Hallo,

Bij het aanschaffen van onze nieuwe woonst blijkt er een domotica systeem aanwezig. Het merk ga ik hier niet vernoemen omdat ik er niet echt tevreden over ben. En dan heb ik het over de dienst na verkoop. Het merk werkt met "erkende installateurs" en bijgevolg moet ik dus telkens ik een functie wil laten aanpassen een installateur inschakelen met een prijskaartje. Een dom voorbeeld is de zolderverlichting die maar 1 minuut blijft branden... Volgens het bedrijf hoef ik maar een installateur aan te spreken om de nodige kabel te bestellen en de software te krijgen... NIET dus. Zij willen natuurlijk alleen maar geld verdienen.

Genoeg gal gespuwd.

Hier komt de vraag:

Omdat het systeem vrij simpel is, dus alleen maar drukknoppen heeft om het licht aan en uit te schakelen vroeg ik mij af of ik dit niet kan oplossen met een Arduino of Raspberry Pi. Het systeem werkt nu met een bus systeem, dus er ligt een UTP kabel van knop naar knop waar dan per knop een ID blokje is gemonteerd. Kan ik deze knoppen ID's zelf inlezen of niet? Kan ik een ander systeem toepassen? Misschien andere ideeën? Ik ben niet zo thuis in domotica, maar alle hulp is welkom.

Alvast bedankt,

Joris

Op 24 oktober 2017 09:08:45 schreef Zjokkeh:
Omdat het systeem vrij simpel is, dus alleen maar drukknoppen heeft om het licht aan en uit te schakelen vroeg ik mij af of ik dit niet kan oplossen met een Arduino of Raspberry Pi.

Als je daar in thuis bent misschien wel.

Het systeem werkt nu met een bus systeem, dus er ligt een UTP kabel van knop naar knop waar dan per knop een ID blokje is gemonteerd.

Dan zal je toch eerst moeten weten wat voor protocol ze nu gebruiken voor de communicatie.

Kan ik deze knoppen ID's zelf inlezen of niet?

Zelfde als hierboven.

Kan ik een ander systeem toepassen?

Dat kan altijd, maar dan moet je waarschijnlijk het hele systeem aanpassen of vervangen.

Misschien andere ideeën?

Je zou eens hier naar kunnen kijken.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=w…

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=…

Aii, kreeg pas nog een demo van iemand die z'n TVs en lampen kon bedienen vanaf de mobiel. Ik:"Dus je kan de tv aanzetten? of zien dat je kinderen TV kijken?" Hij:"Nee alleen de elektriciteit aan- of uitzetten." Dat is echt handig.... NOT.. Zijn zoontje van 5 had overigens al door dat je de stekker gewoon in de WCD ernaast kon pluggen als de TV 'vergrendeld' was. Oja, en hij moest eerst z'n VPN aanzetten als hij niet thuis was.... echt.. :?

Ik zou het merk wel noemen? Waarom in bescherming nemen? Fouten mogen gemaakt worden. Probeer ook eens meerdere installateurs.. Je moet ze wel een been voorhouden:"Ja ik wil graag een uitbreiding en onderhoud, maar ook zelf de boel besturen.. Kan je me alvast zo'n kabel sturen".

Uitzoeken hoe je die dingen aanstuurt kan een flinke klus worden, ik ben daar verder niet ook niet in thuis maar het kunnen allerlei varianten zijn op een seriele bus, ethernet, etc.. Daar kan je maanden op hobby'en terwijl je misschien een standaard USB kabeltje nodig hebt en gratis software kan downloaden (kan je de vorige eigenaar niet vragen om de kabel/software/licentiecode)?

Op 24 oktober 2017 09:48:30 schreef K7Jz:
Ik zou het merk wel noemen? Waarom in bescherming nemen?

Inderdaad, dit gaat nergens over. Je kan niet eens zelf wat aanpassen op deze manier.

Het gaat hier om Dobiss. Als ik installateurs contacteer raden ze mij meestal een upgrade van het systeem aan. Het moet dus altijd geld kosten. Het systeem werkt perfect, ik heb eigenlijk alleen maar de kabel nodig en de software... ?

Misschien bij vraag en aanbod een advertentie zetten, misschien heeft iemand de software en de kabel wel.

https://www.circuitsonline.net/aanbod/

Of anders inderdaad de vorige eigenaar benaderen.

Dobis Ambiance Pro en een CANBus programmer lijk je nodig te hebben.

Kijk eens of je de zolderknop iets langer kan indrukken of dubbelklikken?

Het lijkt een tweedraads systeem te zijn die een stroomsturing of iets gebruikt..

Deze: http://onandoff.be/product/dobiss-pro-can-programmer-configuratie-app/

€266 met software..

[Bericht gewijzigd door K7Jz op (18%)]

Nee. Ik zit nog met het SX systeem, dit was nog voor het huidige systeem

Nu ben ik al heel de dag aan het zoeken over hoe drukknoppen in een bussysteem worden ingelezen. Ik kan hier blijkbaar niets over vinden. Is dit dan zo een moeilijk gegeven? Het is waarschijnlijk niet zo simpel als een paar weerstanden inlezen in een analoge ingang? Te gevoelig voor storingen?

Op 24 oktober 2017 18:58:34 schreef Zjokkeh:
... Is dit dan zo een moeilijk gegeven? Het is waarschijnlijk niet zo simpel als een paar weerstanden inlezen in een analoge ingang? Te gevoelig voor storingen?

Nou 128 adressen doe je niet met weerstanden.
Bijv. 5mA is adres 1, 10mA is 2, 640mA (!!) is 128.. maar door temperatuurwisseling moet dat ook nog heel nauwkeurig en dat is lastig met een half ampère.

Ik denk dat ze een pulstreintje doen. Pull down of iets.

Volgens de PDF van Dobiss SX wordt er idd met CAN gewerkt, bekend uit de auto-industrie.
Daar breek je niet zomaar even op in, het kan echter wel heb ik mij laten vertellen. Er zijn systemen als "Canalyser" en "Cansniffer" welke signalen kunnen oppikken en analyseren of zelfs op de bus kunnen zetten.
Dat zijn geen apparaatjes die je voor een paar euro mee laat komen uit China.... Daarnaast is het natuurlijk wel handig om wat systeemkennis te hebben. Iets simpels als een ontbrekende afsluitweerstand kan al roet in het eten gooien, is allemaal wel te meten maar je hebt ook nog gegevens nodig om de gevonden waarden te vergelijken en conclusies te trekken.

Ik schrijf dit niet ter ontmoediging, integendeel, ik zou het gaaf vinden als het je lukt met een arduino een ID te genereren en een signaal op de CANbus te zetten dat de door jou gewenste actie geeft!

Mooi stukje over CAN;

https://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Canbus/canbus.htm

Op 24 oktober 2017 22:07:32 schreef 240diesel:
Volgens de PDF van Dobiss SX wordt er idd met CAN gewerkt, bekend uit de auto-industrie.
...

Ik vond een PDF en daar werd een aderpaar voor inputs gebruikt en daar werd niet over CAN gerept. Voor de sturing (output) en programmer wel. Mogelijk zijn de inputs een veel eenvoudiger systeem. Spanning erop en dan 'morse code' met behulp van een schuifregister en de dipswitches.

In bijlage een aansluitschema dat ik al heb kunnen bemachtigen ivm mijn installatie. Daarop kan je zien dat er idd gewerkt word met een een 2-draads systeem waarop per drukknop een "ID blokje" word geplaatst. De blokjes hebben een nummering van 1 tot 20. Daarom dacht ik ook dat het iets heel "simpel" ging zijn. Omdat er heel af en toe een lamp mee aangaat in een andere kamer, dus bv wanneer ik in de slaapkamer het licht aansteek gaat er in de slaapkamer ernaast ook het licht aan, dacht ik dat het simpelweg weerstanden zouden zijn. Ik heb gisteren zo een ID blokje gemeten, maar ik kan geen weerstands waarde vinden. Het zal dus waarschijnlijk wel iets anders zijn.

Dit zal best iets digitaals zijn. Is er per blokje "iets"in te stellen?
Misschien een adres of zoiets?
Het lijkt me dat de bus steeds ieder blokje afvraagt of er een verandering van status is.

[Bericht gewijzigd door mel op (31%)]

Nee, je kan er niets aan instellen. Het is een gegoten epoxy blokje met 4 draadjes en een nummer van 1 tot 20.

LOL, domotica waarbij de verkeerde lamp gaat branden, man man man ;)

Het is toch niet zoiets simpels als diodes he? 0,6V maal 20 = 12 V :)

1 diode = 11,4V op de lijn laten (0,6 doorlaten)
2 diodes = 10,8V enz..

Je zou even een (USB) scoopje moeten aansluiten terwijl je een knopje indrukt, soundcard scope kan ook (https://www.zeitnitz.eu/scope_en)

Die PC aansluiting zou ik gewoon eens een RS232 kabel op proberen. (https://www.lammertbies.nl/comm/cable/nl_unitronics-rj11.html)

Een scoopje heb ik niet :(

Het moet wel iets simpels zijn he, als de microprocessor zich kan vergissen tussen 2 nummers...

De kabel kan ik wel proberen, maar dan heb ik nog steeds de juiste software nodig...

[Bericht gewijzigd door Zjokkeh op (26%)]

Even een zijspoor.

Bij mij thuis is alles in bus-systeem bekabeld, dus een UTP van schakelaar naar schakelaar. Zou ik dan onderstaande RF-zendertjes kunnen gebruiken om mijn arduino te sturen. Ik gebruik dan bestaande UTP voor de voeding, en achter elke schakelaar komt een zendertje.

https://nl.aliexpress.com/item/1-pc-wireless-transmitter-remote-contro…

Nu was ik zelf ook wel benieuwd en was ook naar het systeem gaan googlen

nu kwam ik dit tegen

https://www.2dehands.be/doe-het-zelf-bouw/elektra/overige-elektra/domo…

misschien dat je hier wat mee kan
er zit iig software bij

Hey, Bedankt voor de tip. Ik heb dit zelf ook al gevonden en zelfs bijna gekocht. Nu bleek dat er bij de software nog een diskette zat van 1996 waarop zich normaal nog 2 software licenties zouden moeten bevinden. Ik had niet echt zin om nog ergens naar een diskettestation te gaan graven laat staan dat de diskette nog bruikbaar zou zijn. Daarom heb ik maar van de verkoop afgezien. :)

usb floppy drive kost ook een tientje (#altijd handig), dat maakt op dat bedrag dan ook niet veel meer uit als al je problemen daarmee opgelost zijn
en ik neem aan dat je die licentie toch eerst mag checken voordat de koop doorgaat, anders is het product 90% minder waard, veel floppy's uit die tijd zijn nog in prima staat

Niemand fan van het RF voorstel?

Gewoon uit pure hobby zou ik graag mijn domtica systeem zelf maken. Vandaar mijn vraag of het een slecht idee zou zijn om met de RF zenders te werken? Het jammere is dat mijn drukknoppen bekabeld zijn in een lus en niet in een ster. De drukknoppen opnieuw bekabelen is zo goed als onmogelijk vandaar mijn zoektocht naar een oplossing. Mijn 2e idee was om de drukknoppen te voorzien van een HT12E en de data te versturen over de bestaande lus naar een arduino/raspberry. Misschien heeft iemand er nog een andere kijk op?

Op 30 oktober 2017 11:42:00 schreef Zjokkeh:
Gewoon uit pure hobby zou ik graag mijn domtica systeem zelf maken. Vandaar mijn vraag of het een slecht idee zou zijn om met de RF zenders te werken?

Kan, maar is misschien storingsgevoeliger dan bedraad.

Het jammere is dat mijn drukknoppen bekabeld zijn in een lus en niet in een ster.

Hoe zo is dat jammer, in principe is daar niets mis mee. Als je verschillende adressen verstuurd naar verschillende decoders, werkt dat op zich prima toch.

Mijn 2e idee was om de drukknoppen te voorzien van een HT12E en de data te versturen over de bestaande lus naar een arduino/raspberry. Misschien heeft iemand er nog een andere kijk op?

Zou misschien een mogelijkheid kunnen zijn, het is een questie van een adres versturen en decoderen.