Ik kreeg via de TCA het schokkende bericht dat het Historisch archief van HP in Santa Rosa (CA) volledig is uitgebrand als gevolg van de daar heersende bosbranden:

http://www.pressdemocrat.com/business/7559762-181/hewlett-packard-arch…

Site is tamelijk traag

Ongelooflijk dat dat al die tijd nooit gedigitaliseerd is (zonder daarmee te willen zeggen dat de originelen niet bewaard hadden moeten blijven).

Lijkt niet op een bosbrand, alles er omheen ziet er nog goed uit...

Ja ook de bomen staan er nog mooi groen omheen.

Schijn bedriegt! Lees het artikel in The Press Democrat uit de link.

Overigens zie ik schade aan bomen rechts boven in de foto. Foto's kunnen bedriegen, door dat ze maar een deel van de situatie laten zien. Bovendien kan tijdens natuurbranden het vuur ook uit de lucht dalen en een locale brand veroorzaken.

Een overzichtsfoto zou meer kunnen vertellen.

Dat krijg je als je bedrijven opsplitst en met spullen gaat leuren :(

Je ziet toch vaak in dat soort bosbrand-gevoelige gebieden dat men niet echt (genoeg) aan preventiemaatregelen doet...
(ze lijken te denken 'mij zal 't wel niet treffen...')

Het schijnt dat het onderdrukken van bosbranden tot gevolg heeft dat er op een later tijdstip een veel grotere en oncontroleerbaardere bosbrand ontstaat. Bijgevolg wordt er tegenwoordig meer gekozen om de branden te managen dan per definitie te voorkomen.

Los daarvan, erg jammer dat dit archief niet gescanned was, het toont maar weer eens aan hoe fragiel onze informatie is.

Meer een kwestie van nalatigheid of zelfs grove nalatigheid. Het archief lag ooit in goed beschermde panden opgeslagen. Als je het dan verplaatst naar een stelletje simpele loodsen (met sprinklers nota bene) in ene gevaarlijk gebied dan kan vooraf scannen natuurlijk helpen maar dan is er ook niets gedaan om de orginelen te behouden.

Een historisch archief kost alleen maar geld, en moet dan volgens de amerikaanse economische wetten maar ondergebracht worden op een goedkope locatie. Geen duur en beveiligd pand. Waarschijnlijk met de beste bedoelingen gerund door HP-gepensioneerde vrijwilligers?

Het resultaat van het ultieme geld-denken in de USA. Naarmate een bedrijf verder opsplitst (gedreven door de aandeelhouders) wordt de feeling met de roots ook minder.

Hopelijk is het een les voor andere soortgelijke archieven, om snel de zaak te digitaliseren en te publiceren op internet, cq veilig op te slaan.

Ik had tot voor kort een verzameling van 1200 boeken (genre SF). Het resultaat van jarenlange lees- en verzamelwoede. Die heb ik onlangs allemaal weggegeven aan andere verzamelaars die ook inscannen en er een USB stikkie van een paar kubieke cm voor teruggekregen. (en toegang tot een cloud server waar alles ook nog eens op staat).

Daarmee was mijn afscheid van de boekenverzameling toch heel wat gemakkelijker.

Typisch Amerikaans, maar het is exact wat ik nog wel zie gebeuren met het Philipsarchief ook.

...Als je het dan verplaatst naar een stelletje simpele loodsen (met sprinklers nota bene)...

Met papierwerk niet de beste oplossing... :)
(ze hadden die sprinklers beter buiten op dak kunnen monteren...)

ik weet niet of het typisch amerikaans is...

Er was een paar jaar geleden een nederlandse gemeente die hun hele historisch archief op één letter uit de index na versnipperd hadden.
Per ongeluk.

Opmerkelijk dat typisch amerikaans.. er word een verklaring gegeven voor een ramp maar de omstandigheden (in dit geval groene blaadjes) vertellen een ander verhaal. Geheimzinnigheid in je porem :)

Op 30 oktober 2017 18:36:37 schreef SuperPrutser:
Opmerkelijk dat typisch amerikaans.. er word een verklaring gegeven voor een ramp maar de omstandigheden (in dit geval groene blaadjes) vertellen een ander verhaal. Geheimzinnigheid in je porem :)

Het ligt er maar net aan hoe je de foto maakt/uitsnijdt. 6800 huizen zijn verbrand en hier zie je de gebouwen (witte daken, First Tech Federal)

https://www.google.nl/maps/place/Keysight+Technologies/@38.4827689,-12…

Daar is toch aardig wat bos. Bomen met irrigatie of van een ander type kunnen het in een overwaaiende vonkenregen net wel uithouden en een houten gebouw met veel papier net niet. Misschien heeft de brandweer bomen natgehouden omdat ze zo dicht bij de gebouwen stonden.

Jammer, een deel technische erfgoed is voorgoed verdwenen.
De vraag is natuurlijk, was er eigenlijk nog iemand die daar ooit nog dingen in opzocht? Wie heeft vandaag nog een boodschap aan hoe Hp haar spectrumanalysers ontwierp in de jaren 60 laat staan de gedetailleerde blauwdrukken en de volledige lay-outs en de mechanische constructie?
Allemaal overbodige ballast. Hebben ze de boel niet zelf in de fik gestoken om er vanaf te zijn?
En is niet 90% van al ons historisch erfgoed verdwenen? Door brand, verval, oorlog en wat al meer. De meeste historische monumenten waar de toeristen zich o zo graag aan vergapen zijn nep.
Het forum Romanum was volledig in puin vervallen, vergeten en de bruikbare stenen werden in de loop der eeuwen hergebruikt om nieuwe woningen te zetten.
Tot in de jaren 1800 iemand over een steen struikelde en zei he, er zit hier iets in de grond. Men vond enkele fundamenten en bouwde gewoon de site weer op aan de hand van oude prenten, geschriften en overleveringen. In die tijd wist men zelfs niet meer dat Pompei ooit bestaan had, en nu is het één van de grote trekpleisters.

Ik pendelde vroeger wel 2-3 uur per dag en kocht om de tijd te doden,
vaak boeken en strips in een tweedehandszaak. Nu heb ik een zolder vol. Denk je dat je die nog aan de straatstenen kwijt kan? Zelfs de kinderen uit de buurt willen al die oude strips waar ik zoveel plezier aan beleefd heb niet eens gratis meenemen.
Ik heb zelfs nog ingebonden radio-revues en consoorten van 1938.
En schema's .in de jaren 80 was het een sport om zoveel mogelijk interessante schema's te fotokopiëren om technische documentatie aan te leggen.
Nu begint al dat oud papier op de duur toch echt vermuft te stinken.
Op een dag vliegt heel de boel toch bij het oud papier en zal ik de enige op de wereld zijn die er hartzeer van heeft.

Op 30 oktober 2017 12:04:53 schreef rob040:
Lijkt niet op een bosbrand, alles er omheen ziet er nog goed uit...

Nou ... het is er anders best warm geweest ...

En dat zegt iemand uit een land, waar voor miljoenen een aantal gecorrodeerde aluminium bollen zijn vervangen door roestvaststaal. Het object in kwestie was bovendien ontworpen voor een tijdelijke expositie.... Tot overmaat van ramp ook nog is het schuw lelijk.

Op 30 oktober 2017 19:48:11 schreef grotedikken:
Jammer, een deel technische erfgoed is voorgoed verdwenen.
De vraag is natuurlijk, was er eigenlijk nog iemand die daar ooit nog dingen in opzocht? Wie heeft vandaag nog een boodschap aan hoe Hp haar spectrumanalysers ontwierp in de jaren 60 laat staan de gedetailleerde blauwdrukken en de volledige lay-outs en de mechanische constructie?
...

Het waren 100 dozen met correspondentie. Vooral zakelijk begreep ik, bestuurlijk.

Het heeft toch ook iets moois? Hoeveel kennis je ook vergaart je kan het altijd weer verliezen. Nu zijn het 100 dozen, maar ook exabytes aan digitale bibliotheken zullen de komende eeuwen ook nog wel eens sneuvelen. "Miscommunicatie tussen interplanetaire datacentra zorgt voor verlies Nederlands beeldarchief tot 2120" ;)

het zag er eerder een stuk beter uit iig

ze hebben omdat ze toch teveel parking over hadden wel even een paar zonnepanelen gezet..

onder die panelen kun je ook parkeren, werkt tevens als afdak dus :P

[Bericht gewijzigd door testman op (18%)]

Op een andere foto zichtbaar ?

Op 30 oktober 2017 19:48:11 schreef grotedikken:
Nu begint al dat oud papier op de duur toch echt vermuft te stinken.
Op een dag vliegt heel de boel toch bij het oud papier en zal ik de enige op de wereld zijn die er hartzeer van heeft.

Dat kon nog wel eens meevallen. Veel van die documentatie zal nog niet op internet beschikbaar zijn en voor mensen die Belgische spullen repareren of research doen mogelijk interessant. Als Olens radiomuseum het spul al heeft zijn er misschien nog wel Ollanders voor te vinden. Ik zou zelf het Philipsgerelateerde spul er met plezier uitvissen (MBLE, SBR, ACEC, Siera, en wat er in Brugge nog van de band liep aan televisies, was dat niet Novak?).

Op 30 oktober 2017 21:32:33 schreef K7Jz:
[...]

Het waren 100 dozen met correspondentie. Vooral zakelijk begreep ik, bestuurlijk.

Wat stond er dan in de rest van het gebouw?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (14%)]

Op 30 oktober 2017 20:49:10 schreef Tidak Ada:
En dat zegt iemand uit een land, waar voor miljoenen een aantal gecorrodeerde aluminium bollen zijn vervangen door roestvaststaal. Het object in kwestie was bovendien ontworpen voor een tijdelijke expositie.... Tot overmaat van ramp ook nog is het schuw lelijk.

Het is net hetzelfde verhaal als de Eifeltoren en toch is dat de trots van Parijs. Ik vind het vernieuwde Atomium met zijn blinkende bollen overigens veel mooier dan die overmaatse hoogpanningsmast.

en jaarlijks worden die bollen nog door een stel alpinisten gereinigd om hun glans te behouden, laat ze juist doffer worden dan valt het lelijke ding niet zo op :)