Bordje met diverse I/O's gezocht

Hallo iedereen

Ik ben op zoek naar een bordje met verschillende I/O's op (schakelaars 2/3 posities, drukknoppen, potentiometer, lampjes, ...), en dit liefst op 24V DC.

Weet iemand hier toevallig waar ik dit kan vinden? Of wat ik nodig heb om dit eventueel zelf te maken? Ik weet namelijk zelf niet waar eerst te beginnen.

EDIT:
Klopt, enkel een bord met schakelaars en knoppen enzo. Het dient om op een Epis XIO-CAN aan te sluiten, om testen uit te voeren op een toepassing die we ontwikkelen op het werk.

Op 23 oktober 2017 11:08:19 schreef GJ_:
[...]Mijn eerste gedachte was eigenlijk dat TS een plank met knoppen en lampen wil met enkel de bedrading er aan. Bijvoorbeeld om aan een PLC te knopen om te testen.
Of zo dus. Misschien moet TS toch een verduidelijken wat ie precies wil.

[Bericht gewijzigd door T-Go op maandag 23 oktober 2017 11:25:08 (45%)

Willie W

Golden Member

Meestal stel je zoiets zelf samen op basis van wat je nodig hebt.

Als je al een kant en klaar bord zou vinden zul je altijd zien dat er toch weer net een schakelaar of lampje te weinig op zit.

Het handigste/voordeligste is waarschijnlijk een Arduino(kloon). Voor enkele euro's heb je dan een bordje met met USB/Wifi I/O en

https://www.hackerstore.nl/Artikel/6

(14 digitale en 6 analoge I/O)

meteen met allerlei componentjes erbij:

https://www.hackerstore.nl/Artikel/64

GJ_

Moderator

Op 23 oktober 2017 11:05:32 schreef K7Jz:
Het handigste/voordeligste is waarschijnlijk een Arduino...

Mijn eerste gedachte was eigenlijk dat TS een plank met knoppen en lampen wil met enkel de bedrading er aan. Bijvoorbeeld om aan een PLC te knopen om te testen.
Of zo dus. Misschien moet TS toch een verduidelijken wat ie precies wil.

Op 23 oktober 2017 11:08:19 schreef GJ_:
[...]Mijn eerste gedachte was eigenlijk dat TS een plank met knoppen en lampen wil met enkel de bedrading er aan. Bijvoorbeeld om aan een PLC te knopen om te testen.
Of zo dus. Misschien moet TS toch een verduidelijken wat ie precies wil.

Klopt. Heb hierop even mijn vraag verduidelijkt :-)

Lambiek

Special Member

Voor veel PLC's zijn er toch van die bordjes te koop, of vindt je die te duur?

En anders maak je zelf iets op een stuk gaatjesprint, met wat drukknoppen en ledjes kom je een heel eind.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mel

Golden Member

Ik heb hier nog wel zoiets liggen, een kastje met veel schakelaars en ledjes er op.
Je mag het zo komen halen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 23 oktober 2017 11:05:32 schreef K7Jz:
Het handigste/voordeligste is waarschijnlijk een Arduino(kloon). Voor enkele euro's heb je dan een bordje met met USB/Wifi...

Lijkt me wel handig. Dan kan ik die Arduino ook eens uitproberen, heb daar nog geen ervaring mee. Bedankt voor de tip!

Lambiek

Special Member

Op 23 oktober 2017 14:17:52 schreef T-Go:
Lijkt me wel handig. Dan kan ik die Arduino ook eens uitproberen, heb daar nog geen ervaring mee. Bedankt voor de tip!

Is misschien wel leuk en handig, maar voor bij je PLC heb je er niets aan.

Ik zou even een mailtje naar mel sturen als ik jou was. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 23 oktober 2017 14:23:33 schreef Lambiek:
[...]
Is misschien wel leuk en handig, maar voor bij je PLC heb je er niets aan.

Ik zou even een mailtje naar mel sturen als ik jou was. :)

De in- en outs gaan naar een CANopen-node, de rest gebeurt op een HMI waar alle software in zit. Met de schakelaartjes en zo heb ik dus voldoende. Maar die kit zal niet op 24V DC werken denk ik dan.

Misschien stel ik dan inderdaad wel zelf een breadboard samen met alle onderdeeltjes. Maar ga inderdaad even navraag doen bij mel :)

Rely

Golden Member

Van Velleman de K8055 heb ik in de aanbieding. Misschien ook iets voor jou om mee te experimenteren.
Groet. Gerard

Lambiek

Special Member

Op 23 oktober 2017 14:37:52 schreef T-Go:
Maar die kit zal niet op 24V DC werken denk ik dan.

Ik neem aan dat je met de kit de Arduino bedoeld, en die werkt inderdaad niet op 24V maar op 5VDC.

Op 23 oktober 2017 16:25:15 schreef Rely:
Van Velleman de K8055 heb ik in de aanbieding. Misschien ook iets voor jou om mee te experimenteren.

Wat moet de TS daar mee, het is voor een PLC. De K8055 is een leuke kaart, maar niet voor zoiets vrees ik. Zonder PC en software "en dan bedoel ik niet die demo software die erbij zit" kun je er niets mee. Je moet of Profilab erbij hebben of je moet een programma in Visual Basic schrijven.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 23 oktober 2017 14:17:52 schreef T-Go:
Lijkt me wel handig. Dan kan ik die Arduino ook eens uitproberen, heb daar nog geen ervaring mee. Bedankt voor de tip!

Daar zou ik zelf niet aan beginnen en wel om deze 2 redenen: 1: stel dat er iets met de PLC gebeurt wat niet de bedoeling is, zit dat dan in jouw software of in de PLC?
Punt 2: je gaat iets maken met software waar mogelijk alleen jij verstand hebt: als dat zo is, kun je er zeker van zijn dat JIJ gebeld wordt als dat ding niet werkt, want jij hebt het gebouwd en zal er dus wel verstand van hebben.

Kort gezegd: schakelaars en oplichtende lampjes snapt iedereen, bevatten geen software, relatief onverwoestbaar en bij een eventueel defect gemakkelijk uit te wisselen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.