Op 6 december 2017 06:52:54 schreef EricP:
...Dat heb je mij nergens zien beweren hoor. Dus om mij nou van het doen van een aanname die niet gedaan wordt te betichten???

Nah, als je het al niet beweerde toen ik het schreef, dan heb je dat in dezelfde post wel goedgemaakt:

...zie je genoeg problemen met panelen waar de aansluitingen weg fikken of corroderen, de boel toch niet zo heel erg UV bestendig blijkt te zijn etc. En dat na 15 jaar. Ik vind die 30 jaar twijfelachtig, dus om nou glashard te beweren dat ze 30 jaar mee gaan... Eerst zien, dan geloven.

Zo veel zat ik er niet naast dus. Ik hoor overigens nooit van gecorrodeerde en exploderende panelen. Zal wel een kwestie van cognitieve dissonantie zijn dan...

Op 5 december 2017 08:13:57 schreef EricP:
[...]Nee, de mensen weten inmiddels dat het financieel een heel onhoudbaar iets is met de grillen van de roverheid. Daar gaan geen subsidie meer wat aan doen.[...]

Ho, de grillen van de overheid mogen van TS niet meegenomen worden in de berekening, lees anders eerst de draad even.

Als jij het daarvoor kunt leveren: Deal![...]

Een extra automaat en ALS? Ja hoor, hoeveel wil je er?

Als het dat SCHEELT, dan impliceert dat dat die droger toch min of meer 1x per dag gebruikt wordt. Ik heb een waslijn. De droger draait 1x per 2 weken ofzo. Bespaart veel meer. En de investering is goed te overzien :+[...]

5 x per week. Maar ik ging van een 6kg droger naar een 8kg droger omdat de defecte 6kg wasmachine vervangen werd door een 8kg exemplaar. Dan ook maar gelijk de droger vervangen. (En leuk dat jij voor het equivalent van 40ct de was op gaat hangen, maar ik niet hoor. Je kunt overigens van mij 5,- krijgen om mijn auto te wassen, dat is ook nog eens minder werk dan 12 x de was ophangen...)

Zou dat gunstiger zijn?

Kijk anders eens naar het verbruik van AC of DC fans. Gaat een wereld voor je open schat ik.

Verder doe je de aanname dat je kunt blijven terugleveren of opslaan voor dat bedrag. Die vlieger gaan niet op.

Kansloze opmerking: De oplettende lezer zou opmerken dat juist IK degene ben die aangeeft dat dat hoogst onwaarschijnlijk is. Maar van TS mag je het daar nu juist niet over hebben...

Kortom: als je het niet in een jaar of 4, 5 terug verdient,

5 a 6 jaar is goed mogelijk. Zeer goed zelfs. Zonder subsidie.

Doe mij dan die €3000 maar. In 25 jaar kan ik die wel verdubbelen met veel minder werk. Je enige 'voordeel' is dan nog inflatie. Maar of dat je met je panelen gaat helpen? Stroom kost al niks en wordt nog steeds goedkoper. De enige reden dat je meer betaalt is belasting...

Van 3000,- naar 6000,- in 25 jaar is een lachertje natuurlijk.
Als je in 5 a 6 jaar tijd je investering terugverdiend hebt is elke kWh die je zelf verbruikt een hoop waard.

Van je vermeende €475 houd je er 125 ofzo over. En daar moet je die defecte omvormer ook nog van vervangen.

Onzin. Jij gaat er dan vanuit dat elke kWh die je opwekt aan het net teruggeleverd wordt. Ik kan je verzekeren dat je er dan faliekant naast zit.

Over bovenstaande

Ik heb 3400 watt/piek liggen pal zuid 45 helling
Opwekking ~ 4000 kW per jaar

Direct verbruik ~ 2000 kWh dus zonder saldering
Gesaldeerd ~1500 kWh
Terug levering greenchoice 500 kWh x € 0,11

Voor die 2000 kWh x € 0,20 zit dus niemand tussen
1500 kWh wordt gesaldeerd met gesloten beurs.

Op 6 december 2017 22:26:38 schreef Peter112:
Over bovenstaande

Niet teveel feiten dumpen in 1 keer. Raken mensen verward van. ;-)

Op 6 december 2017 22:26:38 schreef Peter112:
Over bovenstaande

Ik heb 3400 watt/piek liggen pal zuid 45 helling
Opwekking ~ 4000 kW per jaar

Direct verbruik ~ 2000 kWh dus zonder saldering
Gesaldeerd ~1500 kWh
Terug levering greenchoice 500 kWh x € 0,11

Voor die 2000 kWh x € 0,20 zit dus niemand tussen
1500 kWh wordt gesaldeerd met gesloten beurs.

Gefeliciteerd. 4000 kWh per jaar opwekken met een 3400 Wp installatie is beter dan het Nederlandse gemiddelde van 0,85 tot 1 kWh per Wp per jaar.

Voorlopig zit ik weer aan de zijlijn.
De januari storm hebben de zonnepanelen parten gespeeld.

Medio maart komen er weer nieuwe als de planning klopt.

de storm heeft op veel plaatsen panelen parten gespeeld, men heeft maar al te vaak op platte daken geen afdichting aan de dakrand van de hoge kant van de panelen, pakt de wind daaronder gaat een hele rij ineens de lucht in..

ik begreep dat grote opwekkers wel subsidie krijgen op hun panelen, er komt dan een tussenmeter van de overheid tussen. waar ik het zag was wel bedrijfsmatig. daar lagen ook best wat paneeltjes 40.000Wp kom je best tegen op die grote platte daken..

De januari storm hebben de zonnepanelen parten gespeeld.

Plat dak? Zaten ze niet goed vast?

[Bericht gewijzigd door flipflop op (52%)]

Op 18 februari 2018 10:14:40 schreef flipflop:
[...]
Plat dak? Zaten ze niet goed vast?

Op een plat dak staan de panelen meestal gewoon los op een console met ballast er in.

Bij mij ook tijdens de storm twee panelen incl. consoles omgegooid (ballast valt dan achter op het paneel: krak) en 1 compleet met console en 60kg ballast van 10m naar beneden gekomen. Stonden er al 7 jaar...

Het was geen normale storm, los van de windsnelheden.
Het was meer een wervelstorm, je kon dit goed zien op de satellietbeelden.

Over Duitsland was dit nog beter zichtbaar met de 3-wervel spiralen naar het centrum toe indraaiend.

Bij mijn waren 2 rijen van 5 panelen boven op elkaar terecht gekomen met de ballast omhoog hangend.

ze zijn dus zwaar zat, echter vangen ze teveel wind dus. je hebt van die draadeinden voor valbeveiliging op daken, die gaan met een m10 door het dak heen, net als een gipsanker klapt die open onder het beton/hout/damwandprofiel, op het dak zit een soldeerpad welke op het dakleer wordt gebrand. die steeds 2 op een rail met panelen zetten, zeker op de kop waar de panelen schuin omhoog staan en de wind dus kans heeft.

Op 18 februari 2018 11:04:09 schreef hefid:
Het was meer een wervelstorm, je kon dit goed zien op de satellietbeelden.

Over Duitsland was dit nog beter zichtbaar met de 3-wervel spiralen naar het centrum toe indraaiend.

Dat op zich is niks bijzonders. Dat is bij elk laag- en hogedrukgebied zo. Bij stormen zit dat allemaal wat dichter op elkaar maar maakt het nog geen "wervelstorm" (orkaan, cycloon, windhoos..).

Ik zou er niks gerust op zijn, zon stel panelen los op het dak. Dat gaat vroeg of laat fout. En ja, dan haal je de normale levensduur niet nee.

In België ligt het nu blijkbaar vast: binnen de 2 jaar heeft iedereen een slimme teller.
http://www.vreg.be/nl/slimme-meters#1
Die kunnen echter niet terugdraaien. Men spreekt van een billijke vergoeding voor de zonnepanelen...
Heeft het nu nog zin om iets te plaatsen?

Op 20 februari 2018 09:25:55 schreef kombucha:
In België ligt het nu blijkbaar vast: binnen de 2 jaar heeft iedereen een slimme teller.
http://www.vreg.be/nl/slimme-meters#1
Die kunnen echter niet terugdraaien. Men spreekt van een billijke vergoeding voor de zonnepanelen...
Heeft het nu nog zin om iets te plaatsen?

Mijn niet slimme digitale meter draait ook niet 'terug' maar heeft aparte tellers voor in- en uitgaande energie. De tellerstanden geef ik 1x per jaar door en dan wordt er gesaldeerd. (Nederland)

Wanneer je energie afneemt en de zonnepanelen energie opwekken gebruik je je eigen energie, dus op een zonnige dag de wasmachine en/of droger aan...

Alternatief is extra investeren en een eigen opslag installeren. Tesla Powerwall o.i.d. Of dat rendabel is/wordt.. tsja..