Welke Microcontroller en hoe?

Een beetje een vage topictitel, maar goed de vraag is ook niet in één zinnetje samen te vatten. Ik ben op zoek naar een microcontroller die geschikt is voor hetgeen wat ik er mee wil doen.

Ik heb een microcontroller nodig met 2 UARTs en flink wat I/O poorten. Indien er geen microcontrollers bestaan met 2 UARTs (ik heb ze nog nooit gezien), dan zal ik 2 microcontrollers met elk 1 UART aan elkaar moeten zetten. Mijn vraag is dan: Hoe doe ik dat, en hoe laat ik die microcontrollers onderling data uitwisselen?

Ook is het belangrijk dat de processor zo veel mogelijk I/O poorten bevat. Indien er te weinig I/O poorten zijn (ik heb er een stuk of 32 I/O pins (bits) nodig, maar het liefst zelfs 48), zal ik er nog een microcontroller aan moeten hangen.
Ook in dit verband wil ik graag weten: Hoe koppel ik 2 microcontrollers fysiek aan elkaar zodat ze met elkaar kunnen communiceren.

===
Een vraag tussendoor: Aan de UART's komt een PDA (Philips Nino 200, met programmatuur die data uitwisselt met de microcontroller) en een Nokia 5110 GSM. Indien een microcontroller met 2 UARTS bestaat, is het dan verstandig om een dergelijke microcontroller te gebruiken of is het ivm. interrupts die gelijktijdig optreden e.d. verstandig om toch 2 microcontrollers te gebruiken? (nee het is niet mogelijk om de PDA en de GSM rechtstreeks met elkaar te verbinden, aangezien er ook nog een aantal sensoren en schakelaars bij komen, vandaar de eis dat de microcontroller veel I/O pins heeft)
===

Verder is het belangrijk dat de microcontroller niet te duur is, niet te lastig is om mee te werken (ik ben nog een beginner), er gratis ontwikkel software voor is te krijgen en zo energie-zuinig mogelijk. Ook moet het bouwen van een ontwikkel-bordje waarmee ik via een PC het ROM kan flashen, niet al te moeilijk zijn.
Bijvoorkeur eigen kristal en eigen flash ROM, om het eenvoudig te houden.

Wie heeft tips?
(ik heb een klein beetje ervaring met een microcontroller, heb basiskennis elektronica en heb veel ervaring met het programmeren van software, digitale hardware en machine taal)

[Bericht gewijzigd door Simon op zondag 14 juli 2002 19:02:42

effe bij atmel kijken, makkelijk te programmeren en meestal met uart uitgerust. Er zijn er zelfs met twee uarts

Op zo 14-07-2002 19:04:20 schreef williewortel:
effe bij atmel kijken, makkelijk te programmeren en meestal met uart uitgerust. Er zijn er zelfs met twee uarts

Ja daar heb ik ff rondgekeken.
Enorm assortiment.
Maar is er ook info over hoe je dan iets in elkaar zet waarmee je zo'n ding programmeert?

Ik heb daar geen microcontroller kunnen ontdekken die zo veel I/O poort-bits heeft als ik nodig heb. Is er een manier om dat op te lossen?

Nog ff voor de duidelijkheid: Het programmeren en al dat digitale gedoe is voor mij een eitje, maar mijn zwakke kant is toch die elektronica, waar ik wat minder van af weet.

[Bericht gewijzigd door Simon op zondag 14 juli 2002 19:23:24

Op zo 14-07-2002 19:22:33 schreef Simon:

[...]

Ja daar heb ik ff rondgekeken.
Enorm assortiment.
Maar is er ook info over hoe je dan iets in elkaar zet waarmee je zo'n ding programmeert?

Ik heb daar geen microcontroller kunnen ontdekken die zo veel I/O poort-bits heeft als ik nodig heb. Is er een manier om dat op te lossen?

Nog ff voor de duidelijkheid: Het programmeren en al dat digitale gedoe is voor mij een eitje, maar mijn zwakke kant is toch die elektronica, waar ik wat minder van af weet.

mooi dat dat programmeren een eitje is dan kan je vast mij wel eventjes helpen met het programmeren :)
heb je ook msn of icq?

grt. erik

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
High met Henk

Special Member

stom idee, maybe, maar wat denk je van multiplexen naar een binaire code? met 2 bits kun je dan al 3 combi's maken op I/O en met 3 bits kun je dan al 7 combinaties maken, dat scheelt reusachtig in IO porten.
Is maar 1 IC een Cerover, omdat hij schakeld en naturlijk niet te vergeten. Pull down weerstanden, maare, moet dan wel goedkomen, lijkt me goedkoper dan uitgebreidde uC.

Groetjes

Sven

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op zo 14-07-2002 19:44:55 schreef Erik:

[...]

mooi dat dat programmeren een eitje is dan kan je vast mij wel eventjes helpen met het programmeren :)
heb je ook msn of icq?

grt. erik

Als je daar ff een topic over opent op dit forum, dan wil ik je best proberen te helpen.

Op zo 14-07-2002 21:31:19 schreef High met henk:
stom idee, maybe, maar wat denk je van multiplexen naar een binaire code? met 2 bits kun je dan al 3 combi's maken op I/O en met 3 bits kun je dan al 7 combinaties maken, dat scheelt reusachtig in IO porten.
Is maar 1 IC een Cerover, omdat hij schakeld en naturlijk niet te vergeten. Pull down weerstanden, maare, moet dan wel goedkomen, lijkt me goedkoper dan uitgebreidde uC.

Groetjes

Sven

Heb ik ook aangedacht.
Voor schakelaars is het wel handig, maar volgens mij loop je zo wel tegen een aantal problemen aan. Ten eerste bij een paar controle leds. Ik wil er 3 controle ledjes bij hebben, en die ledjes moeten wel blijven branden. Alhoewel, daar zal vast ook wel weer een IC voor zijn ;)
Nog lastiger: Sensoren. Vorig jaar heb ik met een school-project een afstands sensor gebruikt. Het uitlezen van deze sensor was precisie-werk, de pulsen moesten heel nauwkeurig worden gegeven én worden uitgelezen. Het lijkt mij dat daar geen multiplexing tussen kan.
En je hebt nog die uarts..hoe wil je dat multiplexen?

Zoals ik al zei is het voor schakelaars wel handig, omdat je daar niet elke microseconde de toestand van hoeft te weten, daarom de vraag: Is er een IC om multiplexing op een gemakkelijke manier te realiseren?

Op ma 15-07-2002 12:45:27 schreef Simon:

[...]

Als je daar ff een topic over opent op dit forum, dan wil ik je best proberen te helpen.

kan mailen ook?

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

Messchien is het een handig idea om een externe (dual) uart te gebruiken in plaats van meerdere uC's. Ik heb wel eens een 82C684 (XR)uart (viervoudig) gebruikt.

neem hier een kijkje , een voorbeeldje voor te multiplexen...
http://www.zwiers.easynet.be/temp/wekker.gif

Als je een 8051-compatibel vindt met 2 uarts (mag geen probleem zijn), en 4 poorten , heb je nog genoeg I/O over om de sensoren aan te sluiten.
Zoek maar eens bij atmel met 8051, dan zal je wel iets vinden.En programmers zijn makkelijk te vinden tegenwoordig (maar zoek eerst de juiste µC )

en neem hier een kijkje voor het programmeren...
http://www.8052.com/tut8051.phtml

pointers don't kill programs, programmers kill programs

Erik: Ja hoor mailen mag altijd

Sven: Bedankt voor je links, vooral de laatstgenoemde.

Dan heb ik nog een algemene vraag: Ik schrik wel eens van de prijzen van Microcontroller-kits met programmers en software. Ik knutsel echter veel liever zelf een programmer in elkaar en de software is wel op internet te vinden. Maar waar zijn schema's van de programmers? Ik heb laatst wat datasheets doorgelezen, maar daar staan geen schema's van programmers maar order nummers van programmers die je kunt kopen. Maar ik ga daar gaan honderen Euro's in steken. Hoe zit het precies met zelfbouw? Bij welke microcontroller is dat het gemakkelijkst? Eentje uit de 8051 serie vind ik wel interessant, aangezien daar ladingen documentatie voor is.

volges mij hebben er ook wel schema's voor de 8051 in de elektuurs gestaan ik zalles kijken of ik wat kan vinden

Op zo 21-07-2002 14:29:47 schreef Simon:
Dan heb ik nog een algemene vraag: Ik schrik wel eens van de prijzen van Microcontroller-kits met programmers en software. Ik knutsel echter veel liever zelf een programmer in elkaar en de software is wel op internet te vinden. Maar waar zijn schema's van de programmers? Ik heb laatst wat datasheets doorgelezen, maar daar staan geen schema's van programmers maar order nummers van programmers die je kunt kopen. Maar ik ga daar gaan honderen Euro's in steken. Hoe zit het precies met zelfbouw? Bij welke microcontroller is dat het gemakkelijkst? Eentje uit de 8051 serie vind ik wel interessant, aangezien daar ladingen documentatie voor is.

Idd, de prijzen daarvan zijn te hoog voor de hobby. Bij atmel zijn er veel µC voorzien van een programmer port, (zoek op een sheet naar SPI interface) dewelke je bijna rechtstreeks op je serieële poort kan aansluiten. Enkel een singaalniveau-aanpassing is nodig. Je hebt dan maar 1 programmer nodig voor tientallen verschillende µC's.

Kijk maar eens in het zomernummer van elektuur.

[Bericht gewijzigd door sven op zondag 21 juli 2002 17:05:46

pointers don't kill programs, programmers kill programs