk dat het heel simpel is.

Als je meerdere kringen parallel zet en
de belasting (LEES : weerstand) in een van de kringen ga je vervangen door een kortsluiting,
dan is het toch normaal dat je je voeding (LEES : de 230V) ook gaat kortsluiten.

Het is heel simpel, maar ik denk dat de TS ook heel simpel is; het klinkt alsof hij deze vraag heeft gekregen in zijn huiswerk (of op een tentamen of zo), maar er niet in geslaagd is om een paar hersencellen tegen elkaar te wrijven om te snappen waarom dit niet gaat.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Is naar schoolvragen verplaatst zie ik, Ts is beginneling begrijp ik en heeft goed begrepen dat hij een kortsluiting heeft gemaakt en zoekt nu een oplossing en maartenbakker geeft al aan in welke richting hij kan denken.
@TS: Naast naar bestaande schakelingen te zoeken kun je ook zelf iets bedenken als je weet dat je met een verbreek- of wissel-contact ook verbindingen kunt uitschakelen.
Succes

Hoe luid precies de vraag/vragen bij deze opdracht? bv;
1 Zijn beide schakelingen toepas baar?
2 Kan je met de huidige schakelaars de schakeling toepasbaar maken?
3 kan je met andere schakelaars de schakeling wel toepasbaar maken?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
maartenbakker

Golden Member

Ik snap de redenatie achter de vraag en de geprobeerde oplossing denk ik wel. Er moet van een 3-lichts variant van de schakeling, een 2-lichts variant gemaakt worden. Door 1 lamp kort te sluiten, blijft de serieschakeling goed werken maar als je 2 lampen parallel zet met een kortsluiting werkt de parallelschakeling dus niet. Zou je de derde lamp door een onderbreking vervangen, werkt de parallelschakeling wel maar de serieschakeling blijft donker want dan staan er 2 lampen in serie met een onderbreking.

Het instinkertje bij deze schakeling zie je keurig als stappenplan bij Hunebedbouwer terug.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

We zijn hier niet op de markt :/

Gebruik ook een titel die de lading dekt. Ik heb hem alvast even gefixed voor je.

Nu je naam nog wat korter maken en ontschreeuwen en we zijn er helemaal, doe zelf maar een voorstel voor wat korters ... anders verzin ik wel wat >:)

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 19 oktober 2017 17:48:23 (37%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Wat nou als je toetsenbord door parallelschakeling van kortsluitingen alleen nog maar hoofdletters wil maken?

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Op 19 oktober 2017 17:41:08 schreef Sine:
anders verzin ik wel wat >:)

Volgens mij stelt ie zelf al HVLP voor....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

.

[Bericht gewijzigd door X3 op vrijdag 20 oktober 2017 18:16:54 (100%)

'BIJ INSCHAKELEN S1 BRANDEN DE LAMPEN IN SERIE'

Klopt

'BIJ INSCHAKELEN S2 BRANDEN DE LAMPEN PARALLEL'

Niet juist, moet zijn:

'Bij inschakelen S1 en S2 branden de lampen parallel'

Bij inschakelen S1 branden ze zwakjes en bij inschakelen van S1 en S2 branden ze door.

Waarom zou je dit doen? Het is een zeer primitieve manier om een paar lampen te dimmen, en met die 3 in serie nog erg inefficiënt ook.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken