Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik overweeg om zonnepanelen te (laten) aanleggen om deels mijn dakbedekking te vervangen.
Helaas is de nok van het dak ongeveer Noord-oost-Zuid-west (41°) gericht, dus zal ik waarschijnlijk aan beide zijden een deel moeten plaatsen om het hoogste rendement te krijgen.
Ik zou hier graag de ins en outs over willen horen, zowel technisch als in verband met de financiële haalbaarheid.
- Welke soort panelen?
- Wat is de ervaring met fotovoltaïsche dakpannen?
Met het oog op de toekomst:
- Hoe gaat een verwarmingsinstallatie er uit zien: Direct elektrisch of ook middels warm water?
- Is het verstandiger om bij zo'n installatie de warmwatervoorziening te scheiden van de ruimte verwarming?
- Ins en outs van en eventuele 3-fasn aansluiting in deze context.
- Wat is zinvoller/voordeliger leaase of koop + afschrijving van zonnepanelen?
Zijn er deskunigen hier op het forum uit de regio Goes - Bergen op Zoom?
Hoi.
Een paar adviezen van mijn kant;
Meeste panelen aan de zuid-oost kant (ivm. ZW-NO ligging),
daar heb je voorjaars-herfst-winter het meeste zonlicht, als er geen bewolking is.
Kies aan de hand van de max. aantal panelen het liefst voor een 3-fase omvormer en de panelen met optimizers
(die schakelen de panelen af als ze in de schaduw staan).
Mijn huis staat ook ZW-NO nu ik heb een platte dak.
Dus mijn 24 panelen staan allen ZW. gericht.
Ik overweeg voor mezelf of ik volgend jaar aan warmte terug winning neem of niet.
Henk.
Niet aan beginnen. Zowel PV-apparatuur als energie wordt veel goedkoper en 6 jaar terugverdientijd (dus 8-10 jaar voordat je echt wat terugziet) is gewoon te lang voor ëen technologische investering.
Zeker niet met een matige oriëntatie of peperdure PV-pannen.
Op 26 november 2017 16:17:33 schreef K7Jz:
Niet aan beginnen. Zowel PV-apparatuur als energie wordt veel goedkoper en 6 jaar terugverdientijd (dus 8-10 jaar voordat je echt wat terugziet) is gewoon te lang voor ëen technologische investering.Zeker niet met een matige oriëntatie of peperdure PV-pannen.
Flauwekul natuurlijk, onze regering gaat je energie zodanig belasten dat je nog meer betaald als nu. De basisprijs voor elektra wordt wel geodkoper.
Je kunt je 5000 euro ook op de bank zetten voor 0,3% rente.
Voor een oost-west installatie kun je een veel kleinere omvormer nemen aangezien de toppen per dag voor oost west niet op gelijke tijdstip zijn.
Optimizers zou ik zo niet aan beginnen, zijn nog veel kinderziekte's mee.
Ik heb zelf SF170 panelen deze hebben weinig last met schaduwvorming.
Ik heb geen ervaring met photovoltaische panelen, wel met een warmwaterpaneel (zonneboiler). Dat werkt, op zich, prima. Het paneel warmt een voorraadvat op die vervolgens als voorverwarming voor de cv-ketel dient.
Vanaf de late lente tot de vroege herfst had ik daarmee 'gratis' warm tapwater. Het paneel brengt genoeg op om de cv-ketel niet te laten naverwarmen. In de winter doet het op zonnige dagen ook goed mee maar dan mag de cv-ketel het laatste stukje nog bijwarmen.
Maar, ik spreek over het verleden, want het systeem is inmiddels niet meer in gebruik. Het bleek toch wat storingsgevoelig: temperatuursensoren en de waterpomp blijken niet de "gegarandeerde" 25 jaar te halen. Uiteindelijk heb ik het systeem er tussenuit gehaald. Ik verbruik nu meer gas, en gevoelsmatig denk ik dat het onder de streep financieel niet veel voordeel opleverde, in mijn situatie en verbruik.
Over elektrische panelen heb ik ook lang nagedacht, maar ik zie er vanaf. Een kWh kost niet veel en ik zie de prijzen alleen maar zakken omdat de variabele kosten steeds meer worden overgeheveld naar de vaste kosten waar je zelf geen invloed op hebt.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Voor de duidelijkheid even een situatieschets:
Wij staan hierop een keerpunt.
Een aantal energie omvormers hier, Warm water voorziening en verwarming zijn aan vernieuwing toe, evenals de dakbedekking.
Dat laatste zorgt voor een virtuele (extra) subsidie voor de zonnepanelen.
Het huis is volledig geïsoleerd, maar staat vrij voor weer en wind.
Ik ga er van uit dat gas vrij snel uit gefaseerd gaat worden, zodat je meer elektriciteit gaat gebruiken. Daarom denk ik dat het elektrificeren van de warmwatervoorziening een goede investering zal zijn ook voor de toekomstige elektrificatie van de verwarming.
De verwarming is een ander punt. We hebben nog een degelijke gietijzeren gasketel, die nauwelijks onderhoud vergt. Weliswaar geen HR, maar dit ding is misschien halverwege zijn leven. Een moderne ketel heeft misschien een levensduur van 10 jaar, maar deze gaat nog wel een tijdje door. Ik denk daarom dat het voor mij voordeliger zal zijn met vernieuwing er van te beginnen als het gas uit gaat....
Gezien de totale kosten voor de plannen zullen we onze bijna afgelopen hypotheek verlengen en verhogen, mede gezien de ontwikkeling met de wet Hillen, is dat waarschijnlijk een slimme stap (Scheelt in de belastingen).
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (88%)]
In principe is een investering in PV vrij vlot (zeg in 5 a 6 jaar) terug te verdienen, maar als ik het goed heb begrepen wordt de salderingsregeling niet zoals afgesproken in 2023, maar al in 2020 'herzien'.
Als ze full speed loco gaan en die bv gewoon geheel afschaffen duurt het 3 x langer om je PV terug te verdienen.
Waarom vinden mensen het een goeie investering een paar duizend euro uit te geven aan iets dat na aanleg nog maar de helft waard is. Dan 6 jaar wachten. Dan €500-1000 terugverdienen per jaar _hopelijk_. Installatie is niks meer waard (itt sparen, aandelen, vastgoed, hypotheek aflossen). Niet verhuizen, geen storingen, geen rare effecten zoals goedkopere energie door al die miljarden die in groene projecten wordt gestopt.
Alle positieve adviezen zijn van mensen die zelf al panelen hebben of verkopen.. Cognitieve dissonantie.
@K7Jz
Zet het maar eens in een excelsheet.
Pak eens 3000,- ofzo en kijk
a) Hoeveel die 3000,- waard is na 20 jaar op een spaarrekening te hebben gestaan.
b) Hoeveel er na 20 jaar op die spaarrekenening staat als je het eerste jaar op 0 begint en er elk jaar 500,- winst bijschrijft.
En goedkopere energie is een utopie. Een kWh kost nu 4 a 5 cent, je betaalt er echter 19 a 20ct voor na alle belastingen. Zelfs als een kWh 50% in prijs zou dalen, scheelt dat max 2 a 3ct, en dat eventuele voordeel wordt echt wel tenietgedaan door de almaar stijgende belastingen.
andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
Kijk vooral even op Tweakers.net, daar staat heel veel over PV en ook over warmtepompen etc.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/53374995#53374995
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1801647
Ga alsjeblieft niet aan een "indak" beginnen, ik heb er aan meerdere mogen meewerken, en het kost heel veel tijd, heel veel geld, en het resultaat is zeker niet mooier als een "opdak" systeem, en erg lek /condens gevoelig.
Dan liever een simpel dak met pannen of sandwich panelen, en daarop verder bouwen, is veel goedkoper en zekerder wat waterdichtheid
betreft.
Dakpannen met cellen erin zijn er wel, maar je kan vrij weinig Wp plaatsen per m2, en er zijn maar een paar soorten pannen beschikbaar, waardoor je waarschijnlijk je hele dak moet leegruimen.
Als je nog helemaal moet beginnen zou ik gaan voor een PVT systeem, met een ruime (1000 liter+) opslag voor warm water van CV kwaliteit, waarin je meerdere spiralen hebt zodat je zowel met de T kant van je panelen als met een warmtepomp daar warmte in kunt krijgen en er tapwater uit kunt halen met een hygiënisch tap spiraal.
3F is zeker een aanrader, gezien je waarschijnlijk ook op inductie gaat koken en een must als je All-electric warmtepomp gaat plaatsen
Zelf ben ik sinds september 2016 gasvrij, en draait hier een all-electric WP, en alles nul op de meter door PV. (en een houtkachel, maar die staat er al sinds 2004) Dat alles bij elkaar geeft een negatieve energierekening nog zonder teruglevering.
Helaas kan ik hier in de woning niet veel buffer kwijt.
N vriend van mij heeft door zijn grote dak oppervlak maximaal PV liggen (anders gaat bij moi weer de 3x25 eruit op teruglevering) en 120 heatpipes en 1000 + 200 liter H2O buffer, die ook met hout gestookt kan worden.
Er zijn ook nog andere technieken,verwarmde ramen,en ramen die als zonnecel te gebruiken zijn.Geen idee of dat al commercieel werkt, ook niet hoeveel het kost, maar ik vind dat je alle mogelijkheden moet bekijken.
Aan die dakpannen met geïntegreerde PV zou ik zelf nooit beginnen. Die zijn niet alleen veel duurder en brengen per m2 veel minder op, maar leg eens 600 van die pannen neer...
Dan heb je 1200 connectoren in je systeem, dat is simpelweg keihard smeken om narigheid in de toekomst.
andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
Op 26 november 2017 18:12:13 schreef mel:
Er zijn ook nog andere technieken,verwarmde ramen,en ramen die als zonnecel te gebruiken zijn.Geen idee of dat al commercieel werkt, ook niet hoeveel het kost, maar ik vind dat je alle mogelijkheden moet bekijken.
Dat bestaat in het lab, maar helaas duurt t nog wel een tijdje voordat dat commercieel verantwoord op de markt komt.
Gewoon lekker het dak volleggen, en met PVT haal je de meeste energie uit een beperkt dakoppervlak.
o.a. useallenergy heeft een systeem waarbij je een collector achter een PV paneel plaatst.
@BVZ oh ik heb gewoon een jaarcontract voor 17ct.
En gaat die set 20 jaar mee? De inverter waarschijnlijk niet. Panelen degraderen ook nog eens.
Paneelbezitters met brandrisico konden in het verleden ook niet aankloppen bij een leverancier omdat deze inmiddels failliet was.
Ik zeg niet dat het een verkeerde aanschaf is, maar om nou te zeggen dat je een financiële homerun slaat is overdreven.
Zonnepanelen als vervanging van dakpannen is tricky..
Panelen willen nog wel eens de geest geven door diverse oorzaken.
Bij het vervangen of het storingszoeken moet dan het paneel uit het dak worden gesleuteld.
En dan deze: Stel dat na 6 jaar er een paneel defect is?
Vaak is de firma dan failliet, en panelen met omranding voor dakintegratie zijn zeer schaars.
Dit zijn de risico's.
Als u dit al wilt doen, dan adviseer ik om ipv 1 string, 5meerderes trings door het dak naar binnen te voeren. Dan kan er een meting plaatsvinden gewoon op zolder. Eventueel afkoppelen is dan ook mogelijk.
Optimizers per paneel?
Heel leuk, maar electronica gaat vaak stuk. En dan zit die optimizer onder het paneel op het dak. Ik zou er niet aan beginnen.
Zelfde verhaal als micro-omvormers ook weer onder het paneel.
andere tip:
Een grote omvormer van 6kW is goedkoper dan 3 stuks van 2kW.
Ga toch niet voor EEN omvormer. In geval van een storing ligt 100% plat. Koop meerdere omvormers. Laat het zo aanleggen dat in geval van een (gedeeltelijke ) storing UZELF een analyse kunt doen op zolder middels de wisselproef.
Tevens is het voordeel van meerdere omvormers dat u dus ook meerdere MPPT-trackers hebt.
Last van gedeeltelijke schaduw?
Dan altijd meerdere mppt-trackers gebruiken.
Al naar gelang de schaduw kan het beter zijn om het paneel in portrait of landscape te zetten. Weinig mensen weten dit.
Omvormers:
Ik raad het altijd af om aan een omvormer van 5kW ook echt 5kW (of meer) aan panelen te koppelen. 5kw tegenwoordig is geen 5kW meer..
5kW omvormer, dan maximaal tot 80-90 % aan panelen eraan.
Garantie:
Ga ervanuit dat een omvormer 10 jaar meegaat. Reken daar eens aan qua afschrijving. Soms is garantie bijkopen slim. Wel van een europese firma dan. Chinese garanties waren in praktijk niet veel waard. De steca coolcept geeft volgens mij goede garanties die bijschaalbaar zijn. Heb geen technische ervaring met deze omvormer.
Op 26 november 2017 18:58:14 schreef K7Jz:
@BVZ oh ik heb gewoon een jaarcontract voor 17ct.
Spijkers/laag water.
En gaat die set 20 jaar mee? De inverter waarschijnlijk niet. Panelen degraderen ook nog eens.
20 jaar was aan de korte kant. Realistischer is 30 a 40 jaar. De inverter waarschijnlijk niet nee, maar die kosten kun je ook gewoon kwijt in je excelsheet hoor. De degradatie overigens ook.
Paneelbezitters met brandrisico konden in het verleden ook niet aankloppen bij een leverancier omdat deze inmiddels failliet was.
Je bedoelt die panelen met wat slechte connectoren wat door elk CO-lid in 2 minuten per paneel op te lossen is?
Ik zeg niet dat het een verkeerde aanschaf is, maar om nou te zeggen dat je een financiële homerun slaat is overdreven.
Integendeel, je zegt al diverse malen dat het een verkeerde aanschaf is. Je hanteerde zelfs de populistische term 'cognitieve dissonantie'
Maakt me verder niet uit, aankomend jaar is mijn break-even point, en daarna zie ik wel waar het schip strand. Totale onderhoudskosten tot nu toe: exact nul.
Deze week in België:
Een PV-installatie 1500Wp geplaatst door een cowboy-firma in 2014 bij alleenstaande vrouw met laag jaarlijks elek verbruik. Deur aan deur verkoop.
In oktober 2017 een brief van de netbeheerder: uw installatie is niet gekeurd en niet aangegeven, 45 dagen om dit in orde te brengen.
Installateur ondertussen failliet.
Proberen om te laten keuren, gaat niet want geen technische fiche van de panelen beschikbaar om CE-keuring aan te tonen. (En in 2014 was er geen aarding en geen differentieel aanwezig in die woning, ondertussen wel)
Panelen liggen op hellend dak hoger dan tweede verdieping, kenplaatje dus moeilijk af te lezen zonder gedoe, mogelijk zijn ze zelfs niet conform.
Het zal er op uitkomen dat de goedkoopste optie voor mevrouw zal zijn om de PV-installatie te verwijderen gezien haar toch al lage verbruik en het feit dat er sedertdien een netvergoeding is ingevoerd en dat die omvormer niet eeuwig zal meegaan.
Paar duizend euro in de vuilbak en de 'daders' zijn niet meer te vinden.
@evelo
We hebben het hier over een PV installatie in NL. Die mag iedereen gewoon zelf installeren. Wat in Belgie geldt doet in dit verhaal net zoveel terzake als wat in Zimbabwe of Noord-Korea geldt: gewoon niks.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 26 november 2017 20:04:19 schreef evelo:
Deze week in België:
...
Paar duizend euro in de vuilbak en de 'daders' zijn niet meer te vinden.
En wat probeer je nu precies met deze anekdote duidelijk te maken, gezien de vraag van de TS, of het topic in het algemeen?
Op 26 november 2017 17:23:02 schreef BVZ:
b) Hoeveel er na 20 jaar op die spaarrekenening staat als je het eerste jaar op 0 begint en er elk jaar 500,- winst bijschrijft.
Hier ga je al de mist in. Nu krijg je van de staat nog subsidie op PV-stroom. Morgen moet je gewoon inkomstenbelasting betalen op je inkomsten uit stroom, dus die 500,- wordt dan 300,-. De regering is economisch gezien net zo betrouwbaar als een dobbelsteen.
PV-cellen op je dak. Het blijft gokken, net als aandelen, obligaties en bitcoins.
Op 26 november 2017 21:13:42 schreef ohm pi:
[...]Hier ga je al de mist in. Nu krijg je van de staat nog subsidie op PV-stroom. Morgen moet je gewoon inkomstenbelasting betalen op je inkomsten uit stroom, dus die 500,- wordt dan 300,-.
En? Dat past prima in diezelfde excelsheet hoor. Die 300,- is dan jaarlijks 10% winst, bovenop de rente die je anders ook al kreeg. Wat krijg jij als uitkomst?
(Ik krijg overigens geen subsidie op PV-stroom, het is alleen momenteel nog onbelast. En nee, dat is geen subsidie, zelf koken t.o.v eten in een restaurant wordt immers ook niet gesubsidieerd).
Op 26 november 2017 21:25:00 schreef BVZ:
Wat krijg jij als uitkomst?
Mijn kristallen bol zegt:
Het blijft gokken
Mijn financiële bijsluiter zegt:
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
Op 26 november 2017 19:10:03 schreef BVZ:
.. aankomend jaar is mijn break-even point..
Goed gegokt! Gefeliciteerd.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (19%)]
[...]Hier ga je al de mist in. Nu krijg je van de staat nog subsidie op PV-stroom. Morgen moet je gewoon inkomstenbelasting betalen op je inkomsten uit stroom, dus die 500,- wordt dan 300,-. De regering is economisch gezien net zo betrouwbaar als een dobbelsteen.PV-cellen op je dak. Het blijft gokken, net als aandelen, obligaties en bitcoins.
Of niet salderen maar verkopen voor 5ct per kWh. €500 wordt
€100.
Overigens kan je bij veel beleggingsproducten ook weer uitstappen. Een bitcoin of aandeel die verdubbelt of halveert heb je in een dag weer verkocht. Met €4k aan PV moet je de rit echt 10 jaar uitzitten voordat je een beetje rendement ziet.
Op 26 november 2017 21:29:30 schreef ohm pi:
[...]Mijn kristallen bol zegt:[...]Mijn financiële bijsluiter zegt:
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.[...]Goed gegokt! Gefeliciteerd.
Heeft NIETS met gokken te maken, dat wist ik al toen ik ze neerlegde.
Vandaag de dag weet je dat niet meer, zie mijn eerdere waarschuwende post, omdat je niet weet wat er binnen 3 jaar met het salderen gaat gebeuren.
Als de overheid zich wat betrouwbaarder op zou stellen had ik zelf 3 jaar geleden alles al verdubbeld.
Op 26 november 2017 21:32:36 schreef K7Jz:
[...]Of niet salderen maar verkopen voor 5ct per kWh. €500 wordt
€100.
In dat geval start er een mining-rig op. Of een kachel. Ik ga echt geen stroom leveren a 5 cent die de overheid dan weer doorverkoopt voor 20ct. Niet van mijn investering.