Een beetje een vage topictitel, maar goed de vraag is ook niet in één zinnetje samen te vatten. Ik ben op zoek naar een microcontroller die geschikt is voor hetgeen wat ik er mee wil doen.
Ik heb een microcontroller nodig met 2 UARTs en flink wat I/O poorten. Indien er geen microcontrollers bestaan met 2 UARTs (ik heb ze nog nooit gezien), dan zal ik 2 microcontrollers met elk 1 UART aan elkaar moeten zetten. Mijn vraag is dan: Hoe doe ik dat, en hoe laat ik die microcontrollers onderling data uitwisselen?
Ook is het belangrijk dat de processor zo veel mogelijk I/O poorten bevat. Indien er te weinig I/O poorten zijn (ik heb er een stuk of 32 I/O pins (bits) nodig, maar het liefst zelfs 48), zal ik er nog een microcontroller aan moeten hangen.
Ook in dit verband wil ik graag weten: Hoe koppel ik 2 microcontrollers fysiek aan elkaar zodat ze met elkaar kunnen communiceren.
===
Een vraag tussendoor: Aan de UART's komt een PDA (Philips Nino 200, met programmatuur die data uitwisselt met de microcontroller) en een Nokia 5110 GSM. Indien een microcontroller met 2 UARTS bestaat, is het dan verstandig om een dergelijke microcontroller te gebruiken of is het ivm. interrupts die gelijktijdig optreden e.d. verstandig om toch 2 microcontrollers te gebruiken? (nee het is niet mogelijk om de PDA en de GSM rechtstreeks met elkaar te verbinden, aangezien er ook nog een aantal sensoren en schakelaars bij komen, vandaar de eis dat de microcontroller veel I/O pins heeft)
===
Verder is het belangrijk dat de microcontroller niet te duur is, niet te lastig is om mee te werken (ik ben nog een beginner), er gratis ontwikkel software voor is te krijgen en zo energie-zuinig mogelijk. Ook moet het bouwen van een ontwikkel-bordje waarmee ik via een PC het ROM kan flashen, niet al te moeilijk zijn.
Bijvoorkeur eigen kristal en eigen flash ROM, om het eenvoudig te houden.
Wie heeft tips?
(ik heb een klein beetje ervaring met een microcontroller, heb basiskennis elektronica en heb veel ervaring met het programmeren van software, digitale hardware en machine taal)
[Bericht gewijzigd door Simon op zondag 14 juli 2002 19:02:42