Zo'n regelaar zou wel kunnen, maar 5A is wel wat aan de lage kant. Nu verwacht ik dat de MOSFET en vrijloopdiode die daarin zitten veel meer dan 5A aan kunnen, dus waarschijnlijk gaat dat best prima werken.

Als de motor op 12V ook goed werkt kun je het geheel natuurlijk met 12V voeden. Ik begrijp dat je accu's gebruikt voor de voeding? Je kunt er ook voor kiezen om in plaats van loodzuur accu's NiMH te gebruiken, of Lithium-ion. Die laatste hebben het nadeel dat je een wat ingewikkeldere (en daarmee vaak duurdere) lader nodig hebt, en ik zou niet direct iets "goedkoop uit China" vertrouwen zonder goed te beoordelen of het ding veilig is, aangezien die Lithium-ion cellen brandgevaarlijk zijn als je ze mishandeld.

De motor vervangen door een 12V exemplaar, met een enkele 12V accu, kan natuurlijk ook, dan kan hij net zo hard al nu, maar dan gaat hij nominaal 10A trekken; het vermogen blijft immers gelijk. Je zou ook de overbrengingsverhouding kunnen veranderen, waardoor de bestaande motor op 12V ook hard genoeg draait, als je mechanische constructie dat toelaat en de motor nu ruimschoots genoeg koppel kan leveren.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (22%)]

Op 4 november 2017 17:09:27 schreef kevin30:
Opzich qua belasting valt het wel mee met de motor aangezien hij lijn over 100 meter binnenhaalt.

Maar het wordt wel gebruikt om te vissen?

Aangezien ik ook wat meer ruimte wil gaan creeëren in de koffer was ik benieuwd daarom om een 12v systeem te maken haha.

Persoonlijk zou ik voor deze gaan, het is wel een bouwpaket.

https://www.conrad.nl/nl/conrad-components-192287-dc-toerenteller-bouw…

Die kan net iets meer hebben, en daar kun je ook de stroom en PWM frequentie van instellen. Deze werkt ook met 12VDC.

En als je niet zelf wil bouwen, ze hebben hem ook kant en klaar.

https://www.conrad.nl/nl/h-tronic-dc-toerenteller-module-12-vdc-24-vdc…

Tikkie duur, en wel een enorm koelblok voor een MOSFET die 10A moet schakelen, maar daar kun je wel gemakkelijk een betere MOSFET op zetten, en als je een echt goede kiest kan dat hele koelblok er wel af.

De schakeling die hier op de site bij "schakelingen" staat kan op een experimenteerprint, voor minder dan een tientje aan onderdelen, en dan kun je zelf de vorm bepalen die jou het beste uitkomt. Als het ding steeds maar kort aan staat, heb je sowieso geen koeling nodig.

Op 4 november 2017 17:23:50 schreef Lambiek:
[...]
Maar het wordt wel gebruikt om te vissen?

[...]
Persoonlijk zou ik voor deze gaan, het is wel een bouwpaket.

https://www.conrad.nl/nl/conrad-components-192287-dc-toerenteller-bouw…

Die kan net iets meer hebben, en daar kun je ook de stroom en PWM frequentie van instellen. Deze werkt ook met 12VDC.

En als je niet zelf wil bouwen, ze hebben hem ook kant en klaar.

https://www.youtube.com/watch?v=hFJakQUDjuo spelen vanaf 1 min hier wordt het voor gebruikt lambiek.

Op 4 november 2017 17:17:53 schreef SparkyGSX:
Zo'n regelaar zou wel kunnen, maar 5A is wel wat aan de lage kant. Nu verwacht ik dat de MOSFET en vrijloopdiode die daarin zitten veel meer dan 5A aan kunnen, dus waarschijnlijk gaat dat best prima werken.

Als de motor op 12V ook goed werkt kun je het geheel natuurlijk met 12V voeden. Ik begrijp dat je accu's gebruikt voor de voeding? Je kunt er ook voor kiezen om in plaats van loodzuur accu's NiMH te gebruiken, of Lithium-ion. Die laatste hebben het nadeel dat je een wat ingewikkeldere (en daarmee vaak duurdere) lader nodig hebt, en ik zou niet direct iets "goedkoop uit China" vertrouwen zonder goed te beoordelen of het ding veilig is, aangezien die Lithium-ion cellen brandgevaarlijk zijn als je ze mishandeld.

De motor vervangen door een 12V exemplaar, met een enkele 12V accu, kan natuurlijk ook, dan kan hij net zo hard al nu, maar dan gaat hij nominaal 10A trekken; het vermogen blijft immers gelijk. Je zou ook de overbrengingsverhouding kunnen veranderen, waardoor de bestaande motor op 12V ook hard genoeg draait, als je mechanische constructie dat toelaat en de motor nu ruimschoots genoeg koppel kan leveren.

Sparxy, ga ik hier veel voordeel uit halen qua belasting, levensduur enz zoals ze bij deze accu als informatie zetten?

https://www.josdijkman.nl/accu-lithium-ion-12v-5ah.html

Echter heb net toevallig in china deze motor gevonden als eventuele optie.

https://nl.aliexpress.com/item/Electric-Scooter-Brush-DC-Motor-MY6812-…

Grappig. Het is dus om honden te tainen. :)

Op 4 november 2017 18:42:42 schreef Lambiek:
Grappig. Het is dus om honden te tainen. :)

Ja alleen ik train met wat snellere honden die 10m per seconde gemiddeld of meer afleggen. daarom is de 24v qua power heel snel om de lijn binnen te spoelen. Echter als ik nu een 12v systeem kan bouwen met een bv iets krachtigere 100w motor kan regelen na het relais. ik gebruik hier trouwens auto relais voor.

Nu zal ik dus de dc motorregelaar achter de relais moeten aansluiten om zo de motor dus beter te kunnen regelen.

accu->relais->dc motorregelaar->motor zo in deze volgorde dus?

Ik heb hier zelf een rf rc set liggen waarmee ik de ontvanger op een rc relaismodule wil aansluiten om zo ook draadloos de motor te kunnen laten werken haha!

[Bericht gewijzigd door kevin30 op (11%)]

Kijk eens op ebay en hobbyking daar vind je zeker wel wat je nodig hebt,
Motoren, regelaars echt van alles! (en behoorlijk goedkoop)

Succes!
Rob.

Ik zou dat relais weglaten, en de motorregelaar in reset trekken als je de motor uit wilt hebben. Afhankelijk van de exacte uitvoering van de regelaar zou hij op termijn stuk kunnen gaan als je met een draaiende motor steeds de voeding onderbreekt.

Ik weet niet hoe belangrijk je het gewicht vindt, en dus of het zin heeft om zo'n Lithium accu te gebruiken. Ik moet zeggen dat dat wel een hele goede prijs is. Er staat niet bij wat er voor elektronica in zit, maar aangezien hij als directe vervanging van een loodaccu wordt verkocht, mag je toch aannemen dat dat inwendig is geregeld.

Je zou een schatting kunnen maken van de totale energie die je op een dag verbruikt, en dan weet je dus wat voor accu je nodig hebt.

Als je bijvoorbeeld aanneemt dat de motor daadwerkelijk 100W moet leveren, het rendement van de motor 80% is, een run 10 seconde duurt, en je 150 runs doet op een dag, zou dat in totaal zijn:

100 * 1/0.8 * 10 * 100 = 187.5kJ
Een 12V 5Ah accu bevat 12 * 5 * 3600 = 216kJ

Op 4 november 2017 22:42:13 schreef SparkyGSX:
Ik zou dat relais weglaten, en de motorregelaar in reset trekken als je de motor uit wilt hebben. Afhankelijk van de exacte uitvoering van de regelaar zou hij op termijn stuk kunnen gaan als je met een draaiende motor steeds de voeding onderbreekt.

Ik weet niet hoe belangrijk je het gewicht vindt, en dus of het zin heeft om zo'n Lithium accu te gebruiken. Ik moet zeggen dat dat wel een hele goede prijs is. Er staat niet bij wat er voor elektronica in zit, maar aangezien hij als directe vervanging van een loodaccu wordt verkocht, mag je toch aannemen dat dat inwendig is geregeld.

Je zou een schatting kunnen maken van de totale energie die je op een dag verbruikt, en dan weet je dus wat voor accu je nodig hebt.

Als je bijvoorbeeld aanneemt dat de motor daadwerkelijk 100W moet leveren, het rendement van de motor 80% is, een run 10 seconde duurt, en je 150 runs doet op een dag, zou dat in totaal zijn:

100 * 1/0.8 * 10 * 100 = 187.5kJ
Een 12V 5Ah accu bevat 12 * 5 * 3600 = 216kJ

Sparsky, aangezien dat het resetten om de motor stil te zetten niet echt gaat willen omdat je doormiddel van het pulseren probeert om het markeerlint (prooi) een aantal meter voor de hond probeert te houden is dat niet echt de optie wat ik als eerste zou overwegen.

Nu vraag ik me dus af ik heb zojuist even goed deze dc toerentalregelaar bekeken en kan ik dus met de p2 pulsbreedte het toerental af gaan stemmen?

nu staat in de nederlandse pdf bijlage laatste pagina de tekening van de module. nu staat er bij U8 + en - zijn deze bedoeld als de ingangsspanning? En m+ en m- de uitgang richting motor/verbruiker?

Nu wil ik dus wel gewoon met een pulsschakelaar het systeem kunnen bedienen maar wordt het aansluiten daarvan nu weer anders aangezien ik dan het relais weg zou hebben en de bedrading en schakelaar niet zwaar wil gaan belasten.

Ik ga in ieder geval een set bouwen met een lithium accu aangezien het gewicht en zijn snelle laadperiode!

In ieder geval iedereen bedankt voor het creatief meedenken de afgelopen 2 dagen!

Op 5 november 2017 10:00:48 schreef kevin30:
Nu vraag ik me dus af ik heb zojuist even goed deze dc toerentalregelaar bekeken en kan ik dus met de p2 pulsbreedte het toerental af gaan stemmen?

Ja, met P2 stel je het toerental in. Als je de potmeter P2 zou verwijderen, dan kun je met een spanning tussen de 0 en 9VDC de regelaar ook bedienen.

nu staat in de nederlandse pdf bijlage laatste pagina de tekening van de module. nu staat er bij U8 + en - zijn deze bedoeld als de ingangsspanning?

Daar zet je inderdaad de voedingspanning op, die mag tussen de 12 en 24VDC zijn.

En m+ en m- de uitgang richting motor/verbruiker?

Ja, daar komt je motor op.

Nu wil ik dus wel gewoon met een pulsschakelaar het systeem kunnen bedienen maar wordt het aansluiten daarvan nu weer anders aangezien ik dan het relais weg zou hebben en de bedrading en schakelaar niet zwaar wil gaan belasten.

Je zou het potmeter signaal (P2) kunnen schakelen, daar loopt maar een paar mA dus dat kun je bijv. met een reedrelais schakelen.

Die 6 minuten is waarschijnlijk alleen als je de motor net gestart hebt (het is een vervangende startaccu), en niet als de accu echt leeg was. Een 5A accu laden met 50A is een recept voor een accu die heel snel stuk is, en waarschijnlijk een keer in brand staat.

Ik snap niet waarom je blijft hangen bij je relais; een motorregelaar die je via een reset ingang kortstondig kunt sperren, zodat hij kortstondig geen pulsen naar je motor stuurt, geeft je hetzelfde effect, behalve dat het veel minder ruig is voor je motor, relais, accu, en elektronica.

Kan die afstandsbediening alleen een aan/uit signaal geven, of misbruik je die daarvoor, en heeft hij eigenlijk een analoog signaal? Met een simpele motorregelaar zou je ook dat signaal kunnen gebruiken om de snelheid van de motor continue variabel bij te regelen.

Op 5 november 2017 12:07:33 schreef SparkyGSX:
Ik snap niet waarom je blijft hangen bij je relais; een motorregelaar die je via een reset ingang kortstondig kunt sperren, zodat hij kortstondig geen pulsen naar je motor stuurt, geeft je hetzelfde effect, behalve dat het veel minder ruig is voor je motor, relais, accu, en elektronica.

Dat kan toch met de H-Tronic, hij hoeft alleen maar de loper van P2 naar de gnd te schakelen. Kan gewoon met een klein reedrelais.

Kan die afstandsbediening alleen een aan/uit signaal geven, of misbruik je die daarvoor, en heeft hij eigenlijk een analoog signaal?

Denk dat zoiets er niet standaard opzit, maar dat kan eenvoudig gemaakt worden via een opamp en een filter.

Op 5 november 2017 12:20:57 schreef Lambiek:
[...]
Dat kan toch met de H-Tronic, hij hoeft alleen maar de loper van P2 naar de gnd te schakelen. Kan gewoon met een klein reedrelais.

Klopt, maar daar wil hij niet aan, hij wil perse een relais tussen de accu en regelaar houden en daarmee handmatig PWM'en. Blijkbaar snapt hij niet dat de motorregelaar dat veel beter kan, zonder alle vieze piekstromen die je nu krijgt. Daarbij ga je met dat relais de elco's van de motorregelaar flink op hun lazer geven, en daarmee het relais en de accu (inclusief elektronica die daarin zit) ook. Met een beetje pech slingert de spanning zo hoog op dat de motorregelaar stuk gaat.

Maar goed, misschien moet hij zelf maar uitvinden dat het stuk gaat, of niet, maar dat is dan meer door geluk dan wijsheid.

Op 5 november 2017 11:32:00 schreef Lambiek:
[...]
Ja, met P2 stel je het toerental in. Als je de potmeter P2 zou verwijderen, dan kun je met een spanning tussen de 0 en 9VDC de regelaar ook bedienen.

[...]
Daar zet je inderdaad de voedingspanning op, die mag tussen de 12 en 24VDC zijn.

[...]
Ja, daar komt je motor op.

[...]
Je zou het potmeter signaal (P2) kunnen schakelen, daar loopt maar een paar mA dus dat kun je bijv. met een reedrelais schakelen.

Helemaal helder Lambiek. Dit was eigenlijk mijn vraag misschien dat ik niet duidelijk was in de vorige berichten. Ik heb deze dingen nu scherp. Dank je wel

Op 5 november 2017 12:07:33 schreef SparkyGSX:
Die 6 minuten is waarschijnlijk alleen als je de motor net gestart hebt (het is een vervangende startaccu), en niet als de accu echt leeg was. Een 5A accu laden met 50A is een recept voor een accu die heel snel stuk is, en waarschijnlijk een keer in brand staat.

Kan die afstandsbediening alleen een aan/uit signaal geven, of misbruik je die daarvoor, en heeft hij eigenlijk een analoog signaal? Met een simpele motorregelaar zou je ook dat signaal kunnen gebruiken om de snelheid van de motor continue variabel bij te regelen.

Ja ik pak een lader met een kleine laadstroom Sparky, had er gister al een aantal gevonden. Nee ik wil niet blijven hangen bij een relais ik denk dat ik misschien niet duidelijk was vanuit mijn kant sorry. Ik was meer naar het antwoordt opzoek hoe op welke manier ik op een andere manier kan schakelen. Ik begrijp hier dus zoals lambiek zegt een reedrelais bij de H-tronic monteren en verbinden met gnd zodat ik de handafstandbediening met uit/aan schakelaar kan gebruiken. De rc afstandbediening en ontvanger werken op 6V analoog rf ja Sparsky

Gr kevin

Op 5 november 2017 13:35:26 schreef kevin30:
Ik begrijp hier dus zoals lambiek zegt een reedrelais bij de H-tronic monteren en verbinden met gnd zodat ik de handafstandbediening met uit/aan schakelaar kan gebruiken.

Dat contact zet je tussen de loper van P2 en de gnd, op die manier kun je de motor aan en uit zetten.

Als de afstandbediening een analoog signaal kan maken, kun je daarmee dus de snelheid regelen, en niet alleen de regelaar aan- en uitzetten. Als je alleen een digitaal signaal hebt, zou je met een klein signaal relais (persoonlijk zou ik een N-channel MOSFET nemen, maar vooruit) het signaal van de potmeter veranderen.

Ik zou niet de loper naar de ground trekken; als de potmeter op de maximale waarde staat (waarschijnlijk maximale snelheid), zou je daarmee de voeding kortsluiten. In plaats daarvan zou ik juist de kant van de potmeter die niet aan de ground zit onderbreken.

Als alternatief zou je alsnog de analoge ingang van de regelaar naar de ground kunnen trekken, zolang je de loper van die potmeter nog een weerstand in serie geeft, om te voorkomen dat je de voeding zou kortsluiten in het geval dat de potmeter op de maximale waarde staat (of bijna maximaal; in dat geval zou je de potmeter stuk maken).

Op 5 november 2017 18:03:37 schreef Lambiek:
[...]
Dat contact zet je tussen de loper van P2 en de gnd, op die manier kun je de motor aan en uit zetten.

Lambiek welke zou jij mij hiervan willen aanraden? Ik heb op conrad een hele rits reed relais gezien waarin ik een keus kan maken

https://www.conrad.nl/nl/Search.html?searchType=CAMPAIGN&search=re…

echter heb ik onderstaande reedrelais zelf deze gevonden in 5, 12 en 24v uitvoering. en voor de handschakelaar gebruik ik de 12 of 24v naarmate het systeem.

http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/1300000-1399999/001300…

echter nu komt er 6v voeding door de rc ontvanger is het dan beter om de 5v versie of toch voor de 12v te gaan om daarmee te schakelen.

[Bericht gewijzigd door kevin30 op (15%)]

Op 5 november 2017 19:54:00 schreef SparkyGSX:
Als de afstandbediening een analoog signaal kan maken, kun je daarmee dus de snelheid regelen, en niet alleen de regelaar aan- en uitzetten. Als je alleen een digitaal signaal hebt, zou je met een klein signaal relais (persoonlijk zou ik een N-channel MOSFET nemen, maar vooruit) het signaal van de potmeter veranderen.

Bedoel je hiermee dat ik voor het digitale signaal het beste een klein signaal relais kan gebruiken aangezien de zender 6v afgeeft Sparky? Ik had een relaismodule eerst op het oog die ik kant en klaar op de ontvanger aan kan sluiten.

https://www.conrad.nl/nl/graupner-41591-nautic-relaismodule-1539340.ht…

Ik zou niet de loper naar de ground trekken; als de potmeter op de maximale waarde staat (waarschijnlijk maximale snelheid), zou je daarmee de voeding kortsluiten. In plaats daarvan zou ik juist de kant van de potmeter die niet aan de ground zit onderbreken.

Ik zal de + kant op de potmeter onderbreken Sparky. Ik ga deze week even alle onderdelen bestellen en er even goed voor zitten, Bedankt.

Als alternatief zou je alsnog de analoge ingang van de regelaar naar de ground kunnen trekken, zolang je de loper van die potmeter nog een weerstand in serie geeft, om te voorkomen dat je de voeding zou kortsluiten in het geval dat de potmeter op de maximale waarde staat (of bijna maximaal; in dat geval zou je de potmeter stuk maken).

Die zou op zich moeten voldoen, maar wat een belachelijke prijs voor een relais en transistor die samen minder dan een euro kosten!

Je zou ook gewoon die 6V uit de ontvanger kunnen gebruiken als de + van je potmeter; als de ontvanger 0V geeft (dat moet dan wel echt 0V zijn), is de motor uit, en als hij 6V geeft, krijg je een deel daarvan, afhankelijk van de stand van de potmeter, als referentiespanning op de motorregelaar.

Als jij zo'n 100 euro wilt uitgeven voor dit geheel, moet je dat gewoon doen (wellicht wel gemakkelijker), maar weet dat je het zelf kunt bouwen voor 5 euro aan onderdelen.

Op 5 november 2017 19:54:00 schreef SparkyGSX:
Ik zou niet de loper naar de ground trekken; als de potmeter op de maximale waarde staat (waarschijnlijk maximale snelheid), zou je daarmee de voeding kortsluiten.

Dat kan prima want er zit nog een weerstand van 4K7 voor.

Op 5 november 2017 19:57:04 schreef kevin30:
echter heb ik onderstaande reedrelais zelf deze gevonden in 5, 12 en 24v uitvoering. en voor de handschakelaar gebruik ik de 12 of 24v naarmate het systeem.

http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/1300000-1399999/001300…

echter nu komt er 6v voeding door de rc ontvanger is het dan beter om de 5v versie of toch voor de 12v te gaan om daarmee te schakelen.

Ik zou het 5VDC type nemen en een weerstandje van 220E in serie met het spoeltje zetten.

Hier heb je een voorbeeld.

Op 5 november 2017 21:47:31 schreef SparkyGSX:
Die zou op zich moeten voldoen, maar wat een belachelijke prijs voor een relais en transistor die samen minder dan een euro kosten!

Je zou ook gewoon die 6V uit de ontvanger kunnen gebruiken als de + van je potmeter; als de ontvanger 0V geeft (dat moet dan wel echt 0V zijn), is de motor uit, en als hij 6V geeft, krijg je een deel daarvan, afhankelijk van de stand van de potmeter, als referentiespanning op de motorregelaar.

Als jij zo'n 100 euro wilt uitgeven voor dit geheel, moet je dat gewoon doen (wellicht wel gemakkelijker), maar weet dat je het zelf kunt bouwen voor 5 euro aan onderdelen.

Ja vond het zelf ook nogal aan de dure kant de nautic relaismodule aangezien de onderdelen wat erop zitten. Voor mij is het kant en klare materiaal op dit moment nu de beste oplossing aangezien ik weinig tot nog geen ervaring heb op het gebied van zelf printplaten te maken.

Ik zal eens meten wat de ontvanger aan stroom uitgeeft of dat daadwerkelijk ook 0V is.

Op 6 november 2017 09:47:23 schreef Lambiek:
[...]
Dat kan prima want er zit nog een weerstand van 4K7 voor.

[...]
Ik zou het 5VDC type nemen en een weerstandje van 220E in serie met het spoeltje zetten.

Hier heb je een voorbeeld.

[bijlage]

Helemaal helder Lambiek.

Je hoeft ook geen compleet PCB ontwerp te maken, het zijn zo weinig onderdelen dat het gemakkelijk op een stukje gaatjesbord kan.

Nooit gedacht dat ik ooit nog naar Instructables zou linken, maar dit is een redelijke uitvoering: http://www.instructables.com/id/How-to-Make-an-Universal-DC-Motor-Spee…