Hallo,

Vorige week een sub op de kop getikt voor een heel zacht prijsje. Alleen na aansluiten lijkt hij niet te werken.
Hij gaat wel aan. Powerled gaat ook op groen. Maar er komt geen geluid uit.

Heb geprobeerd de sub zowel via de line in als de speaker in aan te sluiten, beiden geven geen bevredigend resultaat.

Uiteindelijk heb ik de sub even open geschroefd. Op zich geen rare dingen te zien, behalve een zekering positie, waar geen zekering in zit. Nu weet ik dus niet of deze er überhaupt niet in hoort, of dat er iemand mee aan het stoeien is geweest. Ik heb wel bij een ander topic wat foto's terug gevonden van een SA-WMS7. en daar zit wel een zekering op die positie.

Kan iemand mij hier helderheid in geven?

Alvast bedankt.

Schema...:

https://www.manualslib.com/manual/908109/Sony-Sa-Ve502.html?page=6#man…

Daar moet idd een zekering in.
Waarde staat op het stickertje.

Er zit niet voor niks geen zekering in.Grote kans dat de zekering er weer uitgeblazen word.. Eerst meten of er niets in sluiting ligt, enzo..

Dank voor jullie input. Ik heb hem over genomen als werkend weggezet. Blijkbaar toch niet.
Maar je ziet wel vaker dat soms voorbereidingen gemaakt worden voor een hoger model/type. Vandaar mijn onzekerheid.

Ik had al wel uitgevonden dat het wss beter een iets hogere waarde zekering er in te plaatsen 1A traag.

Ik heb beperkte elektro kennis. Ooit mts elektro gedaan. Maar al lang niets meer mee gedaan.

Wat voedt deze zekering. Is dat alleen het versterker gedeelte? Het auto power board wordt appart gevoed. Verklaard waarom de sub wel inschakeld.

Welke punten kan ik het beste even meten mbt tot eventuele sluiting?

Heb al wel gekeken naar bruine sporen, afwijkende dingen als bolle elco's e.d.
In eerste instantie niks raars gevonden.

Matthew.

Deze zekering is inderdaad voor de voeding van het versterker gedeelte.
Zet er maar een traag 1A in, bij deze subwoofers ging de zekering soms spontaan defect bij het inschakelen. Die 0,8A bleek te laag te zijn, is destijds ook vanuit Sony een wijziging van geweest.

Als het goed is zit er een STK module als aansturing van de eindtrap, die wil wel eens defect gaan.

Gister een nieuwe zekering geplaatst. Was niks van sluiting te ontdekken, dus de stekker maar in het stopcontact. En geen probleem. Zekering bleef netjes heel. Na aansluiting op de receiver echter geen geluid via de Subwoofer pre out. Verschillende instellingen geprobeerd.
Als laatste kans de sub maar even op de B luidspreker uitgangen aangesloten en Voila. Het werkt. Dus of de Pre out of de Line in is defect.
Maar aansluiting via de speaker uitgangen werkt ook. voorlopig goed genoeg.

I'm a happy camper...

Bedankt voor de hulp.

Misschien ten overvloede, maar niet in alle modi van de receiver zal de subwoofer pre-out gebruikt worden.

als je de kabel vastpakt aangesloten op de pre in van de subwoofer, zal deze gaan brommen, zo niet is de ingang ofwel stuk ofwel dichtgeregeld met de potmeter of is deze afgebroken ( komt nogal eens voor, ding gevallen op de knop en intern afgebroken )

Ik heb verschillende modi geprobeerd. Verschillende ingangsbronnen. Geen sub op de pre-out. Wel via de luidspreker aansluiting.

Raak ik de tulp op de tine in van de sub aan dan bromt tie flink.

Op welke versterker heb je hem aangesloten ?

ik denk dat je nog de sub op aan moet zetten in het geluidsmenu.

Type kijk ik dit weekend even naar. Weet ik zo niet uit mijn hoofd.

Ik kan in het menu verschillende speaker groottes aangeven. Als ik kleine speakers selecteer, die ik ook heb, wordt de sub automatisch op on gezet. Is dan ook niet te wijzigen. Cross over frequentie aanpassen geeft ook geen resultaat.

Voorlopig aangesloten via de speaker uitgang. Dat werkt ook en maakt het geluidsbeeld even wat completer.