Welke voedingen zijn dit en evt hulp bij antwoorden vragen

Hallo

ben voorlopig alleen op zoek naar wie me kan uitleggen welke voedingen dit zijn. Wie zich geroepen voelt mag op de vragen ook de oplossingen doorgeven. Ook die zijn gewenst.

Is er ook een site waar je dit evt terug kunt vinden welke voedingschema's er zijn??

gewoon voor mezelf hoor geen schoolvragen. alleen voor zelfstudie. toch wel belangrijk.

dank Pat

Dat had je prima in je andere topic kunnen vermelden.

Is er ook een site waar je dit evt terug kunt vinden welke voedingschema's er zijn??

Hoeveel wil je er hebben.

https://www.google.nl/search?q=schema+voedingen&source=lnms&tb…

Zoals bij alle school en zelfstudie vragen ... hoever was je zelf al gekomen?

Zeker de 1e voeding is erg simpel en zou voor iemand die de opvolgende zou moeten kunnen uitleggen geen probleem moeten zijn.

Ik begrijp dat er dus geen enkele vraag bijstaat waar je het antwoord op weet? Misschien moet je dan eerst eens aan de (zelf)studie?
Als je nu aangeeft wat je zelf al hebt uitgezocht, dan zijn er hier echt wel mensen die je op weg willen helpen.
Op deze manier geef ik je weinig kans.

Je post nu ± 50 vragen, of men die (als men zich geroepen voelt, ok) ff wil beantwoorden. 8)7

Op 25 oktober 2017 09:38:13 schreef LetterHenk:

Je post nu ± 50 vragen, of men die (als men zich geroepen voelt, ok) ff wil beantwoorden. 8)7

Niet overdrijveren :)

:) Dat zeg ik, ± 50
Maar goed, om niet alleen te overdrijveren en te zeuren wil ik de TS wel wat op weg helpen.
Ik zou de eerste een lineaire voeding willen noemen.

Op 25 oktober 2017 10:42:38 schreef LetterHenk:
:) Dat zeg ik, ± 50
Maar goed, om niet alleen te overdrijveren en te zeuren wil ik de TS wel wat op weg helpen.
Ik zou de eerste een lineaire voeding willen noemen.

vanavond zal ik zelf ook een poging wagen e.e.a in te vullen na n.a.v wat ik op internet gevonden heb

Het is wat moeilijk want die voedingen hebben elk geen eigen naam, ze worden benoemd naar hun eigenschappen als Lineair of schakelend, waar dan nog weer achterkomt hoe ze schakelen bv buck of boost of beide.
Ook word er weer onderscheid gemaakt of de input en ouput geisoleerd tov elkaar zijn en ook wordt er weer onderscheid gemaakt of de uitgang geregeld wordt in spanning en of stroom en of die regeling wel of niet elektrisch verbonden is en met welk systeem die regeling werkt, frequentie geregeld of pulsbreedte.
Daarnaast kan dat stroomschakelen ook nog forwarth of flyback zijn.

Plaatje 3 is een voeding met een 555, Het schema is bedoeld om ongeveer +180V te maken van een veel lagere spanning (Boost dus) TBV Nixie buizen. De 555 wordt hier gebruikt als PWM controller, waarbij de tor T1 de 555 regelt als een hele simpele comparator. Over de 470R weerstand en over een deel van de potmeter staat bij gebruik ongeveer de Vbe spanning van de tor.

De BF487 kan vervangen worden door een general purpose NPN

Zie de 555 datasheet.

Lineaire voedingen herken je aan het ontbreken van inductoren. Qua switchmode is er onderscheid tussen Flyback (Vaak met een trafo met 2 of meer windingen en een Optocoupler feedback vanaf de secundaire.

En ongeisoleerd buck/boost. ADHV hoe de uitgangselco's en diodes getekend zijn kan je vaak in een oogopslag zien of het hier om een inverterende of niet inverterende voeding gaat.

De eerste is een serieregelaar, al de andere zijn switch-mode voedingen.
De 2de step-down
De 3de step-up
De 4de negatieve voeding
De 5de netgescheiden voeding.

Voor zelfstudie een aanrader: Fundamentals of powersupply design van R.A. Mammano Ik heb hem een tijd terug direct bij TI gekocht
Review: https://www.edn.com/design/power-management/4458150/Book-review--Funda…