Goedemorgen, ik heb een koptelefoon met microfoon gekocht (Beyerdynamic DT790.28) met een 4-polige XLR aansluiting (female).
Nu wil ik deze geschikt maken voor de computer en uitsplitsen in een stereo mini jack voor geluid en een mono mini jack voor microfoon aansluiting!
Ik dacht ik gebruik een chassis aansluiting waar de kabel in kan en dan splits ik de kabel uit in 2 jack's...
Weet iemand hoe dat moet? Moet je dan de ground dubbel (gecombineerd) gebruiken?
Alle hulp is welkom
Als ik de manual goed begrijp is de DT790.28 bedoeld voor intercom doeleinden.
Hij lijkt mono bedraad, 80 Ohm met een 200 Ohm dynamische microfoon.
Dit sluit op niet zo goed aan bij "een computer", 32 ohm stero met elektreet microfoon, hoewel het allicht wel werkend te krijgen is.
De vraag is hoeveel moeite en modificatie je hier in wilt steken, het zijn geen goedkope koptelefoons.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op 8 december 2017 10:17:06 schreef mikamiro:
Goedemorgen, ik heb een koptelefoon met microfoon gekocht (Beyerdynamic DT790.28) met een 4-polige XLR aansluiting (female).
Nu wil ik deze geschikt maken voor de computer en uitsplitsen in een stereo mini jackp voor geluid en een mono mini jack voor microfoon aansluiting!
Leuk, maar onnodig. Je koptelefoon is mono en gaat, op ingrijpen in de koptelefoon zelf na, nooit stereo worden.
Ik dacht ik gebruik een chassis aansluiting waar de kabel in kan en dan splits ik de kabel uit in 2 jack's...
Koop dan gewoon een mannelijk kabeldeel om je vrouwtjes-stekker in te steken. Ziet er stukken fatsoenlijker uit en zal langer heel blijven.
Weet iemand hoe dat moet? Moet je dan de ground dubbel (gecombineerd) gebruiken?
Alle hulp is welkom
Nee, gewoon alleen links gebruiken van je geluidskaart en massa voor het geluid en 2 aansluitingen voor je microfoon.
TENZIJ, maar dat weet ik dus niet, je bij de interne bedrading kan. Dit schema maakt niet alles duidelijk, maar wel iets:
https://audiopole.net/univers/Documents/DT790.28-datasheet.pdf
De 4-polig XLR is stereo te maken door in de XLR-plug te splitsen.
De 3-polig XLR uitvoering alleen in de shells zelf.
Ok Ik geef het op...
Het is niet te doen om de oorschelpen open te maken en nieuwe draden te maken....
Ik ga wel iets anders proberen, maar vriendelijk bedankt voor al jullie hulp.
Groet Mike
Op 12 december 2017 19:41:15 schreef mikamiro:
Ok Ik geef het op...
Het is niet te doen om de oorschelpen open te maken en nieuwe draden te maken....
Ik ga wel iets anders proberen, maar vriendelijk bedankt voor al jullie hulp.
Groet Mike
Mike , Met 3 draden + massa kan je ook stereo maken. Bij luidsprekers bv heb 4 draden voor 2 luidsprekers waarvan 2 het zelfde zijn namelijk massa. En als je die bij elkaar neemt heb je er 3 (2x = massa Links en Rechts) en 1x Plus rechts en 1x plus Links.
Als ik heb goed voor heb dan heb je 4 draden ? waarvan ik denk dat er één gemeenschappelijke massa draad is en dan heb je 1 draad voor je microfoon en 2 x plus voor links en rechts schelp.
Zoek eens uit of je via een test er achter kunt komen om je op beide schelpen of elk apart een audio signaal hebt of niet ? is dat elk apart dan is die koptelefoon dus wel stereo omdat dit type aansluitingen wel gebruikelijk is voor koptelefoons en dan is de andere draad de plus voor de mic ?
Waarom ze gebruik maken van maar 3 draden in een koptelefoon weet ik niet maar ik vermoed dat ze dan doen om 1 draad uit te sparen want een massa kan je net zo goed over één en de zelfde draad laten lopen.
En dus vermoed ik dat je daarom maar 4 draden hebt waarvan één massa voor zowel speakers als mic ? en de massa gok ik op zwart ????
ben heel erg benieuwd wat je test zegt ?
' meten doet weten' zegt een spreekwoord
Herman
Misschien kan het schema van @weardguy de zaak verduidelijken.
(klik voor groter)
Als ik dit zo zie, zou ik zweren dat alle benodigde draden in de aansluitkabel zitten, maar dat ze IN de XLR-connector doorverbonden zijn.
Om links en rechts afzonderlijk te gebruiken, zou je alleen de XLR-connector hoeven te verwijderen; dan kun je daarna de aders zelf aansluiten.
Het signaal voor rechts komt dan op de rode draad; dat voor links op de oranje draad; de gemeenschappelijk retourleiding ('massa' voor de geluidskaart) is blauw.
TinusTech
Golden Member
Kijk goed naar de sheet en de schema's.
Je had de variant 790.00 moeten kopen, daar zijn alle draden naar buiten uitgevoerd en die kun je dan in een stereoplug verwerken. Kun je nog ruilen?
DT 790.00 80 Ω, 1.5 m cable, bare ended . . . . . . . . . . . . . . Order # 488.747
DT 790.28 80 Ω, 1.5 m cable, 4-pin female XLR connector . . Order # 488.755
Dat gezegd: de stereo-mono schakeling zit in de plug zoals FET al schreef. Die moet dus omgesoldeerd worden. Aarde van microfoon en telefoon (blauwe draad) gemeenschappelijk. Verzeker je ervan dat het apparaat waar je het op aansluit dat kan hebben.
Als dat niet kan dan moet de plug vervangen worden door een vijfpolige. Dit is een hoge kwaliteit hoofdtelefoon, daar moet dus ook een mooie goedwerkende plug aan en geen geknoei met losse draadjes.
De aarde van de microfoon moet niet gemeenschappelijk met die van de telefoon, en dat zou ik ook niet doen. De microfoondraden gaan immers straks naar een aparte 3,5mm-plug. Naar die microfoonplug gaat dan dus groen (signaal), en geel+afscherming (massa van de microfoonplug).
Naar de (eveneens 3,5mm) telefoonplug gaat rood (rechts), oranje (links), en blauw (massa van de telefoonplug).
Maar inderdaad, als je kunt ruilen hoef je niet te knippen, en misschien scheelt het ook nog een beetje in de prijs omdat die XLR er dan niet bij zit. Het valt te proberen.
Ik bedank jullie allemaal vriendelijk voor jullie hulp maar ik heb geruild!
Ik had inderdaad de 790.00 moeten kopen daar kan je dan zelf mee aan de slag gaan... De 790.28 heeft niet al die draden in de 4-p xlr zitten. Ik heb misschien niet goed gekeken maar er zaten geen 5 draden in...
Ik heb nu een Beyerdynamic DT-770 pro gekocht die was iets duurder maar bevalt goed, alleen zonder microfoon 
Bedankt in ieder geval, groet Mike
Ah, mooi dat je kon ruilen. Als oefening voor ons minder interessant natuurlijk, haha!
Maar wel een stuk praktischer.